Oli vähän kuin itse aiheutettu tuo työkeikka, koska minä se olin joka diilasin saksalaiselle perheelle heidän Suomessa ollessaan tuon vuokraamon pakubussin. Seitsenhenkinen perhe kun oli saapunut Suomeen omalla pakuvolkkarilla ja perässä killittävällä vaunulla, ja volkkari oli laivasta Suomen kamaralle saapuessa päättänyt porsauttaa vaihteiston. Auto oli jotain 90-luvun puolen välin kalustoa ja automaattivaihteinen, niin Turun VV-Autossa (tai mikä sen nimi silloin olikaan) totesivat aika pian että tällaiseen kökötykseen heillä kestää ikuisuus saada osia ja osaamista vaihteiston korjaamiseen ei ole. Siispä volsu lähti viallisena laivalla Saksaan ja perhe vaunuineen jäi Suomeen. No minä siihen että tuostahan me otetaan Sepolta vuokraan viikoiksi pikkubussivolkkari niin matka jatkuu.
No, takaisin asiaan. Seppo sitä jutteli mulle että hänen kaikki autonsa on taksikäytössä olleita pikkubussitransportereita. Osti ne aina aika edukkaasti noin 300 tkm ajettuna ja muutaman vuoden ikäisenä. Muistaakseni sanoi että heti oston jälkeen niihin vaihdettiin tietyt alustan nivelet ja oliskohan ollut laturi, ja sen jälkeen vain kovaa ajoa. Kuulemma ei autot olleet juurikaan porsineet, vain yksi tapaus oli jossa auto oli tuotu Lapista rikkinäisenä lavetilla kotiin. Luotettavia pelejä kun vaihtoi tietyt kuluvat osat ennakoivasti.
Mut nää oli siis sellaista 90-luvun lopun kalustoa ja taksikäytössä oltuaan aika nuoria kilsoihin nähden, ja hyvänä ja siisteinä pidetty. Eri asia varmaan viranomaiskäytössä tai sitten kun ikää alkoi olla jo 10 vuotta tai jotain. Ja uudemmathan voi olla paljon huonompia, niinku kaikki tietää ja jotkut ikivanhukset jopa muistaa, niin ennen tehtiin kaikki kestämään pidempään kuin nykyisin

Hyvinhän se volkkari kulki Stuttgartista Ruotsin kautta Suomeen saakka, kun meitä oli kaksi kuskia. Aika erilainen ajaa kuin aikalaisensa Hiace tai Transitti. Kulki aika vakaasti autobaanalla jotain 150 km/h eikä edes pelottanut. Se saattoi toki johtua siitä että olin nuori ja kuolematon vielä silloin.

Kyllä sen ymmärtää ominaisuuksien osalta miksi volkkari on ollut pakuissa niin hyvillä markkinaosuuksilla, mutta toki Haisussakin omat hyvät puolensa. Ei ne turhaan niitä Afrikkaan roudaa kun ei mene enää katsastuksesta läpi