Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Pakari »

#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja vmt »

Ihmetystä herättää tällä hetkellä vakavan puoleinen kiinnostuminen ranskalaisesta autosta.

Koska siis hyvä tavaton millä taskurahalla noi 406:t vaihtaa omistajaa. Farkussa ois vielä kohtuu iso kontti ja ohan se kuitenkin ihan nykyaikainen autokin ja...voi herranjumala. :lol:
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Minä jo ostin tänään ranskalaiset........nimittäin grilliltä :wink:
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5492
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Minä en kyllä mitään ranskalaista suuhuni pistä.

En suostu syömään ranskalaisia perunoita, ranskalaisia pastilleja, ranskalaista salaatinkastiketta, ranskalaista sipulikeittoa...
https://www.youtube.com/watch?v=ruxtZxqwQ4I

Mutta kyllä mää joskus Pösöllä ajelen :oops:
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ostin jokin aika sitten sähkökeskukseen asennettavan käyttötuntimittarin. Ajatuksena että jos tuo öljy tuosta vielä halpenee, niin ruvetaan taas lämmittämään pannua öljyllä sähkön sijaan, ja tuntimittarilla voi seurata polttimen käyttötunteja ja laskea siitä öljyn kulutusta.

Kaveri on Ahlsellilla töissä, niin tilasin sieltä AEG:n simppelin mittarin. Mekaaninen kiekkonumeronäyttö, samanlainen kuin vanhemmissa autoissa matkamittarit. Teknik, sano venäläinen; pitäisi olla sen verran simppeli laite että toimii.

Ensimmäinen kappale kun saapui Ahlsellille ja menin sitä hakemaan, huomasin että mittarissa oli lukemana jotain 40000 tuntia. Kun mittaria naputteli, niin kiekot kääntyilivät itsekseen, eli susihan tuo oli. Tilattiin sitten keskusvarastolta uusi.

Kaveri toi sitten mittarin mulle kotiin kotimatkalla eräänä päivänä ja löi käteen kaksi mittaria ja sanoi "noita tuli jostain syystä kaksi, saat molemmat". No hyvä, onpahan varamittari. Eilen lätkäisin sitten öljypolttimen päälle ja totesin että mittari sekä surisee että pyörii kun polttimessa on liekki. Tänä iltana menin katsomaan onko mittari pyörinyt paljonkin ja ihmettelin että pienelläpä lämpiää. Hetken päästä meni poltin päälle, ja ihmetys oli suuri, kun mittari ei inahtanutkaan. Naputtelin mittaria, niin se heräsi toimimaan, mutta sammui taas hetken päästä itsestään.

Vaihdoin sitten keskukseen sen varamittarin. Hyvin surisee, kun liekki palaa pannussa, mutta kiekot eivät pyöri. Testasin nämä kaksi mittaria sitten vielä kytkemällä ne katkaisimellisen virtajohdon päähän pistorasiaan, ja totesin että tosiaan; toinen pätkii ja toisessa toimii ääni vaan ei liike.

Siinä ihmettelin, että miten voi kolme kolmesta AEG:n käyttötuntimittarista olla rikkinäisiä jo paketista tullessa. Vastaus löytyi käännellessäni mittari kädessäni: mittarin takaseinässä luki "MADE IN ITALY" :roll:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ihmettelen miten ihmiset voivat järjestelmällisesti sotkea mallimerkinnät TiD ja TDI. Oletetaanko, että Saabilla ovat vahingossa heittäneet kirjaimet väärään järjestykseen, ollaanko niin lukihäiriöisiä tai välinpitämättömiä ettei koskaan edes tarkisteta mitä siellä takaluukussa/ohjekirjassa/jne. lukee, vai luullaanko vain että kaikki turbodieselit ovat TDI:tä?

Jotenkin häiritsee nähdä Saabin mallimerkinnän perässä kirjainsarja, josta tulee ensimmäisenä mieleen väritön kansanauto todella rumaa ääntä pitävällä pumppusuutinmoottorilla.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Rumalta ja rikkinäiseltähän tupaöljymoottori kuulostaa syöttötavasta riippumatta. :)
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Rattivaihde kirjoitti: ..luullaanko vain että kaikki turbodieselit ovat TDI:tä?.
Monet varmaan luulevat VAGilta peräisin olevan TDI:n tarkoittavan yleismaailmallisesti Turbo Diesel Injection...tmv vaikka TDI tarkoittaa Turbo Direct Injection, nimitys tuli siis kun ei ollut enää esikammiota, vaan kyseessä on suoraruisku diesel. Vastaavasti SDI tulee Suction Direct Injection (joo-o, suction :lol: )
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niin kyllähän suomen kielessä tuo TDI kääntyy yleisimmin puheessa "TurboDieselI". Ja on vähänniinkuin yleistermiksi päätynyt tarkoittamaan juurikin tuota, merkkiin tai todelliseen mallimerkintään katsomatta. Oli se sitten oikein sanottu eli ei...

