Taisin Rifterin koeajon jälkeen jo luvata, että lopetan koeajelut, mutta ajauduin taas elektronisen mainonnan uhriksi. Länsiautosta tuli jokin aika sitten Hyvää Joulua -viesti jossa kiitettiin menneestä vuodesta ja pyydettiin käymään liikkeessä, niin saa 5L kannun pissapoikaa mukaansa. Ajattelin että mikäs siinä jos joku päivä olen siellä suunnalla liikenteessä ja on vielä luppoaikaa, niin käydään kahmasemassa tonkka mukaan.
Tänään sitten sattui olemaan sellainen hetki, joten liikkeeseen sisään ja siellähän oli hiljaista kuin pukin pajassa joulupäivänä. Kaikki muut kaupat näytti sen sijaan tänään olevan täynnä porukkaa, autoja ja varaosia ei kai ihan hirveästi osteta joululahjoiksi? (Miksei? kysyy autoharrastaja

No kun Ooppelikustannuksia oli vertailtu tässä eilen niin katselin siinä vaihtoautohallissa muutamaa tuoreempaa Insigniaa. Pihalta löytyi myös tällainen vehje: https://www.nettiauto.com/9807606
2,5-vuotiaalle nelivetoautomaattifarkulle ei 16790 € ole mielestäni ihan posketon hinta, ollut uutena kuitenkin varusteineen yli 40 t€:n auto. Pienellä Nettiauton selailulla näyttäisi siltä, että tuota myydään halvemmalla kuin monia samanikäisiä ja samoilla kilsoilla olevia etuvetoinkkuja. Kilsoja on ikään nähden, mutta ei kuitenkaan numerona paljon. Ja kun ajoa on kertynyt luokkaa 70 tkm/v niin on selvää että ajo on ollut pitkää pätkää ja todennäköisesti autossa ei ole istunut koko tuota matkaa sekalaista kakaralaumaa ja paria saksanpaimenkoiraa. Sisustassa ei kilsat juurikaan näkyneet, ulkokuoren zoomailua haittasi hieman se, että auto oli luminen oltuaan pihalla.
Keli oli mukavasti sopiva nelivetokokeiluihin, ja mitä ikinä haldexista sanotaankin niin en löytänyt normaaleilla talviliukkailla valitettavaa nelivedon toiminnasta. Liikennevaloista kun lähti ylämäkeen kunnon kaasulla auto ei ensin suditellut eturenkailla paikoillaan kunnes Haldex ymmärtää kytkeytyä, vaan kyllä se lähti siitä käytännössä heti. Liukkaassa kurvissa kiihdyttäessä huomasi, että alkuun auto puski hieman ja loppumutkasta käytös oli enemmänkin yliohjauuvaa, mutta tuokaan käytös ei ollut mitenkään sellaista, että sen vuoksi päätyisi ojaan.
Vaikka Insignian esittelystä onkin jo 10 vuotta, niin kyllä tuossa sisällä istuessa oli melkein olo kuin uudessa autossa. Saabilla matkaan lähteminen koeajon jälkeen oli taas kuin olisi astunut 15 vuotta ajassa taaksepäin. Vaikka toki pidän Saabin kojelaudasta erittäin paljon, niin moderniksi sitä on enää turha haukkua. Onhan NG9-3:n ja Insignian suunnittelujen välillä toki reilu viiden vuoden ero, mutta tuntuu että siinä viidessä vuodessa on menty todella paljon eteenpäin auton sisustan suunnittelussa.
Kauppoja ei nyt tullut kun ei ole autonvaihtotarpeita, mutta täytyy todeta että ostamalla silloin neljä vuotta sitten Insignian ja ottamalla sen samat 5k€/v kuluja kuin mitä Saabilla on otettu, niin olisin kyllä ajanut neljä vuotta aika paljon modernimmalla autolla. Tietenkään tuolla kulunumerolla ei olisi ajanut tuota nelivetodieseliä, mutta jos nyt unohdetaan liukkaan kelin treenit, niin muu koeajokokemus kyllä istuisi yhtäläisesti MY2014 etuvetoiseen bensa-automaatti-Insigniaan.