Sen verran vielä tuosta auton hankinnasta. Meillä oli ainakin melkoisen pakko pitää uudehkoa autoa. Vaimo ajoi tuiskussa ja tuulessa joka päivä 100 km. Ei sellaiseen matkaan voi lähettää millään haasteellisella projektilla, jolla ehkä itse ajelisin ihan hyvin. Ajaminen oli ihan tarpeeksi raskasta hommaa muutenkin ihmiselle, joka ei ajamisesta erityisemmin välitä ja kuitenkin oli lähdettävä joka armas aamu keliin kuin keliin ns. sianpieremän aikaan..
Kyllä minä katsoin siinä tilanteessa parhaaksi ja turvallisemmaksi ratkaisuksi hankkia kunnossa oleva ja turvallinen uudehko ajopeli lastemme äidin käyttöön eli aluksi tonnari ja sitten sen ongelmiin hermostuttuani tuon riisselin ja eri merkin. Tarpeettoman kalliin auton hankinta voi siis johtua myös tällaisesta syystä. Silkkaa rahan haaskaustahan se oli, mutta sen verran pidin kuitenkin vaimoa arvossa. Kyllä noihin kahteen autoon upotetulla rahalla olisi lyhentänyt talon lainoja kummasti. Saa sitä pitää suurena tyhmyytenä, jos kuka niin haluaa, mutta minun arvomaailmaailmassani asiat vain menevät näin. Nykyisiellä nokivasaralla varmaan ajetaan sitten maailman tappiin, kun ajot on lähinnä nurkissa pyörimistä, mutta auto tuntuu pelaavan kuin junan vessa.
Diesel-fanaatikot nyppii
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Kyllä minäkin tuolla ysisatkullani kierrän vaikka koko Euroopan... mutta en ilman työkaluja ja muutamaa tarkkaan valittua rautalanganpätkää ja rullaa kolmen machin teippiä... ja en missään tapauksessa edes harkitse tarjoavani sitä vaimolle ja lapsille yhtään Pirkanmaan talousalueen ulkopuolelle ulottuvalle matkalle (ei sillä että ne huolisi sitä edes kauppareissuunturkkaki kirjoitti:jotenki vaan niin hassua, että taloudellisuudesta puhuu miehet, joiden auton arvo laskee 1500 kuukaudessa ja huoltoihin menee 2500 vuodessa... ei jummarra kun itellä on alla alle tonnin rassi... ja kyllä mä silläkin suomen kierrän, jos tarve on...

Toisaalta kyllä minua suoraan sanoen v***tuttaa summa, jonka talouden kaikki autot kuussa nielevät, joka kerta kun pysähdyn sitä ajattelemaan... ei ole kuitenkaan kertaakaan jäänyt syömättä tai asuntolaina maksamatta autoilun vuoksi. Aika monta kaljaa jää sen vuoksi juomatta ja joissakin asioissa ei tarvitsisi säästää jos säästäisi enemmän autoilussa, mutta kaikkea ei voi saada... tavallisen tallaajan on aina jostakin tingittävä hieman... eikä sitä maksakaan saati perhesuhteet kestäisi jos auton lyhennysten nielaiseman summan nesteyttäisi

Toki aina voi säästää rahaa pankkiin, osakkeisiin yms, mutta en ainakaan itse osaa nähdä rahaa sinänsä minään itseisarvona... eli en pysty näkemään yletöntä säästämistä vaihtoehtona kulutukselle.
Elikkä siis uusi auto, kallis auto jne ovat oikeastaan lähinnä arvokysymyksiä... kukin arvostaa asioita omalla tavallaan ja en oikein osaa nähdä oikeaa ja väärää niin kauan kun jokin tolkku on touhuissa mukana.
Ihmisellä, jonka talous sietää 1500€/kk arvonalennuksen, 2500€/v huollot ja lainanlyhennykset, valuutukset yms vielä päälle, on kuitenkin jokin katto autoilusta aiheutuville menoille. Se miten tuo summa jakautuu on myös arvokysymys. Olkoon summa vaikka 700€/kk, joku valitsee auton jonka lyhennykset kuussa ovat 500€ ja polttoainekulut 200€, joku toinen valitsee auton jonka lyhennykset ovat 400€ ja polttoainekulut 300€ ja niinpoispäin.
Ihan ymmärrettävää se on että oli auto sitten minkä hintainen hyvänsä niin käyttökuluillakin on merkitystä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7777
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Tähän täytyy todeta että parempaa autoa kuin 900i 4D Sedan vm 1988
saa hakea, huoltokulut olivat ainakin minulla todella minimaalliset.
Vaikkakin se vei polttoainetta vähän enemmän, mutta ei tarvinnut olla
alvariinsa rassaamassa sitä niinkuin tätä tonnaria.
Ja ajettavuus oli todella hyvä oli keli sitten mikä tahansa, jotenkin tuntui että mitä huonompi keli niin sitä parempi ajettavuus.
Harmi vaan kun tuli myytyä se pois..
No tonttu on paranemaan päin...
*mutta se on myöhäistä pyllistellä kun se on housuissa*
saa hakea, huoltokulut olivat ainakin minulla todella minimaalliset.
Vaikkakin se vei polttoainetta vähän enemmän, mutta ei tarvinnut olla
alvariinsa rassaamassa sitä niinkuin tätä tonnaria.
Ja ajettavuus oli todella hyvä oli keli sitten mikä tahansa, jotenkin tuntui että mitä huonompi keli niin sitä parempi ajettavuus.
Harmi vaan kun tuli myytyä se pois..

No tonttu on paranemaan päin...

*mutta se on myöhäistä pyllistellä kun se on housuissa*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Nykydiiselit tarttee kyllä webaston kaveriksi jos ei ole valmiina jo. -99 V40 ei ollut ja jos pakkasta oli oli alle -15'C niin piti tosissaan istua autossa takkipäällä ja tumput käsissä. No eihän sitä kukaan sellaista viitti kattoa.Jarmo900 kirjoitti:Aikaisemmin perheessä 2.2 ltr turbo-riisseli, jolla kyyti kylmää pakkasella, kun ei motti pahemmin hukkalämpöä (lisälämmityksestä huolimatta) tuottanut, ainakaan sisätilojen lämmitykseen. Nyt molemmat autot bensäkäyttöisiä ja ihmeteltiin/ihasteltiin muijan kanssa alkuun molemmat, kuinka nopeasti auto lämpenee myös sisältä (Saab tietenkin joutuisammin). Dieselillä olisi varmaan päässyt työmatkat edullisemmin, mutta nyt ei tarvitse enää ajaa karvalakki päässä koko 35 km siivua
-03 mazda 6 tiisselissä on jo vakiona webasto, ajastinkellon sai lisähintaan...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96