NG900 2.0T Cabriolet my95 (ja monta muuta mallia aikanansa)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5433
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ikkunanappikonsoli ei lähde kampeamalla irti. Pitänee tutkia asiaa tarkemmin, kun saan wissin käsiini... Täytyy tässä arpoa pian sekin, että kenellä teetättää softan korjauksen uudelle mankkuvenalle ja samalla vähän Tekittää tuota. Turussa kun kenelläkään ei taida olla laitteita ja Hml, Tre ja Hki on samalla etäisyydellä, niin päätöksestä tulee vaikea :D Älkää kuitenkaan vielä myykö konsulttipalveluitanne, sillä ne jutut on ajankohtaisia vasta keväällä :)

Muttamutta se katon käsittely:

Kuva
Ikkunen alatiiviste ei ole lasissa kiinni. Oletan, että tuon kuuluisi olla liimattuna? Nyt tuonne "pussiin" menee litra vettä. En edes halua tietää, onko viides kaari ruostuvaa tavaraa :?

Kuva
Katto on tietääkseni orkkis. Kuvista myös näkyy, että se hieman roikkuu ja paikoitellen vesikin jää makaamaan. Katon kuivuttua se kuitenkin hieman kutistuu, eikä ole ihan noin paha. Edellinen omistaja myös lähinnä pyöritteli silmiä, kun kyselin katon käsittelystä. Tuo siis muistuttaa nyt lähinnä tiskirättiä :D Paljon kuitenkin (varmaankin) on pelastanut se, että autoa on säilytetty katoksessa ja taivaspaikalla ollessa on ollut puolipeite päällä.

Kuva
Minä olla Auto Glym. Minä puhua hoono soomi. Kuitenkin minä olla kallis brändi, Biltema myydä sama tavara 35 e halvemmalla http://biltema.fi/fi/Veneily/Kemikaalit ... ne-362120/ Ensi kerralla koittaa tuota, tai sitten olla tosi öky ja ostaa pensselöitävä Renovo kato sinä juutuupi http://www.youtube.com/watch?v=01_0a1tQ ... =endscreen

Kuva
Putsaustökötti kasteltuun kattoon. Sitten hinkataan mukana tulleella sienellä. Käytin pyöriviä liikkeitä ja pariin kertaan menin... Kuitenkin yksi lentävän olennon jättämä ulosteläikkä jä vielä vähän näkyviin.

Kuva
Sitten tulee vaihe, jossa vettä ei säästy. Tuota vaahtoa sai pestä valehtelematta 10 min pois...

Sitten itse suoja-aine. Pullon päällä lukee, että 250 ml riittää urheiluauton kattoon ja itse purkissa on 500 ml. Koska egoni ei tarvitse buustia ja ymmärrän ajavani ammeelta näyttävällä ruotsalaisella perheautolla, suihkutin koko pullon. Bemarifoorumilla osa porukasta kirjoitteli, että kandee koko pullo ruiskutella, koska muuten vesi ei helmeile.

Sitten ohjeessa luki myös "jätä kuivumaan, mieluiten yön yli".

Kun kerta en voi ajaa Cabbellani kiesiä, vedetään kuljettajakortti:
Kuva

Kuva
Pitkä puhallus.

Kuva
Aamuksi kotiin.

Puhukoon kuvat puolestani...
Kuva

Kuva
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5433
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Katon roikkuminen oli suurin auton hankintaa rajoittava tekijä. Auto kuitenkin muuten oli niin järkevän tuntuinen muihin hintaluokan vastaaviin verrattuna, että otin riskin. En edes aikasemmin tajunnut, että se löysyys onkin näin "yksinkertainen":

Kuva
Tiivistehän oli irronnut liimauksistaan alareunassa. Niin se on tehnyt myös ylhäällä. Vetäytynyt niin paljon, että tiiviste on jo kaksinkerroin taittunut. Erittäin haalea punainen viiva on lasin reuna ja vihreä on tiivisteen taitos.

Kuva
Tuosta näkee miten paljon se on vetäytynyt ylhäältä. Musta pinta on sisäpuolen tiivisteen reuna.

