9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti

Viesti Kirjoittaja cc »

Tääl pääs vähän heikkoa aina mieltää kokonaisuutta missä mitäkin tapahtunut, mutta yritetään vielä ..

Mikäli oikein ymmärtänyt, jarruvalo toimi virtalukon off asennossa polkimen tahdissa. Silloin se sulkeutuva jarruvalokatkaisija olis ok ja ecun päässä pinnin A14 tutkiskelun voi ainakin toistaiseksi unohtaa.

Tämä nyt mietityttää
hakuba2 kirjoitti:
Ke Kesä 11, 2025 22:13
Pinnissä A27 ei ole mitään eloa painaa jarrua tai ei.
Toimiko näin virrat päällä ja/tai auton käydessä? Jos näin niin silloin tutkisin avautuvien katkasijoiden virransaantia ja matkaa ecu:lle. Virtalukko off asennossa ei pitäs ollakaan eloa.
- Kojelaudan sulaketaulu, sulake 21. Sulakkeella ei jännitettä virtalukon off ja lock asennoissa. Jännite kun virrat päällä tai auto käy.
- ECU liitin A27. Avaimet taskussa ei jännitettä painaa jarrua tai ei, jännite kun virta päällä tai auto käy ja jarrua EI paina. Jarrua painettaessa aina jännitteetön.
- ECU liitin B11. Samat kuin edellisessä.
Jos matkalla sulakkeelta ecul:lle jännite tippuu huomattavasti löytynee jostain hapettumaa. Virrat noissa on kovin pieniä, vähän enempi hapettumaa ja kulku loppuu kokonaan. Lämpö taas voi liikuttaa paikkoja just sen verran et joskus kulkee joskus ei.

Varsinaisen jarruvalokatkaisijan piirin mittaus menis kai näin
- Kojelaudan sulaketaulu, sulake 6. Sulakkeella aina jatkuva jännite vaikka avaimet taskussa.
- ECU liitin A14. Avaimet taskussa ei jännitettä kun jarrua EI paina, jarrua painettaessa jännite riippumatta virtalukon asennosta.
Mutta tämä ymmärtääkseni toimii nyt juuri näin.
hakuba2 kirjoitti:
Ke Kesä 11, 2025 22:13
Koeajolla pinni B11 maadoitettuna jarruvalot toimii normaalisti, mutta auto ei ahda, eikä cruise toimi.
Minusta ecun toiminta B11 osalta olisi ok. En vaan osanut ajatella että piiri on käytössä automaattivaihteisessa, mutta onhan siinä järkeä jos automaatissa jarrupoljin liikuttaa tätäkin. Jarrutuksessa ahtopaineet pitää pudottaa ja vielä varmistaa että cruise saa tiedon jarrutuksesta.

Tietämättä ecussa olevaa A27 ja B11 pinnien jännitteisyyden mittaustapaa veikkaisin että ecun puolella löytyvä +3V on vertailujännite johon
verrataan tulevaa jännitettä. Tuo +3V on ainakin sopivan matala siihen että oletetaan saatavan luokkaa 12-14V.
Sama tietämättömyys sit tuon pinnin maadoituksen merkityksestä, sotkeeko vaan sopivasti mittauspiirin tai piirien toimintaa.

Kompuran käynnin vaikutus jarruvaloon varmaankin merkitsee jotain, tietäs vaan mitä. Mahdollisuuksia kai johtosarjoissa hankaumia jolloin
ilmastoinnin ja jarrukatkaisijoiden piuhat voisi antaa jännitettä tai maadoittaa toisiaan, tai se B11 maadoitus sotkee muidenkin ecun piirien toimintaa ja jokunen vielä lisää.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
automies
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti

Viesti Kirjoittaja automies »

Sorry, että huutelen täältä takapenkiltä… olet käsittääkseni mittaillut jännitteitä eri nastoilta aika huolellisen analyyttisesti.

Mutta tuo jarruvalojen sykkiminen kompuran tahtiin sai vielä miettimään. Tuo kuulostaisi aivan siltä kuin joku maadoituspiste olisi hapettunut. Sellainen, jonka kautta maadoittuu sekä jarruvalojen toimintaan liittyvä laite (ECU, REC, kuinka moni muu) että kompuraan liittyvä (ohjaus). Eli silloin kun kompura ei käy, kyseisen maadoituksen kontakti riittää jarruvalojen ohjaukseen. Kun kompura (tai tässä ehkä sen ohjaus) ottaa virtaa, kyseisen maadoituksen huono kontakti ei riitä tarvittavalle virralle ja toinen toiminnoista ei saa tarpeeksi virtaa.

Siis vähän sama tilanne, kun joskus (ennen vanhaan ja erityisesti rapeissa ranskalaisissa) risteyksissä näki, kun jarruvalot sykki vilkun tahdissa.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: 9-3cv jarruvalot palavat välillä jatkuvasti

Viesti Kirjoittaja cc »

Joo maavika varsin mahdollista, olishan se myös tuttua saabismia, 99 takavalot yms. Tässä mahdollinen ongelmamaa vois olla ecu:n kiinnityspisteeseen laitettu maadotus. Sinnehän maadottuu kompura, ecu ja koko joukko muita. Toisaalta jos tuossa prakais luulis ongelmia näkyvän enempikin.
https://saabwisonline.com/9-3-9440/2007 ... nt-g7-b207

Tässä häiritsee et se sykkiminen kompuran tahtiin tapahtuu kun ecu:n pinni B11 oli maadotettu. Pinnihän on ajateltu olevan jännitteellinen tai sit ilman. Mitä tapahtuu ecu:n sisällä kun se suoraan kytköksissä maahan?
Olisin enempi huolissani tästä "Pinnissä A27 ei ole mitään eloa" mikäli tuo tilanne auton käydessä ja se B11 alkuperäisellä kytkennällä.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Vastaa Viestiin