Tollasella vuosisäästöllä voi kyllä jo vähän panostaa autoon joka ne säästöt tuo. Toki kalliimman auton arvonalenema on aina kysymysmerkki varsinkin nyt kun markkina on sekaisin kuin Haminan kaupunki.
Perinteisesti auton kuin auton arvo laskee viidessa vuodessa puoleen, noilla vuosikilsoilla varmaan jo neljässä vuodessa. Jos neljässä vuodessa säästöä kertyis 8 t€, niin voisit panostaa 16 t€ välirahan uuteen autoon jolloin tuo säästö kompensoisi arvonaleneman. Eri asia sitten vielä se millä auton rahoittaa, eli jos tuota rahaa ei ole plakkarissa tai haluaa omallekin pääomalle laskea jotain hintaa (mikä on nyt pitkästä aikaa ihan perusteltua), niin se toki syö osan tuosta säästöstä taas.
Mutta ihan pelkkää ekselilaskelmaa ei pidä tuijottaa, koska uudessa autossa saa useimmiten myös maltillisemmat huolto- ja korjauskulut, mutta se riippuu myös autoyksilöstä. Voihan sitä osua käsi kakkaan oikein kunnolla ja siitä parinkymmenen tonnin kaasuvaggineesta porsii parissa vuodessa kaikki ne kolmikirjaimiset järjestelmät mitä siitä löytyy, plus jakopää, plus sylinterikansi plus sitäsuntätä joista aina vaggilaisten kanssa varoitellaan.
Tai voi sitä Saabistakin kilahtaa mukavasti niitä satasten tai tonnien osakokonaisuuksia, jotka vaan pitää laittaa kuntoon tai vaihtoehtona on myydä loppuunajettu Saappi osiksi tai korjattavaksi satasilla. Sitten huoltokuluissa vaikuttaa tietenkin vaikkapa koska jakopää pitää Saappiin huolto-ohjelman mukaan uusia taikka missä kunnossa on rengassarjat Saabissa vs. vaihdokki.
Mikään siis ei ole autokaupoilla varmaa ja muuttujia on tosi paljon. Kuitenkin tuollanen 2 k€:n vuosisäästö pelkästään käyttökuluissa kyllä nopeasti puoltaa autokauppaan lähtöä rahallisesti. Jos auto on pakko olla, niin eihän siitä kannattavaa sijoitusta koskaan saa mutta aina voi minimoida taloudelliset kulut. Samalla tietty kannattaa miettiä haluaako kuitenkin maksimoida sen henkisen nautinnon (tai minimoida henkisen tuskan) mitä autoilu mukanaan tuo, eli jos autossa pitää viihtyä usein ja/tai pitkiä aikoja, niin onhan silläkin vaikutusta asiaan. Tai estetiikalla, eli miten kaunista tai rumaa kippoa haluaa pihassa pällisteltävänä pitää. Tai kokeeko ettei kehtaa ajaa jollain kotterolla tai että toinen katiska ilmentää juuri minun persoonaani todella hyvin. Noi henkimaailman asiathan onkin sitten niitä joista voi kiistellä vaikka maailman tappiin.