Kun kaksin käsin sormet verillä vetää kankaan oikealle kohdalle, on katto kuin pianon lanka eikä roiku 8)

Mutta mutta... Aika superliimaa pitää olla, jolla tuommoisen vedon saa liimattua lasiin. Toki kun nostaa viitoskaaren ylös, kangas on löysällä, mutta kun sen laskee alas...

Mutta kiittäkäämme luojaa välttävästä rallienglannista ja Internettiä sen tuomasta harrastelijoiden verkostoitumisesta :P Google -> Saab 900 faq -> thesaabsite.com http://www.thesaabsite.com/boards/viewtopic.php?t=1011 -> Automotive Goop

Taisin just säästää "jokusen Euron" verrattuna siihen, että olin jo henkisesti valmistautunut purkamaan katon liimauksistaan ja ehkä myös vaihtamaan koko rätin :wink:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
mikeholm
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 11:58

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja mikeholm »

Hyvään kotiin pääsi saab!!
Automotive goop taitaa tosiaan olla aika tiukkaa tavaraa.
Innolla odotan kuvia katosta kiristettynä.
Ps. Olis tosiaan voinut sen katon käsitellä ennen myyntiä, sen verran hyvää jälkeä.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5433
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

mikeholm kirjoitti:Hyvään kotiin pääsi saab!!
Automotive goop taitaa tosiaan olla aika tiukkaa tavaraa.
Innolla odotan kuvia katosta kiristettynä.
Ps. Olis tosiaan voinut sen katon käsitellä ennen myyntiä, sen verran hyvää jälkeä.
Kiitoksia! Kyllä yritän pitää auton yhtä hyvässä kunnossa kuin tähänkin asti ollut :) Autohan menee lauantaina talvisäilöön ja joulun tienoilla otan sen kunnolla työn alle. Turha tuota kattoa on miettiä enään, mä sen jo käsittelin :wink: Ennenhän siihen jäi vesi makaamaan ja laiskasti valui alas, nyt se on kuin vastavahattu pellipinta tai 5sateesta-käsitelty tuulilasi. Kun siihen osuu vettä, se samantien menee lujaa norona pois. Ja sen saa kämmenellä pyyhittyä kuivaksi...

OT: Sunnuntaina oli Cabbetapaaminen Ukissa ja samalla kävin siä paljon puhutussa automuseossa (ekaa kertaa). Konseptiautoista se rättikattotonttu oli vähän mielipiteitä jakavan näköinen, mutta se ng900 coupe :o 8O 8) Kuka niitä Saabbeja oikeen on suunnitellut. Onhan se supertavaratilan omaava ruma 5-ovinen varmasti ihan jees konservatiivisille markkinoille, mutta sen 3-ovisen tilalla olis kyllä saanut olla tää konsepti:

Kuva
Kuva: http://saab.skynetblogs.be/archive/2011 ... nland.html

OT jatkuu, koska olen laiska lähettämään yksityisviestejä:

-Kiitoksia Kargille konsultoinnista, näemme varmasti keväällä :)
-Kiitoksia saba90:lle öljytikusta! Nyt tarkistukseen menee 5sek minuutin sijasta, kun ei tarvi sovitella korkkia tiukkaan...
-MacTurbo. Hän on hieno mies. Tai sitten se on vain tämä Cabbe-status, jolla saa klubilaisilta sympatiaa jo valmiiksi heikkoja hetkiä varten :lol:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5433
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tästä tulee aika pieni ja turha postaus, mutta postataan nyt koska tänään vielä ajan vähän kylärinkiä ja sen jälkeen laitan seisontaan talveksi :P

Kuva
Tuollaiset löytyi miljoonalaatikon pohjalta.

Kuva
Ei ollut edes mätä kilven takaa 8O Vasemmassa ylänurkassa ihan vähän kilpi hinkannut maalia pois... Helppo korjata, koska ei näy (korjaan talvella / keväällä)

Kuva
Etukilpi näytti kuitenkin siltä, kuin sillä olisi lopettu yliajettu koira tai jotain.

Kuva
Hieman pajavasaralla naputteli ruuvipenkin kulmaa vasten ja on parempi kuin uus venäläinen.

Kuva
Köyhän miehen nelipilarinosturi. Tällä on välillä nostettu auto melko korkeallekkin traktorin takakauhan avustuksella...

Kuva
Jousilautaset ei ainakaan oo vielä läpi asti mädäntyneet. Odottelen innolla sitä talvipäivää, kun jaksan ruuvata renkaat pois... Haluan vielä elää onnellisesti tietämättömänä :D

Kuva
Vetarin stefa vuotaa kuin seula. Helppo korjata samalla, kun sen kytkimen jumppaan hydrauliseksi.

Ei tämä nyt muutenkaan ihan toivoton tapaus ole, vaikka suomiauto onkin:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Kaksi tuollaista kotelorakenteen reikää vähän kukkii ympäriltä. Tämä on melko takaa pakoputken mutkakohdasta ja vänkärin puolella on vastaavassa kunnossa. Muuten tuolta pohjasta ei kukkaa löytynyt.

Kuva
Tämän takia auton alle kömmeinkin. Tarkoitus oli räkiä Telwinillä pörinät pois, mutta näemmä pitääkin ostaa uusi joustopala ja hitsata vanhan tilalle. Pörisköön tämän illan p*llurallit vielä :cry:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5433
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nyt tulee muutama tiukka kysymys, johon en oikeen ole keksinyt vastausta.

Onko tässä lyhytlohkossa maanvaivana öljypohjaan ropiseva tasapainohimmelin ratas? Toisinaan luen, että korjattiin kun lohko lyheni, mutta toisinaan tuntuu, että näistäkin niitä on katkottu pois pelistä...

Virtalukko. Olen aina luullut sitä tyyppiviaksi, mutta kattomalla Wheeler Dealerssin cabbejakson, mun rallienglannilla ymmärrettynä sen ongelma on se, että tottumattomat runnovat avainta tietämättä pakkilukosta. Eli onko se tyyppivika vai hajotetaanko ne vain väärällä käytöllä? Tämä lähinnä sarjassamme "jos ostaisi jo varastoon uuden lukon kun niitä vielä saa". Mun autossa kuitenkin on vielä ihan nussakassa kunnossa lukko, koska pakkilukkoperheessä viettänyt ikänsä ja itselläni on myös selkärangassa nämä hassut Saabismit.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5433
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tein itse ja säästin. Vai miten se menikään...

Nojoo. Nyt taas olen nähnyt oman avopuolisoni pitkän tauon jälkeen. Kuitenkin koska ihmistä ei voi muuttaa, mutta huonolaatuisen Saabin voi, päätin hetimmiten ottaa työn alle epäloogisen neljän ikkunan avauksen toimintafunktion.

Pienen taistelun jälkeen konsoli lähtikin irti. Tosin nostin etureunasta, mut kuitenkin. Se liittimen klipsu tosin on melko hapero

Kuva

Tuo nyt sinänsä ei haittaa, liitin on kuitenkin melko piukka ja toisaalta jos ongelmia syntyy, niin tietääpä mistä etsiä vikaa ja vaikka sitten jesarilla vahvistaa tms.

Itse nappulaviidakkohan nosti niskakarvat heti pystyyn, mutta luojan kiitos palapeli olikin ihan jopa mun tasoiselle idiootille melko helppo kasata takaisin...

Kuva

Lopputulema kuitenkin oli se, että sitä kytkintä ei voi kääntää, vaan pitää johdot laittaa ristiin. Tosin en sitä vielä uskalla tehdä, vaan pitää ensin vähä WISsiä selata ja kattoa, onko sen kerrasta laskun toiminnat kytkinpaneelissa vai jossain muualla...

Poistin myös cd-vaihtajan roikan.

Kuva

Jotta ei ihan valittamiseksi mene, niin mankan takana oli ihanan tyhjää tonnariin verrattuna. Siis kun poppeja asentaa, ei jo valmiina ole pään kokoista nippua johtoja. Myös ilmastoinnin haistelijan ajattelin tuttuun saabistitapaan putsata, mutta näemmä on ollut jo aiemmilla omistajilla tuttua hommaa. Ei siis putsattavaa ja öljyäkin on joskus lisätty...

Asiat kuitenkin tärkeysjärjestykseen. Asentelin sitten sen kattokoneiston vahvikesarjankin. Kuitenkin siinä kohtaa oli jo huonoa mieltä, että otin vain lopputuloksesta kuvan

Kuva

Hommahan ei mennyt ihan nappiin, sillä ilmeisesti potikan asento muuttui. Alkoi ihan nätisti, mutta lopulta alko laskemaan lasia ja luukkua yhtäaikaa ja kolarihan siinä tuli. Lopulta ajattelin olla omasta mielestäni fiksu, ja siirtää potikkaa hampaan verran johki suuntaan ja sen jälkeen toiseen. Eihän se toiminut, tai sitten menin laskuissa sekaisin. Siirtelin siis suoraan palikat paikallaan sitä eli avasin vain vivuston ja sen ristinivelen.

Ajelin kuitenkin kattoa ja ihmettelin hommaa sen verran, että sain sen kaaren lopulta lukittua kiinni. Olisinko käsin lykkinyt kaaren alas, väännelly vivuston oikein ja lopulta kun napista ajoi kiinnipäin, meni kaari lukkoon. Tosin tämä episodi nyt hankaloittaa montaa jatkotoimenpidettä, koska syvällinen tarkoitukseni oli myös sitä katon kangasta kiristää yms, jossa pitäisi katto saada löysättyä ensin.

Kaiken tämän rakkauden ja ilon juhlan alla tuli yksi taistelu lisää. En saanut takatilan lukuvaloja millään sammutettua. Ei ei ei ja ei ei missään kytkimen asennossa. Enkä löytänyt mistään niille edes omaa kytkintä. Nooh toisella kotimaisella varustetusta ohjekirjasta selaamaan, ja kun aikani selasin, löytyi ettei sisävalon katkasijassa ole edes off-asentoa. Normistihan asennushommissa valot laitetaan pois, jotta akku ei tyhjene. Tosin eipä siinä napissa edes lue off, vaan valo-logo... Vähän hassua toisaalta, mutta eipä siin sit kuin kytkin takaisin keskelle, niin homma taas pelaa.

Huomenna vois alkaa sovittelemaan vaikka clamppia. Siinä ei varmaan mikään voi mennä pieleen, paitsi jos kiristää liikaan niin ainakin Saginawit vissiin jumittaa ohjauksen :lol: Jospa toi ZF olis järkevämmällä toleranssilla työstetty (Speedpartsilta/PCS:ltä hommattu).
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5433
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Uusi päivä ja uudet kujeet. Aloitin homman kohtuu simppelisti eli uusi ilmanputsari. Siinä ei erikoisempia käynyt (edes mulle), joten homma pulkassa.

Takakontin ruosteet nyt olivat vähän jääneet mieleen, joten otin ne työn alle. Verhoilujen purkaminen on aina yhtä hauskaa, kun samalla löytää kadonneita tavaroita, tässä tapauksessa edellisiltä omistajilta.

Kuva
Nätit huomioliivit ilman huomiovärejä. Huomaa myös taskut :D Tosin nää oli vararenkaan sisällä. Vararengas oli myöskin normaaliin tapaan tyhjä, enkä sitä normaaliin tapaan myöskään nyt täyttänyt :roll:

Kuva
6 mm kiintoavain oli yksi löytö

Kuva
Sekä niitä s*atanan klemmareita.

Kuva
Nätti maadoituspiste. Vaatinee huomioo.

Osa ruosteista todellakin oli vain "pese pois" eli niistä klemmareista lähtöisin, mutta näemmä pitää tehdä Proxxonilla hommia ja maalailla. Mukavahan noita pintaruosteita on kontista rapsuttaa, kun verhoilut peittää. Mutta silti vähä harmittaa... Tosin nyt aikataulut lykkää vastaan, eli kontti on purettuna ja palaan joskus syssymmällä sitten noiden kimppuun. Ennen ajokautta kuitenkin.

Kuva

Kuva

Clampin asennushan oli ihan simppeli homma, mitä nyt pientä ahdistusta lukuunottamatta. Ohjeissa sanottiin kahdella eri kielellä "aseta tulipellin puoleinen puolisko ensin". Siitä ohjeesta voisi kuitenkin reklamoida, koska jos se eka kappale on paikallaan, ei ohjausvaihdetta pysty lykkäämään kohti tulipelliä, jotta se päälimmäinen kappale mahtuu sieltä yhden putken takaa. Hampaat irvessä tuota sai vääntää, mutta lopulta ne paikoilleen napsahti.

Kuva

Sitten vain ronskisti pieni porakone suureen rakoon

Kuva

Tämähän on varmasti melko potentiaalinen paikka mädäntymiselle. Putsasin lokarista teräsharjalla pahimmat möhnät pois ja laitoin reikään vaseliinia. Keväällä sitten kun jousilautasten kunnon tarkistan, laitan päälle vielä massaa. Nythän se on ihan sama, koska auto on seisonnassa...

Kuva

Siin se on. Vähän blingblingiä konehuoneessa :wink: Tämä ZF:ään tarkoitettu yksilö myös kesti momentin "narahdus ja vartti takasin" ja ratti pyörii hyvin molempiin suuntiin. Myöskään ohjausvaihde ei liu'u clampin sisällä, vaan on tukeva. Käytännön hyödyn ylistys jäänee plasebo-tasolle, koska ajoin vain hetken ilman tuota ja nyt en sitä voi koittaa kuin vasta kesällä... Mutta kun kaikki tota haukkuvat, niin tokihan minäkin sen kohdan korjasin :D

Kuva

Näiden tyyppien ilmeestä kuitenkin voi päätellä, että kai se clamppi jotain tekee :lol: Vielä kun se kattokin pelaisi omassa, niin kaikki hyvin.

Kuva

Alipaineletkut vaativat myös huomiota. Tämäkin korjattu nippusiteellä ja lähtee koskemalla irti

Kuva

No nii no

Kuva

Taas auto saa kuukauden tai kaksi olla ihan keskenään, joten sisälle vähä tiiliä ja suolaa. Tuolla reseptillä se syyssateilla ajettiin talliin ja ei yhtään haissut tunkkaselta nyt.

Kuva

Pakollinen fiilistelykuva. Gotta catch 'em all: Kovakatto ja rättikatto

Kuva

Sekä tietenkin luukkukatto

Kuva

Tosin noista on vain rättikatto mun, loput on isän. Ja sarjasta puuttuu myös Finlandia-luukku sekä sähköluukku...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5433
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tykkään pienimuotoisesta ulkonäön fiksaamisesta. Ja tarkotan nyt sellaista nättiä ja hillittyä, jonka tietämättömät ihmiset mieltävät oem-jutuiksi, mutta kanssasaabistit näkevät erilaisena :D

Kuva
Tämmöset orkkikset USA-blinkerit tuli syksyllä Matkahuollon paketissa. Kiitoksia Loimaalle näistä!

Kuva
Löytyy sekä DOT-

Kuva
että E-hyväksyntä

Niitä sivuvaloja olen miettinyt pitkään, mutta kriteerini oli seuraavat:

-Ledit näyttää aina ledeiltä, joten teen tämän hehkulankapolttimoilla
-En halua koko lampun loistavan (kuten USA-kytkennällä käy), joten mietein tuningia tähän väliin

Niimpä niin. Eli laittaisin pelkästään oranssien lätkien läpi näkymään 3 kpl 1,2 W sivuvaloja sekä kermana kakun päälle 2 kpl 5 W vilkkuja 8) Eihän siinä sitten auttanut kuin tehdä reikä kylkeen.

Kuva
TV-shopin uhrit käyttävät Dremeliä ja aromipesää, tosiranettajat Proxxonia

Kuva

Tarkotushan on siis tehdä tuosta sivuvalo-osioista ihan oma lokeronsa. Jää myös taakse tilaa, koska ei ole hajuakaan mahtuuko liittimet yms roinat sinne lampun taakse vai ei. Ja se auto on tuolla 250 km päässä... Eli vähän paperimallailua ja sitten jotain ihmemuovia, jonka päällystin aluminiiniteipillä heijastavaksi. Hetki tuon leikkelyssä meni ja monta hukkakappaletta onnistuin tekemään :D

Kuva

Kuva

Kuva
Selvästi kuupan muodot :saab:

Kuva
Tilanjakaja kuumaliimalla kiinni.

Kuva
Hommassahan tuli heti yllätyksiä vastaan. Kuumaliiman rajat näkyvät heijastinpinnassa. Tosin uskoisin ongelman olevan lähinnä pöydällä pyörittelyssä oleva "tieto lisää tuskaa" tyyppinen juttu. Todellisuudessahan noita katsoo aina vähintään 2 m päästä, jolloin en usko, että noita bongaa ellei niitä tiedä.

Kuva
Led Lenserillä läpi paistaminen myös näyttää, että ongelma lienee pieni, koska varsinainen parkkivalo on todella himmeä ja tulee enemmän sivusta kuin takaa. Sitten taas kun lyödään vilkkua päälle, koko roska on niin oranssi, että ihan sama...

Nyt pitää lyödä tauko päälle, koska pitää mennä töihin. Huomenna jatkuu.

Huomenna siis laitan ne valot tuohon sekä 20 W halogeenin sivuperuutusvaloksi. Homman kruunaan myös laittamalla kabiiniin katkaisijan, jolla kaikki ranet sammuvat. Minä en ala enään katsastajalle nyppimään johtoja pois. Plussana myös tien päällä saa valot näppärästi pois päältä.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja karg »

JP_Vette kirjoitti:Homman kruunaan myös laittamalla kabiiniin katkaisijan, jolla kaikki ranet sammuvat. Minä en ala enään katsastajalle nyppimään johtoja pois. Plussana myös tien päällä saa valot näppärästi pois päältä.
Täällä päin ei oo muutes katsastussetää haitannu, vaikka on orkkiskytkennöillä noi USA-valot kehissä. Sivupakkivalot siis toimii ja vilkut palaa vähintään puoliteholla koko ajan toimien äärivaloina.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5433
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

karg kirjoitti:Täällä päin ei oo muutes katsastussetää haitannu
Juu onhan tuo niin konttorikohtaista. Munki entises tonnaris oli rekkarivalojen nastat mädäntyny pois, eikä asia inssiä kiinnostanut kuutena vuotena. Sittemmin kun vaihdoin konttoria niin heti niistäki kirjotti huomautuksen. Oli myös eka kerta kun konepelli aukastiin :lol: Ja piti tyhjätä takakontti, jotta nähtiin runkonumero.

Saakos sulta muuten kuvan niistä jenkkiläisistä takasivuvaloista? Eikös siä semmosekki ole. Tosin viimestään keväällä ne itekki näen, mutta jos jo talvella koittaisia kopioida vastaavia itelle :D

Mutta asiaan asiaan. Puoliksi suunniteltu on hyvin tehty. Tarkkaan pitää tehdä, jotta saa edes kutakuinki samanmoiset molemmille puolille.

Kuva
CAD-kuvat

Kuva
Työvälineinä luonnollisesti maatilakolvi, jolla yleensä pruukataan kolvaamaan akunkenkiä yms pientöitä. Tosin viimeksi senkin homman hoidin ihan kaasupillillä.

Kuva
Parkit paikallaan, mutta vilkut ja alumiiniteippi viä puuttuu. Nörtti kaveri heti bongaa, että kaapelien paksuus ja väritys on 1:1 ATX-virtalähteen diskettiaseman johdotuksessa :D

Tässä kohtaa kyllä tuli mieleen, että ehkä se lediltä näyttävä lediranetus voisi sittenkin olla helpompi. Hermothan näiden kanssa menee. Tai sitten jos vaihtaisi edes sukkulapolttimoihin... Täytyy käydä tuolla Bebekin paikallisessa kopiossa (en muista nimeä, Itäharjulla kuitenki ainaki viimeksi oli) vähän tutustumassa.

Kuva

Kuva

Kyllä vain. Ne kuumaliimat näkyy liikaa. Muuten tuo 3,6 W valoteho näyttäisi ainakin sisätiloissa oikeen sopivalta ja täytyy myöntää, että on aika 8) Mutta purkuun tuo nyt kuitenkin menee. Niitä kuumaliimoja on mahdoton kaapia purkamatta koko hommaa. Tosin olin kaukaa viisas ja pessimistinä tein sabluunan väliseinälle :)

Ja tuo nyt hiukan hukkaa valoa väärään paikkaan, mutta se on mahdotonta (tai ainakin järjetön työmäärä) estää, koska tuo oranssi heijastin on vain heijastinlätkä suoraan ulkolasia vasten. Oikein hyvä kuitenkin tuli pl. ne kuumaliimat.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5433
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kiinasta saapunut ledipötköjä yms roinaa, joten palailen pian vilkkujen pariin... Varmaankin tällä viikolla, ennen kattokelejä kuitenkin 8)

Tilasin sitten tuulisuojan tuohon Jenkeistä. Makso n. 250 e rahteineen ja tullin voitelemattomuusrahaa sitten suoraan 70 e päälle, joka siis oli negatiivinen yllätys. Kuitenkin lopulta ihan ok-hintainen.

Mulla lukee joka lapussa, että kyseessä on 900 95-98 ja 9-3 98-03 sopiva häkkyrä. Pitäisi olla myös OEM, mutta missään ei lue tekstiä "Saab". Kuitenkin paketin sisällä oli kuitti, jossa seisoi nätisti BMW 3-series :roll: Summakin kutakuinkin samaa luokkaa, eli ei voi olla tullin "hämäystä" (mun logiikalla).

Myyjän puolelta ei liiemmin tietoa heru, jotain vain mumisi takaisin. Oma autokin on tuolla kaaaaaaaukana, enkä sitä pitkään aikaan näe. Jotta saisin yöni nukuttua, voisiko joku avon omistava kanssasaabisti hieman jelpata.

Kuva
Mitat:
A: niskatukien väli 60,5 cm
B: turvavyötolppien väli 109,5 cm
C: takapenkin päälle tuleva osuus 50,5 cm
D: häkkyrän korkeus 38,0 cm

Onko tuolla edes teoreettisia mahdollisuuksia olla oikea malli? Vähän pieneltä se yhtäkkiseltään vaikuttaa. Toki pienihän on se cabben takapenkkikin, mutta mutta...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5433
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Paistaa se aurinko mullekki joskus :saab:

Eli turvavyötolppien väli on kuulemma about 111 cm, joten tuo Bemarin häkkyrä oli sittenkin ilmeisesti Saabin. Ja pienellä kuvagooglauksella vahvistan tuota huhua 8)

Siinä siis tuli tollanen suojapussikin mukana. Menee mukavemmin picnic-korin kanssa takakonttiin.. Ja saa viikattua siististi ruutuliinan ton päälle.
Kuva.

Ite pitkään miettiny, et millanen se tuulisuoja on (Youtubesta kattellu vain mainoksia mut näyttävät vain effektin) eli ihan vain ylihinnoteltua kärpäsverkkoa.
Kuva

Ja se varsinainen valopilkahdus. Ainahan se on pätenyt, että kun joku homma ei suju, niin jää hetkeksi jäähylle. Tässä tapauksessa vilkun mallailussa skippasin kuumaliiman, ja testailin kokonaisuutta ensin ilmastointiteipillä. Eli teippailin 12 cm pitkän ledipötkylän.

Tollanen
Kuva

Tohon
Kuva

Niinku näin. Huomaa, että tossa on vain yksi rivi ledejä. Heijastimen taite tekee ton effektin eri korkeuksille.
Kuva

Kuva

Noita pötköjä siis tulossa kaksi kappaletta vierekkäin; toinen palaa parkkina ja toinen vilkkuu vilkun tahdissa 8)

Tosin olen sen verran pessimisti, että veikkaan noiden himmenevän parissa viikossa... Siksi harkitsen edelleen vakavasti ihan vain hehkulankapolttimoita. Toki vilkun vois toteuttaa tilaongelmien vuoksi ledipötköllä.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5433
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 ja OG900 i8 2D med kattoluukku

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Lainaan vähän tilaa tälle tosisaabille gm-tarinoinnin ohessa...

