Ruosteongelmat
Re: Ruosteongelmat
Miljoona tapaa on. Omalla kohdalla pääasia on, että nyt kun sisälokarit on kiinni, ei niitä tämän auton kohdalla enää tarvitse irrottaa. Putsaa kurat ja suihkii pellavaöljyä aina renkaanvaihto yhteydessä korkeintaan. Tosiaan jonkun kitin vaatii tuo pyöräkotelon ala liitos. Tehtaan jäljiltäkin aukkoja takakonttiin kitattu.
Re: Ruosteongelmat
Olen hitsannnut meidän Ducatoa 14 vuoden ajan joka vuosi niin on ollut aikaa tutkia eri hitsaustapojen, käytettävien teräsmatiriaalien ja suoja-aineiden vaikutuksia.Bapsu kirjoitti: ↑Su Kesä 22, 2025 11:34Pakkohan sinne pistehitsattuun pokkaukseen on jotain laittaa tiivistämään ettei suolavellit pääse sisään. Itse tosiaan tungin maalia siihen pokkaukseen sen mitä sitä saa sinne laitettua. Tämän perään kotelosuojaa sauma täyteen, ylimääräset pois ja korikittiä siihen sitten päälle tiivistämään. Ja kotelosuojatessa toki kittasin alaosan saumasta ensin umpeen ettei kotelosuojat karkaa sieltä peltien välistä.
Tapoja on varmasti miljoona ja maaleja ym. myös. Tuntuu omaan järkeen melkein tärkeimmältä, että kotelosuojaa on paikkojen päällä mahdollisimman monessa paikkaa.
Nuo korikitit lähinnä sulkevat vain kosteuden sisäänsä niin että siitä pääsee vettä kyllä sinne sisään, muttei ulospäin.
Kotelosuoja-ainetta ja sen päälle korimassaa niin tuntuu kestävän ihan ok.
Paras lopputulos on tullut kun olen hitsannut millisestä sinkitystä kamasta paikkapalat ja niihin smaat DIntrolin suojaukset sinkkimaalauksien jälkeen.
Mitään mukavaahan ei tuollaisen sinkityn pellin hitsaaminen ole kun kärisee aika ikävästi mutta sinkitystä noi kannattaa kyllä vaan tehdä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Ruosteongelmat
Sinkkipeltiä hitsatessa vapautuu syanidin kaltaisia huuruja jotka elimistöön päästessä raskasmetallien tavoin ei poistu.
Vuosien "pikkuhitsit" saattaa laueta vuosikymmenten päästä vaikka hermosairautena, hengityasuojain naamalle hitsatessa.
Vuosien "pikkuhitsit" saattaa laueta vuosikymmenten päästä vaikka hermosairautena, hengityasuojain naamalle hitsatessa.
Re: Ruosteongelmat
Eikös femmankin korissa jotain sinkitystä ollut? Ulkotilahommia nuo hitsuut on muutenkin, mutta sinkkihöyryjä kannattaa varoa.
Ng900aeron taktiikassa voi tosiaan olla perääkin, jättämällä pokkaukset "auki" pääsee sieltä paska/kosteus myös pois. Toiminee ainakin helmojen jne kanssa. Tärkeintä lienee että tuota kotelosuojaa on jokapaikassa ja paljon. Ja vielä mieluusti lisäilee muutaman vuoden välein uutta käsittelyä.
Ng900aeron taktiikassa voi tosiaan olla perääkin, jättämällä pokkaukset "auki" pääsee sieltä paska/kosteus myös pois. Toiminee ainakin helmojen jne kanssa. Tärkeintä lienee että tuota kotelosuojaa on jokapaikassa ja paljon. Ja vielä mieluusti lisäilee muutaman vuoden välein uutta käsittelyä.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Ruosteongelmat
Monessa autossa on sinkitty kori jollain tapaa, mutta "irtosinkkkipelti" on pahinta hitsata huurujen takia.
Kiehuu ja palaa tikkurilanvärikartan väreillä ja savunmuodostus 10× verrattuna auton sinkkipellin hitsaus.
Savu on erittäin myrkyllistä hengittää jota ei monikaan tiedosta.
Olen kokenut "sinkkikuumeen"
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sinkkioksidi
Kiehuu ja palaa tikkurilanvärikartan väreillä ja savunmuodostus 10× verrattuna auton sinkkipellin hitsaus.
Savu on erittäin myrkyllistä hengittää jota ei monikaan tiedosta.
Olen kokenut "sinkkikuumeen"
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sinkkioksidi
Re: Ruosteongelmat
mikä estää hiomasta pinnoitetta paikan ulkosyrjiltä 1cm pois niin ei haittaa hits hommia
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Ruosteongelmat
Sinkkikuume on joo täälläkin tiedostettu. Hiomalla tosiaan ne sinkit lähtee ja pakkohan se pelti on putsata ennen hitsuuta jollain että saa tavaran palamaan siististi.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Ruosteongelmat

