Alkuperäisessä määritelmässä on kai haettu sitä että ajokaistan leveys muuttuu nopeuden ja liikenteessä tietyllä hetkellä olevien ajoneuvojen funktiona. Niinpä esim. risteykseen pysähtyneiden tai hitaasti ajavien autojen väliin ei tarvitse jättää niin paljoa tilaa.aakoo kirjoitti: Eiköhän ajokaistalla pitäisi pystyä kuorma-autojenkin ajamaan, ja niiden maksimileveys on kai 2.60m. Vai olisikohan EU:n myötä nyt uusille 2.55? Eli 5 metriä käy kyllä kahdelle kaistalle hieman hintsuksi, kun jonkinlainen väli pitäisi ajoneuvojen väliin mahtua.
suojatiet turussa
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:
Tässä taas hiukan lisää alkuperäiseen aiheeseen liittyen.
Etenkin tuo "Vanhan Tampereentien ylitys Tengströminkadun kohdalla" on melkoisen vaarallinen paikka. Juuri tuossa on muutamaan kertaan käynyt niinkin ettei edes aikuinen uskalla lähteä yli vaikka on pysähtynyt suojaiten eteen jos toiseen suuntaan autoja liikkeellä. Tuossa paikassa onneksi kuitenkin vain yksi kaista molempiin suuntiin joten pysähtyneitä harvemmin ohitellaan. Myös muun kuin kevyen liikenteen kannalta vaarallinen paikka, ympyrä olisi hyvä.
Tässä taas hiukan lisää alkuperäiseen aiheeseen liittyen.
Etenkin tuo "Vanhan Tampereentien ylitys Tengströminkadun kohdalla" on melkoisen vaarallinen paikka. Juuri tuossa on muutamaan kertaan käynyt niinkin ettei edes aikuinen uskalla lähteä yli vaikka on pysähtynyt suojaiten eteen jos toiseen suuntaan autoja liikkeellä. Tuossa paikassa onneksi kuitenkin vain yksi kaista molempiin suuntiin joten pysähtyneitä harvemmin ohitellaan. Myös muun kuin kevyen liikenteen kannalta vaarallinen paikka, ympyrä olisi hyvä.
http://www.turunsanomat.fi/erikoissivut ... :0:0:0:0:0:
Erityisen hälyttävää tuossa että lainvalvojakin kieltää jalankulkijoita menemästä suojatielle !!!
"Jatkuvan autovirran sekaan ei ole menemistä. Kun joku antaa jalankulkijoille tietä, saatetaan suojatien eteen pysähtynyt auto ohittaa pysähtymättä kovaa ja sumeilematta, ylikonstaapeli Simo Savioja Turun poliisista sanoo. Reittiä pitkin kulkee iso joukko lapsia Vähä-Heikkilän kouluun."
Erityisen hälyttävää tuossa että lainvalvojakin kieltää jalankulkijoita menemästä suojatielle !!!
"Jatkuvan autovirran sekaan ei ole menemistä. Kun joku antaa jalankulkijoille tietä, saatetaan suojatien eteen pysähtynyt auto ohittaa pysähtymättä kovaa ja sumeilematta, ylikonstaapeli Simo Savioja Turun poliisista sanoo. Reittiä pitkin kulkee iso joukko lapsia Vähä-Heikkilän kouluun."
Tuo kyseinen paikka on erittäin paha sekä sivukaduilta tulevien autojen että tietä ylittävien jalankulkijoiden kannalta.wesku kirjoitti:http://www.turunsanomat.fi/jne
Erityisen hälyttävää tuossa että lainvalvojakin kieltää jalankulkijoita menemästä suojatielle !!!
"Jatkuvan autovirran sekaan ei ole menemistä. Kun joku antaa jalankulkijoille tietä, saatetaan suojatien eteen pysähtynyt auto ohittaa pysähtymättä kovaa ja sumeilematta, ylikonstaapeli Simo Savioja Turun poliisista sanoo. Reittiä pitkin kulkee iso joukko lapsia Vähä-Heikkilän kouluun."
Tie on täysin alimitoitettu ollakseen hirvensalon sekä majakkarannan suunnan suurin, oikeastaan ainoa ulosmenotie kaupungista. Toisaalta vanhojen puutalojen takia katua ei voida leventääkään. Tällöin sekä aamuisin että iltapäivisin se on ruuhkainen.
Helpoin ja eniten turvallisuutta parantava ratkaisu paikalle olisi jonkinlainen kävelysilta ja suojateiden poistaminen. Tämä toki hidastaisi osaltaan kävelijöiden matkantekoa.
Viimeksi muokannut Jope, La Joulu 15, 2007 22:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Sitaatin linkki lyhennetty
Syy: Sitaatin linkki lyhennetty
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Ennemmin tuossa on kyse maalaisjärjestä ja itsesuojeluvaistosta. Itse en ainakaan omaa lastani opeta menemään jatkuvan autovirran sekaan, vaikka kyseessä olisi suojatie.wesku kirjoitti: Erityisen hälyttävää tuossa että lainvalvojakin kieltää jalankulkijoita menemästä suojatielle !!!
"Jatkuvan autovirran sekaan ei ole menemistä."
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Hyvin suomalaista tuossakin on ettei kaistoja täytetä vaan suurin osa porukasta jonottaa Hirvensaloon päin mennessä oikealla. Niinpä vasemmalla kaistalla pääsevät sitten etenemään nopeammin nekin jotka eivät suojateistä piittaa.2.3i-16 kirjoitti:Tuo kyseinen paikka on erittäin paha sekä sivukaduilta tulevien autojen että tietä ylittävien jalankulkijoiden kannalta.wesku kirjoitti:http://www.turunsanomat.fi/jne
Erityisen hälyttävää tuossa että lainvalvojakin kieltää jalankulkijoita menemästä suojatielle !!!
