Sama tuli mieleen. Varmaankin sylinterit herkistyvät paikoillaankin polkiessa, mutta ne levyt eivät. Edellisessä saabissani oli sama ongelma, joka liittyi varmaankin juuri tuohon yllämainittuun hellävaraiseen jarrutukseen, johon eivät takajarrut juurikaan osallistu. Kian manuskassa kerrotaan että välillä pitäisi pistää regenerointi 0:ksi ja tehdä muutama reilu jarrutus.
Sähköautoista yleensä
Re: Sähköautoista yleensä
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Sähköautoista yleensä
Hyvä idea, täytyy tuota tehdä silloin tällöin myös Enyaqilla. Rekuperaatio on siinä sen verran hyvä että todella harvoin joutuu jarrupolkimeen koskemaan. Taajamassa tulee muutenkin ajettua yhdellä polkimella. Nyt kun kelit lämpenee niin kulutuskin on painunut alle 20kWh/100km ja rangeakin pitäisi löytyä yli 400km. Hyvin on tähän mennessä pärjätty Shukolaturilla ja 8A virralla. Mulla ja rouvalla kun on latausmahdollisuus myös työpaikalla. No josko viikonpäästä olisi jo kunnon laturi myös asennettuna pihassa (Ja aurinko paneelit katolla). Ollaan naapureiden kanssa päätymässä Benyyn latureissa. Pitäisi olla mahdollista ladata vaikka pelkästään aurinkopaneeleista tulevalla sähköllä, sekä siinä on myös kuorman hallinta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Sähköautoista yleensä
Rumpujarrut on valittu pelkästään säästösyistä. Ilmeisesti MEB-alustassa jäi muutenkin jarrujen tekeminen puolitiehen, testitulokset eivät ole olleet erityisen mairittelevia.
Re: Sähköautoista yleensä
Jarruista vielä. Minä ruukaan katella noita takajarrulevyjä, kun autoa kohti kävelen. Jos ne näyttävät ruosteisille, pitää harjoitella tuota jarruttelua.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Sähköautoista yleensä
Mua ei ole ihan hirveästi nuo Teslojen (ja muiden patteriautojen) Youtube-videot kiinnostaneet, mutta tänään kun kiikutin rengassarjan Coltille, niin hän mainitsi parista videosta. No sitten katsoin, kun ne nyt tuskin on täynnä alun toistoa ja viiden minuutin oman kanavan esittelyitä.
Tos vielä pari sivua sitten hihittelin näille patteriautoille, mutta noiden videoiden perusteella kyllä kääntyi takki totaalisesti. Ihan on ihmisten kasaamia noiki. Ei toi tuhansista sormipattereista koostuva akku nyt kummoselta vaikuta. Ja tavallisen näkösiä laakereita tossa moottorissakin on. Et jahka tommosen laakeri- tai akkukennovammasen Teslan saa häkkikauppiaan takarivistä kymppitonnilla, niin kiinni vaa.
Sitä en yhtään vähättele, että onhan noiden ruuvaamisessa oma hommansa ja sähköjen kanssa pitää katsoa pari opetusvideota, mutta nyt kyse oliki siitä, että saako noita ite parsittua kasaan vai ei. Etenki kun jos nyt siihen "kymppitonnilla valmiiks rikkinäinen" menee vaikka viis vuotta aikaa, niin siihen mennes Baltian maiden purkaamot on täynnä osia, jotka soveltuvat budjettiautoilijoille suoraan ohi Teslan kanavien
Tos vielä pari sivua sitten hihittelin näille patteriautoille, mutta noiden videoiden perusteella kyllä kääntyi takki totaalisesti. Ihan on ihmisten kasaamia noiki. Ei toi tuhansista sormipattereista koostuva akku nyt kummoselta vaikuta. Ja tavallisen näkösiä laakereita tossa moottorissakin on. Et jahka tommosen laakeri- tai akkukennovammasen Teslan saa häkkikauppiaan takarivistä kymppitonnilla, niin kiinni vaa.
