900c Combi Coupe MY89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Eikö se kiristin pidä ottaa runkoineen irti? eli 27mm hylsyllä, koska sen jousen voimalla ulos työntyvässä kiristimessä on ne hampaat, jotka estävä kiristimen löystymisen ja siinä on se kieli mitä pitää kääntää jotta kiristimen saa ns.pohjaan.

Sitten kun nokat, rattaat, ym on paikallaan niin ruuvataan ensin kiristimen runko paikalleen ja sen jälkeen se jousi/korkki paketti, jolloin kiristin "naksahtelee" kireälle.
Yleensä naksahtaa vielä kerran pari, kun konetta pyörittää ihan käsipelillä hieman
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
aero
-
Viestit: 9120
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja aero »

Voi sen ottaa kokonaankin, mikä voi kyllä helpottaa nokkien paikalleenlaittoa. Mutta jos sitä jousta ei ota eka, pomppaa kiristin täysmittaseks samantien kun ketju löystyy tai kiristin irtoaa. En kyllä tiiä onko tuosta mitään haittaa kiristintä irrottaessa enkä tiedä/muista, miten hyvin se on satkussa käsillä, mutta muistaakseni pommarissa lähtee pelkkä keskiosa ihan kiltisti. Kuitenkaan sitä ei ole tarvista nyhrätä meisselillä sisään jakopäänkopan sisäpuolelta siinä vaiheessa, kun nokkia laittaa takas paikalleen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tulipahan taas näperreltyä. Vänkärin oven sisäkahvaan puuttuva ruuvi, lohkolämmittimen pistokkeen kiinnityksen parantelua, autopuhelimen (?) antennipiuhan poisto kyljen sisältä kolisemasta, epäonnistuneita yrityksiä saada hattuhyllyn toinen aurinkoverho kelautumaan sisään asti (pitää joskus ottaa irti koko systeemi), prototyyppi kuskinpenkin istuinosan pohjan korjauksesta (tuntui tukevammalta, jos kestää edes jonkun aikaa teen tuon pohjalta pysyvämmän ratkaisun) ja lisäyrityksiä nelossylinterin tulpan vaihtamiseksi.

Ostoslistalla oikeankokoinen ja kädelle armollisempi tulppa-avain, ohjaustehostinöljyä ja antennireiälle tulppa ettei mene vedet suoraan varapyöräkoteloon. Pitää myös kaivaa jostain kätköstä kojelaudan kiinnitysruuveja, keskimmäisten ilmasuuttimien kohta tykkää natista kylmänä...

Bonuksena tällainen tuli bongattua takapenkillä pyöriessä, lisää hommaa hitsaajalle.
Kuva
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Jännä miten on niin jumissa tuo yksi tulppa. Tiedän kyllä tunteen, kaverin kleinbussin moottoria elvytellessä aloin vaihtamaan tulppia, olivat myös älyttömän kovassa kiinni. Moottoritilakin oli vähintäänkin eksoottisen kokoinen joten kyllä siinä sai ittensä rikki. Antautuivat silti loppuenlopuksi aivan armottomalla vääntämisellä, härötti että tulee kannen kierteet mukana, mutta lähtivät ehjänä. :)
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Vaihdetaankos kleinpparissa tulpat siitä päälliluukusta, rekkarin takaa vai alakautta? :D Mulla ny on sentään tulpat hienosti käsillä tuossa 16v:ssä, työkalut tässä pettää. On nimittäin hyvin mennyt ristiin noiden kahden auton kanssa, kaasariin ostin aikanaan tuon nyt käyttämäni 16mm avaimen kun oikea koko olikin 21mm (käytettiin sitten kaverin avainta), ja nyt kun ostin sitten kaukaaviisaasti hyvän avaimen kokoa 21mm niin tuohon menikin 16mm. :D Kuvastakin voi päätellä kumpi on parempi ja mukavampi... Kaikki nuo tulpat melko lujassa oli, ykkösenkin kanssa sai kiroilla, mutta tuo nelonen on ihan omaa luokkaansa. Mutta eiköhän se sieltä irtoa....
Viimeksi muokannut Rattivaihde, Ke Maalis 06, 2013 19:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Kannattaa kokeilla tulppaa irti kuumasta koneesta, omien kokemusten perusteella (tosin ei saab, alukansi kuitenkin) lähtee kuin leikiten, jos ensin vääntelit kylmästä sormet ruvella.
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

No itseasiassa alunperin aloitin irrottelemaan kuumasta koneesta eikä irronnut millään, jolloin päättelin että kylmä on parempi, mutta totta puhuen lujassa se ensimmäinen oli vielä kylmänäkin että pitää varmaan kokeilla vielä sitäkin jos ei muu auta.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24618
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

bilteman halvimmalla räikkäsetillä on 12v onnistuneesti vaihtunu tulpat niin saabista ku volkkaristakin (kupla).
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Millasella avaimella koitat? Parhaaksi olen itse kokenut 3/8" tai 1/2" räikän ja tulppahylsyn. Toki myös jatkovartta hylsynpäähän jos tulpat on montussa (16v satkusta ei kokemusta).
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tuollaisella. :D Yritin jo tänään kattella Tarjoustalosta 16mm syvää hylsyä tai tulppahylsyä mutta eipä ollut sitten kuin 14mm ja 18mm lähimmät koot... ja omassa minisarjassa loppuu 14mm:n eikä ole syviä lainkaan. Periaatteessa voisi varmaan investoida vähän parempaan settiinkin, joskushan noille väkisin tulee käyttöä. Vituttaa vain kun pitää aina ajaa vähintään 25 kilsaa johonkin (ruuhkaiseen) suuntaan että pääsee yhtään kohtalaisempaan autovaraosa/-tarvikeliikkeeseen, kun ei tuolta Hyrylän Puuilostakaan juuri enempää löydy kuin Tarjoustalosta...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Tuolla ei hääviä voimaa taida saada. Kysele räikkäsettiä tulppahylsyllä lainaan joltakulta kaverilta/tutulta josset raatsi ostaa. Ei oo pahan hintasia motonet/biltema tms kaupoissa. Ja on käyttöä ehkä toistekin.. :)
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Piru vie melkein kävi jo tuuri. :twisted: Tarkistin vielä varmuuden vuoksi ukilta perityn työkalulaatikon ja sieltäpä löytyikin 1/2" sarjan räikkä, luultavasti sopivan mittainen jatkovarsi sekä 16mm hylsy, mutta hylsy oli liian matalaa mallia. Pitää kyllä kasvattaa tuota työkaluvalikoimaa, jos jostain lähistöltä löytyy sopiva tulppahylsy niin sitten sillä, jos ei niin sitten pistetään (taas) rahaa palamaan ja laajennetaan oikein kunnolla repertuaaria...

Kaverilla olisi luultavasti sopiva sarja mutta eipä ole nyt saatavilla kun omistaja on armeijassa. Ja kait noita tulppia täytyy toistekin joskus vaihtaa...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Jos paineilmaa käytettävissä niin tulppa lähtee usein mukavasti sillä, kun se täristää sopivasti.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko auton oma työkalusarja todettu puutteelliseksi - siellähän pitäisi olla pitkä tulppahylsy?

Liuotushoidostakin voi olla apua, viimeistään sitten kun saa tulpan vähän hievahtamaan. Ei välttämättä kannata heti vääntää väkisin auki. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=129346
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tänään justiin sitä vilkaisin ja suurin osa työkaluista tulppa-avain mukaanlukien on jäänyt matkan varrelle, mutta tallilla olisi kyllä varaosa-autosta repäisty sarja joka oli muistaakseni melko täydellinen...pitääpä varmaan ajaa sinne ensimmäisenä huomenna. :D Hyvä että joku täydentää omaa puutteellista muistia...

Ja juu, 5-56 CRC:tä on tullut sinne suihkuteltua mutta en tiedä kuinka syvälle se uppoaa... Tällä vinkkimäärällä luulisi kyllä irtoavan ennemmin tai myöhemmin, tuo kunnon avain on kuitenkin ensimmäisenä listalla :wink:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin