Saab 900 T8 projekti - MegaSquirt + Vems Round_WBO2_EGT
Joo hyvin toimii tosiaan noilla mineraalimoottoriöljyillä.
Naureskelin kun 900aero sivuillakin lukee:
"SAAB Has for years recommended motor oil for the gearboxes. This is just madness." ja "Then they forgot that it takes some special lubrication for the bearings"
Aika kovasti epäillään laatikon suunnitellutta tahoa sielläkin.
Kyllä se nyt vain on niin ettei mikään öljy tee getragia tuosta satkun onnettomasta arvontalaatikosta. Järkevällä käytöllä laatikko kestää kuitenkin piiiiiiitkäään. Esimerkkinä itsellä oma 250k km ajettu tuplis ja yksi nyttemmin purettu 420k Km ajettu noppa. Kummassakin ajettu vain moottoriöljyllä. Kyllä sen laatikon hajottaa loppupeleissä jokin muu kuin öljy.
Viritetyissä ulosmittaa kyllä löysien kuorien vuoksi äkkiä kaikki hyvienkin öljyjen tuomat hyödyt. Tämä on tietysti otettava huomioon, kun siihen leikkiin lähtee...
Naureskelin kun 900aero sivuillakin lukee:
"SAAB Has for years recommended motor oil for the gearboxes. This is just madness." ja "Then they forgot that it takes some special lubrication for the bearings"
Aika kovasti epäillään laatikon suunnitellutta tahoa sielläkin.
Kyllä se nyt vain on niin ettei mikään öljy tee getragia tuosta satkun onnettomasta arvontalaatikosta. Järkevällä käytöllä laatikko kestää kuitenkin piiiiiiitkäään. Esimerkkinä itsellä oma 250k km ajettu tuplis ja yksi nyttemmin purettu 420k Km ajettu noppa. Kummassakin ajettu vain moottoriöljyllä. Kyllä sen laatikon hajottaa loppupeleissä jokin muu kuin öljy.
Viritetyissä ulosmittaa kyllä löysien kuorien vuoksi äkkiä kaikki hyvienkin öljyjen tuomat hyödyt. Tämä on tietysti otettava huomioon, kun siihen leikkiin lähtee...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Lisää osia on haalittu, mm. D-jetin imusarja ja 9000 3bar ppaineensäädin.
Lontoonkielisellä megamanualsivustolla on istuttu niin, että päätä särkee.
Vielä puutuu monenmoista osaa. Tympeinpänä ehkä tuo synkkä bensakisko. Onko kenelläkään tietoa onko tuo http://kotisivu.dnainternet.fi/iiro74/ jannun myymä kisko alumiinia vai rautaa. Täytyy varmaan kotkata jostain saabin kiskosta sopiva... Pyöreän kiskon mittaa vain olisi helppo muuttaa sopivan kokoisella holkilla limittämällä.
Lontoonkielisellä megamanualsivustolla on istuttu niin, että päätä särkee.
Vielä puutuu monenmoista osaa. Tympeinpänä ehkä tuo synkkä bensakisko. Onko kenelläkään tietoa onko tuo http://kotisivu.dnainternet.fi/iiro74/ jannun myymä kisko alumiinia vai rautaa. Täytyy varmaan kotkata jostain saabin kiskosta sopiva... Pyöreän kiskon mittaa vain olisi helppo muuttaa sopivan kokoisella holkilla limittämällä.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Tänään sain 3M valmistetta olevaa akryyliteippiä, joka on tarkoitettu juurikin koristelistojen yms. merkkien kiinnittämiseen. 20m kiepillä hintaa oli 25e. Rahan arvoista tavaraa joka metri jos joskus vielä haluaa napata nuo listat irti autosta. Sika olisi ollut helppo ratkaisu, mutta ikuinen..... Jos tuosta jotain jää niin jämät lähtee halvalla tarvitsijalle.
PS.
Tulisi jo se lama pikku hiljaa niin sataisiin jotain järkeä näihin hintoihin.
Purkaamolla (ei kokkolassa) jannu sanoi kirkkaalla naamalla multaisille ovilistoille hinnaksi 50e. Tässä vaiheessa nojasin tiskiin jossain aivovaurion ja sydänkohtauksen välimaastossa, ja pikkuisen annatin vasen kätistä puhuvalle romureinolle. Onneksi ei ollut muita asiakkaita sen enempää paikalla.....
No halvemmallahan ne sitten sain loppujen lopuksi. Sekin vain vit***aa että yhtäkkiä yli puolet lähti hinnasta kun vähä korottaa ääntä.
Nimim. ostin yhden nopan 60e ja sain vielä kahvit hakupalkkaa.....
PS.
Tulisi jo se lama pikku hiljaa niin sataisiin jotain järkeä näihin hintoihin.
Purkaamolla (ei kokkolassa) jannu sanoi kirkkaalla naamalla multaisille ovilistoille hinnaksi 50e. Tässä vaiheessa nojasin tiskiin jossain aivovaurion ja sydänkohtauksen välimaastossa, ja pikkuisen annatin vasen kätistä puhuvalle romureinolle. Onneksi ei ollut muita asiakkaita sen enempää paikalla.....

