jakoketjun vaihto
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: jakoketjun vaihto
Olikohan Wis ohje, että ulkoneman ollessa 15 mm ketjun vaihto riittää. Kohta tietty joku kirjoittaa, että ei; kaikki uusiksi, mutta onneksi omistaan saa korjata ja jättää korjaamatta mitä vaan.
Taitaa suomen teillä olla aika monta autoa, joihin on pelkkä ketju vaihdettu. Toki koko jakopää olis hyvä rempata, mutta kulu ja työmäärä on hieman toista kuin pelkän ketjun vaihto...
Itsellä on ajatus vaihtaa Jalmariin pelkkä ketju, katotaan sit miten käy.
Taitaa suomen teillä olla aika monta autoa, joihin on pelkkä ketju vaihdettu. Toki koko jakopää olis hyvä rempata, mutta kulu ja työmäärä on hieman toista kuin pelkän ketjun vaihto...
Itsellä on ajatus vaihtaa Jalmariin pelkkä ketju, katotaan sit miten käy.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: jakoketjun vaihto
15mm ei pitäs ääntää... Tp-ketjua epäilisin, tai muu ääni?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: jakoketjun vaihto
Pelkkä jakoketjun vaihto ja tp-ketjun poisto on ihan validi säästöremppa.
Useampi tullut tehtyä, yhessä tosin oli jakoketjun kiristimen laahain jo puhki kulunut ja siitä piti tarkoituksella irroittaa päästä palanen, ettei irtoa itekseen koneen käydessä...
Hyvin on toiminut noinkin, mutta tokihan tuosta asiakkaan kanssa keskusteltiin ja omalla vastuulla jätettiin noin, eikä ruvettu irroittelemaan moottoria...
Ehkä se reilu 1300€ jakopääremppa ei oo kaikkiin vanhempiin autoihin järkevä, kun auton hinta on ehkä 1500-2000€ ja toimivan jakopään saa kuitenkin 500euron pintaan...
Useampi tullut tehtyä, yhessä tosin oli jakoketjun kiristimen laahain jo puhki kulunut ja siitä piti tarkoituksella irroittaa päästä palanen, ettei irtoa itekseen koneen käydessä...
Hyvin on toiminut noinkin, mutta tokihan tuosta asiakkaan kanssa keskusteltiin ja omalla vastuulla jätettiin noin, eikä ruvettu irroittelemaan moottoria...
Ehkä se reilu 1300€ jakopääremppa ei oo kaikkiin vanhempiin autoihin järkevä, kun auton hinta on ehkä 1500-2000€ ja toimivan jakopään saa kuitenkin 500euron pintaan...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: jakoketjun vaihto
Mikä muuten lie on kiristimen ulkonema uusilla jakopään rojuilla?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: jakoketjun vaihto
Hmm voihan se tietty olla suht normaali toi käyntiääni, ei oo kokemusta saabeista niin en tiiä miten hiljanen toi nyt uutena on. Muista merkeistä ja ketjujakopäistä on enemmänkin kokemusta. Eli siis tuossa 2,0t:ssäkin on tasapainoakseli, mie luulin et se on vaan siin 2,3. Aina sitä uutta oppii
9-5 2.0T Vector A wagon vm06
9-5 2.0t SE vm99
9-5 2.0t SE vm99
Re: jakoketjun vaihto
Saattaisinhan mie keretä jokupäivä kuuntelemaan moottoriasi ja voit samalla kuunnella miun mielestä ehjää konetta vertailunvuoksi?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: jakoketjun vaihto
Olisi viikonlopun projektina jakoketjun vaihto yläkautta ja tp-ketjun poisto. Kuinkas tuo uuden ketjun pyöritys paikalleen, tarvitseeko nokka-akselit irrottaa vai pystyykö merkit kohdallaan alakertaa pyörittämään ilman pelkoa mäntien osumisesta venttiileihin?
OG 900S
Re: jakoketjun vaihto
Eli jos oikein tulkitsin niin onnistuu ilman nokkien irroitusta ja pelkkää alakertaa pyörittäen?
OG 900S
Re: jakoketjun vaihto
Pitää nokkiakin pyörittää, muuten osuu venttiilit mäntiin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: jakoketjun vaihto
Ja ketjua pitää nokkien rattailla siihen tehdyllä ohjurilla tai parilla lukkopihtejä, muuten nokkien hyökkäillessä ketju hyppii yli.
* 9-5 Aero MY03 *
Re: jakoketjun vaihto
Mietin tossa, että periaatteessa voisihan homman tehdä niinkin, että ottaa sytytystulpat pois ja nokka-akselit. Näin tehtynä kaikki venttiilit on kiinni ja moottori ei vastusta pyörittämistä, kun tulpat puuttuu. Sitten vaan lopuksi jakomerkit kohdalleen alakerrasta ja nokat takaisin oikeassa asennossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: jakoketjun vaihto
Muistaakseni jotenkin näin: Vanhan ketjun kiinnitys nokkiin vaikka rautalangalla. Vanha ketju poikki. Uusi ketju väliaikaisella lukolla vanhan perään kiinni. Ohjuri kanteen paikoilleen. Rautalangat pois. Kuningaspultista pyörittämällä ketju paikoilleen uutta syöttämällä. Jos nokka hyppää kaikesta huolimatta ja jako on sekaisin, niin kiristäjän irroittamalla saa pelivaraa ja voi nostaa jaon kohdalleen. Kiristin takaisin kiinni ja pyörittämällä taas tsekataan merkit. Ihan tasanhan se ei välttämättä mene, kun laahaimet on (tod. näk.) vähän urilla. Hakemista voi olla useammankin kerran tiedossa .
Toki kaikkea pientä askaretta on tuolla työvaiheiden välissä (kuten "yläkerran" ja jakopään suojaus putoavilta kamoilta), mutta about ulkomuistista noin.
Jos meni mistiin, niin tekijämiehet korjaa.
Toki kaikkea pientä askaretta on tuolla työvaiheiden välissä (kuten "yläkerran" ja jakopään suojaus putoavilta kamoilta), mutta about ulkomuistista noin.
Jos meni mistiin, niin tekijämiehet korjaa.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: jakoketjun vaihto
Tutkailin tuosta irtokannesta tuota venttiileitten aukeamista, kun vähän merkistä pyöräyttää takaisinpäin niin on aikalailla kaikki venttiilit kiinni. Eli mielestäni kyllä mahtuisi pyörimään nokat paikallaankin pelkkää alakertaa pyörittäen. Irroittelin tänään öljypohjan oli aikalailla tp-ketjun rattaiden paloja pohjalla.
OG 900S
Re: jakoketjun vaihto
Eikö tuo ole ihan helpoin laittaa nokat merkkeihin jolloin ei venat ikinä ota mänttiin. Nokkapyörät pois ja kampurasta pyöritellä ketju kohdilleen?
Kampura merkkiin, nokkapyörät takaisin, pakonokasta kireelle jne. (kiristin puljata)
Kampura merkkiin, nokkapyörät takaisin, pakonokasta kireelle jne. (kiristin puljata)
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower