Timon kirjoitti:Selvennätkö mitä tarkoitat tuolla "ei heijastele"-jutulla? Mie en oo mitää heijastuksia huomannu, vaikka sisusta vaaleeta kangasta onkin.
Skenaario: ajat vanhalla, tummasisustaisella tonnarilla pimeää baanaa. Joko olet unohtanut aurinkolipan ala-asentoon jo päivällä tai käännät sen blokkaamaan katuvaloja (joo, teen tuota ihan oikeasti). Taustapeiliin ilmestyy toinen auto, käännät taustapeilin yöasentoon ja jatkat ajamista.
Teet saman vaaleasisustaisella loppupään 9-3:lla. Huolimatta 9-3:n julmetun pätevistä bixenon -valoista huomaat silti peilin himmennettyäsi, miten takanatulijan valot kirkastavat A-pilarit (jotka aiemmassa tonnarissa olivat tummat), aurinkolipan taustan (joka aiemmassa tonnarissa oli tumma) ja hetken kuluttua auton lähestyessä muutkin vaaleat sisustan osat. Tämä puolestaan vaikuttaa silmien hämäräadaptaatioon ja hetken kuluttua saatat tajuta kadottaneesi jokusen metrin näkyvyydestä eteenpäin auton ulkopuolelle.
Tiedän kyllä ihmisiä joita tuo ei häiritse ja jotka omien sanojensa mukaan näkevät autosta ulos aina yhtä hyvin, mutta ite oon kilometrien ja vuosien saatossa tullut siihen tulokseen, että mitä vähemmän valoa auton sisäpuolella tehdään ja heijastetaan kun ulkona on pimeää, sen parempi ajaa. Ja kun tykkään ajaa pimeällä (kunhan ajovarustus on kunnossa), on tuo mulle oikeasti ulkonäön lisäksi iso syy valita tumma sisusta. Kattelen mieluummin autosta ulos kuin (kieltämättä avaramman oloista) sisustaa.
Jos/kun ajaa paljon ja pimeällä ja on herkempi tuolle ylimääräiselle valoisuudelle auton sisällä, niin perustelut tummalle sisustalle ovat olemassa. Kuitenkin niin kauan kuin tuo ei koske itseä, annan enemmän painoarvoa sisustan ulkonäölle Satkussa on kyllä melko vähän vaaleita osia ikkunalinjan yläpuolella vaaleasisustaisessakaan mallissa pääntukia lukuunottamatta, a-pilarit ovat mustat ja aurinkoläppien alaskäännettynä matkustajiin päin olevat sivut myös.
Edit: saakelin lainaussäännöt...
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Rattivaihde kirjoitti:Satkussa on kyllä melko vähän vaaleita osia ikkunalinjan yläpuolella vaaleasisustaisessakaan mallissa pääntukia lukuunottamatta, a-pilarit ovat mustat ja aurinkoläppien alaskäännettynä matkustajiin päin olevat sivut myös.
Jep, satkussa (kuten skenaarioni tonnarissa) tuollaisia juttuja on otettu yllättäen huomioon. Ne on niitä pieniä arkipäivän saabismeja, jotka harmi kyllä olivat muodikkuuden tms nimissä karsiutuneet NG-kolkistani pois.
Ja jotta niitä löytöjäkin tulisi linkattua, niin tällaisessa ei vaalea sisusta muakaan harmittaisi - sillä kuitenkin ajaisi mieluummin valoisalla, että muutkin näkevät auton .
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
aero kirjoitti:Ja jotta niitä löytöjäkin tulisi linkattua, niin tällaisessa ei vaalea sisusta muakaan harmittaisi - sillä kuitenkin ajaisi mieluummin valoisalla, että muutkin näkevät auton .
Koska sun britti on ihan liian tehokas ollakseen britti-tyyppisesti urheilullinen, ja tonnari ei vissiin tuu kesäksi ajoon, ni eikö nyt ois ihan perusteltua hakee toi..?
Sonett olisi perusteltu ihan koska vaan, siitä ei ole epäilystäkään. Tämänhetkisen rahatilanteen ja sen kaventamista odottavan saunan kattorempan myötä kuitenkin tyydyn edelleen himottelemaan, josko jonain päivänä löytäisin sen kakkoskoppasen (aito Sonett II eli nimenomaan 2-tahtinen, ei Sonett V4) joka on yksi suuria autohaaveitani. Ykkösen hankkimista ei varmaan tartte edes haaveilla .
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
aero kirjoitti:Teet saman vaaleasisustaisella loppupään 9-3:lla. Huolimatta 9-3:n julmetun pätevistä bixenon -valoista huomaat silti peilin himmennettyäsi, miten takanatulijan valot kirkastavat A-pilarit (jotka aiemmassa tonnarissa olivat tummat), aurinkolipan taustan (joka aiemmassa tonnarissa oli tumma) ja hetken kuluttua auton lähestyessä muutkin vaaleat sisustan osat. Tämä puolestaan vaikuttaa silmien hämäräadaptaatioon ja hetken kuluttua saatat tajuta kadottaneesi jokusen metrin näkyvyydestä eteenpäin auton ulkopuolelle.
Tiedän kyllä ihmisiä joita tuo ei häiritse ja jotka omien sanojensa mukaan näkevät autosta ulos aina yhtä hyvin, mutta ite oon kilometrien ja vuosien saatossa tullut siihen tulokseen, että mitä vähemmän valoa auton sisäpuolella tehdään ja heijastetaan kun ulkona on pimeää, sen parempi ajaa. Ja kun tykkään ajaa pimeällä (kunhan ajovarustus on kunnossa), on tuo mulle oikeasti ulkonäön lisäksi iso syy valita tumma sisusta. Kattelen mieluummin autosta ulos kuin (kieltämättä avaramman oloista) sisustaa
Tuosta valon määrästä auton sisällä olen aivan samaa mieltä (nimim. aina pimeällä nightpanel päällä). Itse ajan about 90 % maantieajoistani klo. 18 jälkeen (eli pimeetä aika usein) enkä silti ole tiedostanut tuollaista ongelmaa vaalean sisustuksen kanssa. Johtuneeko puusilmäisyydestä vai siitä ettei takanani yleensä aja ketään, ainakaan niin lähellä että valot yltäisivät autoni sisälle
Onko sulla muuten sedan vai farkku? Tuli mieleen että näkyiskö farkun takalasista paremmin takanatulevan valot autoon sisälle Takalasin tummennuskin tietysti vois helpottaa.
Timon kirjoitti:Onko sulla muuten sedan vai farkku? Tuli mieleen että näkyiskö farkun takalasista paremmin takanatulevan valot autoon sisälle Takalasin tummennuskin tietysti vois helpottaa.
Tonnari on sedan, kolkki oli farkku ja nykyinen italiaano on taas sedan ja näillä näkymin jatkossa linja on sedan, ellei oma tilanne muutu niin radikaalisti, että farkusta olisi mitään hyötyä. Takalasin vaikutuksen voi tiivistää siihen, että n. 100km pesun jälkeen farkun takalasista ei enää näe läpi ja ongelma vähenee huomattavasti . Lasien tummentamiset puolestani minä jätän muille ulkonäkösyistä, ne kun näyttää niin hemmetin rumilta ja keskityn pyrkimään tummaan sisustaan (jossa oma silmäni tosiaan muutenkin lepää paremmin).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Olin tuota menossa jo kiljuen hakemaan mutta Jyväskylässä. Ei kerkee arkena millään ja viikonloppuna pulju on vieläpä kiinni. Käykää joku ihmeessä potkimassa renkaita jos liikkuu lähellä.
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
dj_pirtu kirjoitti:Ei kerkee arkena millään ja viikonloppuna pulju on vieläpä kiinni.
Lukutaito ja/tai luetun ymmärtäminen?
"Palvelemme myös iltaisin ja viikonloppuisin. Soita ja varmista, että auto sekä myyjä ovat paikalla ennen kuin tulet!"
Tuollaista lukee heti otsikon alla ilmoituksessa.
Automyyjät ovat muutenkin sellainen rotu, että lähtevät sen auton myymään vaikka aamuyöstä, jos vaan ostaja haiskahtaa vähänkin potentiaaliselta ostajalta, eikä pelkältä viinalta. :)
dj_pirtu kirjoitti:Ei kerkee arkena millään ja viikonloppuna pulju on vieläpä kiinni.
Lukutaito ja/tai luetun ymmärtäminen?
"Palvelemme myös iltaisin ja viikonloppuisin. Soita ja varmista, että auto sekä myyjä ovat paikalla ennen kuin tulet!"
Tuollaista lukee heti otsikon alla ilmoituksessa.
Automyyjät ovat muutenkin sellainen rotu, että lähtevät sen auton myymään vaikka aamuyöstä, jos vaan ostaja haiskahtaa vähänkin potentiaaliselta ostajalta, eikä pelkältä viinalta.
-Sami
Eivät ole siis viikonloppuna paikalla kun kysyin...
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT