käsijaru 900 ng

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
kalle-ivar
"Ruisku"

Re: käsijaru 900 ng

Viesti Kirjoittaja kalle-ivar »

Nyt on taas kohta katsastus aika, onneksi on kevät ja lämmin ilma niin voi ulkona tarkemmin tutkia oikein todella väärin suunniteltua kässäritekniikkaa. Itse levittäjässä täytyy olla vika? kiusallista alkaa taas alusta koko homma kun on niin hiton piilossa laipan takana, minun käsittääkseni levittäjän jakama hyötysuhde on nolla %, palaan asiaan, kun olen taas jälleen kerran levittänyt koko systemin alusta loppuun, tämä täytyy ratkaista missä kohtaa käsijarrukahvan vääntövoima katoaa aivan täysin.
KN/Lieto
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Tossa päivällä vaihdoin -02 malliseen 9-3:een takajarrupalat, ja ajattelin samalla katsoa jarrukenkien kunnon. Ovat alkuperäiset, ja 150tkm takana. Kaikki ok, levittäjät erittäin siistissä kunnossa. Rummut takaisin, ja kengät liki. Ei pienintäkään vaikeutta saada kohtuullista pitoa, ja rummutkin on vielä alkuperäiset. Mutta vanhempaan 900:een ei asiallista pitoa saa millään helkkarillakaan! Aika outoa. Levittäjäpalat taitaa olla hieman erinäköiset, en ottanut niitä edes pois.
kalle-ivar
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja kalle-ivar »

Nyt on asiat huonosti, ei viellä kukaan ole löytänyt ratkaisua mihin käsijarrukahvan voimat häviää, eukon saapi pitää katastaa kohtapuoliin, uudet kalut ovat ovat aivan käyttämättöminä paikallaan, koska ne eivät ole toimineet viime katastuksen jälkeen! Nyt kun taas tuli ajankohtaiseksi niin vaikka kuinka kiskon kahvasta ei mitään ei kumpikaan pyörä! vaijereita voi sormilla vetäen viellä tiukata juuri ennen loppupäätä ja kun on takapää ylhäällä niin et saa pyörää pyörimään käsin mikä pitäisi ohjekirjan mukaan riittävän?? Voima häipyy vaijerin moneen mutkaan, ainoa selitys. Teen itse muutoksen systeemiin, palaan asiaan.
mursu
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja mursu »

Käsittääkseni ongelmanahan on tuo ettei voima riitä levittäjässä, ei niinkään se että vaijerin liikerata olisi liian lyhyt tai vaijerin voima häviäisi johonkin.

Eikö silloin tilanne parane jos annetaan levittäjälle lisää vipuvartta tuohon... sanotaanko nyt vaikka että pidennetään tuota joutsen kaulaa muutamalla sentillä. Pitää joskus kokeilla.

http://koti.kapsi.fi/turku/saab/saabin_ ... ittaja.jpg

Tietty levittäjän liikerata lyhenee voiman kustannuksella, mutta oikein säädetyn jarrun ja tehokkaan levittäjän ei paljoa tarvitse liikkua.
cc
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja cc »

Minulla oli reilu vuosi sitten ongelmaa saada käsijarrua pitämään ja syyksi paljastui takareunastaan irti revennyt vaijerin kiinnike. Se pakoputkitunnelin kyljessä johon vaijerin kuoren holkit työnnetään. Antoi just sen millin pari periksi kun kahvan veti "kireälle" että jarru ei sitten pitänyt tarpeeksi.
Vikaa ei oikein huomanut muuten kuin kaveri veti kahvasta ja itse katsoi alta.

Kiinnike hitsattiin paikalleen ja uusi reilusti silikonilla voideltu vaijeri paikalleen eikä sen jälkeen ole ollut tarvetta koskea.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Jaahas
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja Jaahas »

Omassa 9-3 Tid:ssä tuo kässäri temppuili vuoden verran,usein säädettiin kohdalleen,piti viikon/kaksi..Sisuskalut kaikki uusittu reilu vuosi sitten.Inssin hylättyä katsastuksessa mielenkiinto taas heräsi,mikä kässärissä mättää ja vikahan löytyi.Käsijarruvaijerin kuori rikki,se jäi kanittamaan senverran,ettei tehoja löytynyt.Päälleppäin tuo vanha näytti hyväkuntoiselta,mutta risapa vaan oli.Nyt pelittänyt jo pari kuukautta upeasti.Eli käsijarrun kanssa tappelevien kannattaa tsekata tuo vaijeri.Toisaalta jännä juttu;toisessa 9-3 Saabissa kässäri toiminut jo 8 v ilman säätöjä...
tsaarela
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Alkupään NG-satkuissahan oli se vieläkin idioottimaisempi ensiö- ja toisiovaijerilla "kiristyvä" käsijarru, jossa ensiövaijerin piti jotenkin kiristää se toisiovaijeri. Se sitten vaihtui kommenttien perusteella vähän parempaan perinteiseen, jossa kahva vetää pulikkaa, jossa molemmat vaijerit on kiinni. Onkos kukaan päivitellyt tuota alkuperäistä systeemiä tuohon uudempaan?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
Vastaa Viestiin