Sitä en yhtään vähättele, että onhan noiden ruuvaamisessa oma hommansa ja sähköjen kanssa pitää katsoa pari opetusvideota, mutta nyt kyse oliki siitä, että saako noita ite parsittua kasaan vai ei. Etenki kun jos nyt siihen "kymppitonnilla valmiiks rikkinäinen" menee vaikka viis vuotta aikaa, niin siihen mennes Baltian maiden purkaamot on täynnä osia, jotka soveltuvat budjettiautoilijoille suoraan ohi Teslan kanavien
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Sähköautoista yleensä
Ja sitten lailla sotkijat/vakuutusyhtiöt/jokumuu huomaa että ähäkutti, korkeajännitteisten akkupakettien näprääminen pohjolan tallisa ilman sähköinsinöörin koulutusta ja kalliita fasiliteetteja voiski olla laitonta .
Vai joko se on?
Vai joko se on?
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Sähköautoista yleensä
Eipä tallissa nytkään taida saada tehdä sulakkeen vaihtoa kummempaa.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Sähköautoista yleensä
Mitä sähköautojen kanssa työskentely edellyttää?
Alan standardi jakaa sähköajoneuvojen työt kahteen pääsegmenttiin. Työ, joka tehdään jännitteellisessä suurjännitejärjestelmässä tai sen lähellä tai missä on sähkövaara, sekä muut työt. Tehtävästä työstä riippuen koulutukselle, pätevyydelle, työkaluille, suojavaatteille ja -varusteille asetetaan erilaisia vaatimuksia.
Alan standardi jakaa sähköajoneuvojen työt kahteen pääsegmenttiin. Työ, joka tehdään jännitteellisessä suurjännitejärjestelmässä tai sen lähellä tai missä on sähkövaara, sekä muut työt. Tehtävästä työstä riippuen koulutukselle, pätevyydelle, työkaluille, suojavaatteille ja -varusteille asetetaan erilaisia vaatimuksia.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Sähköautoista yleensä
Sähköautopotkujen yhteydessä oli leikkimielinen ecorun.
Aika pienel tuol tarvittaessa pääsee
Pistesijoille ei kyl päässy
Olipahan ihmeteltävänä myös ioniq 6 ja 5 joista jälkimmäisen kävin koeajamassaki. On se ainaki huomattavasti corsaa tilavampi..
Aika pienel tuol tarvittaessa pääsee
Pistesijoille ei kyl päässy
Olipahan ihmeteltävänä myös ioniq 6 ja 5 joista jälkimmäisen kävin koeajamassaki. On se ainaki huomattavasti corsaa tilavampi..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Sähköautoista yleensä
Tässä myös sähköauton korjaamisesta hyvä video ja ihan suomalainen firma
https://youtube.com/watch?v=d_pXMm3Pi9c&feature=share8
https://youtube.com/watch?v=d_pXMm3Pi9c&feature=share8
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Sähköautoista yleensä
Kävinpäs testaamassa Kian GT-mallia. Ei tarvii olla autossa yhtään enempää tehoa. Muuten mukava auto ajella, mutta penkit. Sporttipenkit jollain nahkalla, käsisäädöt ilman tuuletusta, eikä muuta edes saa. En löytänyt oikein hyvää istuma-asentoa, kun etureunan korkeutta ei pysty säätämään. Ja näilläkin keleillä perse hikos, ja mammalla kans (hyvä juttu?)
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Sähköautoista yleensä
Minähän olen täysi ummikko e-autojen osalta, maallikko ja kaupunkilaistollo
Kohteessa jonne mennään on kuulemma Teslan laturi talon seinässä. Pystyyköhän tolla kapineella lataamaan Bemarin hybridikotteroa?
Kohteessa jonne mennään on kuulemma Teslan laturi talon seinässä. Pystyyköhän tolla kapineella lataamaan Bemarin hybridikotteroa?
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Sähköautoista yleensä
Pakko kysyä et miks bemarin hybridi kotteroa pitäs ladata? Eikös hybrideissä nimenomaan ole sen takia se bensatankki ettei niitä tarvii matkoilla ladata.
Re: Sähköautoista yleensä
Siis teslan merkkilaturi, normi 11kW tai 22kW kotilaturi eikä supercharger? Kyllä sillä pitäis ihan hyvin pystyä lataamaan bimmeriä myös mikäli käyttöä ei ole estetty, eli saat laturin päälle.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Sähköautoista yleensä
Kyllähän PHEV kannattaa aina ladata jos kohtuuhintaista tai ilmaista sähköä on saatavilla. Mukavaa matkantekoa ilman maamoottorin louskutusta ja halvemmat kilometrit. Ja nimenomaan mitä enemmän ajaa sähköllä sitä parempi.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96