2.3i-16 kirjoitti:Rene-Rane kirjoitti:paineilmalaitteilla kun aikansa paukutti niin aukes...
Alkaa tuntumaan sille, että kannattaa mieluummin ottaa riski siitä, että joku nussii vanteet kuin käyttää lukkopultteja. Palloja kun saa sarjoittain suoraan kaupasta, nykyään jopa edullisesti

Todellisiksi lukkopulteiksi nämä osoittautuivatkin. Hyvin on insinööri ne suunnitellut, eivät ainakaan parkkipaikkakonstein aukea.
Edelleen olen samaa mieltä. Rengasliikkeen yleisavainsetti pärähti paskaksi eka kokeilemalla ja kovametalliporanterä (wurth) ei purrut. Perkeleen kovaa tavaraa siis olivat.
Pultin ulkokehällä pyörivässä holkissa kiinni ollut 23mm hylsy lähti irti holkkeineen, kun tarpeeksi pyöritteli. Taisi noin 10min paineilmakoneella riittää

Jäljelle jäi about 18mm pyöreä kanta.
Seuraavaksi kokeilin "sopivasti pienen" tähtihylsyn (joku tuumasarjasta X/64) lämpösovittamista pultin päälle, jotta istuisi riittävän kovaa. Eipä onnistunut. Pyörähti pari kertaa pois. Vastakierrehylsystäkään ei ollut apua, pultin materiaali oli niin kovaa, että wurthin vastakierresarjasta leikkasivat kierteet ennenkuin edes pääsi pultin avaamista yrittämään
Ainoa jäljelle jäänyt vaihtoehto oli hitsaus. Sopivanpaksuisen putkenpätkän sain kuin sainkin hitsattua sisäpuolelta pulttiin kiinni, perkeleesti meni puikkoa, mutta avasi pultit päähän hitsatun varren kera. Eivät nuo nyt NIIN piukassa olleet mitä olisi voinut kuvitella... Kumma kyllä, että noin kovaan tavaraan sai hitsisauman pitämään.
Nyt vanteet ovat siis hiekkapuhallettavassa ja maalattavassa kunnossa. Pultinreikien kohdilta pääsi maalipinta mustumaan.