9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Miksiköhän minusta tuntuu, että pre-facelift NG-kolkkien ruostesuojaus oli paremmin tehty? Omassa -03:ssa ei mitään silmiinpistävää ollut seitsemän vuoden iässä, kun sen pois vaihdoin. Olin kyllä hyvissä ajoin laittanut roiskeläpät eteen ja kiveniskuteipit väliin. Eipä kyllä tullut muovihelmojen alle kurkattua tai mitään. Mutta ei pohjakaan katsastuksissa katsoessa antanut juuri viitteitä, että jotain tarttis tehrä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Itselläni oli 2007sc ja oli siinäkin takaovien saumat ruosteessa ja pohjassa hyviä alkuja. Olisiko syynä sekin ettei kaikki näe asiaa vakavana jos vähän kukkii. Sen takia huvittaa ilmoitukset joissa myydään ruosteetonta esim yli 10vuotta vanhaa saabia.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Ainakin meidän -05 oli samoilla ratkaisuilla tehty kuin tämä -08. Samat maalaukset ja suojaukset ja samanlailla kukki takaovi liimatiivisteen alta. Tuo näkymättömissä paikoissa oleva maali on todella ohutta. Luotettiinko sitten liikaa sinkityksen voimaan, vai säästösyistä. Toki en tiedä millaista maalia löytyy muilta valmistajilta. Pistehitsauksista on suurin osa ruostumisista lähtenyt etenemään. Nämä kun saisi uutena suojausaineita niin ei kovin äkkiä alkaisi ruostumaan. Ainoastaan nuo tiivisemassojen ja kantatut reunat ihmetyttää? Ei 20v vanhassa tonnarissani ollut ongelmaa niissä. Ovet olivat virheettömät..tsaarela kirjoitti:Miksiköhän minusta tuntuu, että pre-facelift NG-kolkkien ruostesuojaus oli paremmin tehty? Omassa -03:ssa ei mitään silmiinpistävää ollut seitsemän vuoden iässä, kun sen pois vaihdoin. Olin kyllä hyvissä ajoin laittanut roiskeläpät eteen ja kiveniskuteipit väliin. Eipä kyllä tullut muovihelmojen alle kurkattua tai mitään. Mutta ei pohjakaan katsastuksissa katsoessa antanut juuri viitteitä, että jotain tarttis tehrä.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Ei sovi liima maalin tai pellin kanssa yksiin. Kuten mainitsin fordin tapauksesta jossa luukkuja vaihdettiin takuuseen. Vag sama homma. Esim 2010 golf ja konepelti ruostuu liimojen alta.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Kohta voi laittaa..... myyntiin900i kirjoitti:Sen takia huvittaa ilmoitukset joissa myydään ruosteetonta esim yli 10vuotta vanhaa saabia.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Se on käynyt mielessä myös.. pakko olla epäsopivat keskenään900i kirjoitti:Ei sovi liima maalin tai pellin kanssa yksiin. Kuten mainitsin fordin tapauksesta jossa luukkuja vaihdettiin takuuseen. Vag sama homma. Esim 2010 golf ja konepelti ruostuu liimojen alta.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Tänään keskityin lokasuojien kunnostamiseen ja ruostetta oli enempi kuin luulin. Tuolla edellä mainittu liimasauma oli molemmissa siistin näköinen, mutta alta paljastui 10cm matkalla ruostetta. Toisesta taas oli maalin alla ruoste levinnyt pidemmälle näkyvään peltiin mitä ei peltien irroituksessa näkynyt. Joudun täten kittaus ja maalaushommiin. Ja peltien kanttaukset olivat molemmissa kärsineet, joten raavin koko matkalta ruosteet pois.
Viimeksi muokannut patu, To Elo 11, 2016 20:33. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Mielenkiintoinen kosteudenkerääjä takaovessa. Pisti silmään, kun ruiskutin kotelosuojat ovien sisään..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Alkaa projektin tämä leikkaa ja liimaa osuus kääntyä loppusuoralle. Tänään kiinnitin vetokoukun rungon autoon ja samalla takapäästä sisälokarit kiinni, samoin takapuskurin. Oviin laittelin alereunan muovisuojat ja voitelin reilusti vedenkestävää vaseliinia ovien alareunoihin. Länttäsin muovin kiinni ja pyyhin ylimääräiset rasvat pois. Jos edesauttaisi kosteuden pysymistä pelleistä erossa.
Samalla tein takaluukun avauspainikkeen sähköille venemiesten kikan ja laitoin liittimiin samaa vaseliinia korroosion estämiseksi.
Samalla tein takaluukun avauspainikkeen sähköille venemiesten kikan ja laitoin liittimiin samaa vaseliinia korroosion estämiseksi.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Tässä oma vinkkini kaikille kotikokeille katkenneiden peltiruuvien ja muttereiden tilalle. Ainakin omista saabeistani olen muutaman onnistunut katkaisemaan availlessani näitä ns.peltiruuveja mitä on ruuvailtu korin kiinnityspisteisiin. Niin tässä on minun korjaustapani.
Eli ensiksi vaikka motonettiin ja Citroenin nippeleistä sopiva peltiin tarkoitettu kiinnike, porataan peltiin7.5mm reikä, jonka jälkeen neliönmallisella viilalla sopiva reikä peltiin. Sitten maalia tai suoraan massaa nippeliin ja painetaan peltiin kiinni. Nippelissä on pienet hakaset, jotka lukitsevat sen peltiin. Tämä toimii oikeasti niinkuin minun tapauksessani muovisen sisälokarin kiinnityksessä. Eikä ruostu...
Eli ensiksi vaikka motonettiin ja Citroenin nippeleistä sopiva peltiin tarkoitettu kiinnike, porataan peltiin7.5mm reikä, jonka jälkeen neliönmallisella viilalla sopiva reikä peltiin. Sitten maalia tai suoraan massaa nippeliin ja painetaan peltiin kiinni. Nippelissä on pienet hakaset, jotka lukitsevat sen peltiin. Tämä toimii oikeasti niinkuin minun tapauksessani muovisen sisälokarin kiinnityksessä. Eikä ruostu...
Viimeksi muokannut patu, La Elo 13, 2016 22:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Nyt alkaa olemaan loppukirin paikka ja tänään kuurosateista huolimatta päätin maalailla molemmat etulokarit. Toisestahan ei tullut näkyville paikoille ruostevaurioita. Toista lokaria jouduin kittailemaan ja maalailemaan enempi. Entiset ruostekohdat maalasin happopohjalla ja hiontaprimeri päälle, jonka jälkeeen massaväri ja viimeisenä kerroksena lakka. Lakkaa ruiskutin yhden ylimääräisen kerroksen, koska lokarin paikkamaalauksen sumuraja pitää vesihiota ja kiillottaa kiillotuskoneella pois.
Happopohjat ruostealueille ja kaaren peltitaitoksiin:
Hiontaväri ja kittipaikka hiottuna:
Kaksi roskaa sattui lakkapinnalle mutta viimeistelyhionnasa poistuvat:
Tunnin kuivatin peltiä ulkokatoksessa, jonka jälkeen vein "uunitukseen" eli saunaan ja lämpöä joku 40°-50° ja annan olla siellä huomiseen:
Hiukan dippausta takapuskurin maalikolhuille:
Happopohjat ruostealueille ja kaaren peltitaitoksiin:
Hiontaväri ja kittipaikka hiottuna:
Kaksi roskaa sattui lakkapinnalle mutta viimeistelyhionnasa poistuvat:
Tunnin kuivatin peltiä ulkokatoksessa, jonka jälkeen vein "uunitukseen" eli saunaan ja lämpöä joku 40°-50° ja annan olla siellä huomiseen:
Hiukan dippausta takapuskurin maalikolhuille:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Löytyikö loksujen liimasaumasta mätää? Löyty.. Oli vaan kuvissa kahlaamista.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Kyllä siellä kuvien välissä mainitsin näin "Tuolla edellä mainittu liimasauma oli molemmissa siistin näköinen, mutta alta paljastui 10cm matkalla ruostetta."900i kirjoitti:Löytyikö loksujen liimasaumasta mätää? Löyty.. Oli vaan kuvissa kahlaamista.
Eli olihan siellä molemmissa liimasaumoissa! Toinen olisi vaatinut peltikanttauksen kääntämisen n.10cm matkalta. Ajattelin antaa olla ja rapsin näkyvät pois -> kotelosuojaa väliin ja samalla päätin hommata uudet lokasuojat varastoon, jos tekisi ajan kanssa siitä sopivan ja kun ruoste pukkaa läpi vaihdan uuden tilalle.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
Ainakin merkkitiskillä useampi saturainen hinnaltaan? Käytettyjä en uskalla itse ostaa ennenkuin sauma avattuna. Sama juttu oli täällä. Sauman ympärillä näkyi parit kuplat ja revin koko sauman irti ja eikä saastunut alue vaatinut paljoa työtä kun liimat lähti paloina pois. Olis tosiaan vaatinu pellin kääntämisen mut sitte olis ollu ruiskulle käyttöä.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015