Hyvin sanottu. Vain häiriöksi tai vaaraksi oleminen noteerataan, eikä kovin positiivisesti...Moukarimies kirjoitti:Kirjoitat täyttä asiaa. Välillä nämä palstan ohitusjutut ovat sen sävyisiä, että siellä on taas joku vanhalla turbo-Saabilla lämittänyt täysillä näyttääkseen maailmalle jotain. Kun vain tietäisivät, kuinka vähän ketään heidän autosa ja sen suorituskyky oikeasti kiinnostaa...Niin, siitä se kohellus alkaa kun luulee tietävänsä, että muut aliarvioivat Saabia. Näyttämisen halu ohjaa valitettavan monia.
Kateutta?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Hölösuu"
Moukarimies kirjoitti: Kirjoitat täyttä asiaa. Välillä nämä palstan ohitusjutut ovat sen sävyisiä, että siellä on taas joku vanhalla turbo-Saabilla lämittänyt täysillä näyttääkseen maailmalle jotain. Kun vain tietäisivät, kuinka vähän ketään heidän autosa ja sen suorituskyky oikeasti kiinnostaa...
Moukarimies kirjoitti: Viime kesänä siirryin vuoden 02 VW Golf variant TDI:n rattiin
Yksi ja toinen kirjoitti:Monen merkkisillä kulkineilla ajavat tuntuvat sortuvan tuon mystisen voimakentän vaikutusalueella. Kaikkein alttiimpia näyttäisivät kuitenkin olevan VAG-konsernin tuotteilla ajavat kuljettajat (nämä TDI/TiD/mitkälie kirjainhässäkät).
Vain huomioita... Viestintuojaa ei sitten ammuta

SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- Matalapaineturbo
Iltaa!
Turha on tosiaan viestintuojaa ampua
Itse en usko siihen, että auton pakoputkilla tai merkillä olisi väliä ohituksen kohteeksi joutumisen kanssa.
Sillä taas on oman hyvän olon kanssa tekemistä, että osaa unohtaa jos joku on ohittanut jollain "huonommalla" autolla eikä luule itsestään/autostaan liikoja. Lauantaina ajoin Volkkarillani moottoriliikennetiellä pari vuotta vanhan AMG-Mercedeksen edelle vasenta kaistaa käyttäen. Sitä kuljettajaa ei varmaankaan juuri kiinnostanut tällainen "nöyryytys", koska hän jatkoi ajamistaan tasaisella nopeudella omalla kaistallaan ja seuraavissa liikennevaloissa hän lähti matkaan tyylikkäästi ilman mitään temppuiluja. Minä väitän, että ohittaminen tehdään pääsääntöisesti sen takia, että ohittaja haluaa ajaa omaan tahtiinsa. Se nyt on yks hailee, jos jollakin edessä ajavalla lukee takapaksin kannessa turbo; siitä otetaan edelle, jos oma tahti häiriintyy ja ohittaminen on mahdollista sekä järkevää. On meikäläisenkin edelle menty monenlaisilla autoilla, se on mulle yks hailee. Tärkeintä on että mennään edelle eikä tehdä jonoa!
Lisätään vielä hieman:
"Ajoi perhana mun edelle, mä näytän sille!" Jos oikeissa automaissa, esim. Saksassa ja Ranskassa ajateltaisiin näin, niin täkäläiset Saab-kuljettajat olisivat henkisesti täysin loppuja. Pitäiskö meikänkin olla ihan rikki siitä, että joku vetää Mersun CLS:llä Autobahnilla edelle enkä millään pysy perässä? Suomeenkin pitäisi saada enemmän sellaista asennetta, että ajetaan omaa ajoa säntillisesti (suuntavilkut ja tilan antaminen) ja kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta ajatellen (hätävilkun käyttö moottoritiellä). Ketä kiinnostaa, vaikka Suomessa periaatteessa onkin laitonta lyödä hätävilkkuja päälle vauhdissa. Lainsäädännön pitäisi seurata nykyaikaa ja ihmisten ajatella liikenteessä enemmän. Itse olen Tampere-Helsinki -välillä nähnyt monia sellaisia tilanteita, joissa siitä olisi apua.
