Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
3J
"Hölösuu"

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 3J »

Ilman parempaa faktaa ihmettelen TM Rakennusmaailmalle tuomittuja korvauksia kun vedeneriste ei menestynyt niiden testissä. Perusteluna että testin teki tavis eikä rakennusalan ammattilainen? Saako autotesteissäkin kohta tuomiota jos koeajon suorittaa tavallinen kadun mies eikä ammattikuski tehtaan tarkasti määrittelemällä ajosuoritteella? Testimenestymättömyys on vaikuttanut myyntiin negatiivisesti... No ihanko totta... 8O
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
AZP
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sitä vesieristetestiä ei oltu tehty VTT:n sertifikaatin määrittämällä tavalla, ja kun koe uusittiin sertin mukaan, tulos oli aivan toinen. Vedeneristystyöt ovat sertifioitujen jamppojen hommia, eikä niitä tulisikaan tehdä itse. Tai jos tekee, eikä opettele sertifikaatin mukaisia työtapoja, on turha syyttää aineita vaan voi osoitella rauhassa itseään.

Eli jos autotestin teettää ajokortittomalla ja auto päätyy talvikelillä ojaan, onko vika autossa vai kuskissa? :lol:

Ei sinänsä, itse vesieristeitä omiin tiloihini (en märkätiloihin) tehneenä ja vailla mitään sertejä ei voi kuin ihmetellä, mitkä ne työtapojen erot ovat, jotka saavat aikaan radikaaleja eroja testituloksissa :roll:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Kupari
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Juu saman jutun tuomiosta luin ja ihmetyttää vähän itseäkin.
Jos tavis tekee valmistajan mukaan väärin hommat ja ammattilainen oikein niin ohjeissakin oltava silloin jotain pielessä jos tuote hyvä.
Tee itsehän osa näitä pesuhuone- ja kylpyhuoneremppoja kuitenkin tehdään niin tiedettävä ohjeet luettua mitä ja miten. Muutenhan laitettava isolla pakkausten kylkeen ! "vain rakennusammattilaisten käyttöön".
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
AZP
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ja kuinka moni rakennusalan ammattilainen lukee mitään työohjeita yhtään mistään? Kolmisen vuotta tässä taloa remontoitu ja on se kiva mennä vailla mitään rakennusalan koulutusta neuvomaan pitkän linjan rakennusmiehelle esim. miten lattialastulevyt asennetaan oikein.

Aika yleinen toteamus on noilta ammattilaisilta: "näin tää on aina tehty". Ja sitten ihmetellään miksi rakentamisen laatu on Suomessa mitä on, kun ei edes vanhoista virheistä opita :roll:
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Rattivaihde
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Näissä asioissa on tärkeää tiedostaa että suomalaisessa rakentamisessa on teoria ja käytäntö, jotka kohtaavat perin harvoin.

Nimimerkillä alaa opiskeleva :lol:
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Kupari
"Hölösuu"

On olemassa Ammattimiehiä ja ns "ammattimiehiä"

Itse en ole tehnyt yhtään märkätilasaneerausta mutta kaksi olen teetättänyt yksityisyrittäjillä..
Eri tekijät oli mutta kumpikin oli hiton tarkka miten homma tehdään ja etenkin mitä rempassa käyttävät eli itse hommasivat omat aineensa ja tarvikkeensa.
Olin nähnyt muutaman tekemänsä tilan ja työnjälki sekä laatu/hinta suhde vakuutti kuten myös se ettei ollut tarvinnut mitään yhtään mitään jälkikorjaillakaan.

Halusivat molemmat ensin tietää kokonaisuudet ja esim. miten viemäröinnit, vesiputkitukset, sähkölattialämmitys jne oli suunniteltu. Halusivat myös sähkömiehen kanssa käydä läpi tilassa tehtävät muutokset etukäteen.

Ja hyviä neuvoja pintamateriaaleistakin ja oikeita parannusehdotuksiakin heiltä sai. Myös molemmat olivat päivittäneet tietojaan esim juuri vesieristyksestä mm. viimesimmillä tutkimuksilla..

Ei mitään pahaa sanottavaa kyllä ole tullut noiden remppojen jälkeen joten sattunut tuurilla kohdalle ne oikeat Ammattimiehet.

Tiedän myös muutaman tekijän (esim äitin asuntoon tehdyn rempan) joiden jälkeen korjattavaa on ollut jo puolen vuoden jälkeen.
Jäsen 2986
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Raser
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Raser »

Kupari kirjoitti:Juu saman jutun tuomiosta luin ja ihmetyttää vähän itseäkin.
Jos tavis tekee valmistajan mukaan väärin hommat ja ammattilainen oikein niin ohjeissakin oltava silloin jotain pielessä jos tuote hyvä.
Tee itsehän osa näitä pesuhuone- ja kylpyhuoneremppoja kuitenkin tehdään niin tiedettävä ohjeet luettua mitä ja miten. Muutenhan laitettava isolla pakkausten kylkeen ! "vain rakennusammattilaisten käyttöön".
TM Rakennusmaailma teki ilmeisesti tarkoituksella nuo testit purkkiin painetun ohjeen mukaisesti (tee-se-itse tyyliin) ja silloin tulos oli se, että ko. tuote ei eristänyt vettä ollenkaan.

Ohje on kaupunkilaisjärjen mukaan ollut siis täysin riittämätön (lue; päin v*ttua) ja siitä saa valmistaja syyttää minun mielestäni vain itseään. Voisin kuvitella että moni ammattiasentajakin on koulussa saanut ohjeet siihen, että "lukekaa se valmistajan käyttöohje siitä kulloisenkin tuotteen kyljestä".

Olen samaa mieltä siitä, että jos tuoteen valmistajalla on pieninkään epäilys ettei ohjeistus purkin kyljessä ole riittävä, niin silloin siinä pitäisi olla maininta lisäohjeista tai juurikin joku kehoitus käyttää asennuksessa vain kokenutta ammattilaista!!!

(Ja mitä taas tulee meidänkin vanhassa rintsikassa pyörineisiin eri alan ammattilaisiin, niin ainahan ne viimeisimmät ovat haukkuneet ne edellisten asennukset.)
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Kupari
"Hölösuu"

Nykyseen omakotitaloon tehdys rempas kaveri kyllä kehui miten osattu -67 tehdä rakennushommat kunnolla. Oli nimittäin pesuhuone täysin alkuperäistavaraa tapetteja myöten ja vain 1 lauta (vesipisteen alla) 10cm matkalta laho, muuten täysin ok ja kuivaa kaikkialla muovimaton altakin.

Ostettiin 14v sitten rivarikämppä jonka rakennusvaihees -72 oli jätetty tämän päätyasunnon sauna, pesuhuoneen ja wc tilojen vierestä salaojitukset tekemättä. Täysin homeessa märkätilat muovimattojen alta, lattian kuivatus yli 6 viikkoa kone täysillä huutamassa ja seinätkin sisältä 30cm-1m matkalta korkeussuuntaan joutui sisältä osittain uusimaan.
Tuo ojitus maksoi taloyhtiölle samalla tehtynä 2400mk ja kämpän myyjäkin joutui maksamaan palautuksena kauppahinnasta liki 15000mk. Loput mm. pintamateriaalit maksettiin vielä itse.
Tuota rempannut kaveri taas ei kehunut rakentajia.
Jäsen 2986
Lahti411
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Itsellä olisi kylppäriremppa edessä ja ihmettelen lähinnä rakennusfirmojen hinnoittelua.
Kaikki tarjouksen jättäneet ilmoittivat myös tuntitaksansa, joten oli helppo laskea tarjous auki, kun aikataulukin oli tiedossa. Miten on mahdollista, että kaikki olivat tehneet tarjouksen sillä perusteella, että tekevät esim. neljä viikkoa, täyttä työpäivää joka arkipäivä? Noin laskettuna 2,4 neliön kylppärin rempan hinnaksi tuleekin sitten 8 tonnia + putki ja sähkötyöt päälle! Pintamateriaalit hankin itse, joten eiköhän tuossa kymppitonni mene helposti rikki kaikkiaan...
Kyllä se on varmaan alettava vaan taaskin itse hommiin, vaikkei yhtään kiinnostaisi. En vaan mitenkään voi maksaa mokoman kopin remppaamisesta tuollaista hintaa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
AZP
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja AZP »