Onhan noita "Saab 9-5 SportCombejakin" myynnissä aika paljon, vaikka ei niitä ehditty kuin muutama valmistaa :roll:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
molokki
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Kesä 23, 2014 22:07
Paikkakunta: Raceborg(Karjaan Tasavalta)

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja molokki »

onkohan rattivaihde kuunnellu saabin fiat-dieseliä talviaamuna?mulla on ollut ja ääni ja eberin savu oli kyllä Hieman häiritsewiä.
9.3 SS TURBO X,Chevrolet Captiva 2,2 TURBO-D AWD 2012,Ekz:Kia Cerato 2,0 -06(meni Afrikkaan),EX:9,3 ss 1,9tid -08,pöö406,Escort 1,6 "Cosworth",Liftbackki-Korola ,Aprilia,Suzuki
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ihmettelen hieman uutisoinnin sävyä sillä Unkarihan teki ihan perus "Vapaavuoret"
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201412 ... 4_ul.shtml

Myös suojelujärjestö Greenpeacen aiheuttamia ympäristötuhoja vastaan olisi tarvetta suojelujärjestöllä
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201412 ... 7_ul.shtml
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tobbana kirjoitti:Rumalta ja rikkinäiseltähän tupaöljymoottori kuulostaa syöttötavasta riippumatta. :)
Näinhän se on, mutta pumppusuutin-tdi:t ovat aivan omaa luokkaansa. Vain Transit pistää paremmaksi, mutta siltä sentään osaa odottaa rajua ääntä, sen sijaan kun kaupan pihalla kävelee pahaa-aavistamattomana ja yhtäkkiä jonkin aivan normaalin näköisen Octavian tai Passatin konepellin alla jyrähtää käyntiin laakeriton betonimylly, siinä on sydämellä tekemistä. :)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
molokki
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Kesä 23, 2014 22:07
Paikkakunta: Raceborg(Karjaan Tasavalta)

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja molokki »

Naapurissa on yks ransitmies,joka tulee ja menee n.200 kerta päivässä.Aina kaasu pohjassa painaa tohon meiän mäkeen tullessa ja perä paukkuu.Joku 5 vuotias yksilö.sit noil foord miehil on viel semmone omanlainen tapa rynryttää moottoria,ennen liikkeellelähtöä.Useammankin semmosen ttiän.
9.3 SS TURBO X,Chevrolet Captiva 2,2 TURBO-D AWD 2012,Ekz:Kia Cerato 2,0 -06(meni Afrikkaan),EX:9,3 ss 1,9tid -08,pöö406,Escort 1,6 "Cosworth",Liftbackki-Korola ,Aprilia,Suzuki
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

molokki kirjoitti:sit noil foord miehil on viel semmone omanlainen tapa rynryttää moottoria,ennen liikkeellelähtöä.Useammankin semmosen ttiän.
Uudehkoissa transiteissa on liikkellelähtöavustin. Kytkintä nostaessa ei pidä koskea kaasuun tai sitä kaasua pitää annostella todella reippaasti, että se lähtee liikkeelle. Aika villi systeemi ja kätevä kun älysi sen toimintatavan. Jaksoi lähemmäs 3tn trailerinkin kiskoa liikkeelle koskematta kaasuun.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ihmettelen että miten saksalainen osaa:
Kauppalehti kirjoitti: Meyerin Turun telakka ja Tallink Grupp julkistivat torstaina aiesopimuksen nesteytetyllä maakaasulla, eli lng:llä kulkevan matkustaja-aluksen rakentamisesta.
...
”Muitakin tilauksia tarvitaan, mutta tämä on todella tärkeä kauppa. Sen ansiosta tilauskirjat ovat täynnä vuoden 2017 alkuun. Tämä on erinomainen uutinen myös alihankkijoillemme”, korostaa telakan toimitusjohtaja Jan Meyer.
...
Viking Lineltakin on odoteltu toisen lng-aluksen tilausta. Meyerin mukaan tilaa ja halua senkin tekemiseen on. Käytännössä toisen vastaavankokoinen alus mahtuisi työn alle aikaisintaan vuoden 2017 alussa.
Alle viisi kuukautta sitten telakalla ei ollut työn alla olevan Mein Schiff 4:n lisäksi muita tilauksia, yhtiö oli lähes konkurssissa, eikä kovin moni uskonut että Turussa rakennetaan enää yhtään isoa laivaa. Saksalaiset sisään, niin muutamassa kuukaudessa on altaat ja hallit täynnä töitä yli kahdeksi vuodeksi 8O

Pitäiskö NEVSillekin saada saksalainen isäntä? :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin