
Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
-
- "Hirsch"
- Viestit: 746
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
Vesiliirrossa ja muissakin luisuissa olleena en uskalla suositella ulkopuoliselle muuta kun uusia renkaita joka nurkkaan
. Omaan autooni ei kuitenkaan tule renkaita jossa 3mm raja alkaa lähestyä, lähtevät kyllä vaihtoon vaikka osaisinkin ajaa kelien mukaan. Tuolla tiellä kun ei tiedä missä ja milloin sitä pitoa tarvitaan.

9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
Etuvetoista ajettaessa tulisi huomioida se, että etupäällä hoidetaan ohjaus ja veto (ja siviilikäytössä myöskin valitettavasti suurin osa jarrutuksestakin), sekä ihan kaikkien tilanteiden hallinta (pl. jarrutus oikein viritetyillä jarruilla).
Peräpää pitää kuvitella sellaisena runkoon kiinnitettynä "suksena" joka tulee perässä korin mukana, mutta jonka käyttäytymistä pitää kaiken aikaa kontrolloida etupäällä ja tietty jarrulla. Perä tulee kyllä sinne mihin käsketään, ei se lähde karkuun
Nyt ihan salettiin meikäläisellä tulee kolari vastaan noin parin päivän sisällä, ja syy oma
Peräpää pitää kuvitella sellaisena runkoon kiinnitettynä "suksena" joka tulee perässä korin mukana, mutta jonka käyttäytymistä pitää kaiken aikaa kontrolloida etupäällä ja tietty jarrulla. Perä tulee kyllä sinne mihin käsketään, ei se lähde karkuun

Nyt ihan salettiin meikäläisellä tulee kolari vastaan noin parin päivän sisällä, ja syy oma

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
Rattimiesten mielestä nuo videot eivät tietenkään todista mitään koska kuski ei osaa tehdä kunnon vastaohjausta ja sitä paitsi sivuluisu näyttikin paljon coolimmalta jne... 

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
Oho mikä keskusteluketju, luulisi olevan paremmin homma hanskassa näin hyvän merkin näin hyvällä foorumilla.
Paremmat renkaat aina taakse. Piste.
Alkuperäiselle kysyjälle: Itse ostaisin 2 uutta, taakse.
Vesiliirrossa on ihan sama miten rattia veivaa, jos perä on menetetty.
Kokeilkaa ohjata autoanne, kun vedätte käsijarrulla takarenkaat lukkoon, ettekä vapauta käsijarrua. Varatkaa testiin reilusti tilaa. Eiköhän tuosta löydy autokoulun opetusvideoitakin.
Kuluneemmat renkaat edessä ovat turvallisemmat koska: Pusku on loivempi ilmiö, myös varoittaa nopeuden kasvaessa jos rengas on vasta lähdössä vesiliirtoon. Tuollaisessa tilanteessa takarenkaat eivät ole vielä lähelläkään liirtoa. Harvemmin kai sitä moottoritienopeutta järveen kuitenkaan ajetaan, vesisyvyys tai nopeus kasvaa pikkuhiljaa.
Paremmat renkaat aina taakse. Piste.
Alkuperäiselle kysyjälle: Itse ostaisin 2 uutta, taakse.
Vesiliirrossa on ihan sama miten rattia veivaa, jos perä on menetetty.
Kokeilkaa ohjata autoanne, kun vedätte käsijarrulla takarenkaat lukkoon, ettekä vapauta käsijarrua. Varatkaa testiin reilusti tilaa. Eiköhän tuosta löydy autokoulun opetusvideoitakin.
Kuluneemmat renkaat edessä ovat turvallisemmat koska: Pusku on loivempi ilmiö, myös varoittaa nopeuden kasvaessa jos rengas on vasta lähdössä vesiliirtoon. Tuollaisessa tilanteessa takarenkaat eivät ole vielä lähelläkään liirtoa. Harvemmin kai sitä moottoritienopeutta järveen kuitenkaan ajetaan, vesisyvyys tai nopeus kasvaa pikkuhiljaa.
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
Aamen!Ristom kirjoitti:Paremmat renkaat aina taakse. Piste.
Alkuperäiselle kysyjälle: Itse ostaisin 2 uutta, taakse.

Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
Ja koko pohdinnaltahan välttyy niinkin helposti kuin että valitsee renkaat joiden pyörimissuuntaa ei ole määrätty, ja edes kerran kaudessa viitsii tehdä ristiinvaihdon.
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
Hyviä videoita, tässä näkeekin juuri sen eron jos renkaiden kuluneisuus on suuri! Ekassa videossa oli kulutuspinnan ero 4mm ja toisessa vielä enemmän.
Vaikka itse laitankin vähemmän kuluneet renkaat eteen, saa kulutuspinnan ero olla max. muutaman millin ja renkaiden pitää olla samaa sarjaa. Näin muuten saan aina kaikki 4 rengasta vaihdettua kerralla ja ei tule sekarengastusta akselien välille. Jos on sekarengastus, eli esim. erimerkkiset, paremmat (paremman pidon omaavat) taakse ehdottomasti.
Tämä oma kokemus äkillisestä perän irtoamisesta ei johtunut vesiliirrosta, vaan pidon menetyksestä, ja nopea reagointi pelasti, ensin vastaohjausta ja samalla lappu lattiaan. Tässä ko. tapauksessa oli sekarengastus ja takana oli vain hivenen kuluneemmat renkaat, mitkä olivatkin pidoltaan huomattavasti eturenkaita huonommat. Siksi en halua käyttää edes sekarengastusta.
Jos ostaa ja vaihtaa vain pareittain renkaat, voi vanhemmat kumit olla huonommat pidoltaan kuin uudet, koska ovat vanhemmat. Eli jos käyttää sekarengastusta, pitäisi laittaa aina tuoreet taakse. Mutta tässäkin pitää tietää mitä renkaita käyttää. Esimerkkinä, jos sulla on puoliksi kuluneet "testivoittaja" misukat alla ja ostat vaikka uudet linglongit, pistäisin linglongit eteen koska märkäpito on luultavasti noilla kuluneilla misukoillakin paljon parempi kuin linglongeilla. Johtopäätös lienee se että ei se pelkkä urasyvyys ole merkittävä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
Joo ja tuossahan on nainen ratissa. Kyllä rattimies olisi tullut tyylikkäästi ja turvallisesti sladissa koko kurvin, samalla kun nainen olisi painunut penkkaan puskevalla autollaan.Rattivaihde kirjoitti:Rattimiesten mielestä nuo videot eivät tietenkään todista mitään koska kuski ei osaa tehdä kunnon vastaohjausta ja sitä paitsi sivuluisu näyttikin paljon coolimmalta jne...

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
No eihän se vetävien pyörien kääntäminen auta mitään siinä vaiheessa jos on jo tehty tyhmä erhe eli vapautettu vetopito.Ristom kirjoitti: Vesiliirrossa on ihan sama miten rattia veivaa, jos perä on menetetty.
Kokeilkaa ohjata autoanne, kun vedätte käsijarrulla takarenkaat lukkoon, ettekä vapauta käsijarrua. Varatkaa testiin reilusti tilaa. Eiköhän tuosta löydy autokoulun opetusvideoitakin.
Itsekin olin 20 vuotta sitten ajokorttiin liittyvässä liukkaan kelin testissä ja se ekalla ajokerralla hylättin sen vuoksi kun en tehnyt ohjeiden mukaan, vaan väistin keilat liian hyvin ja toimin ihan liian oikein (eli väärin) autonhallinnallisesti menetellen

Olisi vaan pitänyt urpona jarruttaa ennen kiiloja, painaa kytkintä,kääntää rattia, ja menettää auton hallinta ja koettaa sitten ohjaamalla väistää keiloja ilman vetopitoa (ja tietty huutaa jotain kummallista)

Edit: käsijarrulla kun lukitsee (ja jättää lukkoon) takapyörät tulee autosta hankalasti hallittava, täytyy todella paljon kikkailla jotta auton saa pidettyä tiellä pitääkseen yllä edes kohtuullista keskinopeutta, en suosittele

Viimeksi muokannut ng900aero, Ke Huhti 04, 2012 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24617
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
uudet renkaat on helvetin vaarallisia... näkihän sen ku tikkis ruttasi ralliauton.. oli ekaa kertaa sitten 70luvun UUDET renkaat alla ja heti pelto kutsui...
hyvät eteen mun mielipide... kunnon kuski oppii persetuntumalla tuntemaan miten
käyttäytyy...
olikohan se TM:n tutkimus jossa kerrottiin että 70% uloajo onnettomuuksista olisi vältetty ,mikäli kuski ei olisi niin hätäinen.... tehdään liikaa korjausliikkeitä eikä anneta auton reagoida edelliseen...
hyvät eteen mun mielipide... kunnon kuski oppii persetuntumalla tuntemaan miten

