Kohta hihnakin öljytty!

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kohta hihnakin öljytty!

Viesti Kirjoittaja Hook »

Nostan hattua sille, joka pystyy pelkästään konepeltiä raottamalla purkamatta konetta osiin ja mittaamatta päättelemään erinäköisiä (ei vuoto) vikoja, kuten viallista kattia, bypassia, seosheittelyitä yms. mekaanista vikaa, mikä ei välttämättä normaaliajossa tunnu edes persdynossa..

Aikaslailla monella on täälläkin foorumilla syttynyt CE valo, ilman että mitään ulkoisesti tai käytöksessä havaittavaa vikaa moottorissa löytyy. Osa näistä on tietysti niitä anturivikoja, mutta osa ihan niitä mekaanisia.
Saabikin on (eritoten t7 mailmassa) päivitellyt softia vuosien varrella hienosäätääkseen toleransseja suuntaan jos toiseenkin löytäääkseen oikeita vikakäyttäytymisiä ja välttääkseen normikulumisen tuomia vikahälyjä.
Vaikka CE valo syttyisikin "väärästä syystä", niin kyllä se lähes poikkeuksetta kertoo ihan oikeasta viasta konepellin alla, eikä autolla kannata ylimääräisiä ajella ennen vian korjaamista.

Tietty pitää muistaa että iso osa ruottalaisista virisoftista pohjautuu vanhimpiin T7 (.. ja T5) softaversioihin, kun tietämystä löytyy niistä alkujaankin, eikä nämä tietenkään ole ihan samalla tasolla, kun lähivuosien logiikaltaan hieman kehittyneemmät T7 softat. Ompa käynyt muutamalle niinkin, että kun ovat huollossa päivittäneet uudemman original softaversion, niin on virisofta hävinnyt sille reissulle..

Mielestäni eletroniikka auttaa tehokkaasti autoharrastajafriikistä tavalliseen taatelin tallaajaan joka ei erota öljykorkkia pissapojan säiliöstä suojelemaan konetta niin mekaanisien kuin sähköisten vikojen aiheuttamilta konerikoilta.
Tietty jos ymmärtää jotain konepellin alta, niin on hyvä välillä vilkaista visuaalisestikkin konepellin alle, mutta siihen ei missään nimessä pelkästään kannata turvautua.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kohta hihnakin öljytty!

Viesti Kirjoittaja SS »

Nostan hattua sille, joka pystyy pelkästään konepeltiä raottamalla purkamatta konetta osiin ja mittaamatta päättelemään erinäköisiä (ei vuoto) vikoja, kuten viallista kattia, bypassia, seosheittelyitä yms. mekaanista vikaa, mikä ei välttämättä normaaliajossa tunnu edes persdynossa..
Puhuinkin vain tuosta edellä mainitusta nesteiden sekoittumisesta öljyyn.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin