Kyllä olet oikeassa, aivopieru paholainen tuli vuosilukujen luvussa.
Vuonna 2000 EU:ssa käyttöön otetut Euro 3 -päästörajat bensiiniajoneuvoille olivat 2,3 g/km CO:lle (hiilimonoksidi), 0,20 g/km HC:lle (hiilivedyt) ja 0,15 g/km NOx:lle (typen oksidit).
Tarkennukset:
CO (hiilimonoksidi):
Hiilimonoksidi on myrkyllinen kaasu, joka muodostuu epätäydellisen palamisen aikana. Euro 3 -standardin tavoitteena oli vähentää CO-päästöjä kansanterveyden suojelemiseksi.
HC (hiilivedyt):
Palamattomat hiilivedyt edistävät otsonin muodostumista ilmakehään, mikä on haitallista terveydelle. Euro 3 -standardi rajoitti hiilivetypäästöjä otsonin muodostumisen vähentämiseksi.
NOx (typen oksidit):
NOx on saastekaasu, joka edistää happosateiden ja savusumun muodostumista. Euro 3 -standardi vähensi NOx-päästöjä ilmansaasteiden vähentämiseksi.
Euro 3 oli tärkeä virstanpylväs:
Euro 3 -standardi oli tärkeä virstanpylväs EU:n pyrkimyksissä vähentää autojen päästöjä. Se johti puhtaampiin pakokaasupäästöihin ja ilmansaasteiden vähenemiseen.
Euro-standardien kehitys:
Euro-standardeja on tiukennettu asteittain ajan myötä. Euro 4 (2005), Euro 5 (2009) ja Euro 6 (2014) on kaikki otettu käyttöön autojen haitallisten aineiden päästöjen vähentämiseksi entisestään.
Nykyiset Euro-standardit:
Euro-standardin uusin versio on Euro 7. Tämä standardi kattaa myös pakokaasupäästöjen lisäksi myös jarrujen ja renkaiden päästöt.
Nopeat kysymykset
Re: Nopeat kysymykset
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Nopeat kysymykset
Joo kyllä tuossa ihan perus Motronic on.9000CD23T kirjoitti: ↑Pe Kesä 13, 2025 08:26Itse käsitin että tuo vapari tarkoittaa kaasutin versiota,mutta erehdyin.
Löytyisikö tuolta tieto
https://www.emissionsfinder.com/search/ ... e=1&ipp=25
Hyvä lista, mutta listalla on kaikki muut, paitsi vapari. Taitaa olla amerikkalainen sivusto ja vapari lienee Pohjoismaiden ulkopuolella harvinaisuus.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: Nopeat kysymykset
Tämän perusteella Euro3 tuli pakolliseksi uusiin automalleihin tammikuussa 2000 ja uusiin autoihin tammikuussa 2001 - tosin senhän me jo tiesimme, että 2000 voi olla kumpaa vaan:
https://en.wikipedia.org/wiki/European_ ... _standards
Täällä on myös pohdittu euro2 vs euro3 -tunnistusta ja sieltä löytyy potentiaalinen info tuosta tyypihyväksyntärimpsun tulkinnasta (linkit eivät kopioituneet eikä ainakaan toinen enää edes toimi): https://forum.btcf.fi/forum/yleinen-aut ... euroluokat
https://en.wikipedia.org/wiki/European_ ... _standards
Täällä on myös pohdittu euro2 vs euro3 -tunnistusta ja sieltä löytyy potentiaalinen info tuosta tyypihyväksyntärimpsun tulkinnasta (linkit eivät kopioituneet eikä ainakaan toinen enää edes toimi): https://forum.btcf.fi/forum/yleinen-aut ... euroluokat
Pazi88 @ BTCF foorumi kirjoitti: Toisekseen oishan tuo ihan mukava selvittää omatoimisesti se päästöluokka kun on autoa esim. ostamassa viriaihioksi. Senhän pitäisi nähdä EY tyyppihyväksyntä numerosta, mikä esim. -98 523i e39 farkun tapauksessa on E1*98/14*0028*11. Tärkeä tieto tuossa on 98/14, mikä on hyväksynnässä käytetty muutosdirektiivi. Ja siihen sisältyy myös päästöhommat. Täällä dokumenttien kahlaaminen osoittautui loputtomaksi suoksi. Mutta tämän perusteella 98/96 muutosdirektiivistä eteenpäin olisi käytössä euro 3 päästörajat. Eli 98/14 olis vielä euro 2. Mutta tämä tuskin menee vielä konttorilla läpi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla