"Gesierich & Partner, moottoriajoneuvojen asiantuntija, arviot ja lausunnot
Saksan liittotasavallan riippumattomien ajoneuvoasiantuntijoiden liiton 
jäsen
Läh. A.P moottoriajoneuvoteknikko, Riederich
Vast. ottaja Dr. xxxx & xxxx GbR, xxxx
Saab xxx-xxx, nro Ysxxxxxxxxxx, kilometrilukema 75.180
Tässä lyhyt kannanotto ym. ajoneuvon moottorivikaan:
Kiertokankilaakerien liuskat ja kampiakselin tapit ovat kutistuneet 
(kuluneet?) voimakkaasti eli moottori on käynyt ilman voitelua.
Suomen Saab-korjaamo on viitannut turboahtimen vaurioon. Tällöin 
öljynpaine olisi pudonnut ja seurannaisvauriona olisi 
kiertokankilaakerin liuskojen ja kampiakselin kutistuminen.
Turboahdinta ei ollut avattu. Tämän tein teidän läsnäollessanne. 
Turboahtimen akselissa ei ollut välystä eikä se ollut öljyinen, mikä 
olisi ollut tilanne, mikäli turboahdin olisi ollut vaurioitunut.
Alkuperäinen lausunto valokuvineen ja laskuineen meneen myyjälle.
Lyhyt kommentti kirjeeseenne 15.5.2006 koskien ajoneuvon huoltoa. 
Jos autossa on tämän laatuinen vaurio, usean sadan jopa tuhannen 
kilometrin matkaa ei ole mahdollista ajaa.
Kiertokanki leikkaa kiinni kampiakseliin ja repii reiän moottorilohkoon. 
Sähköpostiviestinne mukaan ostaja oli vastaanottanut Saabin 
heinäkuussa 2005, kun sillä oli ajettu 66.000 km. Mikäli ajoneuvossa 
olisi ollut jo tuolloin laakerivaurio, hän ei olisi ajanut vielä 4.250 
kilometriä ennen huoltoon menoa Saabin korjaamolle Suomessa. Ajoneuvo 
tuli 70.250 km:n kohdalla korjaamoon, jolloin oletan, ettei 
minkäänlaista laakerivikaa ole todettu, sillä kilometrilukema on nyt 
75.180 km. ostaja on siis ajanut huollon ja nykyisen vaurion 
välillä 4.930 km.
Terveisin,
A.P"
 
 
   
   
   
 
 Tälläinen lausunto tuli.
 Voiko tämä todetut vauriot tulla siitä kun moottorissa on sitä öljyistä sakkaa, joka aiheuttaa öljynkierto-ongelmaa moottorin voitelussa.  Tästä johtuen laakerit ovat vaurioituneet ja heikentyneet pikkuhiljaa ja lopulta pettäneet.
 Vai mistä on kysymys?
 Moottorin jakopäätä ei ole tutkittu. Mutta 99%:n prosenttisesti se on vaurioitumut myös.
 Korostan että autolla ei ole ajettu vähillä öljyillä silloin kun se on ollut omistuksessani.
Taisitte muksut puksut vähän yllättyä pyllättyä.