TURBOapc kirjoitti:Ps. Ei herneitä! oli pakko avautua koska eihän tuosta oikeasti ole muuta haittaa kuin vähän (huom vähän) pienempi energiasisältö ottamatta kantaa poliittiseen puoleen.
No, jos kulutus nousee yli 10% niin kuin joissain testeissä on tietyille automalleille saatu, nii se on mielestäni enemmän kuin vähän (huom vähän). Jopa VTT:n testissä oli yksi yksilö jotain +7%, vaikka otanta oli vain muutama auto, ja julkisuuteen kerrottiin tietenkin vain kaikkien testiautojen keskiarvo. Ei paljon lämmitä sen +7% auton omistajaa vaikka keskiarvo olisi mitä. Jos muutaman auton joukosta löytyy jo tuollainen lukema, on yli 10% lisäys hyvinkin uskottava, kun otantaa laajennetaan.
TURBOapc kirjoitti:muistaako kukaan keskustelua joka syntyi kun siirryttiin pois lyijyllisestä polttoaineesta?
Hyvin on muistissa vielä. Tosin oma Saab ei ollut lyijyttömästä moksiskaan. Mutta silloinkin pakotettiin autoihin polttoainekoostumus, jollaiselle niitä ei oltu suunniteltu. Ei ole mielestäni missään tapauksessa oikea tapa. Jos muutetaan polttoaineen koostumusta, niin käytetään sitä niissä moottoreissa jotka on suunniteltu sille. Eikä pakoteta sitä koko Suomen 20v vanhalle autokannalle.
Ja sitten se perusasia, että ennen oli 5% etanolia, nyt 10%. Eli muutos on pieni. Vai onko? Etanolin määrä on kaksinkertainen. Mieti vaikka jos vedät haluamasi määrän 5% olutta ja mikä on olotila. Vedä vastaava satsi 10% olutta ja huomaatko eron?
Eihän näistä palkoja kannata nenään vetää. Mutta pitää myös hyväksyä että kaikissa autoissa E10 käyttö ei vaan ole järkevää. Eroa voi olla eri syistä paljonkin enemmän kuin energiamäärän verran. Jokainen testatkoon omansa ja ajakoot millä haluaa.