"Jatkuvan autovirran sekaan ei ole menemistä. Kun joku antaa jalankulkijoille tietä, saatetaan suojatien eteen pysähtynyt auto ohittaa pysähtymättä kovaa ja sumeilematta, ylikonstaapeli Simo Savioja Turun poliisista sanoo. Reittiä pitkin kulkee iso joukko lapsia Vähä-Heikkilän kouluun."
Tie on täysin alimitoitettu ollakseen hirvensalon sekä majakkarannan suunnan suurin, oikeastaan ainoa ulosmenotie kaupungista. Toisaalta vanhojen puutalojen takia katua ei voida leventääkään. Tällöin sekä aamuisin että iltapäivisin se on ruuhkainen.
Helpoin ja eniten turvallisuutta parantava ratkaisu paikalle olisi jonkinlainen kävelysilta ja suojateiden poistaminen. Tämä toki hidastaisi osaltaan kävelijöiden matkantekoa.
Tosin en lainkaan ymmärrä miksi suojatie voi olla ongelma tilanteissa joissa on useimmiten lähes seisova ruuhka toiseen suuntaan, kyllä tuollainen kertoo vain autojen kuljettajien asennevammaisuudesta.
Hyvä vinkki tuossa on vaihtaa vasemmalle kaistalle ja pysähtyä siihen kun jalankulkija oikealta tulossa, ennen pitkää kuitenkin joku muukin pysähtyy viereen oikealle ja siitä pääsee jo lapsikin turvallisesti ylittämään. Asiaa auttaa vielä kun vetää mahdollisiman lähelle oikean kaistan jonoa niin ehkä nopeammin kuin joku huomaa suojatien, löytyykin joku joka ei mahdu välistä ohi.
Viimeksi muokannut Jope, La Joulu 15, 2007 22:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Sitaatin linkki lyhennetty
Syy: Sitaatin linkki lyhennetty
Re: suojatiet turussa
Saas nähdä milloin tällainen toiminta leviää Suomeenkin. Ei paljon puutu.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200710 ... 6_ul.shtml
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200710 ... 6_ul.shtml
Re: suojatiet turussa
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:
Miksei tästä suorituksesta saanut nimeään lehteen ?
Miksei tästä suorituksesta saanut nimeään lehteen ?
Re: suojatiet turussa
Vaikka ei nyt ihan Turkuun liity, mutta suojateihin kylläkin. Vanhukset olleet vauhdissa. http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1465246
Re: suojatiet turussa
Ja näin Tampereella http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:
Re: suojatiet turussa
Jälleen "arkipäiväinen" suojatien ylitys tänään Turussa. 4-kaistainen tie, rajoitus 50, keskikoroke. Oikealla kaistalla hiljennettiin väistämään pysäkiltä lähtenyttä bussia niin onnistuin helposti tunkemaan jonkun eteen jotta pääsin aloittamaan ylityksen. Kävelin melko hitaasti ja kaksi autoa ehti suhahtaa ehkä runsasta viittäkymppiä suojatien eteen pysähtyneen ohi. Kun olin samansuuntaisten kaistojen välien kaistaviivan kohdalla, noin 20 metrin päässä lähetyvän kuski katsoi suoraan päin ilman aikomustakaan hidastaa. Otin vielä askeleen eteenpäin ja heilautin kassia eteenpäin niin tyyppi vain koukkasi edestä ohi. Harmi ettei osunut keskikorokkeeseen, olisi ollut hyvä saada muisto ajotyylistä vanteeseen. Keskikorokkeen jälkeen toiseen suuntaan menevä pakukuski tuli aika vauhdilla mutta olis sen verran hereillä että jarrutti ja pysähtyi. Oli ehkä huomannut mitä tapahtui toisella puolella. Homman kruunasi vielä pakun vieressä oikealla kaistalla olevan bussin äkkijarrutus vaikka tilanteen kehittyminen oli havaittavissa vähintään 10 sekuntia aiemmin. Vastaavanlaisia sattuu harva se päivä, ei ihme että ruumiitakin tulee silloin tällöin.
Re: suojatiet turussa
Huumekuskin pysäyttänyt poliisi tuomittiin sakkoihin. Helsingin hovioikeus tuomitsi pakoauton rengasta ampuneen konstaapelin virkavelvollisuuden rikkomisesta.
http://www.iltalehti.fi/helsinki/200804 ... 0_hi.shtml
Minun puolestani olisi saanut ampua useammankin laukauksen. Metrin ylemmäs ja metrin taaemmas.
http://www.iltalehti.fi/helsinki/200804 ... 0_hi.shtml
Minun puolestani olisi saanut ampua useammankin laukauksen. Metrin ylemmäs ja metrin taaemmas.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2863
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: suojatiet turussa
Tästä nousseesta poliisin puolustamisesta voi mielestäni vetää melko suorat yhtäläisyysviivat toisessa topikissa jokin aika sitten kiivaanakin käyneeseen keskusteluun jalankulkijoiden paikkapaikoin (Helsingin keskusta) melko yleisestäkin piittaamattomuudesta yhteisiä pelisääntöjä kohtaan. Yhtälailla kun jutussa (osapuolena) toiminut poliisi oletti paljon asioita (esim. ettei kuljettaja ollut sokea tai kuuromykkä), myös autoilijan pitää mielestäni voida olettaa, ettei jalankulkija hyppää arvaamatta ja pyytämättä yhtäkkisesti päin punaisia ajoradalle.Svc kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/helsinki/200804 ... 0_hi.shtml
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87