Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Tein omaan R-koneiseen koslaan diesel-huuhtelun kevaalla pian oston jalkeen ja sitten uusinnan pari kuukautta sitten seuraavan oljynvaihdon yhteydessa. Myyjaliike oli ennen kauppaa kayttanyt oljypohjan irti, vaihtanut uuden TD04:n ja paivittanyt huohottimen. Valitettavasti auto lykkaa edelleen sinista kylmakaynnistettaessa ja oljya kului se kaksi-kolme litraa kymppitonnin vaihtovalilla. Ihan samaa tahtia nayttaa oljytaso vajuvan nytkin.
Toisen huuhtelun yhteydessa pyorittelin konetta edestakaisin hihnapyorasta toiveena antaa oljyrenkaille hieman liikuntaa ja edesauttaa liemen valumista sylintereista, mutta kuten sanottua ei se nayttanyt auttavan vaan oljya kuluu edelleen. Nyt oljyna Liquimoly Toptec 4200 synteettista 5W-40:aa. Pitaisikohan kokeilla jotain merkkioljya seuraavalla vaihtovalilla?
Toisen huuhtelun yhteydessa pyorittelin konetta edestakaisin hihnapyorasta toiveena antaa oljyrenkaille hieman liikuntaa ja edesauttaa liemen valumista sylintereista, mutta kuten sanottua ei se nayttanyt auttavan vaan oljya kuluu edelleen. Nyt oljyna Liquimoly Toptec 4200 synteettista 5W-40:aa. Pitaisikohan kokeilla jotain merkkioljya seuraavalla vaihtovalilla?
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Veikkaan männän öljyrenkaiden olevan jumissa. Jos öljyä on palanut tuota tahtia jo pidempään, niin venttiilitkin ovat aika varmasti melkoisessa karstassa. En haluaisi maalata piruja seinille, mutta kansirempa voi olla ajankohtainen jossakin vaiheessa. Oman pirssin konerempassa kaverin kaveri hioi venttiilit, vaikka ne on niitä ohutvartisia. Jostain kuulin huhua, etteivät moottorikoneistamot kaikkialla suostu niitä hiomaan. Jos käsitin oikein, niin nuo ohutvartisetkin pystyy yhdenkerran hiomaan. Seetit oli kannessa ihan priimat, mutta pakoventtiilit oli pahoin palaneet.
Viimeksi muokannut tturku, Ma Maalis 26, 2012 12:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu turha lainaus. Jos vastaat tai jatkat edelliseen viestiin niin älä lainaa! Kerratkaa säännöistä lainaus ohjeet.
Syy: Poistettu turha lainaus. Jos vastaat tai jatkat edelliseen viestiin niin älä lainaa! Kerratkaa säännöistä lainaus ohjeet.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Tuo hionta tarkoittanee lienee tässä tapauksessa itse lautasen hiontaa koneella, ja syy on että ohut vartinen taipuu todella herkästi eikä koneistamon tyypeillä ole monestikkaan kärsivällisyyttä niitä hioa todella pienillä syötöillä. Kyllä noitä voi hioa ihan niin monta kertaa kuin niissä aine vahvuutta riittää, mikä takoittaa ettei se reuna ohene liikaa ja herkisty siten palamaan (pako vena herkempi).Mertmi kirjoitti:Oman pirssin konerempassa kaverin kaveri hioi venttiilit, vaikka ne on niitä ohutvartisia. Jostain kuulin huhua, etteivät moottorikoneistamot kaikkialla suostu niitä hiomaan. Jos käsitin oikein, niin nuo ohutvartisetkin pystyy yhdenkerran hiomaan. Seetit oli kannessa ihan priimat, mutta pakoventtiilit oli pahoin palaneet.
Taidat takoittaa "pahoin palaneet" että niissä oli karstaa ja kuoppia (mikä on ihan normaalia)? Pahoin palanut on tuollainen ->
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Joo, tosiaan venttiilin lautasen hionta. Voi tosiaan olla, että kärsimätöntä porukkaa ollut sanomassa, ettei niitä voi hioa...
Ei sentään olleet korjauskelvottomia, kuten kuvassa. Senverta huonossa jamassa ne kuitenkin olivat, että varsi oli karstoittunut sellaiseksi möykyksi, ettei venttiili enää sopinut pyörimään.
Ei sentään olleet korjauskelvottomia, kuten kuvassa. Senverta huonossa jamassa ne kuitenkin olivat, että varsi oli karstoittunut sellaiseksi möykyksi, ettei venttiili enää sopinut pyörimään.
Viimeksi muokannut tturku, Ma Maalis 26, 2012 09:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu turha lainaus. Jos vastaat tai jatkat edelliseen viestiin niin älä lainaa! Kerratkaa säännöistä lainaus ohjeet.
Syy: Poistettu turha lainaus. Jos vastaat tai jatkat edelliseen viestiin niin älä lainaa! Kerratkaa säännöistä lainaus ohjeet.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Eikös kukaan ole kokeillut laittaa 10l diiseliä likoomaan tähän 4 pyttyseen koneeseen, koska senhän avulla tuo koneen sais ylempääkin puhdistettua? Vai onko tuosta jotain haittaa, elikkä meneekö tuossa vaiheessa jo diisseliä johonkin väärään paikkaan?
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
En ole kokeillut mutta ajatuksena olis kokeilla seuraavalla kerralla. Ei siitä muuta haittaa pitäisi olla kuin että saattaa huuhdella öljyt pois myös pumpulta ja nostaa sitten ehkä hitaammin paineen mutta en näe sitäkään ongelmana kunhan käyttää esim. vaikka pienemmän määrän uutta öljyä sisällä esim. 3l ja käyttää konetta hetken niillä öljyillä samalla kiertää loput löpöt pois järjestelmästä ja vaihtaa sitten varsinaiset käyttö öljyt sisään uuden suodattimen kanssa.JanisHell kirjoitti:Eikös kukaan ole kokeillut laittaa 10l diiseliä likoomaan tähän 4 pyttyseen koneeseen, koska senhän avulla tuo koneen sais ylempääkin puhdistettua? Vai onko tuosta jotain haittaa, elikkä meneekö tuossa vaiheessa jo diisseliä johonkin väärään paikkaan?
Ite aattelin että otan venakopan pois ja kaadan sinne jokapaikkaan sen 10l jolloin osa jää liuottamaan kannelle ja loput valuu öljypohjaan. Sitten antaa muhia sen 1-2 vuorakautta vaikka niin että kone on koko ajan lohkolämppärissä että pysyy lämpimänä eden hieman. Irtoaa sittten hieman paremmin nuo roskat.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Jos on todella karstottunut moottori niin on hyvä pitää mielessä jos sattuu se karsta sieltä murenemaan niin ne muruset tekee sitten ikävää jälkeä moottorin sisällä ...
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Jep... saattaa tukkia siivilän. Ja se on totaali tuho sitte.ysifemma kirjoitti:Jos on todella karstottunut moottori niin on hyvä pitää mielessä jos sattuu se karsta sieltä murenemaan niin ne muruset tekee sitten ikävää jälkeä moottorin sisällä ...
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Tänään otin työn alle tuon nykyisen femman. Vm 01 2.0t ajettu 220 tkm. Ensin Forte puhdistus aine 20 min @ 2000 rpm, sit vanhat öljyt ulos ja 6 litraa dieselia koneeseen jossa ne saa olla huomiseen aamuun, sillon dieselit ulos ja uusi 6 litran annos sisään taas vuorokaudeksi. Sitten laitan 10w30 moniaste öljyt ja uuden suodattimen ajan 50 km ja vaihdan koneeseen täyssynteettiset öljyt ja uuden suodattimen. Sitten pääsee 5000 km ja seuraava öljynvaihto taas. Sitten vasta pääsee takasin normaaliin 10 tkm vaihtoväliin...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Jaksaisitko hieman dokumentoida ja laittaa tänne kuvia, kokemuksia yms?Saab.96 kirjoitti:Tänään otin työn alle tuon nykyisen femman. Vm 01 2.0t ajettu 220 tkm. Ensin Forte puhdistus aine 20 min @ 2000 rpm, sit vanhat öljyt ulos ja 6 litraa dieselia koneeseen jossa ne saa olla huomiseen aamuun, sillon dieselit ulos ja uusi 6 litran annos sisään taas vuorokaudeksi. Sitten laitan 10w30 moniaste öljyt ja uuden suodattimen ajan 50 km ja vaihdan koneeseen täyssynteettiset öljyt ja uuden suodattimen. Sitten pääsee 5000 km ja seuraava öljynvaihto taas. Sitten vasta pääsee takasin normaaliin 10 tkm vaihtoväliin...
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Meinasko Koskinen siirtyä etanoliin?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Kyllä etaonliin oon siirtymässä,9000 automaatilla kirjoitti:Meinasko Koskinen siirtyä etanoliin?
sitä varten pitää vaan tehdä kunnon iso huolto.
Ja kyllä voin raportoida ja vähän dokumentoida projektia...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Tässä olis mun operaation tulos:
http://www.tonikoskinen.com/saab_9-5_wagon.html
Kökköä tuli ulos tosi paljon!
http://www.tonikoskinen.com/saab_9-5_wagon.html
Kökköä tuli ulos tosi paljon!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Täällä foorumilla on paljon puhuttu etanolin liuottavasta vaikutuksesta, joten mitä jos käyttäisi RE85:sta puhdistukseen dieselin sijaan? Vai onko siinä sitten joku muu ominaisuus joka estää viinan käytön? Luulisi ainakin puhdasta tulevan.
Toiseen satkuun olen dieselillä puhdistuksen tehny ja ihan eri malliin on öljyt pysyny puhtaina sen jälkeen. Nyt ajattelin kokeilla tuon vääränmerkkisen autismin puhdistusta ja aloin pähkäillä, että mikä ettei sen voisi etanolillakin tehdä...?
Toiseen satkuun olen dieselillä puhdistuksen tehny ja ihan eri malliin on öljyt pysyny puhtaina sen jälkeen. Nyt ajattelin kokeilla tuon vääränmerkkisen autismin puhdistusta ja aloin pähkäillä, että mikä ettei sen voisi etanolillakin tehdä...?
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Mitä jos heittäsitte nuo puhdistusjutut päästänne.
Oikeesti, mitään järkeä näissä. Jos etsitte hyvää puhdistusta, aukaskaa kone ja peskää se. Jos haluatte huuhdella konetta, vaihtakaa useammin öljyä.
Esim. ostakaa halpaa 5w-40 öljyä, ja vaihtakaa se 500km välein 2 kertaa.
Jotenkin minusta tuntuu että tuo naftapesu jne. ei ole järkevää.
Saatan olla pahasti väärässä, mutta sellainen vahva kutina on.
Oikeesti, mitään järkeä näissä. Jos etsitte hyvää puhdistusta, aukaskaa kone ja peskää se. Jos haluatte huuhdella konetta, vaihtakaa useammin öljyä.
Esim. ostakaa halpaa 5w-40 öljyä, ja vaihtakaa se 500km välein 2 kertaa.
Jotenkin minusta tuntuu että tuo naftapesu jne. ei ole järkevää.
Saatan olla pahasti väärässä, mutta sellainen vahva kutina on.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866