Brake failure, ABS failure....

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Joo, open circuit tarkoittaa johtokatkosta. Tietenkin itse aktiivisen MRE anturin totaalinen rikkoutuminen eli on ääretön. Anturihan on virtaviestianturi, jolloin sieltä tulee virtaviesti vaikkei pyörä pyörisikään.

Onhan tuo open circuit myös toisaalta oikosulkuviallekin sama, joten anturin rikkoutuminen tähän tapaan antaa samaa vikaa. Johtosarja tuskin oikosulkuun menee.

Minä kävisin läpi kyllä nyt tuon johtosarjan aloittaen navasta kohti abs boksia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 520
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Juu täytyy mittailla se jahka kerkiää.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tiedoksi....

Abs boksi syöttää anturille 11V jännitteen. Maajohdossa on boksin sisällä nk. alasvetovastus. Tämän vastuksen yli abs boksi mittaa jännitettä, joka on n. 0,8V/1,8V. Anturin lähettämä virtaviesti taas on n. 5mA/13mA. Alasvetovastuksen koko on siten n. 150 ohm.

Johtosarjan kunnon voi tuohon iskaritolppaan asti testata siten, että ottaa anturin johtoliitoksen irti ja mittaa boksilta tulevasta liittimestä, että tuleeko tuo kyseinen 11V syöttöjännite. Mikäli tulee on johto siihen asti kunnossa.
Anturille päin menevää lyhyttä johdonpätkää ja itse anturin kuntoa on hankala mitata. Anturille pitäisi järjestää tuo ko. jännite ja sitten vielä alasveto (maadoitusvastus) ja sitten mitata anturin ottamaa virtaa. Joko virtamittauksella tai tuon vastuksen yli olevaa jännitettä.

Anturia ei voi mitata yleimittarilla suoraan :!: .
Anturin sisällä on elektroniikkaa mm. jänniteregulointi, virtaviestigeneraattori sekä magnetoresistiivinen wheatstonen silta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja jjasco »

petrisa kirjoitti:Paskoilla tarvikenavoilla ei tee mitään :evil: .
Jos siellä sellainen on, niin ei ole ihme mikäli on nyt jo rikki.
Taitaa olla vain pari FAG ja SKF, joista on johonkin.
Saabilta tuli FAG:n laakerit kun Saabin valtuutetussa huollosta tilasivat ne vaihdon yhteyteen. Olivat ihan rehellisissä FAG:n alkuperäisissä laatikossa eikä GM:n tai Saabin laatikoissa.
9³SS Turbo X '08

-Janne
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 520
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Mittasin että johto on ehjä abs-boksin liittimeltä navan liittimelle asti. 11 voltin jännitettä en sieltä kyllä saanut.

Kaipa se on huomenna mentävä ostamaan uusi napa.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ Voi hyvinkin olla, että tuo abs-boksin syöttämä jännite anturille toimii samoin kuin "väylä laitteille" usein eli, ellei kuormaa ole, jännite on pois päältä. Jännite käy vain hetkittäin ja kun virta on oikea jännite jää päälle. Yleismittarilla tuota jännitettä ei oikein saa mitattua. Oskilloskooppi tai viisarimittarissa näkisi paremmin jotain tapahtuvan.
Joka tapauksessa tuonne anturille syötetään käyttöjännite (+11V) abs boksilta.

Mikäli tuo piuha boksilta iskaritolppaan on mitattu ehjäksi "ohmisesti", niin kunnossahan sen täytyy olla. Vika jäänee sitten todennäköisemmin anturiin, kun se on luultavammin vialla kuin abs boksin sisäinen vika ko. anturin osalta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 520
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Käyn hakemassa tänään uuden navan Motonetistä, senhän saa palautettua jos ei ongelma poistu kun kytkee uuden kehän kiinni liittimeen.

Ei tulisi muuten edes vaihdettua varmaan tuota mutta kun nyt jo ollaan leimasta pitkänä niin mukavampi olis ajaa laillisesti tällä.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja SS »

Varmista etukäteen että palautus onnistuu, sähköosia eivät periaatteessa ota takaisin jos liitin on käynyt jossain kiinni. Yhden osan kanssa vängättiin kun kuparissa näkyi selvät liittimen jäljet.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 520
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

SS kirjoitti:Varmista etukäteen että palautus onnistuu, sähköosia eivät periaatteessa ota takaisin jos liitin on käynyt jossain kiinni. Yhden osan kanssa vängättiin kun kuparissa näkyi selvät liittimen jäljet.
Juu täytyy selvitellä ja tehdä liitos siten ettei näkyis jälkiä :D

Olisi saanut mennä kyllä tuolta oikeasta pyörästä, siellä nimittäin on 270 tkm ajettu napa jossa ei vielä mitään oireita kulumisesta..
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 520
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

En oo näillä keleillä jaksanut alkaa napaa vaihtamaan, ja tänään tuo työmatkan toimi kunnes pienessä hidastetöyssyssä jarrutettaessa absit rusahti pari kertaa ja valot palas.. Tätä ennen nuo on palaneet taukoamatta sen 3 viikkoa, pl. eilinen missä tuli kilometri mittariin jossain vaiheessa ajoa. Tänään tuli sitten 15.

Täytyy nyt tuo kehältä->liittimelle johto vaikka viiltää auki ja kattoa ettei siellä oo jotenkin piuha huonossa kunnossa. Sais ees sen verran toimimaan että sais katsastettua, muuten noita en kaipaa, enkä jaksais alkaa hyvin toimivaa napaa vaihtamaan.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
jupa03
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 09:15
Paikkakunta: Oulu

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja jupa03 »

lentäväsaabisti kirjoitti:En oo näillä keleillä jaksanut alkaa napaa vaihtamaan, ja tänään tuo työmatkan toimi kunnes pienessä hidastetöyssyssä jarrutettaessa absit rusahti pari kertaa ja valot palas.. Tätä ennen nuo on palaneet taukoamatta sen 3 viikkoa, pl. eilinen missä tuli kilometri mittariin jossain vaiheessa ajoa. Tänään tuli sitten 15.

Täytyy nyt tuo kehältä->liittimelle johto vaikka viiltää auki ja kattoa ettei siellä oo jotenkin piuha huonossa kunnossa. Sais ees sen verran toimimaan että sais katsastettua, muuten noita en kaipaa, enkä jaksais alkaa hyvin toimivaa napaa vaihtamaan.
Vahva veikkaus että navalta siihen kytkentäboksille taka-akselin yli menevä johto hapettunut poikki, just samalla tavalla oirehti itelläkin... johdon tinaus ja taas mentiin vuosi ennenko toisella puolen samahomma, sitten uusin koko johdon boksilta navoille :lol:
-9-3 sc Aero
ex -06 9-3 sc aut e85
ex -08 9-3 sc Tids
ex -07 9-3 sc e85
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 520
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

jupa03 kirjoitti:
lentäväsaabisti kirjoitti:En oo näillä keleillä jaksanut alkaa napaa vaihtamaan, ja tänään tuo työmatkan toimi kunnes pienessä hidastetöyssyssä jarrutettaessa absit rusahti pari kertaa ja valot palas.. Tätä ennen nuo on palaneet taukoamatta sen 3 viikkoa, pl. eilinen missä tuli kilometri mittariin jossain vaiheessa ajoa. Tänään tuli sitten 15.

Täytyy nyt tuo kehältä->liittimelle johto vaikka viiltää auki ja kattoa ettei siellä oo jotenkin piuha huonossa kunnossa. Sais ees sen verran toimimaan että sais katsastettua, muuten noita en kaipaa, enkä jaksais alkaa hyvin toimivaa napaa vaihtamaan.
Vahva veikkaus että navalta siihen kytkentäboksille taka-akselin yli menevä johto hapettunut poikki, just samalla tavalla oirehti itelläkin... johdon tinaus ja taas mentiin vuosi ennenko toisella puolen samahomma, sitten uusin koko johdon boksilta navoille :lol:
No mutta tech näyttää vasenta eturengasta mykäksi... eihän se johto kai taka-akselin kautta kierrä? Ja sekin mitattu että toimii. Sen verran huomasin äsken että kun ongelma EI ole päällä, jarrua painettaessa ABS rutisee reippaasti ennen kuin pitäisi.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja petrisa »

jupa03 kirjoitti: Vahva veikkaus että navalta siihen kytkentäboksille taka-akselin yli menevä johto hapettunut poikki, just samalla tavalla oirehti itelläkin... johdon tinaus ja taas mentiin vuosi ennenko toisella puolen samahomma, sitten uusin koko johdon boksilta navoille :lol:
Vai niin, että vahva veikkaus :roll: .
Mutta...
lentäväsaabisti kirjoitti: En oo nyt taas techin äärellä niin en numeroa muista mutta "Speed sensor left front open circuit" .
Taisi "vahva veikkaus" tällä kertaa mennä huti :!:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jupa03
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 09:15
Paikkakunta: Oulu

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja jupa03 »

lentäväsaabisti kirjoitti:
jupa03 kirjoitti:
lentäväsaabisti kirjoitti:En oo näillä keleillä jaksanut alkaa napaa vaihtamaan, ja tänään tuo työmatkan toimi kunnes pienessä hidastetöyssyssä jarrutettaessa absit rusahti pari kertaa ja valot palas.. Tätä ennen nuo on palaneet taukoamatta sen 3 viikkoa, pl. eilinen missä tuli kilometri mittariin jossain vaiheessa ajoa. Tänään tuli sitten 15.

Täytyy nyt tuo kehältä->liittimelle johto vaikka viiltää auki ja kattoa ettei siellä oo jotenkin piuha huonossa kunnossa. Sais ees sen verran toimimaan että sais katsastettua, muuten noita en kaipaa, enkä jaksais alkaa hyvin toimivaa napaa vaihtamaan.
Vahva veikkaus että navalta siihen kytkentäboksille taka-akselin yli menevä johto hapettunut poikki, just samalla tavalla oirehti itelläkin... johdon tinaus ja taas mentiin vuosi ennenko toisella puolen samahomma, sitten uusin koko johdon boksilta navoille :lol:
No mutta tech näyttää vasenta eturengasta mykäksi... eihän se johto kai taka-akselin kautta kierrä? Ja sekin mitattu että toimii. Sen verran huomasin äsken että kun ongelma EI ole päällä, jarrua painettaessa ABS rutisee reippaasti ennen kuin pitäisi.
No perskele en huomannut tuota viestiä etuanturista :lol:
Takapään johtosarjan sai testattu syöttämällä Flukella 12mA liittimeen ja samalla kuittaa viat pois...
(jos löytyy mittari missä mA syöttö) :wink:
-9-3 sc Aero
ex -06 9-3 sc aut e85
ex -08 9-3 sc Tids
ex -07 9-3 sc e85
GooglePoo
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2017 10:44

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja GooglePoo »

Huudellaan täältä välistä, että itsellä tuli tuota stability control ja abs erroria satunnaisesti. Motarilla pääosin, mutta lopulta alkoi tulla kaupungissakin. Samalla kun tuo virhe tuli, auto ei hetken aikaan vastannut kaasuun vaan meni ns. moottorijarrutukseen. Lopulta tuo sammui parkissa ja valoissa muutaman kerran. Vaihdoin YKK-anturin ja sen jälkeen on pelittänyt ongelmitta pitemmän aikaa.
Vastaa Viestiin