Raadille kiitoksia, Lerssisen kommenttia odottelinkin, hällä kun on kokemusta näistä nokivasaroista. Aika lailla samoja ratoja omat ajatuksia kirnusivat, kuin kolmella edellisellä kirjoittajalla. Pistän vaikka ranskalaisilla viivoilla omia pohdintoja.
- Hehkut. Jotenkin haluan uskoa, että ainakin yksi hehku on pimeänä, koska samanlaisilla akkujen spekseillä käynnistyminen on niin vaivalloista vs. manuaali. Tämä on halpa juttu, ihan turha edes mittailla, suoraan vaan uusiksi koko satsi 10-12 euroa kpl Denson alkuperäistä vastaavat. Hehkujen rele pitää myös tsekata, manuaalista kuulee releen kytkeytymisen hyvin selvästi, pitää koittaa paikallistaa se automaatista ja jos ei kuulu, niin se on 85 euron varaosa.
- Autot tykkää siitä, että niillä ajetaan. Tuolla kylmässä tallissa ajamatta näillä keleillä, ei ainakaan tilannetta paranna. Mitään isompia johtopäätöksiä ei voi tehdä, ennenkuin tuolla liikennöi säännöllisesti ja katsoo, miten se käyttäytyy kylmänä ja lämpimänä päivästä toiseen.
- Kone tukossa. Automaatti käy olennaisesti pienemmillä kierroksilla kuin manuaali ja sillä on hankalaa ajaa "rajummin", koska kolmiportainen automaagi pitää kierrokset alhaalla. Kun alan ajaa, annan kenkää ekat 1000 km oikein kunnolla. Kenties vaihdan öljyt ja suodattimen heti kärkeen ja katson kuinka äkkiä muuttaa väriä, vähän putsausainetta tankkiin, kenties RVS öljyn sekaan ja sitä rataa, pari-kolme öljyn ja suodattimen vaihtoa lyhyin välein.
- Pahin skenaario, suuttimet. Joko tiivisteet vuotaa tai suutin/suuttimet lopussa. Uusi satsi Densoja maksaa halvimmillaan 1112 euroa ja työt päälle. Tätä puoltaa tuo öljyjen nopea tummuminen, dieseliä sekoittuu öljyyn ja se pesee konetta, jolloin öljy mustuu nopeammin. Samoin öljyn määrä mittatikussa, joka on Hiacessa kyllä erittäin vaikealukuinen ja näyttää minusta aina mitä sattuu, on rajusti yli ylämerkin, öljy myös haisee voimakkaasti dieselille. Puoltaisi myös sitä, että dieseliä pääsee öljyn joukkoon vuotavien suuttimien takia. Minusta manuaalin öljytikku ei haise tuolla tapaa dieselille.
- Automaatin pakokaasu ei minusta haise makealle (jäähdytinneste), vaan nimenomaan dieselille, vähän aikaa kun viettää käyvän auton lähettyvillä, haisee kuin mopopojat aikoinaan. Manuaalin pakokaasu haisee tottakai dieselille sekin kun diesel on, mutta paljon vienommin. Pakokaasun valkoinen väri viittaa myös siihen, että diesel palaa liian kylmänä = rikkaalla.
Sillai. Jos nyt aloitetaan sillä, kun kelit lämpenevät, että aletaan käyttää autoa ja viedään ensiksi hehkujen vaihtoon, kenties vaihdetaan öljyt ja suodatin. Sitten kerätään kilsoja, havainnoidaan ja katsotaan seuraava siirto. Tilanteen mukaan tähän käytetään aikaa, vaivaa ja rahaa, tai sitten lähtee kiertoon että heilahtaa. Kun oikein alkaa pajoittaa, niin tästä tulee kymppitonnin puoli miljoonaa ajettu 20-vuotias Hiace

Onko se järkevää, sitä tiedä en.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634