JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9408
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

f-19 kirjoitti:Omassa pujottelin kaapelin kiertämään molemmat etupenkit ja sitten vielä pari kunniakierrosta konehuoneessa niin tuli 5m täyteen, tosin vähän lyhyeksi jäi johto takaluukussa. Tai sitten tosiaan satku ja 99 on niin erilaiset autot että kaapelia kuluu eri määrä, ei uskois, tai sitten se leikattu about 1,5m onkin lähempänä 0,5m - mene ja tiedä...

Eikös se konehuoneen paketti eli moottori ja muut semmoset ole jo maadoitettu runkoon ihan vakiona siitä vaihdelaatikon kyljestä? ja lisäksi ne mahdolliset ruiskun maakaapelit mitkä tulee kanteen/imusarjaan jne. Tai ite ainakin maadoitin akun vaan takapenkin alle, muistaakseni hanttarin turvavyön kiinnikkeen tietämille ja siinä se.

Plussakaapeli menee multa ohjaustehostimen säiliön letkujen läpiviennistä kanteen kiinnitettynä suoraan startille. Akun plus-navan ja startin kontaktin välissä on siis vain päävirtakatkaisijan liitokset eli sen puolesta jännitehäviöt startille pitäisi olla kurissa. Eikä mitään ongelmia ole ollutkaan, akkukin on sama vanha käytetty kun autossa oli 5v sitten ostettaessa.

Startilta lähtee sitten orggis 20cm johto laturille ja sen lisäksi ranetettu 1,5m johto lokarin jakoblokille auton loppuja sähköjä varten.
No ainakin Enkun varaosassa tuo 35mm2 johto myytiin 5m:n pituisena. Kone ei ole paikallaan, mutta aika tarkasti muistan startin sijainnin. Konehuoneen puolella on reilut 50cm ylimääräistä, ja takapaksissa ainakin 85cm, eli 1.5m liikapituus oli liioiteltu, kuten totesitkin ;)
Itse vedin piuhan joustavine suojaputkineen niin, että konehuoneesta kulkee siellä oikeanpuoleisen vetaritunnelin yläosan läpivienneissä (aikalailla oikeankokoiset tuolle suojaputkelle), sitten laskee hieman, ja menee läpi rintapellin/lattian liittymäkohtaan poratusta reiästä, ja kulkee pitkin kynnyskoteloa, ja menee takapaksin puolelle siihen takapenkin selkänojan pystytuen alaosaan poratusta reiästä. Toisin sanoen kulkee ihan (no ainakin lähes) suorana koko matkan. Starttihan tuossa sijaitsee pakosarjan alla, eli siitä suurin ero johtovedon pituudessa varmaankin syntyy?

Juu, maadoitukset on valmiina, mutta ne menevät tupliksessa siihen akkutelineeseen, joka on tarkoitus rälläköidä kokonaisuudessaan pois. Eli siihen tulee nyt akulta punottu lattakaapeli, joka on keskikohdasta kiinni akkutelineessä, ja toinen pää on (oli) kiinni vaihdelootassa.

Mahtaakohan haitata mitään, jos vetää startille sekä akunjohdon, että laturinjohdon, sama jännitehän siellä kulkee, eli lienee aika turhaa tehdä mitään "jakokeskusta" tuota haaroitusta varten?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Siinähän se ero tulee heti kun mulla on startti imusarjan alla enkä ole porannut reikiä kaapelia varten vaan se menee sieltä mistä saa menemään. Tosin eipä poraamisesta juurikaan hyötyä olisikaan, ainut jos vetäisi suoraan tulipellin läpi eikä kierrättäisi saranoiden viereisestä tehtaan läpiviennistä.

Joo maadoita kone ja akku runkoon niin eiköhän pelaa. eli akku konttiin maihin ja kone johonkin hyvää paikkaan etupäässä.

Eipä kai tuossa mun sähköopillisella tietämyksellä ole mitään väliä missä tuon jaon tekee. Mutta turha mitään extra jakoblokkia alkaa kehittelemään koska ne ylimääräiset kontaktithan on pahimpia jännitehäviöiden tekijöitä? ja eikös se orkkiksenakin menee niin että akulta startille ja siitä ohuella haarajohdolla laturille?
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

ng900aero kirjoitti:eli lienee aika turhaa tehdä mitään "jakokeskusta" tuota haaroitusta varten?
Mä tein silleen että pistin jakoblokin moottoritilan kylkeen,johon vedin startin alkuperäisen johdon,eli sen joka muuten menis akkuun.Ja siihen jakoblokkiin sitten kaapelin takakontista.

Miinuksen taas vedin takarontin pitkittäispalkkiin isolla lattaliittimellä jonka hitsasin.
Moottoritilassa maadoitukset menevät normaalisti.
Hyvin on toiminut 2 autossa,(og-900).
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9408
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kumminpäin olette laittaneet niitä akkujanne sinne takaronttiin, eli pituus- vaiko poikittaissuuntaan?
99:in akkutelineen pohjaosa istuisi aikas nätisti sinne takaronttiin ns. poikittaissuunnassa, eikait nuo akkuhapot juuri sen enempää siellä hölsky, vaikka akku olisikin noinpäin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Pituussuunnassa mulla on molemmissa.
Tuskinpa tuosta poikittain asennuksestakaan mitään haittaa on.
Osta hyytelöakku niin voit asentaa sen ihan miten itse haluat,vaikkapa kyljelleen.
Vastaa Viestiin