Turha on tosiaan viestintuojaa ampua

Sillä taas on oman hyvän olon kanssa tekemistä, että osaa unohtaa jos joku on ohittanut jollain "huonommalla" autolla eikä luule itsestään/autostaan liikoja. Lauantaina ajoin Volkkarillani moottoriliikennetiellä pari vuotta vanhan AMG-Mercedeksen edelle vasenta kaistaa käyttäen. Sitä kuljettajaa ei varmaankaan juuri kiinnostanut tällainen "nöyryytys", koska hän jatkoi ajamistaan tasaisella nopeudella omalla kaistallaan ja seuraavissa liikennevaloissa hän lähti matkaan tyylikkäästi ilman mitään temppuiluja. Minä väitän, että ohittaminen tehdään pääsääntöisesti sen takia, että ohittaja haluaa ajaa omaan tahtiinsa. Se nyt on yks hailee, jos jollakin edessä ajavalla lukee takapaksin kannessa turbo; siitä otetaan edelle, jos oma tahti häiriintyy ja ohittaminen on mahdollista sekä järkevää. On meikäläisenkin edelle menty monenlaisilla autoilla, se on mulle yks hailee. Tärkeintä on että mennään edelle eikä tehdä jonoa!
Lisätään vielä hieman:
"Ajoi perhana mun edelle, mä näytän sille!" Jos oikeissa automaissa, esim. Saksassa ja Ranskassa ajateltaisiin näin, niin täkäläiset Saab-kuljettajat olisivat henkisesti täysin loppuja. Pitäiskö meikänkin olla ihan rikki siitä, että joku vetää Mersun CLS:llä Autobahnilla edelle enkä millään pysy perässä? Suomeenkin pitäisi saada enemmän sellaista asennetta, että ajetaan omaa ajoa säntillisesti (suuntavilkut ja tilan antaminen) ja kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta ajatellen (hätävilkun käyttö moottoritiellä). Ketä kiinnostaa, vaikka Suomessa periaatteessa onkin laitonta lyödä hätävilkkuja päälle vauhdissa. Lainsäädännön pitäisi seurata nykyaikaa ja ihmisten ajatella liikenteessä enemmän. Itse olen Tampere-Helsinki -välillä nähnyt monia sellaisia tilanteita, joissa siitä olisi apua.
Tuo CLS on aika(liian) kova vertailupari, ehkäpä saman konsernin merkki esim. Seat olisi kuitenkin hermojen pitävyys mielessä sopivampi kohde testata omaa malttiaan... no, ihan oikeasti eihän tällaisista asioista tule liikenteessä stressiä repiä. Minäkin töistä tullessani tulin ohitetuksi motarilla wanhalla dieseli mersulla, palamattoman naftan käry ei aiheuttanut oikean nilkan ojentumista, vaan ilman sisäkiertonapin painalluksenMoukarimies kirjoitti:Iltaa!
Turha on tosiaan viestintuojaa ampuaItse en usko siihen, että auton pakoputkilla tai merkillä olisi väliä ohituksen kohteeksi joutumisen kanssa.
Lisätään vielä hieman:

Eikös joissakin autoissa mene hätävilkut automaattisesti päälle, jos jarrua oikein kovasti polkaisee? Muistaakseni rellu oli ehkä ainakin yksi sellainen...
-
- Matalapaineturbo
Myönnän, että vertailuni on täysin epäreilu, mutta pääasiana oli ajatus siitä, että aina joku nopeampi on tulossa takaa. Samaa ajatusmallia kannataa käyttää myös Suomessa moottoriteillä. Olen huomannut, että 140 km/h mittarinopeudessa Suomessakin aina joku tulee taakse ja hänet kannattaa päästää edelle. Pääasia ettei tehdä jonoa!
Mielestäni saksassa taitaa olla autoissa sellaiset anturit että jos tekee äkkijarrutuksen autobahnilla niin iskee hätävilkut päälle autosta. Taisi olla kyseistä laitetta vähän aikaa myynnissä myös ex. duunissani.Bob kirjoitti: Eikös joissakin autoissa mene hätävilkut automaattisesti päälle, jos jarrua oikein kovasti polkaisee? Muistaakseni rellu oli ehkä ainakin yksi sellainen...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Hölösuu"
- Viesti:
Pösöllä oli ainakin tarkoitus ottaa joskus tuo "hätävilkkujarrutus" käyttöön... eipä tullut 607:ssa vastaan, joskus vähän kokeilin jarrua polkasta... 

9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Muistaakseni tuo systeemi piti poistaa Suomeen tuoduista autoista,Money For Nothing kirjoitti:Pösöllä oli ainakin tarkoitus ottaa joskus tuo "hätävilkkujarrutus" käyttöön... eipä tullut 607:ssa vastaan, joskus vähän kokeilin jarrua polkasta...
koska Suomen omituinen laki kieltää ehdottomasti hätävilkkujen käytön liikkuvassa autossa.
Huomattavasti paremminhan tuollaisella systeemillä varustettu auto havaittaisiin,
jos esim. moottoritiellä joutuisi tekemään hätäjarrutuksen.
Ulkomaillahan onkin tapana kytkeä hätävilkut välittömästi päälle, jos moottoritiellä on jokin odottamaton este.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
-
- "Hölösuu"
Ei nyt suoraan tähän liity, mutta musta tuntuu, että ainakin Suomessa hätävilkut ovat kärsineet aikamoisen inflaation lepsun käytön takia. Päivittäin näkee useaan otteeseen jakeluautoja kaupan ovella hätävilkuttamassa. En nyt missään tapauksessa kuskeja ala syyllistämään, lieneehän tuo ainoa keino herättää "varoitushuomiota", mutta joku toinen keino voisi olla hyvä keksiä yleiseen käytäntöön, koska "hädästähän" noissa tapauksissa ei liene kyse. Toinen tapaus ovat taas nämä tyypit, jotka haluavat autonsa juuri kahvilan eteen parkkiin, vaikka sitten hätävilkuttamalla. Noita en kyllä jaksa ymmärtää 

SS-K Jäsen #2283
-
- "Hölösuu"
- Viesti:
Mersulla taitanee olla, olikohan uus E-sarjalainendq kirjoitti:Eikös joissain uusissa autoissa ole semmoisiakin systeemejä jotka vilkuttaa jarruvaloja kovissa jarrutuksissa, sitä kiivaampaan tahtiin mitä kovempi jarrutus? Kelpaakohan lainsäätäjille.
Tosta jakeluautojen hätävilkkujen käytöstä: Syynä voipi olla osittain parkkipirkot. Muistaakseni ainakin Pietarsaaressa työkaveri sai sakon, ja kävivät sitten valittamassa asiasta. Ilmoittivat yksikantaan että hätävilkut päälle mikäli jalkakäytävälle parkkeeraa.
Toinen tapa millä voi välttää parkkisakon, ainakin vaasan kohdalla, on jättää takaovi/ovet auki. Melko mielivaltaselle tuntuu noi noiden päätökset, jokasella vähän omat tapansa.