olikohan se TM:n tutkimus jossa kerrottiin että 70% uloajo onnettomuuksista olisi vältetty ,mikäli kuski ei olisi niin hätäinen.... tehdään liikaa korjausliikkeitä eikä anneta auton reagoida edelliseen...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
Mitenkäs se meni että "hyvä kuljettaja ei joudu sellaisiin tilanteisiin joista taitava kuljettaja vielä selviäisi" tai jotain... Sovellan tähänkin.
Eli tavoitteena on ettei sellaista tilannetta tule, että pitää miettiä laitetaanko paremmat eteen vai taakse. Ja siksi vaihdellaan edestä taakse ja takaa eteen, renkaiden vaihdon yhteydessä normiajolla, isommilla kilsoilla vielä välivaihto keskellä kesää, jokaikaiselta löytyy kyllä se puoli tuntia (tai 20e) ylimääräistä jos niin paljon ajoa tulee.
Näin on kutakuinkin tasalaatuiset renkaat sekä edessä että takana, eikä yllätyksiä auton käyttäytymisessä pitäisi tulla suuntaan taikka toiseen.
Alkuperäiselle kysyjälle minun neuvoni on siis, että ostat kokonaan uuden setin renkaita ja pidät jatkossa huolen ettei merkittävää eroa renkaiden välille synny.
Eli tavoitteena on ettei sellaista tilannetta tule, että pitää miettiä laitetaanko paremmat eteen vai taakse. Ja siksi vaihdellaan edestä taakse ja takaa eteen, renkaiden vaihdon yhteydessä normiajolla, isommilla kilsoilla vielä välivaihto keskellä kesää, jokaikaiselta löytyy kyllä se puoli tuntia (tai 20e) ylimääräistä jos niin paljon ajoa tulee.
Näin on kutakuinkin tasalaatuiset renkaat sekä edessä että takana, eikä yllätyksiä auton käyttäytymisessä pitäisi tulla suuntaan taikka toiseen.
Alkuperäiselle kysyjälle minun neuvoni on siis, että ostat kokonaan uuden setin renkaita ja pidät jatkossa huolen ettei merkittävää eroa renkaiden välille synny.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
Laittasin ehkä kokeeks paremmat renkaat taakse, jos auto olis takavetoinen. Saabeihin on tullu laitettua aina paremmat eteen.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
Komppaan 3J:tä. Renkaitten paikkoja vaihtamalla voi helposti pitää renkaat riittävän tasalaatuisina. 1 kesänä vaihdoin keskellä kesää paikkoja, jonka jälkeen ei tarvitse yleensä kikkailla. Keväällä eturenkaiksi joutuvat ovat ehkä millin verran paremmat kuin taakse menevät, ja syksyllä on tilanne jo toisinpäin.
Kuinkas monella on oikeasti kokemusta siitä kun auton perä lähtee moottoritienopeudessa sivuiluistoon?
Kaveri piti avustaa autosta ulos palokunnan saksilla semmoisen luiston jälkeen... Sanoi ettei ehtinyt edes tajuta mitä tapahtui. Kuiva keli, ei satanut. Mutta johonkin kohtaan oli jäänyt uriin lätäköt sateen jäljiltä ja siitä lähdettiin. Ei paljoa voi moittia ennakoinnin puutteestakaan. Ja ne jääratakikkailut voi ihan kokonaan unohtaa, niillä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa. Kyllä meistä moni osaa kaasulla korjata sivuluiston ja puskemisen hoitaa käsijarrulla. Sillä vaan ei korjata tuommoista tilannetta.
Riittävästi kuviota renkaissa, ja riittävän tasalaatuinen setti.
Kuinkas monella on oikeasti kokemusta siitä kun auton perä lähtee moottoritienopeudessa sivuiluistoon?
Kaveri piti avustaa autosta ulos palokunnan saksilla semmoisen luiston jälkeen... Sanoi ettei ehtinyt edes tajuta mitä tapahtui. Kuiva keli, ei satanut. Mutta johonkin kohtaan oli jäänyt uriin lätäköt sateen jäljiltä ja siitä lähdettiin. Ei paljoa voi moittia ennakoinnin puutteestakaan. Ja ne jääratakikkailut voi ihan kokonaan unohtaa, niillä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa. Kyllä meistä moni osaa kaasulla korjata sivuluiston ja puskemisen hoitaa käsijarrulla. Sillä vaan ei korjata tuommoista tilannetta.
Riittävästi kuviota renkaissa, ja riittävän tasalaatuinen setti.
Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat
No jos ne takarenkaat eivät ole niin kulunneita, niin ois fiksua ostaa 2-parit renkaat ja laittaa ne taakse. Sitä halusin viellä lisätä on se, että kun vaihtaa renkaita, niin kannataa aina merkata ne renkaat. Eli mikä rengas on ollu vasemmalla ja mikä oikealla ja sitten ens kerran kuin vaihtaa ne renkaat niin pistää ne jotka oli vasemmalla oikealle ja ne jotka oli oikealla vasemmalle
näin ainakin isäukko joskus opetti meikäläistä 

