Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Nyt kun pahin vitutus on laantunut niin kirjoitetaanpa vähän.
N.2 tuntia sitten kaadoin 9-5 moottoriin reippaan puoli pulloa fortea. 15-18 minuutin käyttö 1800-2100 kierroksilla. Sitten auton alle ja ensimmäinen "Voi vi..u" lausahdus tuli. Öljyt oli vaihdettu edellisen kerran autohuollossa ja roppu oli suht siisti 0-kanttinen. Avain otti hiukan kiinni, muttei tarpeeksi. aluksi vi..upihdit. sitten lukko pihdit. Rälläkkä. Talttapää meisseli. Tuloksena ankara keskustelu ropun kanssa. Kiinni pysyi. Muistin sitten että naapurilla on paineilma taltta ja sillähän se lähti kolmannella yrittämällä. Öljy oli kyllä täyttä tervaa. Sormen kun työnsi kippoon niin se katosi heti näkyvistä. Reippaan litran kaadoin uutta ja päästin pois. sen jälkeen roppu paikalleen joka on nykyisin 19mm kannalla. Uusi suodatin+ öljyt ja kone käymään. Tyhjäkäynti ääni ainakin tuntui olevan hiljaisempi.
Otin sitten vielä coolerilta moottorille päin menevän letkun liioksen irti ja sieltä tuli muutama tippa öljyä. tuskin vielä kovinkaan hälyttävää?
Nyt vain jännityksellä seuraamaan paheniko öljyn syönti, pysyykö ennallaan vai vähenikö. Tätä ennen ollut n. 1,5l /10tkm.
N.2 tuntia sitten kaadoin 9-5 moottoriin reippaan puoli pulloa fortea. 15-18 minuutin käyttö 1800-2100 kierroksilla. Sitten auton alle ja ensimmäinen "Voi vi..u" lausahdus tuli. Öljyt oli vaihdettu edellisen kerran autohuollossa ja roppu oli suht siisti 0-kanttinen. Avain otti hiukan kiinni, muttei tarpeeksi. aluksi vi..upihdit. sitten lukko pihdit. Rälläkkä. Talttapää meisseli. Tuloksena ankara keskustelu ropun kanssa. Kiinni pysyi. Muistin sitten että naapurilla on paineilma taltta ja sillähän se lähti kolmannella yrittämällä. Öljy oli kyllä täyttä tervaa. Sormen kun työnsi kippoon niin se katosi heti näkyvistä. Reippaan litran kaadoin uutta ja päästin pois. sen jälkeen roppu paikalleen joka on nykyisin 19mm kannalla. Uusi suodatin+ öljyt ja kone käymään. Tyhjäkäynti ääni ainakin tuntui olevan hiljaisempi.
Otin sitten vielä coolerilta moottorille päin menevän letkun liioksen irti ja sieltä tuli muutama tippa öljyä. tuskin vielä kovinkaan hälyttävää?
Nyt vain jännityksellä seuraamaan paheniko öljyn syönti, pysyykö ennallaan vai vähenikö. Tätä ennen ollut n. 1,5l /10tkm.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Pitääpä käydä ostamassa tuota STP:tä pullo, 10 litraa diesieliä ja pari kannua öljyä. Oma 9-5 kuluttaa noin 4 litraa 10 tkm öljyä ja siihen on kuitenkin vaihdettu turbokin joka oli todella väljä mutta silti kone kuluttaa öljyä. Kone ei kuitenkaan savuta oikeastaan ollenkaan, johonkin se öljy katoaa? Pitää tehdä tuo puhdistus operaatio pikapuolin! Kiitos kaikille hyvistä ohjeista!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Kiitos V-M! Tein saman "huuhtelu" operaation vm. 98 2.3ta femmaan ja savutus loppui! =) Ennen kylmällä koneella tosiaan kortteli oli sininen savusta... Edellisen omistajan toimesta oli vaihdatettu jo venavarren kumit ja turbo...
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Nyt on tuo puhdisusoperaatio tehty omaan -98 2.0T femmaan.
Sontaa tuli koneesta ulos uskomaton määrä, vielä jälkimmäinen nafta-annos oli värjäytynyt kahvin väriseksi ja ekat öljyt joilla ajoin 50 km lenkin muuttuivat mustiksi tuona aikana! Nyt on koneessa Mobil 1:set ja käyntiäänet muuttui todella paljon nätimmäksi. Nyt seuraan vielä loppuiko öljynkulutus... Seuraava öljynvaihto 3000 - 5000 km kuluttua jotta loputkin liat tulisi ulos koneeesta...
Sontaa tuli koneesta ulos uskomaton määrä, vielä jälkimmäinen nafta-annos oli värjäytynyt kahvin väriseksi ja ekat öljyt joilla ajoin 50 km lenkin muuttuivat mustiksi tuona aikana! Nyt on koneessa Mobil 1:set ja käyntiäänet muuttui todella paljon nätimmäksi. Nyt seuraan vielä loppuiko öljynkulutus... Seuraava öljynvaihto 3000 - 5000 km kuluttua jotta loputkin liat tulisi ulos koneeesta...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
500km ajettu huuhtelun jälkeen.
-Aamusavut loppunut
-öljyn pinta ylämerkissä
-öljy oli vielä öljyn väristä! Ennen se meni alle 50km mustaksi.
-Aamusavut loppunut
-öljyn pinta ylämerkissä
-öljy oli vielä öljyn väristä! Ennen se meni alle 50km mustaksi.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Uusimman hankinnan perästä en ole savua havainnut nousevan ja edellinen omistaja väitti ettei öljyä kuluisi. No, joka tapauksessa läträsin tänään 195 tkm ajetun 9-3 T7 koneen kanssa seuraavasti:
5000 km ajettuihin öljyihin liraus naftaa sekaan ja lämpimällä koneella käyttelyä pari minuuttia. Öljyt ja suodatin pois. Mäntien päälle naftaa ja tarkkaillaan -> pinta ei vajene havaittavasti joten puolen tunnin päästä imin naftat pois. Sisään uusi suodatin, halpis-mineraaliöljyä alamerkkiin asti ja tästä ylämerkkiin naftaa. Käyttelyä 10 minuuttia kierroksilla 2000-3000. Aluksi tuli kohtalainen hatsi putkesta kun nafta paloi sylintereistä mutta tämän jälkeen ei juurikaan mitään. Sitten nämä kurat ulos koneesta, ja tarpeetonta sanoakin että oli lähes läpinäkymätöntä mustaa tavaraa. Lopuksi taas uusi suodatin ja kunnon öljyt sisään. Tarkkaillaan tilannetta mutta eipä tuosta ainakaan haittaa lie koitunut. Huuhteluöljyt, polttoöljy ja ylimääräinen suodatin maksoivat yhteensä vähemmän kuin purkki Fortea.
5000 km ajettuihin öljyihin liraus naftaa sekaan ja lämpimällä koneella käyttelyä pari minuuttia. Öljyt ja suodatin pois. Mäntien päälle naftaa ja tarkkaillaan -> pinta ei vajene havaittavasti joten puolen tunnin päästä imin naftat pois. Sisään uusi suodatin, halpis-mineraaliöljyä alamerkkiin asti ja tästä ylämerkkiin naftaa. Käyttelyä 10 minuuttia kierroksilla 2000-3000. Aluksi tuli kohtalainen hatsi putkesta kun nafta paloi sylintereistä mutta tämän jälkeen ei juurikaan mitään. Sitten nämä kurat ulos koneesta, ja tarpeetonta sanoakin että oli lähes läpinäkymätöntä mustaa tavaraa. Lopuksi taas uusi suodatin ja kunnon öljyt sisään. Tarkkaillaan tilannetta mutta eipä tuosta ainakaan haittaa lie koitunut. Huuhteluöljyt, polttoöljy ja ylimääräinen suodatin maksoivat yhteensä vähemmän kuin purkki Fortea.
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Kannattaisko toi "huuhtelu" tai STP käsittely tehdä ennen huohotin päivityssetin asennusta???
P.S Just tuli postissa osat huohotin päivitykseen 150tkm ajettuun vanhukseen
P.S Just tuli postissa osat huohotin päivitykseen 150tkm ajettuun vanhukseen
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Huohottimessa ei kierrä öljy. Mutta tee kummatkin jos epäilet tukkoisuutta. Mutta varmin tapa on irroitaa öp ja tarkistaa/putsata sihti.