Mää ratkaisin tuon lattiapellin ja pyöränkotelon päällekkäissauman tuolleen, että täppäilin sen harvakseltaan kiinni migillä. Jätin sinne noin millin ilmaraon, poistin tehtaan koriliiman ja suihkuuttelin auton sisäpuolelta paikkapellin taakse Wurth Rost Stoppia "alamäkeen".
Koteloa maalatessa suihkuuttelin ilmarakoon DP40 - epoksipohjamaalia "ylämäkeen" sen verran, ettei ilmarako mennyt tukkoon. Sitten vielä "alamäkeen" pintamaalia epoksin päälle ja kun tuo kakku oli kuivunut, niin korvasin poistetut orggisliimat sikahintaisella 2-komponentti SIKAPOWER 4720 -liimalla.
Koko kakun kuorrutukseksi Raptoria massaruiskulla, tuota en sohinut paikkapellin ilmarakoon.
Juu, olen tarinoinut aiheesta tuotelinkkeineen + 85% fosforihapon käytöstä aiemminkin tässä ketjussa (5.6.2020). Tässä kuitenkin kertaus toimivan kuvan kera

Hyvin on tuo korjaus jo 5 vuotta kestänyt, katotaan, että viitsinkö tulevan jousirempan yhteydessä riipaista sisäloksut veks ja päivittää tilanteen kuvina

Ja jos joku ihmettelee, että mikä häslinki tuon yhden peltipaikan takia on, niin sen takana näyttää tuolta:

Tuo koko peltipino on tehtaalla ainoastaan liimattu pyöränkotelon pystysuoraan peltiin sisäpuolelta

2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Ruosteongelmat
Oon ite lamellilaikalla hionut sinkityn pellin reunoista sinkkejä veke ennen hitsausta.
Mun tuurillani on muutenkin ulkoilmassa hitsatessa ollut aina vähintään jokin myrskytuuli päällä niin ei siellä ole paljoa mitkään syanidit ehtineet oleilemaan

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Ruosteongelmat
Irtosinkkipeltipaikassa ei ihan käy noin.
Tehtaalla sinkitys tehdään eri tavalla ja sinkki "imeytyy" peltiin eri tavalla kuin dippaaminen.
Sinkitysmenetelmiä on ainakin 3 erinlaista ja vanhoissa autoissa se halvin, sen pellin hiominen auttaa.
Sinkin väri kertoo jo mikä kyseessä, pulttiliikkeen pulteissa näkyy selkeä ero tumman harmaa on se mikä kuohuu hitsatessa ja kirkassinkkinen ei niin paljoa.
Tarvii olla varsinkin puikolla 1-2mm sinkkipeltiä vetävällä kokemusta, että saa siistin pinnan ja yleensäkkin pysymään kiinni jossain.
Vaikka tämä ei ketjun aiheeseen liitykkään niin joku omasta terveydestä huolehtiva saattaa ottaa neuvosta vaarin ja suojata ihteensä, moni sauraus laukeaa sitten vasta kun odotellaan eläkkeelle pääsyä.
Re: Ruosteongelmat
Noita kirkaspeltejä olen käyttänyt hitsatessa ja niistä pyyhkäissyt lamellilaikalla sen sinkin veke.Monikossa kirjoitti: ↑Ti Kesä 24, 2025 06:50
Irtosinkkipeltipaikassa ei ihan käy noin.
Tehtaalla sinkitys tehdään eri tavalla ja sinkki "imeytyy" peltiin eri tavalla kuin dippaaminen.
Sinkitysmenetelmiä on ainakin 3 erinlaista ja vanhoissa autoissa se halvin, sen pellin hiominen auttaa.
Sinkin väri kertoo jo mikä kyseessä, pulttiliikkeen pulteissa näkyy selkeä ero tumman harmaa on se mikä kuohuu hitsatessa ja kirkassinkkinen ei niin paljoa.
Tarvii olla varsinkin puikolla 1-2mm sinkkipeltiä vetävällä kokemusta, että saa siistin pinnan ja yleensäkkin pysymään kiinni jossain.
Vaikka tämä ei ketjun aiheeseen liitykkään niin joku omasta terveydestä huolehtiva saattaa ottaa neuvosta vaarin ja suojata ihteensä, moni sauraus laukeaa sitten vasta kun odotellaan eläkkeelle pääsyä.
Ja siis ainakin 5v hapettuneita kirkaspeltejä jotka oli taiteltu piipunahtuiksi ja piippujen juripelleiksi mutta purin piiput veke niin ei tarvinnut niitä pellittää ja taitellut osat joutivat parempaan käyttöön eli Ducatoon

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Ruosteongelmat
Nyt erilaista ruoste ongelmaa, mutta ruosteeseen liittyy niin laitan kuvan.

Ahtoletku lipsahti irti coolerilta. Onneksi euron vika, ehdin jo säikähtää.. Tielle ei varsinaisesti jättänyt kun ihan pinta kaasulla ajeli. Toisenkin päädyn dremeloin poikki, oli ihan paperia. Tarkastakaa/uusikaa nuo ennen ongelmia. Päältä päin ei olisi voinut arvata taaskaan noin huonoksi.

Ahtoletku lipsahti irti coolerilta. Onneksi euron vika, ehdin jo säikähtää.. Tielle ei varsinaisesti jättänyt kun ihan pinta kaasulla ajeli. Toisenkin päädyn dremeloin poikki, oli ihan paperia. Tarkastakaa/uusikaa nuo ennen ongelmia. Päältä päin ei olisi voinut arvata taaskaan noin huonoksi.
Re: Ruosteongelmat
Jaaha, kiitti uudesta tarkistuskohteesta.
Jatketaan listaa otsikon mukaisesti:
Jos femma ei ole muutamaan vuoteen pompannut katsastuksessa väljistä taka-akselin poikittaispuslista, eikä niitä ole omatoimisesti vaihdettu, niin saattaa käydä kuten mulle:


Eli tuossa oli umpijumiin ruostunut pusla hiljalleen nitkuttanut alatukivarren puoliksi poikki. Onneksi erehdyin vahingossa nytkäyttämään autoa parkkipaikalla peruutusvaihteella ja käsijarru oli päällä.
Siinä napsahti, eikä onneksi maantiellä. Oikeanpuolimmaisesta murtopinnasta näkee, että tukivarsi oli vielä kohtuullisessa kunnossa, vasen murtopinta oli selkeästi ratkennut jo aiemmin, mutta ei sekään ruosteen ohentama ole.
Jatketaan listaa otsikon mukaisesti:
Jos femma ei ole muutamaan vuoteen pompannut katsastuksessa väljistä taka-akselin poikittaispuslista, eikä niitä ole omatoimisesti vaihdettu, niin saattaa käydä kuten mulle:


Eli tuossa oli umpijumiin ruostunut pusla hiljalleen nitkuttanut alatukivarren puoliksi poikki. Onneksi erehdyin vahingossa nytkäyttämään autoa parkkipaikalla peruutusvaihteella ja käsijarru oli päällä.
Siinä napsahti, eikä onneksi maantiellä. Oikeanpuolimmaisesta murtopinnasta näkee, että tukivarsi oli vielä kohtuullisessa kunnossa, vasen murtopinta oli selkeästi ratkennut jo aiemmin, mutta ei sekään ruosteen ohentama ole.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Ruosteongelmat
Kaikki lahoaa
Nyt varasaabista tankki repsotti, joka piti ottaa ajoon kun letkut irtoili. Letkut ns ajo saabista kiinni ja taas toimii.

Nuukana leikkasin 1,5mm pellistä 79x4cm soiroin ja pistin kulmapalat sitruunahappoon. Tuleepahan nyt ilmaiseksi uusi panta.. 83,5cm suoritettuna laipasta laitaan. Sinkkimaali päälle kunhan hitsaan kulmat kiinni ja on melkein OEM

Nyt varasaabista tankki repsotti, joka piti ottaa ajoon kun letkut irtoili. Letkut ns ajo saabista kiinni ja taas toimii.

Nuukana leikkasin 1,5mm pellistä 79x4cm soiroin ja pistin kulmapalat sitruunahappoon. Tuleepahan nyt ilmaiseksi uusi panta.. 83,5cm suoritettuna laipasta laitaan. Sinkkimaali päälle kunhan hitsaan kulmat kiinni ja on melkein OEM

Re: Ruosteongelmat
^ Olen knssa ihmetellyt miksi pitää vandalisoida Saabien takapenkkien alustaa kun tankin irroittaminen on niin yksinkertainen toimenpide esim polttoainepumppua vaihdettaessa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98