Muistan lukeneeni myös tuosta, luin siitä tosin vasta kun kyseiset autot olivat jo myynnissä Suomessa, joten silmiini ei sattunut tuota "poistoa". Mutta hyvin todennäköisesti ne on revitty pois Suomeen tuotaessa. Iki-ihana Suomen lainsäädäntöDefeat kirjoitti: Muistaakseni tuo systeemi piti poistaa Suomeen tuoduista autoista,
koska Suomen omituinen laki kieltää ehdottomasti hätävilkkujen käytön liikkuvassa autossa.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Lisäksi valojen käyttö hankaloittaa jalankulkijoiden, fillarien ymv. valottomien havainnointia. Suurin osa suomalaisista jotka ovat jo vuosikaudet tottuneet jatkuvaan valojen käyttöön eivät ongelmaa edes hahmota, asian ymmärtää vasta ajamalla maissa joissa valoje ei tarvitse tai ei saa käyttää päiväsaikaan.petteri75 kirjoitti:Minua taas häiritsee pitää ajovaloja päällä valoisimpaan kesäaikaan, päivällä valot ovat täysin tarpeettomat ja parkit ajavat huomiovaloina asiansa hyvin. Jälleen kerran, vain omat tottumukset huomioidaan - en todellakaan aio laittaa ajovaloja päälle vaikka kuinka välkyteltäisiin auringonpaisteessa, joten sen huvin voisi aivan hyvin lopettaa.
Kyllä liikkuva auto pitää muustakin huomata kuin siitä, ovatko ajovalot päällä päiväsaikaan..huh.
Pakko sanoa tuohon VAG-ohittelijahommaan sellainen kommentti, että mitä nyt itse tuota Oulu-Raahe väliä ajan niin TDI-Passatit menevät kyllä erittäin usein ohi. Siis ei kaahaamalla tai vaarallisesti mutta ajavat noin keskimäärin 110 alimmillaan, normaali 115-120.
Oon miettinyt sitä, että kun dieselillä ei niin se kulutus nouse nopeuden kasvaessa älyttömästi, että onko se vähänniinku sama sitte ajaa pikkasen lujempaa? Ihan reipasta kyytiä ajelen itekki, alun toistasataa mutta Passatteja vaan "tuntuu" menevän eniten ohi.
Wolkkarihan on yleinen auto ja tuolla "taipaleella" on enemmän pitkänmatkalaisia kuin kaupunkikotteroita ja pitkänmatkalaisillahan se diesel on yleensä
Oon miettinyt sitä, että kun dieselillä ei niin se kulutus nouse nopeuden kasvaessa älyttömästi, että onko se vähänniinku sama sitte ajaa pikkasen lujempaa? Ihan reipasta kyytiä ajelen itekki, alun toistasataa mutta Passatteja vaan "tuntuu" menevän eniten ohi.
Wolkkarihan on yleinen auto ja tuolla "taipaleella" on enemmän pitkänmatkalaisia kuin kaupunkikotteroita ja pitkänmatkalaisillahan se diesel on yleensä

VW Passat on ollut esim. tammi-kesäkuussa 2006 Suomen 7. eniten rekisteröity auto (2220kpl). Mahtaisiko tämä selittää osaltaan sitä, että Passatteja vaan suhaa aika paljon noita Suomen pääteitä pitkin? Saab 9-3 on samaan aikaan esim. sijalla 40 (704kpl) ja Saab 9-5 sijalla 62 (318kpl).snuggles kirjoitti:Pakko sanoa tuohon VAG-ohittelijahommaan sellainen kommentti, että mitä nyt itse tuota Oulu-Raahe väliä ajan niin TDI-Passatit menevät kyllä erittäin usein ohi. Siis ei kaahaamalla tai vaarallisesti mutta ajavat noin keskimäärin 110 alimmillaan, normaali 115-120.
Se on kyllä totta, että ainakin tossa Hki-Tre -moottoritiellä aika moni ylinopeutta liikkuva auto on TDI. Varmaan siinä on se, että nykydiisselillä on kiva runtata kovempaa kun se ei vie siltikään juuri enempää kakkua. No, ei ole meikäläiseltä pois jos joku haluaa ajaa kovaa.