Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Tänään tai siis eilen oli myös MTV3:n kauppalehden talousuutisissa ST1:stä. ST1:n keksintö herättää kiinnostusta myös ulkomailla.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
No jos sitä saa ostettua huomenna Vallilan ST1:ltä, niin voisihan sitä kotimatkalla kokeeksi tankata tonnariin. Luulis että trionicci osaa sopeutua ihan riittävän hyvin tuohon bioetanoli-sekoitukseen. Mielenkiintoista nähdä miten käy ja toimii tuolla, tiivisteet ja polttoaineputket nyt varmaan sitä kestävät.
Tuskin tankkauspistooleissa voi olla mitään suurempaa turvalukitusta joka estää tuon litkun tankkaamisen normaaliin autoon?
Mistä saa ostettua niitä koko kyljen pituisia Saab BioPower -tarroja?
Tuskin tankkauspistooleissa voi olla mitään suurempaa turvalukitusta joka estää tuon litkun tankkaamisen normaaliin autoon?
Mistä saa ostettua niitä koko kyljen pituisia Saab BioPower -tarroja?

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Niin varmasti ulkomaisiakin kiinnostaa ST1:n "keksintö"..
Meillä Suomessahan oli jo 70-luvullakin orastavaa kiinnostusta vaihtoehtoisiin polttoaineisiin kuten jo Foorumin aiheeseenkin liittyen petrolisaabit, ja joka tekniikka silloin jo, kun ei vielä ollut globaalia mediahysteriaa taivaan niskaanputoamisesta, olisi mahdollistanut jopa puutisleellä eli tärpätillä ajamisen.
Ei toki turbotehokkaasti mutta kuitenkin uusiutuvilla luonnonvaroilla vapauttamatta yhtään enempää sitä pirun hiilidioksidia kuin mitä käytettävä kasvusto olisi pystynyt sitomaan.
Jostakin "kumman" syystä tämä autoilun kehityshaara tuli kaukokatseisesti silloisten päättäjien toimesta tapettua verotuksella.
NYT!
Meillä Suomessa, vaikka manattu on että maamme köyhä on ja siksi jää, on silti historiallisesti ainutlaatuinen mahdollisuus keksiä ja kehittyä päästöttömien tai ainakin ekologisesti "tasapainoisten" polttoaineiden uudeksi Kuwaitiksi.
Näin siis vain jos annetaan uusiutuville biopolttoaineille mahdollisuus sitäkaikiltamuiltaympäristönvuoksijotakinpoishaluavienmuttaydinvoimahallituksessaistuvienvihreidenjavanhojenstallareiden päättömistä vastustuksista huolimatta.
Meillä Suomessa on teknologiaa, meillä on metsää eli sitä biomassaa jonka korjuu ja etanoliksi keitto ei ympäristöä hetkauta koska uusi kasvu sitoo sitä pirun hiilidioksidia saman verran mitä on kaadettukin. Meillä on metsää niin paljon, että kun hyppää lentokoneesen ja kipuaa pariin kilometriin, ei muuta kuin vihreää ole näkyvissäkään, ja jos osaisimme tai edes kehtaisimme Suomalaisina hoitaa asiamme oikein niin jokainen kasvava puu voisi olla sadan €uron seteli.
Ja se suurin mutta taitaakin tulla siinä että keillä on metsää keillä ei, eli joku metsänomistaja voisi rikastua arvaamattomasti, vaikka työtä ja toimeentuloa saralla riittäisi lähes kaikille.
Eli paskaaks sitten "ilmastonmuutoksesta" tai millä autoilla huomenna sitten ajetaan tai bisnesmaailman asioita ajetaan. Jos millään. Ydinvoimamoulinexillä ja niiden optioilla sitten ehkä.
Minä olen sitä mieltä että tätä tilaisuutta polttoaineratkaisuissa ei Suomen eikä Suomalaisten tulisi jättää käyttämättä, vaikka siinä joku maajussi sattumalta sattuisi rikastumaankin.
Meillä Suomessahan oli jo 70-luvullakin orastavaa kiinnostusta vaihtoehtoisiin polttoaineisiin kuten jo Foorumin aiheeseenkin liittyen petrolisaabit, ja joka tekniikka silloin jo, kun ei vielä ollut globaalia mediahysteriaa taivaan niskaanputoamisesta, olisi mahdollistanut jopa puutisleellä eli tärpätillä ajamisen.
Ei toki turbotehokkaasti mutta kuitenkin uusiutuvilla luonnonvaroilla vapauttamatta yhtään enempää sitä pirun hiilidioksidia kuin mitä käytettävä kasvusto olisi pystynyt sitomaan.
Jostakin "kumman" syystä tämä autoilun kehityshaara tuli kaukokatseisesti silloisten päättäjien toimesta tapettua verotuksella.
NYT!
Meillä Suomessa, vaikka manattu on että maamme köyhä on ja siksi jää, on silti historiallisesti ainutlaatuinen mahdollisuus keksiä ja kehittyä päästöttömien tai ainakin ekologisesti "tasapainoisten" polttoaineiden uudeksi Kuwaitiksi.
Näin siis vain jos annetaan uusiutuville biopolttoaineille mahdollisuus sitäkaikiltamuiltaympäristönvuoksijotakinpoishaluavienmuttaydinvoimahallituksessaistuvienvihreidenjavanhojenstallareiden päättömistä vastustuksista huolimatta.
Meillä Suomessa on teknologiaa, meillä on metsää eli sitä biomassaa jonka korjuu ja etanoliksi keitto ei ympäristöä hetkauta koska uusi kasvu sitoo sitä pirun hiilidioksidia saman verran mitä on kaadettukin. Meillä on metsää niin paljon, että kun hyppää lentokoneesen ja kipuaa pariin kilometriin, ei muuta kuin vihreää ole näkyvissäkään, ja jos osaisimme tai edes kehtaisimme Suomalaisina hoitaa asiamme oikein niin jokainen kasvava puu voisi olla sadan €uron seteli.
Ja se suurin mutta taitaakin tulla siinä että keillä on metsää keillä ei, eli joku metsänomistaja voisi rikastua arvaamattomasti, vaikka työtä ja toimeentuloa saralla riittäisi lähes kaikille.
Eli paskaaks sitten "ilmastonmuutoksesta" tai millä autoilla huomenna sitten ajetaan tai bisnesmaailman asioita ajetaan. Jos millään. Ydinvoimamoulinexillä ja niiden optioilla sitten ehkä.
Minä olen sitä mieltä että tätä tilaisuutta polttoaineratkaisuissa ei Suomen eikä Suomalaisten tulisi jättää käyttämättä, vaikka siinä joku maajussi sattumalta sattuisi rikastumaankin.
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Laita tänne sitten tuntemukset miltä vaikutti jne. Itsellä kävi mielessä miten mahtaisi pelaa jos tankkaisi puolet E85:ttä ja puolet bensaa?ng900aero kirjoitti:No jos sitä saa ostettua huomenna Vallilan ST1:ltä, niin voisihan sitä kotimatkalla kokeeksi tankata tonnariin. Luulis että trionicci osaa sopeutua ihan riittävän hyvin tuohon bioetanoli-sekoitukseen. Mielenkiintoista nähdä miten käy ja toimii tuolla, tiivisteet ja polttoaineputket nyt varmaan sitä kestävät.
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Taidan kokeilla sitä ensin K-jetilliseen 99 T8:iin, sen kun saa optimoitua tuolle polttoaineelle ihan korvakuulolta.Fechter kirjoitti:Laita tänne sitten tuntemukset miltä vaikutti jne. Itsellä kävi mielessä miten mahtaisi pelaa jos tankkaisi puolet E85:ttä ja puolet bensaa?ng900aero kirjoitti:No jos sitä saa ostettua huomenna Vallilan ST1:ltä, niin voisihan sitä kotimatkalla kokeeksi tankata tonnariin. Luulis että trionicci osaa sopeutua ihan riittävän hyvin tuohon bioetanoli-sekoitukseen. Mielenkiintoista nähdä miten käy ja toimii tuolla, tiivisteet ja polttoaineputket nyt varmaan sitä kestävät.
Kait luulisi toimivan Trionicissa kun kerran toimii pienellä modauksella tuollaisessa ikivanhassa ruoskassakin:
http://c900se.informe.com/e85-ethanol-p ... dt132.html
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
hiukan harmittaa jos tuo nyt ei ole jokin pila. Biopowerit on aika edukkaita Ruotsin puolella ja veroale olisi ollut mukava jos tuon olisi viikko sitten hakenut.. Nyt myöhäistä haaveilla siitä alesta..
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
http://etanol.nu//forumrecover/viewtopi ... sc&start=0
Ei tuota jaksanut hitollakaan lukea kokonaan läpi, mutta ei ilmeisesti tartte kuin tankata vaan E85:ttä tankki täyteen, ja ruveta ajamaan sillä. Palavasta CE-valostakaan ei ilmeisesti tarvitse suuremmin piitata, jos korkeintaan herjaa vaan jotain väärää ilma/polttoaineseosta, eli nappaa vaikka sen valon irti mittarista, ja siinä se
?
Pitää ajaa tankista pois bensat, ja täyttää se E85:llä
Ei tuota jaksanut hitollakaan lukea kokonaan läpi, mutta ei ilmeisesti tartte kuin tankata vaan E85:ttä tankki täyteen, ja ruveta ajamaan sillä. Palavasta CE-valostakaan ei ilmeisesti tarvitse suuremmin piitata, jos korkeintaan herjaa vaan jotain väärää ilma/polttoaineseosta, eli nappaa vaikka sen valon irti mittarista, ja siinä se

Pitää ajaa tankista pois bensat, ja täyttää se E85:llä

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Ymmärsinkö tuolta oikein että 2.0 koneelle riittäs vain 2.3 suuttimien vaihto ja tehohäviötä ei tulis juurikaan? Jos näin on niin pitää tonttuun hommata jostain tulevaisuuden varalle isommat suuttimetng900aero kirjoitti: Kait luulisi toimivan Trionicissa kun kerran toimii pienellä modauksella tuollaisessa ikivanhassa ruoskassakin:
http://c900se.informe.com/e85-ethanol-p ... dt132.html

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
En tuota juttua lukenut, mutta vähintäänkin sen verram tissiposkea löytyy, etten viittis lähtee kokeilemaan ihan "paljaaltaan", varsinkaan jos ei ole autosta vähään aikaan luopumassa...niin pointtina, että paikat kestäis käyttöautossa turvallisesti useammatkin tankilliset.ng900aero kirjoitti:http://etanol.nu//forumrecover/viewtopi ... sc&start=0
Ei tuota jaksanut hitollakaan lukea kokonaan läpi, mutta ei ilmeisesti tartte kuin tankata vaan E85:ttä tankki täyteen, ja ruveta ajamaan sillä. Palavasta CE-valostakaan ei ilmeisesti tarvitse suuremmin piitata, jos korkeintaan herjaa vaan jotain väärää ilma/polttoaineseosta, eli nappaa vaikka sen valon irti mittarista, ja siinä se?
Pitää ajaa tankista pois bensat, ja täyttää se E85:llä
Kiinnostus on kyllä kova ja suurella mielenkiinnolla kuuntelen kokemuksia

Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Ei kenelläkään satu olemaan varmuuskopioitua E85 -softaa T5.5:een?
Vai pitääköhän boksi lähettää modifioitavaksi Ruotsiin saakka, kun ainakin Blocketissa monikin näyttää mainostavan Saabin E85-madausta?
Kuinkas muuten systeemi havaitsee mitä seosta kulloinkin käytetään, ihanko samalla tavalla kuin Trionic nytkin muka tunnistaa bensan oktaaniluvun?
Edit: http://www.blocket.se/vi/20133548.htm?ca=11_s&last=1
Jos tuon mukaan 2002-> femmaan ei tartte kuin vaihtaa softa, niin sitten ei muuta tarvita T5.5 -tonnariinkaan, kun ei noissa mitään mullistavia teknisiä erojakaan ole?
http://www.maptun.com/tuningGuide.php?k ... istorder=1
Edit: ajoiko kukaan esim Vallilan St1:n ohi, ja huomasiko katsoa paljonko sillä ReFuelilla oli hintana?
Vai pitääköhän boksi lähettää modifioitavaksi Ruotsiin saakka, kun ainakin Blocketissa monikin näyttää mainostavan Saabin E85-madausta?
Kuinkas muuten systeemi havaitsee mitä seosta kulloinkin käytetään, ihanko samalla tavalla kuin Trionic nytkin muka tunnistaa bensan oktaaniluvun?
Edit: http://www.blocket.se/vi/20133548.htm?ca=11_s&last=1
Jos tuon mukaan 2002-> femmaan ei tartte kuin vaihtaa softa, niin sitten ei muuta tarvita T5.5 -tonnariinkaan, kun ei noissa mitään mullistavia teknisiä erojakaan ole?
http://www.maptun.com/tuningGuide.php?k ... istorder=1
Edit: ajoiko kukaan esim Vallilan St1:n ohi, ja huomasiko katsoa paljonko sillä ReFuelilla oli hintana?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
En tiedä tarkkaa hintaa, mutta suora lainaus kauppalehden sivulta:ng900aero kirjoitti: Edit: ajoiko kukaan esim Vallilan St1:n ohi, ja huomasiko katsoa paljonko sillä ReFuelilla oli hintana?
"Refuelin litrahinta on 30 senttiä halvempi kuin 95E:n."
Eli jotain 25% halvempaa kuin 98, mutta kuinkahan paljon on kovempi kulutus normaalissa maantieajossa?
"ST1:n mukaan mukaan yhtiön Refuel vähentää autoilun fossiilisia hiilidioksidipäästöjä 80 prosenttia.
Polttonesteen myynti alkaa kolmella pääkaupunkiseudun ST1 asemalla
Polttoneste vaatii flexifuel-auton. Ford, Volvo ja Saab ovat aloittaneet niiden myynnin Suomessa.
Flexifuel autot voivat käyttää myös perinteisiä polttoaineita. Autojen hinnat ovat muutama sata euroa perusmallia kalliimpia.
Refuelin litrahinta on 30 senttiä halvempi kuin 95E:n."
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Polttoaine.netin mukaan 74snt litra herttoniemessa.ng900aero kirjoitti:
Edit: ajoiko kukaan esim Vallilan St1:n ohi, ja huomasiko katsoa paljonko sillä ReFuelilla oli hintana?
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Ok, en huomannut että tuolla oli suluissa mainittu Refuelin hinta. Eli about 35% edullisempaa kuin bensa.Arcer kirjoitti:Polttoaine.netin mukaan 74snt litra herttoniemessa.ng900aero kirjoitti:
Edit: ajoiko kukaan esim Vallilan St1:n ohi, ja huomasiko katsoa paljonko sillä ReFuelilla oli hintana?
Koskahan viranomaiset rupeavat torppaamaan tätäkin ekotekoa esim. keksimällä ettei Refuelia saa käyttää kuin noissa flexifuel-autoissa, tms. nerokasta.
Ja nyt kun tämä pieni ja lyhytaikainen talouden matalasuhdanne alkaa olemaan jo aikalailla ohi, niin hyvin pian alkaa taasen öljyn hinta nousemaan, tuskin kehtaavat nostaa Refuelin hintaa samassa suhteessa?
Syvä kumarrus St1:n suuntaan, firmasta taitaa tulla seuraava Nokia.
Viimeksi muokannut ng900aero, To Huhti 02, 2009 18:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Liekkö ollut tämä täällä aikaisemmin, mutta laitetaan kuitenkin:
http://www.autotoday.fi/page.php?page_i ... 00&rss=all
http://www.autotoday.fi/page.php?page_i ... 00&rss=all
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003