Ex:
9-3 2,0T SS Aero A-05
9-3 2.0 SS Arc A -03
9-5 Aero -02 Sedan A
9-5 2.3t Sedan A -98
DAMA Järvenpää # 4778
9-3 2,0T SS Aero A-05
9-3 2.0 SS Arc A -03
9-5 Aero -02 Sedan A
9-5 2.3t Sedan A -98
DAMA Järvenpää # 4778
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
STP:tä pyöritetty koneessa , ja kertaalleen huuhdeltu poltto-öljyllä (2 h), joka oli pois otettaessa aivan mustaa . Taidan tehdä vielä saman operaation , kun laitan ton mitsun paikoilleen , luultavasti joku ilta ens viikolla
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Tänään katsoin tikkuun ja ilme jäi naamalle. Alle puolen välin enää öljyä. Ajettu rapia 3 tonnia vaihdon jälkeen.A.L. kirjoitti:500km ajettu huuhtelun jälkeen.
-Aamusavut loppunut
-öljyn pinta ylämerkissä
-öljy oli vielä öljyn väristä! Ennen se meni alle 50km mustaksi.
Tokikin kelit on nyt olleet todella lämpöiset ja koneessa liian laihaa öljyä.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
sseppala kirjoitti:Kyllä kieltämättä aika paljon p_askaa saatu lähtemään koneesta
yksinkertaisella konstilla.
Paan koettaen samaa ja kuvien kanssa palaan asiaan tänne.
Koneessa mulla nyt 365tkm, joten uskaltaa jo tehdä pientä kokeellista
temppua.
Jos kone kestää tämän rääkin, niin tavoitteena on vetää aluksi 500tkm mittariin.
Pankaas klubitoverit lukemia foorumille; paljonko ajettu 9-5:llä?
Ja Jaska vois heittää sen 9000:n tarkan luvun... vai onko menny paaliin?
nyt mittarissa se 119150
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Lupailin kertoa kokemuksiani koneen löpöpesusta.
Vähän tuossa aikaa vierähti mutta parempi myöhään...
Nyt on 8tkm. ajettu, ja vaikuttaisi että öljynkulutus on vähentynyt mutta ei aivan loppunut. Sama koskee aamusavuja.
Vaikuttaa kyllä kannattavalta toimenpiteeltä, ja ajattelin uusia sen kevennettynä seuraavassa öljynvaihdossa
Vähän tuossa aikaa vierähti mutta parempi myöhään...
Nyt on 8tkm. ajettu, ja vaikuttaisi että öljynkulutus on vähentynyt mutta ei aivan loppunut. Sama koskee aamusavuja.
Vaikuttaa kyllä kannattavalta toimenpiteeltä, ja ajattelin uusia sen kevennettynä seuraavassa öljynvaihdossa
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
No niin, tulipahan läträiltyä: Eka stp:n aineella vanhoille öljyille vartin käyttö, sitten öljyt ja sudari vaihtoon, tokalla kerralla uusiin öljyihin 4dl naftaa ja 10 minsaa ja öljyt ja sudari vaihtoon ja "käyttö" öljyt sisälle.
Tuon stp "huuhtelun" vois ottaa tavaksi öljynvaihdon yhteydessä.
Tuon stp "huuhtelun" vois ottaa tavaksi öljynvaihdon yhteydessä.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Mites turbon kanssa näissä huuhtelutouhuissa? Onko mitenkään varmaa, ettei ahdin kärsi? Forten kanssa kun huuhtelin, tuntui jotenkin pahalta pitää yli 2500r/min pitkän aikaa... Nämä nafta huuhtelut vielä pykälän verran kovempia. Muistaakseni minulle neuvottin n.3000r/min ja 20min.
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
KN/Lieto kirjoitti:Mites turbon kanssa näissä huuhtelutouhuissa? Onko mitenkään varmaa, ettei ahdin kärsi? Forten kanssa kun huuhtelin, tuntui jotenkin pahalta pitää yli 2500r/min pitkän aikaa... Nämä nafta huuhtelut vielä pykälän verran kovempia. Muistaakseni minulle neuvottin n.3000r/min ja 20min.
Saa niita uusia
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007