^joo, en laita lämmitystä päälle kalenterin enkä edes ulkolämpötilan mukaan. Laitan lämmitystä sen mukaan miten itse koen tai matkustajat kokee lämmityksen tarpeen autossa. Siihen vaikuttaa moni muu asia kuin kalenteri tai ulkolämpötila. Ekana tulee mieleen auton sisälämpötila liikkeelle lähtiessä, esim töistä lähden kuivalla +18-asteisella autolla, kotoa kovillakin pakkasilla tallissa yleensä vähän plussalla, kun taas jos auto on seissyt ulkona niin lämpötila on sitten mitä se on. Ja tähän vaikuttaa lisänä vielä auton sisätilojen esilämmitys.
Seuraava asia mikä vaikuttaa on ajomatkan pituus suhteessa tuohon lähtösisälämpötilaan ja ulkolämpötilaan. Töistä sillä lämpimällä autolla lähtiessä kotiin on matkaa 4 km eli n. 10 minuuttia. Jos ulkona on vaikka nollassa ja mulla kuitenkin takki päällä, niin tuolla matkalla ei tarvita lämmitystä, kun auto ei ehdi jäähtyä käytännössä yhtään.
Pidemmillä matkoilla sitten taas ihan eri asia. En minäkään halua istua toppatakki päällä parin tunnin ajomatkaa. Lyhyemmillä matkoilla taas en halua olla riisumassa takkia aina autoon mennessä ja kaivamassa sitä taas päälle kun lähtee autosta pois. Varsinkin kun autoon palatessa se onkin taas kylmä, joten ajoon lähdettäisiin takki päällä ja muutaman kilsan päästä pitää alkaa vähentämään vaatetta kun tulee kuuma, kunnes taas muutaman kilsan päästä ollaankin perillä ja kaivetaan takki taas esiin.
Ja sitten tuo vaatetus ym. henkilökohtaiset seikat laajemmin. Esimerkiksi talvisin käyn noin viikottain landella metsähommissa ja vastaavissa puuhissa. Puen kotona päälle kerraston, väliasun ulkolämpötilan mukaisesti ja työvaatteet. Kun lähden matkaan niin harvoin tulee pakkasillakaan kaipuuta lämmitykselle, kun vaatetta voi olla eskimolla. Sen sijaan huurteenpoisto voi lämpöä vaatia, niin sitä laitetaan sitten taas tarpeen mukaan.
Takaisinpäin kun lähden niin mulla on rääkin jälkeen kuuma ja on hiki. Missään nimessä en itse kaipaa lämpöä, mutta lasit vetää huuruun koska hikoilen kuin sika. Siis taas lämpöä tarpeen mukaan oikeisiin paikkoihin. Samaa kaavaa toteutin Saabin kanssa, eli mökiltä lähtiessä en todellakaan pistänyt lämmitystä täysille, vaan päin vastoin huurteenpoisto kuntoon ja ohjaamon lämpötila melko alas, jotta itsellä on mukavaa.
Pointti on siis se, että talvella käytetään lämmitystä kun sitä tarvitaan. Ja tarve riippuu todella monesta asiasta, eikä vähiten ihan henkilökohtaisesta mieltymyksestä. Itse en kovin herkästi palele ja viihdyn yleisesti viileässä, vaimo taas värisee kun kotona sisälämpötila laskee alle 22 asteen (tosin valitus kuumuudesta alkaa kun lämpötila nousee tuosta muutaman asteen

).
Sähköautossa täysin pölhöä lämmittää ihan vain siksi kun kalenterissa lukee talvi tai koska ulkolämpötila on x tai y astetta, koska kaikki tuotettu lämpöenergia maksetaan ladattuna sähkönä, tai hybridissä kalleimmalla mahdollisella tavalla, eli polttoamalla bensaa moottorissa, jonka hukkalämpö (eikä siis varsinainen käyttötarkoitus) muuttuu tässä kohtaa käyttämisen syyksi. Ja kun tuossa metodissa on vielä omat kohtuupitkät viiveensä, ei ole mitään järkeä käyttää polttomoottoria lämmitystarkoituksessa itselleni hyvin tyypillisillä 1-4 km matkoilla, kun lämmintä alkaa saamaan vasta siinä kohtaa kun tullaan perille.
Tuo olisi siis yhtä pölhöä kuin se että talvella menee eristämättömään pihavarastoon viideksi minuutiksi kaivamaan jotain kamoja, niin pistää siksi aikaa 5 kW puhaltimen tohottamaan lämpöä sinne vajaan. Polttomoottoriautolla tämä ei ole oikeastaan yhtään pölhöä, koska lämmitys tapahtuu hukkalämmöllä, paitsi silloin kun apuna on Eberi tai vastaava.
Nämä on näitä asioita joita joutuu sähköautoilija pohtimaan outside the box, eli pitää vähän ravistella niitä totuttuja toimintatapoja ja myöntää että ehkä se aikaisemmin totuttu tapa toimia ei ole optimaalinen enää uuden tekniikan aikana. Ihan mitsumiestenkin keskuudessa väännetään peistä siitä pitääkö autossa olla aina lämmitys päällä tasan samalla lämpötilapyynnillä vai onko noloa vai järkevää (vai kenties molempia?) säätää lämpöä ihan sen mukaan miltä jokaisesta itse tuntuu ja mahdollisesti optimoida sähkörangea tinkimällä lämmöistä. Mulle tämä menee siihen kategoriaan, että ei kiinnosta miten muut toimii ja jos joku kokee mun tavan toimia jotenkin omaa moraaliaan loukkaavana, niin omapa on ongelmansa.
aero kirjoitti: ↑Su Elo 01, 2021 11:26
Mites muuten, kun mitsussa kuitenkin on dinosauruslaturi, niin onko siinä miten pyritty optimoimaan kylmien kelien sähkökykyä?
Nyt en ihan ymmärtänyt kysymystä, voitko tarkentaa niin vastaan mielelläni?
aero kirjoitti: ↑Su Elo 01, 2021 11:26
Mutta siinä onkin jo
kunnon talvikeli 
, se on jo vähän tarkempi speksi kuin pelkkä talvikeli. Oletettavasti parikymppiä pakkasta ja vähän luntakin päässyt maahan asti.
Joku 10-15 siellä oli kai pakkasta ollut. Ja lämmitystä oli käytetty ihan normaalisti, tosin loppumatkasta kai vähän alennettu pyyntiä kun alkoi mietityttämään pääsevätkö mökille saakka.
Mitsussakin siis pudotus nollakeliin pudottaa sitä rangea ilman lämmitystä jotain 20 %, sitten kun ollaan siellä 10-15 asteen pakkasessa ja käytetään lämmitystä, niin kyllä se alkaa helposti jo olemaan puolet pienempi. Riippuu monesta seikasta kuitenkin, esim esilämmityksellä säästää paljon energiaa, kun auto pusketaan lämpimäksi pääosin verkko- eikä akkuvirralla.