Yhdellä kaverilla maksoi alle 1,5 neliön WC:n (ei siis suihkuja tai muuta) remontti kokonaan teetettynä 8000 euroa. En itsekään ymmärrä mihin siinä saa niin paljon työtunteja menemään. Tosin oma työtahti oman talon kanssa on välillä niin verkkainen, kun teen harrastusmielessä, että jos tuntiveloitus olisi 45 euroa tunti, niin ehkäpä siitä tuon hintaista tulisikin. :roll:

Mutta ammattilaisenhan ei kuuluisi tehdä harrastevauhtia.
Cona
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Cona »

Sana "ammattilainen" alkaa kääntyä itseään vastaan ja valitettavasti tarkoittaa nykyään monellakin alalla, että hommia tehdään vaan, kun on pakko ja rahan takia. Silti sähkö-, putki, rakennus- ja auto-ammattilaisen lasku on sen suuruinen, että samalla rahalla palkkaisi Euroopassa 3 miestä tekemään. Oma lukunsa ovat säädökset, jotka koko ajan kiristyen hankaloittavat tavan miehen rakentamista ja remppaamista. On eri asia noudattaako se ammattimieskään niitä säädöksiä, mutta onpahan joku vetänyt "nimen alle".

Oikeastaan tämä sopisi myös vitutus-ketjuun sillä kaiken juurihan tässä on peruskoulussa ja ennen kaikkea ammattikouluissa, jotka "kouluttavat" näitä "ammattilaisia" ja kun yrittäjien on pakko palkata tuoretta verta niin ei ole paljon valinnanvaraa. Nuorisotakuu ohjaa nuoria aloille, jotka eivät kiinnosta monesti hittoakaan, mutta kun on pakko ottaa jotain niin mennään sitten oppimaan "kuhan nyt jotain".

Ja ihmettelen tuossa yhden tutun keittiöremonttia, kalusteet piti olla hyvälaatuiset ja asennusta vailla ja kaikki kaapinovet oli kieroja kuin korkkiruuvi ja kaapinrungotkin valmiiksi rikki kulmista.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
HEV
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja HEV »

Ei selvinnyt ylläolevista oliko 8000+ remontit tehty "avaimet käteen" kiinteällä hinnalla vai olivatko nuo toteutuneet kokonaiskustannukset.

Jos joku rakennusliike/urakoitsija tekee kiinteähintaisen kirjallisen sopimuksen kylppäri tai vessaremontista, sen pitää tietysti sisältää kate, josta osa on liikevoittoa (muutenhan tuo ei olisi liiketoimintaa) ja jolla katetaan suunnittelijan/työnjohtajan mittauskäynti (ilman käyntiä ei saisi tarjota) ja tarjouksen laskenta (hyvän ja selkeän tarjouksen tekemiseen menee muutama tunti, vaikka olisi kuinka hyvä pohja) sekä sopparin tekoonkin menee matkoineen joku aika, samoin kuin yhteydenpidossa isännöitsijään. Jonkun pitää tehdä sopparista tilaukset rautakauppaan (moneenkin jos on nirso asiakas) ja niiden kuskata rojut työmaalle (tai asentaja käy joka päivä itse), sähkö- ja putkiurakoitsijalle, joiden niidenkin pitää ottaa katetta. Kiinteähintaisessa on varauduttava kaikkeen siihen mätään ja lahoon, mitä joudutaan uusimaan rakenteista ja ties minkälaisiin yllätyksiin. Sitten, kun urakoitsija antaa työlle parin vuoden takuun, johonkin on pitänyt jäädä rahaa, jolla maksetaan palkka sille korjaajalle riippumatta siitä kuka on tehnyt virheen.

Halvempaahan tai jopa hyvinkin halpaa se on, jos maksaa tunneista asentajalle, sähkö- ja putkimiehelle sen mukaan, mitä siihen hommaan nyt sitten kuluu ja tekee suunnitelmat ja hankinnat itse (ja kantaa kaupunkitalossa 500kg laattoja tai kipsilevyjä ties monenteen kerrokseen) sekä toimii projektipäällikkönä ja valvojana.

Usein vertaillaan remonttihintoja erottelematta näitä kahta menetelmää. Molemmissa huomio kannattaisi kiinnittää siihen, kuka on se tekijä ja kelle se on tehnyt aiemmin. Erityisesti täällä pääkaupunkiseudulla liikkuu aika monensorttista "remonttimiestä".

Jottei nyt sitten heti saa kuravettä niskaansa tietämättömyydestään, niin ylempi kuvaus perustuu noin sataan itse myymääni ja vetämääni märkätilaremonttin ja alempi taas oman talon yli 100 m2 laatoitettuun ja vesieristettyyn pintaan ja varsin runsaisiin itsetekemiini asennustyötunteihin, joista rakennuttaja kyllä maksoi luonnossa :D

PS. Itse yritän aina sekä rakennus- että autohommissa välttää viimeiseen asti "ammattimaista kädenjälkeä" :wink:
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
AZP
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyseessä oli tuntiveloituksella tehty pintaremontti 50-luvulla rakennetun talon WC:hen. Kokonaiskulut sisältää kaikki materiaalit, en muista tuliko tavarat tekijän vai talon omistajan hankkimina. Kyseessä ei ole märkätila, eikä tilassa ollut mitään muuta purettavaa kuin vanhat pytty, peili ja lavuaari, sekä lattian muovimatto ja seinissä taisi olla joko joku pinnoite tai olivat vain maalattu. En ole ihan varma purettiinko lattiasta esim joku vanha laudoitus uusiksi ja tehtiin uusi lattia vanhoille koolauksille.

Remontissa laatoitettiin lattia (en tiedä laitettiinko alle vesieriste, tilassa ei kuitenkaan ole lattiakaivoa), seinät reilun metrin korkeuteen, uusitiin kalusteet ja vedettiin vesiputket pintavetona uusiksi.

Kokonaisuutena asiakas ei ollut ihan tyytyväinen toteutuneeseen hintaan suhteessa siihen mitä koki remontissa saavansa. Kun talossa on vielä sellainen 150 neliötä odottamassa remonttia, niin alkoi kai omistajalla vähän nikottelu että paljonko tähän kioskiin saa vielä rahaa laitettua :lol:

Totuushan on se, että tuollaista vanhaa taloa jos remontoi teettämällä kaiken, saa menemään enemmän rahaa remonttiin kuin mitä uuden samankokoisen talon rakentaminen maksaisi. Ja sen lisäksi yleensä siitä vanhasta talostakin on maksettu jotain.
Kupari
"Hölösuu"

Tuntihommina teetetty viimenen 2007, tuli muuten yllättävän paljon halvemmaksi (21%) kuin mitä urakkana häneltä ja muiltakin pyydetyt urakka-arviot oli.
Urakassa laskevat suoraan yllätyksille joko kunnon takuun tai saavat lisäbonuksen..
Jäsen 2986
Lahti411
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Minun tapauksessa tarjoukset koskivat vain työtä ja ns. pinnan alle jääviä materiaaleja. Itse olen jo kaikki pintamatskut ja kalusteet hankkinut. Tarjoukset eivät olleet kiinteähintaisia, vaan lisätunneille oli vielä oma taksansa.
Olen itsekin yrittäjä ja tiedän kyllä, että katetta pitää jäädä (mielellään ihan reilustikin) mutta kun nuo tarjoukset nyt laski auki, niin ne on tosiaan laskettu niin, että yksi henkilö tekee yhtä jaksoisesti (esim.) neljä viikkoa töitä. Remontoin itse kolmessa viikossa koko muun asunnon ja laskin tarjouksen tehneiden remppafirmojen taksalla, että todellisten toteutuneiden työtuntien mukaan, koko asunto olisi tullut tehtyä n. 50% halvemmalla, kuin tuo mokoma kylppärikoppi.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Vastaa Viestiin