Nimim. ostin yhden nopan 60e ja sain vielä kahvit hakupalkkaa.....

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Nyt olisi sitten auto taas ulkoisesti kasassa, jos ei lokasuojan kaarilevikkeitä lasketa....
Kylkilistat ja merkit liimailin tuolla aiemmin mainitulla 3M akryyliteipillä. Oli mielestäni helppotöinen ja hyvin pysyvän tuntuista, ainakin kun väärään kohtaan meinasi tarttua....
Tuosta rullasta jäi vielä yli yhden auton tarpeet ja jos on tarvetta niin kysele, kympillä lähtee...
Täällä muutama kuva autosta listoineen ja merkkeineen.
Tulisi jo se megaboksi niin pääsisi ihmettelemään johdotuksia. D-jetin imusatsin hajotin äsken pesua varten. Mikähän lie vanhaa saappia vaivannut kun imukanavat oli ihan karstassa. Tainnut heilua imukanavassa pelkät tikut venttiilien paikalla ilman lautasia....


Täällä muutama kuva autosta listoineen ja merkkeineen.
Tulisi jo se megaboksi niin pääsisi ihmettelemään johdotuksia. D-jetin imusatsin hajotin äsken pesua varten. Mikähän lie vanhaa saappia vaivannut kun imukanavat oli ihan karstassa. Tainnut heilua imukanavassa pelkät tikut venttiilien paikalla ilman lautasia....

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Tänään saatiin kuin saatiinkin Lesjön vieterit kaiman kanssa vaihdettua autosta toiseen. Ihan mukava fiilis noilla jousilla, vaikka puutuneet iskarit ja pappakorkuiset renkaat vielä hiukan verottaa napakkaa fiilistä.
Kiitos vielä G-miehelle jousipuristimen hommaamisesta ja tietty noista jousista....
Kiitos vielä G-miehelle jousipuristimen hommaamisesta ja tietty noista jousista....

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Oleppa hyvä vaan, edelleen tuntuu väsyttävän
. Vielä tosiaan ne iskarit kuntoon, niin alkaa alustakin toimia. Sitten vielä pykälää isompi vanne ja 50 profiilin rengas, sopivasti näköä ja kohtuuhintaista kulutustavaraa.
Matti

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Noniin.... alkaa siitä 8V riihimoottoristakin löytyä vientiä, kun soppaa tulee riittävästi. Toivottavasti pian saisi sen megan kiinni niillä 9-5 aeron suuttimilla niin alkaa sekin puoli olla kunnossa. Nakutukset pitkissä vedoissa hävisi ja ahdin heräilee noin 300-400rpm alempaa kuin ilman lisäsuutinta.
Kytkin siis vain kokeilu mielessä tuon k-jetin lisäsuuttimen hyttiin vanhaan takalasinlämmityskytkimeen, josta sitä sitten sai ohjattua. Tyhjäkäynnillä ja kiihdytyksissä pukkaa ankaraa mustaa leikkivoimasavua, mutta ahdoilla käytös huomattavasti tasaisempaa ja voimaa löytyy kivasti. Yli barin ahdoilla luonnollisesti meno puutuu lähes samaan malliin kuin pelkillä ruiskusuuttimillakin, koska paine-ero pienenee liiaksi.
Ylipainekytkimen, kun löytäisi väliaikaiseksi ohjaimeksi tuolle lisäsuuttimelle niin varmasti olisi ihan käypä patentti.
Kytkin siis vain kokeilu mielessä tuon k-jetin lisäsuuttimen hyttiin vanhaan takalasinlämmityskytkimeen, josta sitä sitten sai ohjattua. Tyhjäkäynnillä ja kiihdytyksissä pukkaa ankaraa mustaa leikkivoimasavua, mutta ahdoilla käytös huomattavasti tasaisempaa ja voimaa löytyy kivasti. Yli barin ahdoilla luonnollisesti meno puutuu lähes samaan malliin kuin pelkillä ruiskusuuttimillakin, koska paine-ero pienenee liiaksi.
Ylipainekytkimen, kun löytäisi väliaikaiseksi ohjaimeksi tuolle lisäsuuttimelle niin varmasti olisi ihan käypä patentti.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Käpistelin noita ylätukivarsia ja hyvinhän nuo ryyvit sa auki mihin pääsee käsiksi..... Liian paljon pitäisi purkaa tai ainakin päästä auton alle kunnolla, että kuskinpuoleiset ruuvit saisi auki. Auton omapaino avaa kivasti noita liitoksia, eli säätöpalat saa kyllä väliin siitä ei tule ongelmaa.
Kääntelin pyöriä sitten aikani kuluksi hiukan tarkemmin ja on se OG satkun vakio ohjausgeometria kyllä aika pepusta. Ackerman kulma vaikuttaisi olevan hiukan jopa miinuksen puolella... Mielekästä ja laillista rataohjusta tuosta satkusta ei kyllä saa kovin helposti.... Tässä vaiheessa löin pellin kiinni ja hiivin taas opiskelemaan megamanuaalia niin menee aika paremmin talteen.....
Kääntelin pyöriä sitten aikani kuluksi hiukan tarkemmin ja on se OG satkun vakio ohjausgeometria kyllä aika pepusta. Ackerman kulma vaikuttaisi olevan hiukan jopa miinuksen puolella... Mielekästä ja laillista rataohjusta tuosta satkusta ei kyllä saa kovin helposti.... Tässä vaiheessa löin pellin kiinni ja hiivin taas opiskelemaan megamanuaalia niin menee aika paremmin talteen.....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Käpistelin vauhtiajojen aikana kotipuolessa iltasella Turbosmartin Boost Teen kiinni ja oli kyllä hintansa väärti tämä lelu. Matalilla painella pieni piikkaus huomattavissa tuon rajapaineventtiilin vuoksi. Nousi jonnekkin 0.6 josta laski 0.4 baariin. Kiristettäessä venttiiliä paineet nousee suoraan 1.1 bariin ja pysyy siellä niin kauan kuin uskalsin tuolla yleisellä tiellä kokeilla...
Megan osat alkavat olla hankittu sitä boksia lukuun ottamatta kun toimittajalla on toimitusvaikeuksia....
D-jetin kaasuläppäkotelon sain jo varustettua V70 volvon kaasupotikalla. Imusarja on pestynä ja se odottaa jo halukkaana 9-5 aeron suuttimia, kunhan saan ensin haetuksi sen bensakiskoaihion....
Muita osia mm. cossu sierran MAT anturi, Golf I lämpötila anturi, 4 johtoinen toyotan narrow band lambda, joka sopii muuten kuin nakutettu tuohon 8v turbon pakosarjassa olevaan reikään. Down pipeen jätän tuon yksi johtoisen lambadan seosmittaria varten....
Oma nettisivukin kuvineen päivineen on tulossa tuosta mega muutostyöstä aikanaan, jos siitä olisi vaikka sitten jollekkin hyötyä joskus.....
Megan osat alkavat olla hankittu sitä boksia lukuun ottamatta kun toimittajalla on toimitusvaikeuksia....

D-jetin kaasuläppäkotelon sain jo varustettua V70 volvon kaasupotikalla. Imusarja on pestynä ja se odottaa jo halukkaana 9-5 aeron suuttimia, kunhan saan ensin haetuksi sen bensakiskoaihion....
Muita osia mm. cossu sierran MAT anturi, Golf I lämpötila anturi, 4 johtoinen toyotan narrow band lambda, joka sopii muuten kuin nakutettu tuohon 8v turbon pakosarjassa olevaan reikään. Down pipeen jätän tuon yksi johtoisen lambadan seosmittaria varten....
Oma nettisivukin kuvineen päivineen on tulossa tuosta mega muutostyöstä aikanaan, jos siitä olisi vaikka sitten jollekkin hyötyä joskus.....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Johtosarja alkaa olla valmiina. Kivuttomasti kävi tinailu, kun oli aika hyvät ohjeet tuossa rakennussarjassa. Boksissa myös normaalin DB37 tietokoneliittimen tilalla on 3kplMolex autoliittimiä, jotka ehkä hiukan ovat isompia kuin orkkikset mutta paljon helpompaa oli tuota johtosarjaa varmasti tehdä. Vielä johdinsukkaa pitää etsiä jostain niin saa fiinimmän lopputuloksen.
Ylimääräinen läpivientireikäkin johtosarjalle löytyi tuolta kuskin kickpanelin päältä. Reikä menee hytistä oikeastaan suoraan sulakerasian alle. Itse boksi tulee olemaan kuskin penkin alla ja sähköt omalla releellä, kun tyhjiä relepaikkojakin löytyy vielä...
Suutintukkikin on nyt haalittu tosiaan. Jostain 2.3i tonnarista ilmeisesti löytyi tuollainen pyöreä rosterinen tukki. rautasahalla paloiksi ja rosteriholkeilla suutinvälit kohdalleen jonka jälkeen hitsataan kasaan.
Ylimääräinen läpivientireikäkin johtosarjalle löytyi tuolta kuskin kickpanelin päältä. Reikä menee hytistä oikeastaan suoraan sulakerasian alle. Itse boksi tulee olemaan kuskin penkin alla ja sähköt omalla releellä, kun tyhjiä relepaikkojakin löytyy vielä...
Suutintukkikin on nyt haalittu tosiaan. Jostain 2.3i tonnarista ilmeisesti löytyi tuollainen pyöreä rosterinen tukki. rautasahalla paloiksi ja rosteriholkeilla suutinvälit kohdalleen jonka jälkeen hitsataan kasaan.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Tein omille kotisivuilleni megasquirttiin liittyvän nettisivun/päiväkirjan.
Sinne on helpompi heitellä kuvia ja tekstiä kuin tänne. Yritän tännekkin kyllä hihkua jotain toki.... Tekstissä on todennäköisesti sanomista, mutta luen sen läpi kyllä itsekkin joskus....
Linkki suoraan päiväkirjaan.
Sinne on helpompi heitellä kuvia ja tekstiä kuin tänne. Yritän tännekkin kyllä hihkua jotain toki.... Tekstissä on todennäköisesti sanomista, mutta luen sen läpi kyllä itsekkin joskus....

Linkki suoraan päiväkirjaan.
Viimeksi muokannut e0000333, Pe Maalis 21, 2008 19:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Hiphei....
Tänään sain postissa johtosukkaa, joka sujahti heti muutama metri paikalleen viimeisten AMP -liittimen lisäksi.
Ihme ja kumma boksi alkoi jutella ihan kivuttomasti tietokoneen kanssa autossa, ja antureilta saatiin luettua tietoa heti. Ainoastaan TPS toimi nurinkurin aluksi, mutta pinnijärjestys oli helppo muuttaa.
Nyt on hyvä mieli. PErhana kun kilpailut painavat päälle ja ratamini kutsuu taas 3 seuraavan päivän ajan. Sormet syyhyäisi jo päästä ajelemaan ja ottaa hiukan lämpöjä antureihin.... Ulkolämpötilan kanssa ainakin täsmäsi ihan OK.
Tänään sain postissa johtosukkaa, joka sujahti heti muutama metri paikalleen viimeisten AMP -liittimen lisäksi.
Ihme ja kumma boksi alkoi jutella ihan kivuttomasti tietokoneen kanssa autossa, ja antureilta saatiin luettua tietoa heti. Ainoastaan TPS toimi nurinkurin aluksi, mutta pinnijärjestys oli helppo muuttaa.
Nyt on hyvä mieli. PErhana kun kilpailut painavat päälle ja ratamini kutsuu taas 3 seuraavan päivän ajan. Sormet syyhyäisi jo päästä ajelemaan ja ottaa hiukan lämpöjä antureihin.... Ulkolämpötilan kanssa ainakin täsmäsi ihan OK.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Päk ty pisnes. Molemmista lähdöistä kakkossija hallussa ja nyt on hyvä palata taas megan pariin hyvillä mielin. Hiukan alkuvaikeuksia oli kierroslukutiedon viemisessä boksille. Ohjeissa oli neuvottu, että rpm tieto otetaan puolan miinuksesta joka kyllä omassa tapauksessa ei toiminut odotetulla tavalla vaan häiriötä otti signaali ja aika pahasti. Kokeneemman squirttaajan neuvosta kokeilin ottaa impulssin suoraan jakajan hall anturilta ja kappas homma korjaantui heti. Kai tuo puolan kautta tuleva impulssi oli liian jykevää tai huonolaatuista sitten, mene ja tiedä...
Tässä hiukan maistiaisia kuvankaappauksen muodossa megatune ohjelmasta, joka siis on käyttöliittymä, jolla tuota ruiskua ohjelmoidaan ja muokataan haluamakseen.
Tässä hiukan maistiaisia kuvankaappauksen muodossa megatune ohjelmasta, joka siis on käyttöliittymä, jolla tuota ruiskua ohjelmoidaan ja muokataan haluamakseen.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814