Niin, olen hakenut tuohon Hiacen rinnalle automaattia, ihan jo sen takia, etten viitsi hämmentää kahta manuaalia ja toisaalta, on aina välillä tarvetta vapauttaa pojat autoistaan kun niitä pitää huoltaa/siistiä, he kun eivät ole manuaaleilla ajaneet sitten kortin saamisen, niin Hiace/Yarppa on ollut vähän hankala parivaljakko tarjota tilalle.
Eli Yariksen tilalle Yaris. Mikä muuttuu. No, väri. Metallimusta. Vuosimalli 2000->2005.

Tätä haettiin. Nelilovinen momentinmuunnin-automaatti, ei mitään robottikötöstyksiä, joilla pilattiin vuosimallit 2006-2011. Noita on hemmetin harvassa ja hankala oli löytää säällisellä hinnalla. Pyynnit on aina 4000-5000 euroa.

Hauska tieto historiasta, ensimmäinen omistaja 2005-2007, oli Embassy Of Japan. Vanha diplomaattiauto, siis

Tämä tuli bonuksena. Ainakin valo palaa ja kompura metelöi.

Laatikon öljyt näyttivät mustanpunaiselta, mitään merkintää ei ole vaihdosta, joten luulen, että ovat alkuperäiset. Kilsojahan tässä on tosiaan 60 tkm enemmän kuin tuossa vanhemmassa, ei ihan mahdoton lukema, muttei toki pienikään.

Menin Porvooseen saavuttuani suoraan marmorille ja pyysin 2 litraa Toyotan ATF:ää, eli punakorkkista Type T IV:tä, näissähän on mittatikussa joko punainen pää jolloin punakorkkista, tai musta, jolloin WS:ää eli World Standardia. Kuivatäyttö laatikossa on 5.3 litraa, mutta vaihtuu vain 2 litraa kerralla. Vähän sama systeemi kuin Honda laatikossa. Kustannus tasan 40 euroa. Uusin tämän proseduurin kaksi kertaa tulevan kesän aikana.

Ulos tuli karvan vajaa kaksi litraa, eli lähes se mitä pitikin. Aika synkkää tavaraa, kun pitäisi olla heleän viininpunaista...

Laatikko toimi ihan ok, kenties pakin kautta kun veti, pikkasen nytkähti. Pelästyin kotiinpäin lähtiessäni, että onko laatikko rikki, kun kiihdytin kehälle ja 80 vauhdissa kone pyöri 3500 kiekkaa eikä vaihtanut isommalle. Kunnes muistin, että tuossa on suojausmoodi, eli vasta öljyn lämmettyä tiettyyn pisteeseen, antaa vaihtaa ylemmille vaihteille. Kohtapuoliin näin tekikin ja toimi sen jälkeen normisti.
Isoja yllätyksiä ei tullut, tuulilasi oli halki alalaidasta, jota ei kuvissa näkynyt, mutta eipä haitannut katsastuksessa eikä haittaa ajossa, aika tyypillinen paikka, halkeama on ihan alhaalla ja noudattelee lämmityksen aukkojen muotoa. Takaluukun kaasujouset ovat tiensä päässä, ne pitää uusia jossain vaiheessa, vielä pysyy ylhäällä kun työntää ihan ylös. Ovet ja luukut hyvät, oikean etuoven alasaumassa alkavaa ruostetta, jonka jo pysäytin. Helmat oikein hyvät, paremmat kuin vanhassa, alusta kaipaa suojaa ja saa sitä kun kelit lämpenee. Sisältä ehjä, mutta paskainen, tein kevytputsin, että kehtaa ajaa, paremmin sitten kevväämmällä.
Iso huolto tehty alle 2000 km sitten, joten se on hyvä, oli vaihdettu myös jäähdytinnesteet. Konehuoneen puolella havaitsin tuoreen moniurahihnan ja ainakin yhden uuden kiristimen. Toyotan omat kapselit oli edessä, joku oli hukannut kaksi. Siirsin ne vasemmalle,

koska löysin varastosta kaksi 14-tuuman vanhaa kapselia, en muista mistä autosta, laitoin ne oikealle


Rengaspaineet tuli tarkistettua, myös varapyörä, vajausta oli takaoikealla ja siinä varapyörässä. Ohjaushan tässä uudemmassa on aika huono. Tämä on koottu Ranskassa ja tässä on Toyotan ensimmäisiä sähköisiä kötöstyksiä. Motarilla en huomannut mitään, meni vakaasti, mutta mutkatiellä ihmettelin olematonta keskitystä, vähän kuin pykälittäin pitää ohjastella. Vanhemman Japanissa kootun ohjaus on hydraulinen ja paljon parempi, sehän on kuin mikroauto ja tuo on tuollainen töks-töks. Kaippa siihen tottuu, mutta selkeä huononnus on. Kyllähän tuo +60 tkm verrattuna vanhempaan tuntuu muutenkin, ei sille mitään voi, vaikka ihan tukevasti ja nätisti tuokin tuli, ei isoa eroa, mutta kuitenkin.
Muita varusteparannuksia vs. vanhempi tässä on parempi ajotietokone, sähköpeilit ja sähkölasit edessä, ynnä keskuslukko kaukosäädöllä. Siinähän oli kuten tapana on, toinen nappi kadoksissa, mutta kannibalisoin Hiacen vara-avaimesta napin irti ja askartelin sen Yarpan avaimeen, nyt toimii ! Hiacessa on yksi kunnossa oleva, sehän riittää.

Tässä kirjoitellessa olen jo saanut yhden kirjeenvaihtokaverin Nettiautossa, jolla ei (vielä) ole tarpeeksi rahaa, jännityksellä odotan, löytyykö sitä vai ehtiikö joku ensin. Pitäisi varmaan laittaa tuo Toriinkin, mutta en nyt jaksa justiinsa. Tuohon koppaan kun saisi siirrettyä automaatin, ilmastoinnin ja ne takaniskatuet, niin olisi täydellinen paketti.
