Ongelmia dieselin päästöissä
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Eilen päästiin viimein ottamaan mittaukset uusimmasta jcarlsonin softaversiosta, jonka olen siis saanut jo viime syksynä. Näyttäisi siltä, että päästöongelma on nyt ratkottu. Savuarvot asettuivat samalle tasolle kuin vakiotehoisellakin softalla, eli luokkaa 1,25. Korkeahkothan nuo edelleen on, mutta ei siitä ainakaan softaa voi syyttää, kun arvot on vakiona samat kuin virinä.
Illan elokuvat:
vakiotehoinen softa (EGR ja DPF off)
virisofta (EGR ja DPF off)
Kiitoksia jcarlsonille hyvästä asiakaspalvelusta tässä asiassa. On ilo asioida osaavan kaverin kanssa.
Illan elokuvat:
vakiotehoinen softa (EGR ja DPF off)
virisofta (EGR ja DPF off)
Kiitoksia jcarlsonille hyvästä asiakaspalvelusta tässä asiassa. On ilo asioida osaavan kaverin kanssa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Juolahti tuossa mieleen tästä päästökeskustelusta, kun oli edellisessä katsastuksessa pikku haasteita saada nuo savuarvot sallitun rajoihin...
Vaikuttaako savutustestiin minkä verran pieni reikä/halkeama pakoputken ihan alkupäässä. Ilmeisesti siellä jouston kohdalla. Katsuri huomas sen vasta ihan katsastuksen loppuvaiheessa viimeks, eikä sen kummemmin valittanu asiasta, kun vielä hyväksytyn päästölapun toimitin etukäteen.
Hyvähän tuo ois paikata joka tapauksessa, niin onko porukalla kokemusta mitä maksaa kyseisen palan vaihto pajalla tms.?
Kyseessä kahden T:n 1.9 diiseli. Autossa DPF paikallaan. Ajettu 303000km. Ei (tietääkseni) ole viritelty millään lailla. Kulutuslukemat kohdallaan jne jne. Eihän tuolla savutuksella itelle ole minkään valtakunnan merkitystä, mutta näiden selvitys katsastuksen alla on sen verran veemäistä, että parempi varmaan varautua etukäteen
.
Vaikuttaako savutustestiin minkä verran pieni reikä/halkeama pakoputken ihan alkupäässä. Ilmeisesti siellä jouston kohdalla. Katsuri huomas sen vasta ihan katsastuksen loppuvaiheessa viimeks, eikä sen kummemmin valittanu asiasta, kun vielä hyväksytyn päästölapun toimitin etukäteen.
Hyvähän tuo ois paikata joka tapauksessa, niin onko porukalla kokemusta mitä maksaa kyseisen palan vaihto pajalla tms.?
Kyseessä kahden T:n 1.9 diiseli. Autossa DPF paikallaan. Ajettu 303000km. Ei (tietääkseni) ole viritelty millään lailla. Kulutuslukemat kohdallaan jne jne. Eihän tuolla savutuksella itelle ole minkään valtakunnan merkitystä, mutta näiden selvitys katsastuksen alla on sen verran veemäistä, että parempi varmaan varautua etukäteen

nyxä: 9-5 Aero Wagon 2.3T -01
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Oletko pystynyt seuraamaan, miten usein DPFn poltto tapahtuu? Jotenkin vain tuntuu että jos putken päästä tulevat savuarvot on kunnossa olevan DPFn kanssa tuota luokkaa, niin hiukkasia kertyisi DPFään aikamoista tahtia, jolloin polttojakin pitäisi olla aika usein.
Itsellä on aika vähäiset kokemukset savuarvoista DPF paikoillaan, mutta autoni edellisen omistajan viimeiseen katsastukseensa teettämässä mittauksessa arvo oli ollut luokkaa 0,1.
Jos TTiD:n etuväliputki on yhtään samanlainen kuin yksiturboisessa, niin vaihto on suhteellisen helppo homma ja siihen menee ehkä tunti. Paitsi jos (kun) putken ja katin kiinnityslaipan mutterit saa auki. Itse irrotin katin ja etuväliputken yhtenä palana ja rälläköin osan muttereista, kun ei muuten irronnut.
Itsellä on aika vähäiset kokemukset savuarvoista DPF paikoillaan, mutta autoni edellisen omistajan viimeiseen katsastukseensa teettämässä mittauksessa arvo oli ollut luokkaa 0,1.
Jos TTiD:n etuväliputki on yhtään samanlainen kuin yksiturboisessa, niin vaihto on suhteellisen helppo homma ja siihen menee ehkä tunti. Paitsi jos (kun) putken ja katin kiinnityslaipan mutterit saa auki. Itse irrotin katin ja etuväliputken yhtenä palana ja rälläköin osan muttereista, kun ei muuten irronnut.
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
DPF polttelee itteään aina kerran tankilliseen, kun maantietä ajelee. Huomaa aina, kun keskikulutus pomppaa monta desiä ylöspäin ja DTE kyykkää reilusti alaspäin. Veikkaan kyllä, ettei tuo DPF enää voi näillä kilometreillä olla täysin kunnossa. Ei varmasti ole kukaan sitä ainakaan vaihtanut matkan varrella.
Ei kai tuo sitten omaisuuksia voi maksaa, jos jonnekkin pajalle tuon käy kippaamassa vaihdattamaan tuon putken pätkän johonkin väliin.
Ei kai tuo sitten omaisuuksia voi maksaa, jos jonnekkin pajalle tuon käy kippaamassa vaihdattamaan tuon putken pätkän johonkin väliin.
nyxä: 9-5 Aero Wagon 2.3T -01
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=163747nikrei kirjoitti:
Hyvähän tuo ois paikata joka tapauksessa, niin onko porukalla kokemusta mitä maksaa kyseisen palan vaihto pajalla tms.?
.
Olisko 80e ollut.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Nostetaan vanhaa kun samat huolet.
9-5 farkku 1.9 TiD, 2010. Poistettuna on läpät, EGR ja DPF, sekä Stage 1 softa asennettu ET-Autotechillä vähän vajaa vuosi sitten ja käsittääkseni JC softa kyseessä. Tasan vuosi sitten ostin auton juuri leimattuna ja melkein sen jälkeen tehty nuo yo. rempat, kun imusarja söi läpän (ei loppuun asti) ja DPF tukehtui mahdottomuuteensa.
Käytin tänään katsastuksessa ja K-arvo oli 1.7. En ollut seuraamassa toimitusta kun piti hakea jälkikasvua hoidosta samalla, mutta katsuri ymmärtää erilaisten laitteiden päälle ja sanoi että kolme kertaa koitti eikä se siitä tointunut. Hain hetimiten pullollisen Injector cleaneria mutta vaikeapa tuota on kierrättää kun katsastus oli yllättäen mennyt päivän pitkäksi oman toistaitoisuuden takia. Pihalla pidin mokomaa tyhjäkäynnillä ja truuttasin ympäri imusarjaa ja imuputkia puolen pulloa brake cleaneria ilman mitään reaktiota mihinkään.
Pitääkö mennä hakemaan uutta softaa, uutta DPF:ää, uusia suuttimia vaiko vaan käydä jossakin paikassa jossa laitteet on paremmin kalibroitu toistamassa mittaus? Lievästi kismittää tällä hetkellä. Ideoita otetaan vastaan.
Edit: Pienellä etsiskelyllä jotakin löytyi. Täytynee käydä kurkkaamassa josko ilmansuodatin vaatii huomiota tai vaihtoa. 20 tonnia on siinäkin jo takana, mikäli meni viimeksi vaihtoon. Jos ei mennyt, niin vielä enemmän. Vaatinee pohjan alla könyämistä ja iki-ihanaa pohjalevyn irroitusrumbaa (koska joku keksisi laittaa näihin Dzus-kiinnikkeet?)
9-5 farkku 1.9 TiD, 2010. Poistettuna on läpät, EGR ja DPF, sekä Stage 1 softa asennettu ET-Autotechillä vähän vajaa vuosi sitten ja käsittääkseni JC softa kyseessä. Tasan vuosi sitten ostin auton juuri leimattuna ja melkein sen jälkeen tehty nuo yo. rempat, kun imusarja söi läpän (ei loppuun asti) ja DPF tukehtui mahdottomuuteensa.
Käytin tänään katsastuksessa ja K-arvo oli 1.7. En ollut seuraamassa toimitusta kun piti hakea jälkikasvua hoidosta samalla, mutta katsuri ymmärtää erilaisten laitteiden päälle ja sanoi että kolme kertaa koitti eikä se siitä tointunut. Hain hetimiten pullollisen Injector cleaneria mutta vaikeapa tuota on kierrättää kun katsastus oli yllättäen mennyt päivän pitkäksi oman toistaitoisuuden takia. Pihalla pidin mokomaa tyhjäkäynnillä ja truuttasin ympäri imusarjaa ja imuputkia puolen pulloa brake cleaneria ilman mitään reaktiota mihinkään.
Pitääkö mennä hakemaan uutta softaa, uutta DPF:ää, uusia suuttimia vaiko vaan käydä jossakin paikassa jossa laitteet on paremmin kalibroitu toistamassa mittaus? Lievästi kismittää tällä hetkellä. Ideoita otetaan vastaan.
Edit: Pienellä etsiskelyllä jotakin löytyi. Täytynee käydä kurkkaamassa josko ilmansuodatin vaatii huomiota tai vaihtoa. 20 tonnia on siinäkin jo takana, mikäli meni viimeksi vaihtoon. Jos ei mennyt, niin vielä enemmän. Vaatinee pohjan alla könyämistä ja iki-ihanaa pohjalevyn irroitusrumbaa (koska joku keksisi laittaa näihin Dzus-kiinnikkeet?)
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Injector cleanerilla ja ilmansuodattimella on saatu yllättävän hyviä tuloksia kun päästöt on olleet pielessä. Naapurin volvossa laski 1,5:n tienoilta hyvin alle ykösen.
Voi myös kannattaa ottaa yhteys softan juurille. Kuten tässä ketjussa turinoidaam itselleni iteroitiin softaa muutamaan kertaan ennen kuin päästöt asettui. Ymmärsin silloin jcarlsonin puheista että näissä dieseleissä on yllättävän paljon eri pohjasoftia tai jotain vastaavaa, jolloin softapuukotus, joka toimii päästöjen puolesta ok yhdessä autossa, ei välttämättä toimi toisessa. Tästä en tiedä siis sene enempää enkä jaksa lukea tätä vanhaa ketjua nyt alusta loppuun ja katsoa löytyikö sieltä tarkempaa tietoa, mutta kuhan kommentoin omia kokemuksiani.
Voi myös kannattaa ottaa yhteys softan juurille. Kuten tässä ketjussa turinoidaam itselleni iteroitiin softaa muutamaan kertaan ennen kuin päästöt asettui. Ymmärsin silloin jcarlsonin puheista että näissä dieseleissä on yllättävän paljon eri pohjasoftia tai jotain vastaavaa, jolloin softapuukotus, joka toimii päästöjen puolesta ok yhdessä autossa, ei välttämättä toimi toisessa. Tästä en tiedä siis sene enempää enkä jaksa lukea tätä vanhaa ketjua nyt alusta loppuun ja katsoa löytyikö sieltä tarkempaa tietoa, mutta kuhan kommentoin omia kokemuksiani.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Olisiko niiden läppien poistamisen sijaan pitänyt ensiksi kokeilla uuden tangon laittamista läpille?
Minä en viitsinyt lähteä poistamaan läppiä, vaan hommasin sen stydimmän tangon. Auton käytös muuttui selvästi. Ei nyi eikä savuta kuin ennen. Aiemmin savutusarvo oli 2.5
Kokeilin aiemmin polttoaineen lisäainetta ja kävin kenkimässä autoa motarilla. Ei auttanut, kun nuo läpät toimivat ihan miten sattui. Uusi tanko auttoi.
Jos sinulla on JC:n softa, niin voithan pyytää häneltä päivitystä tyyliin VAG, jossa auto käy laihemmalla tyhjäkäynnillä/vaihde pois päältä, jolloin saa parempia päästöarvomittauksia
Kaikista helpoiten asia voisi hoitua ajamalla auton tankin tyhjäksi ja tankkaamalla Nesteen MY Dieseliä vähän ennen katsastusta. Jos sinulla on ollut savutusarvo 1.7, tuo Nesteen polttoaine saattaa laskea sitä sen verran, että menee katsastuksesta läpi. Itse en kokeillut sitä, koska ei se voinut laskea tuosta 2.5:stä millään polttoainekikalla sallittavan puolelle
Minä en viitsinyt lähteä poistamaan läppiä, vaan hommasin sen stydimmän tangon. Auton käytös muuttui selvästi. Ei nyi eikä savuta kuin ennen. Aiemmin savutusarvo oli 2.5

Kokeilin aiemmin polttoaineen lisäainetta ja kävin kenkimässä autoa motarilla. Ei auttanut, kun nuo läpät toimivat ihan miten sattui. Uusi tanko auttoi.
Jos sinulla on JC:n softa, niin voithan pyytää häneltä päivitystä tyyliin VAG, jossa auto käy laihemmalla tyhjäkäynnillä/vaihde pois päältä, jolloin saa parempia päästöarvomittauksia

Kaikista helpoiten asia voisi hoitua ajamalla auton tankin tyhjäksi ja tankkaamalla Nesteen MY Dieseliä vähän ennen katsastusta. Jos sinulla on ollut savutusarvo 1.7, tuo Nesteen polttoaine saattaa laskea sitä sen verran, että menee katsastuksesta läpi. Itse en kokeillut sitä, koska ei se voinut laskea tuosta 2.5:stä millään polttoainekikalla sallittavan puolelle

Viimeksi muokannut Turbo Sensonic, Ke Marras 25, 2020 20:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Ei olisi tangolla mennyt enää, kun jokin tankoremppa oli jo kerran tehty alle vuosi sitten edellisen omistajan toimesta eräässä vantaalaisessa firmassa (epäselväksi jää mikä remppa), mistä huolimatta tanko oli sylkenyt itsensä sijoiltaan eikä se imusarjasta ongittu läppäkään ollut enää kovin käyttökelpoisessa kunnossa.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ke Marras 25, 2020 07:21Olisiko niiden läppien poistamisen sijaan pitänyt ensiksi kokeilla uuden tangon laittamista läpille?
Minä en viitsinyt lähteä poistamaan läppiä, vaan hommasin sen stydimmän tangon. Auton käytös muuttui selvästi. Ei nyi eikä savuta kuin ennen. Aiemmin savutusarvo oli 2.5![]()
Kenties on aika palata softa-asiaan jahka saa hetimiten tuon kynnyksen alle savuarvon, ilmansuodatinta lukuunottamatta kikkailustahan on kyse eikä perusongelmaa pidä sellaisilla korjata.
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Tosiaan putsarin lisäksi vielä Mytä tankkiin niin se voi auttaa ja se suutinpuhdistusaine läpi koneesta, niin noin pieni ero sallittuun voi tasoittua jo sillä. Itselläni oli Myllä muistaakseni luokkaa 0.2-0.3 alemmat päästöt kuin fossiilisilla.
Itse kävisin ehkä korjaamolla ottamassa lapun, siellä voi olla vielä hyviä ideoita sekä kärsivällisyyttä, joilla sais sallitut numerot lappuun.
Itse kävisin ehkä korjaamolla ottamassa lapun, siellä voi olla vielä hyviä ideoita sekä kärsivällisyyttä, joilla sais sallitut numerot lappuun.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Yllä olevaan vielä lisäksi pakoputken puhallus tyhjäksi noesta. Mahdollisesti kone on saanut testissä pitkästä aikaa kierroksia.
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Jep, My:tä tankkiin, uus ilman putsari, tai hätätilassa pois päästöjen mittauksen ajaksi (Pajalla), Autolla 20minsaa vaikka motarilla rajoitinta vasten niin röörit puhtaat. Noilla on hyvä kokeilla mihin pääsee ja sit ihmettelemään softaa jos vieläkään ei olla huudeilla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Oma konkluusio toistaiseksi tarinalle:
Tilasin uuden ilmansuodattimen, mutta eipä ehtinyt tulla vielä joten kiiremmällä aikaa puhaltelin vanhasta suodattimesta oravat pois. Parin päivän päästä uusi. Ajoin kolmosella pari kilometriä ja painuin paikalliseen kahvila/autokorjaamopaikkaan, jonka omistaja ymmärsi yskän ja sanoi että sopiva lappu tulee varmasti noilla tekemilläni toimenpiteillä.
Lounaan syötyäni sain kupongin kouraan jossa luki K-arvo 0,23 / 4100 rpm. Tämän kanssa konttorille. Katsastusmies totesi, että tällä lapulla Trafi kyllä hirttää hänet munista kun on tyhjäkäynnillä mitattu ja laittoi mittausvehkeet putkeen. Keskiarvotulos kolmelle mittaukselle oli 1,44 joka tällä kertaa sitten riitti.
Muuten yllä esitetyt toimenpiteet MY-dieselistä sun muusta olisivat varmasti olleet ihan toimivia, pientä haastetta aiheutti se, että leima oli mennyt pari päivää pitkäksi ja täyden tankin ajaminen tyhjäksi ajokieltoisella autolla on vähän nihkeää.
Kysäisin katsastusmieheltä että mitäs siitä seuraa jos laitan autoon ohjelman jolla vapaalla kiertää vain 3000rpm, hän totesi että jos alkaa epäilyttämään niin syynätään dokumenteista mitä pitäisi kiertää testissä eikä siitäkään hyvä heilu. Tietenkin jokin vapaalla kevyemmän syötön antava ohjelma on semmoinen, ettei sitä huomaisi.
Vastaisuudessa pidän kyllä huolta imupuolen puhtaudesta - yllätyin tutkiessani kuinka kauan suodattimen vaihdosta oli - ja laitetaan tankkiin paremmat polttoaineet. Meinasin hyödyntää RVS-kaupan mustaperjantaialet myös ja kemian keinoin parantaa 300tkm ajetun motin yleisilmettä, aiemmista laitteista on nimittäin hyviä kokemuksia tästä liemestä. Ohjelmanmuutosasiat saapi jälleen unohtaa vuodeksi.
Tilasin uuden ilmansuodattimen, mutta eipä ehtinyt tulla vielä joten kiiremmällä aikaa puhaltelin vanhasta suodattimesta oravat pois. Parin päivän päästä uusi. Ajoin kolmosella pari kilometriä ja painuin paikalliseen kahvila/autokorjaamopaikkaan, jonka omistaja ymmärsi yskän ja sanoi että sopiva lappu tulee varmasti noilla tekemilläni toimenpiteillä.
Lounaan syötyäni sain kupongin kouraan jossa luki K-arvo 0,23 / 4100 rpm. Tämän kanssa konttorille. Katsastusmies totesi, että tällä lapulla Trafi kyllä hirttää hänet munista kun on tyhjäkäynnillä mitattu ja laittoi mittausvehkeet putkeen. Keskiarvotulos kolmelle mittaukselle oli 1,44 joka tällä kertaa sitten riitti.
Muuten yllä esitetyt toimenpiteet MY-dieselistä sun muusta olisivat varmasti olleet ihan toimivia, pientä haastetta aiheutti se, että leima oli mennyt pari päivää pitkäksi ja täyden tankin ajaminen tyhjäksi ajokieltoisella autolla on vähän nihkeää.
Kysäisin katsastusmieheltä että mitäs siitä seuraa jos laitan autoon ohjelman jolla vapaalla kiertää vain 3000rpm, hän totesi että jos alkaa epäilyttämään niin syynätään dokumenteista mitä pitäisi kiertää testissä eikä siitäkään hyvä heilu. Tietenkin jokin vapaalla kevyemmän syötön antava ohjelma on semmoinen, ettei sitä huomaisi.
Vastaisuudessa pidän kyllä huolta imupuolen puhtaudesta - yllätyin tutkiessani kuinka kauan suodattimen vaihdosta oli - ja laitetaan tankkiin paremmat polttoaineet. Meinasin hyödyntää RVS-kaupan mustaperjantaialet myös ja kemian keinoin parantaa 300tkm ajetun motin yleisilmettä, aiemmista laitteista on nimittäin hyviä kokemuksia tästä liemestä. Ohjelmanmuutosasiat saapi jälleen unohtaa vuodeksi.
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Hyvä että tuli kuntoon. Noi pikkupajat on näppäriä tällasissa hommissa, mutta huolellinen pitää ehkä olla, että saa oikeanlaiset dokumentit. Mulla muistissa muinainen katalysaattorin vaihto yhden miehen pakoputkipajalla, josta pyysin samalla katsastukseen päästölapun. Siitä suoraan konttorille, enkä katsonut lappua tarkemmin, mutta tuttu katsuri nauroi sen nähdessään että tää ei ihan tällasenaan mene läpi kun päivämäärä oli edelliseltä vuodelta, vaikka oltiin syksyllä autoa katsastamassa. No veloittamatta mitään tungettiin sitten anturi putkeen konttorilla ja siitä napsahti hyväksytty.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K