Elikkä Facebookissa kaveri ilmoitti, että auto lähtee paaliin. Minähän sitä ryntäsin pelastamaan.

Kuva
Edustuskuva.

Koeajamatta auton otin vastaan, koska verot oli rästis. Mut ei se niin justiinsa ole. Tänään kuitenkin lisäsin n. 2l öljyä ja toiset saman verran pakkasnestettä, jotta touhutarrat saivat hintansa haukuttua.

Autohan melko rajussa kunnossa, mutta tuo 2 ovea ja kattoluukku painosti mieltä... Tosin ehkä helpoin tie olisi ostaa kunnollinen aihio, johon siirtää tuosta katto? :D

Kuva
Kukkii se perunaki

Kuva
Ohjaustehostin ei ole ihan linjassa... Mut mitä sellasella edes tekee tällaisessa kasariautossa :D

Kuva


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Edelliset räkäpaikat

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Valokatkasijan funktio on looginen: katkasija paikalleen ja valot syttyy, katkasija irti niin sammuu :D

Onko tässä järkeä? No ei... Maksanu tähän mennessä:

Konttorille 11 €
Rästiverot vajaa 70 €
Touhutarrat 26,60 €, toiset ku vien kotio eli 53,20 €
Bensaa tankkasin 20 €
Isältä vuonna nakki pöllittyä pakkasnestettä 2 €???
Lisätyt öljyt tuli kaupan päälle 0 €

Menot (ilman kotimatkabensoja viikon päästä) 156,20 €

Menoja karsivia:

Tyhjät pullot takakontis ehkä 5 €
Viime kesänä uusittu laturi, saisko siitä 30 € hyvällä tuurilla?
Uudet sytkäosat, jokka voin myydä isälle vaikka 20 €
Avaamaton pullo Shellin ATF:fää, 10 €?
Kai ton rekisterikilven heijastinpaneelin saa myytyä 10 €
Ehjät valot, ehkä kaikkinensa 20 €
Kun kotona kuitenki käyn, niin bussilippu maksaa takasi 17 €, bensat (ja autos muutaki kuluvaa ku bensat) Volvoon 30 € -> säästöä 13 €

Tulot pahimmas tapaukses 108 €

Tappio: 48,2 €. Saisko sen verran ku ton myy romuraudaks? :D

Eli puran ja katon, että kuinka paha projekti toi oikeasti on. Harrastuksiahan nämä. Ja tiedän kyllä, että 500 € saisi melko siistin pelin, mutta sittenhän ei olisi harrasteautoa :lol: Ja kai siinä jotain mielihyvää saa, jos tosta viä pitkällä aikavälillä tekee hyvän 8)

Kotona kuusen alla makaa MY83 4D i8, josta saa melko paljon random-osia. Tosin sisustan joutuu muualta kaivaan, JOS tämä nyt koskaan siihen saakka pääsee...

Visiot:

-Huoraportaat (hankittu)
-Bordellinpunanen sisusta tai gepardikuvioidut penkinpäälliset
-Ericsson 198 autotelineellä autopuhelimeksi (löytyy vintiltä)
-Pallokaiuttimet
-Nännimankka
-Suhina ja kasikoneen äänet, eli T8 (kasitappises on nätit äänet)
-Kromimangelssit

Mut kattoo ny miten intoa piisaa...

Nii juu. Kattoluukun ympärillä ja kiskoilla ei ollut näkyvää ruostetta :!: Tosin voihan sieltäkin ylläri löytyä :saab:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5433
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 ja OG900 i8 2D med kattoluukku

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Heiheihei, nyt on porukka katsonut liikaa Kummelia! Mitää perintöä odotellessa. En minä tuosta vanhuksesta osia viä myy. Osia myyn, jos paalaan tuon (sitä tietoa odotatte ainaki kesään). Mulla on ihan aikusten oikeesti tarkotus pelastaa tuo palanen Saabin historiaa.

:lol:

:saab:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin