Eesau kirjoitti:V.J.S kirjoitti:
Omasta mielestäni ihmeellistä itkemistä, kun yritetään löytää maksumies omalle "paskalle tsäkälle", kun sattui auto porsimaan.
Oletko synnynnäinen idiootti vai kenties kovastikin harjoitellut tullaksesi tuollaiseksi?
Askeettisen ankaran harjoittelun tulos
Sait jo 50% myyjäliikkeeltä kun 6-vuotias 100+ tkm autosi hajosi, ja vielä pitäisi loput saada maahantuojalta?
http://www.kuluttajariita.fi/lautakunna ... ead&id=619
Ostohetkellä 4-vuotias, 46000km ajettu Pösö, jolle autoliike myönsi vuoden takuun, takuuaikana korjattiin jotain pientä. Takuun (siis autoliikkeen myöntämän) jälkeen alkoi Pösö porsimaan urakalla: moottori (pakoventtiili, syttypuola), vaihdelaatikko, laturia yms etc. Lautakunnan päätös: MYYJÄLIIKE 2500€ korvauksia korjauksista, joiden kustannukset oli takuun jälkeen ostajalle vähintään tonnin luokkaa korvaussummaa isommat, riippuen vaihdelootan korjaamiskustannuksista (1400-4400€). Oliko Pösöhenkilö idiootti, kun ei ruvennut vaatimaan maahantuojalta puuttuvaa summaa / uutta vaihdelaatikkoa? Eihän Suomessa autot saa hajota ainoastaan 100tkm ajettuna.
http://www.kuluttajariita.fi/lautakunna ... ead&id=585
20v ja 202tkm ostohetkellä, bensapumppu yms pientä himmeliä porsii pari viikkoa kaupanteon jälkeen. Kuluttajalle jäi luu käteen, normaalia kulumista. Mahtoi olla kuluttajalle yllätys, eihän 20v auto VOI vikaantua noin pian ostohetken jälkeen? Ehkä olisi pitänyt koittaa vielä maahantuojaa, jos sieltä olisi rahaa herunut?
Kaikenlisäksi nuo lautakunnan suositukset on siis ainoastaan suosituksia, ei niillä ole vielä mitään lain voimaa. Joku oikeen ilkee autohäkkijoppari nauraa suositukselle räkäsesti ja jos jaksaa oikeuteen lähteä saataviaan penäämään, pistää jannu firman konkkaan ja perustaa huomenna uuden toisella nimellä. Hienolla lautakunnan suosituksella varustettu kuningaskuluttaja jää nuolemaan näppejään, kun konkurssipesässä ei ole latin latia.
Niin, EN ole sitä mieltä, etteikö kannata oikeuksiaan penätä, mutta vähän rajaa ja omaa vastuunkantoa toivoisi välillä kaikenmaailman valittajille, jotka ei ole mihinkään tyytyväisiä.
Itsekin nostin ankaran äläkän, kun reilun vuoden ikäinen pesukoneemme porsi. Siinä oli vielä tietenkin takuu mennyt umpeen vuoden kohdalla, mutta maksettavaa ei meille kertynyt penniäkään, enkä edes uhkaillut kuluttajansuojavaltuutetulla. Alkuperäinen kodinkonekorjaajan diagnoosi oli rummun laakeri jumissa, mutta kun ukko tuli uuden rummun kanssa sitä vaihtamaan, löydettiin rummun syövereistä rummun jumiin kiilannut ruuvi. Selkeä käyttäjän virhe, mutta korjaajaukkoa ei pal kiinnostanut, jätti uuden rummun ruostumaan meidän pihalle ja tokaisi, että jos joku kysyy, niin uusi rumpu pelaa ku unelma

Jos olisi äijä käynyt hankalaksi, olisin maksanut mukisematta, sillä pesukoneessa ei ole tarkoitus pestä ruuveja (eikä autojen huolto-ohjelmaa ole tarkoitus "oikoa").
Vanha auto on vanha auto, jos ei ole sisäistänyt niihin liittyvää kasvanutta hajoamisriskiä, niin lieneekö se maahantuojan vika, vaiko onko ehkä hieman naivia koittaa vängätä korvauksia valmistajalta/maahantuojalta takuun umpeuduttua aikapäivät sitten, etenkin kun valmistajan määrittelemää auton huolto-ohjelmaa on laiminlyöty?