TTiD
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 83
- Liittynyt: Ti Tammi 29, 2008 18:01
Re: TTiD
Itsellä (autolla) on takana 80 000km alkuperäisillä kumeilla, kesä + talvi. Kesärenkailla on ajettu ainakin 40 000km ja vielä on pintaa ihan kohtuullisesti. Renkaat on 225/45 Continentalit. Seuraavat olen ajatellut ottaa kapeammat ihan Suomen hyvien teiden takia.
Auto on toiminut moitteettomasti, 90 000km huolto tulee eteen parin kuukauden sisällä ja sillon saattaa olla edessä jarrulevyjen sekä renkaiden vaihto, normaalin huollon lisäksi.
Auto on toiminut moitteettomasti, 90 000km huolto tulee eteen parin kuukauden sisällä ja sillon saattaa olla edessä jarrulevyjen sekä renkaiden vaihto, normaalin huollon lisäksi.
Opel Insignia Country Tourer 2,0TD 4X4, Saab 95 2.3 Aero
Re: TTiD
Minulla tosiaan tuo 60tkm ajettuna ja jo rengassatsi vaihdettu... 235/45 continentalit
Huollossa käytin auton ja eihän ne olleet tehneet sille mitään, kuulemma olivat ottaneet väärät vaihteisto-öljyt esille? Ja oikeissa öljyissä menee viikko toimitusvaikeuksien vuoksi? "että jos vaikka ensviikolla tulisit uudestaan?" eiss.
Niin ja iskarit kunnossa, mutta niiden kuuluu ilmeisesti kolista? Ja se ohjauksen vinkaisu tulee aivan varmasti jatkumaan kun seuraavan kerran sataa! (mitään eivät vaihtaneet)
Pitääkö sinne mennä ja tappaa joku?
E: Pyöränkulmat kohdallaan.
Huollossa käytin auton ja eihän ne olleet tehneet sille mitään, kuulemma olivat ottaneet väärät vaihteisto-öljyt esille? Ja oikeissa öljyissä menee viikko toimitusvaikeuksien vuoksi? "että jos vaikka ensviikolla tulisit uudestaan?" eiss.
Niin ja iskarit kunnossa, mutta niiden kuuluu ilmeisesti kolista? Ja se ohjauksen vinkaisu tulee aivan varmasti jatkumaan kun seuraavan kerran sataa! (mitään eivät vaihtaneet)
Pitääkö sinne mennä ja tappaa joku?

E: Pyöränkulmat kohdallaan.
Turbo²
Re: TTiD
Miten se kuulostaa niin Vietävän tutulta tuo sinun tarina.. Vielä tänäpäinäkään ei ole Oululaisesta Saab merkki-huollosta soitettu kun tilasivat TAKUUSEEN erään listanpään joka oli autosta jäänyt taipaleelle VUONNA 2006. Pari kertaa jaksoin soittaa perään. Autohan meni sittemmin vaihtoon, joten liekö soittaneet seuraavalle omistajalle..
No ei tod!
Ja vielä veistä haavassa; viime maanantaina käytin erimerkkisen siellä Er-Wo:lla ja koko tapahtuma ajanvaraus, vastaaotto, huolto, luovutus ja odotusajan "viihdykkeet" oli ensiluokkaista. Ei siihen paljoa tarvita, että asiakas on tyytyväinen.
En ymmärrä miksi se on niin vaikeaa. Asiasta vääntäjille uusimman TM:n merkkihuoltovertailu on hyvää luettavaa. Asiaan panostamalla homma voidaan saada kuntoon. Ja jostain ne tyytyväisimmät asiakkaat sitten pidemmän päälle löytyy.
Näitä mainitsemiasi "pikkujuttuja" kun toistuu toistumistaan niin koko merkistä jää epämiellyttävä mielikuva ja se on todella huonoa mainosta. Jos huollossa esimerkiksi kerrotaan 45k€:n autoon kuuluvan iskareiden kolinat (ei esittelyautossa... ) on vielä piiiiiitkä tie tyytyväisiin asiakkaisiin.
Kaikesta huolimatta hyvää kesää kaikille teille joilla on loistavat autot!


Ja vielä veistä haavassa; viime maanantaina käytin erimerkkisen siellä Er-Wo:lla ja koko tapahtuma ajanvaraus, vastaaotto, huolto, luovutus ja odotusajan "viihdykkeet" oli ensiluokkaista. Ei siihen paljoa tarvita, että asiakas on tyytyväinen.
En ymmärrä miksi se on niin vaikeaa. Asiasta vääntäjille uusimman TM:n merkkihuoltovertailu on hyvää luettavaa. Asiaan panostamalla homma voidaan saada kuntoon. Ja jostain ne tyytyväisimmät asiakkaat sitten pidemmän päälle löytyy.
Näitä mainitsemiasi "pikkujuttuja" kun toistuu toistumistaan niin koko merkistä jää epämiellyttävä mielikuva ja se on todella huonoa mainosta. Jos huollossa esimerkiksi kerrotaan 45k€:n autoon kuuluvan iskareiden kolinat (ei esittelyautossa... ) on vielä piiiiiitkä tie tyytyväisiin asiakkaisiin.
Kaikesta huolimatta hyvää kesää kaikille teille joilla on loistavat autot!

Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
onkos kellään tietoa ahtimien siipien koosta, tai ahtimien numeroita ?
olisi kiva tietää, minkä verran on potentiaalia, jos dpf poistuu ja putkisto+cuuleri on riittävästi mitoitettu..
suuttimet pitäisi olla tarpeeksi kookkaat, kun kerran 147 alfassa ja 159 2.4:kin käyttävät keskenään samoja ( 147 1.9 150hv mitattu +250hv vakio suuttimilla )
minkälainen muuten on saab ttid vakioputkisto ?
olisi kiva tietää, minkä verran on potentiaalia, jos dpf poistuu ja putkisto+cuuleri on riittävästi mitoitettu..
suuttimet pitäisi olla tarpeeksi kookkaat, kun kerran 147 alfassa ja 159 2.4:kin käyttävät keskenään samoja ( 147 1.9 150hv mitattu +250hv vakio suuttimilla )
minkälainen muuten on saab ttid vakioputkisto ?
Re: TTiD
Tarkempia tietoja on vielä aika hankalaa löytää, mutta Borg Warnerin R2S-systeemi on käytössä.
Pienempi ahtimista on tyypiltään KP35 ja suurempi KKK K04, siipien kokoja tai tarkempia mallinumeroita en löytänyt pidemmänkään tarkastelun jälkeen. K04:a on kyllä kooltaan melko laidasta laitaan, joten ilman tarkempaa tyyppiä on paha arpoa mitään.
Autot ovat pääosin vielä niin uusia, ettei niille ole uskallettu isompia virityksiä tehdä. Itsekin menin ottamaan sen ainoan lastun, jolla takuu säilyy niin lopahti suurin kiinnostus virittelyyn
Pienempi ahtimista on tyypiltään KP35 ja suurempi KKK K04, siipien kokoja tai tarkempia mallinumeroita en löytänyt pidemmänkään tarkastelun jälkeen. K04:a on kyllä kooltaan melko laidasta laitaan, joten ilman tarkempaa tyyppiä on paha arpoa mitään.
Autot ovat pääosin vielä niin uusia, ettei niille ole uskallettu isompia virityksiä tehdä. Itsekin menin ottamaan sen ainoan lastun, jolla takuu säilyy niin lopahti suurin kiinnostus virittelyyn

Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: TTiD
jahas, 190hv versio käyttää sitten ilmeisesti eri ahdinta ( suurempaa siis )
Starker Diesel mit Doppelturbo
Zu den markantesten Konstruktionsmerkmalen
des 1.9-Liter-Multijet-Nachfolgetriebwerks
zählt die R2S-Technologie
mit zwei Abgasturboladern von Borg-
Warner. Das Gesamtsystem besteht aus
einem kompakten, bereits bei niedrigen
Drehzahlen spontan ansprechenden KP35
Turbolader mit niedriger Trägheit als Hochdruckstufe
und einem K16 Niederdruckturbolader
für den oberen Leistungsbereich
kkk k16 ahdinta näköjään ..
Starker Diesel mit Doppelturbo
Zu den markantesten Konstruktionsmerkmalen
des 1.9-Liter-Multijet-Nachfolgetriebwerks
zählt die R2S-Technologie
mit zwei Abgasturboladern von Borg-
Warner. Das Gesamtsystem besteht aus
einem kompakten, bereits bei niedrigen
Drehzahlen spontan ansprechenden KP35
Turbolader mit niedriger Trägheit als Hochdruckstufe
und einem K16 Niederdruckturbolader
für den oberen Leistungsbereich
kkk k16 ahdinta näköjään ..

Re: TTiD
Tuo K04-tieto oli Borg Warnerin sidosryhmälehdestä, joten en uskoisi sen olevan väärää missään tapauksessa. Mistä löysit, että siinä 190hp versiossa olisi K16, kuulostaa hivenen erikoiselta noin mitättömän tehoeron ollessa kyseessä kun vieläpä Saabin takuu säilyy 200hp lastulla? Toki tuo lehti on aavistuksen vanha, ja saattaahan olla, että molemmissa olisi ahdin vaihtunut K16:n myöhemmin.
http://www.turbodriven.com/tools/downlo ... =425&d=483
EDIT: Samaisessa lehdessä mainitaan, että BMW:n 123d käyttää K16-ahdinta R2S-tsydeemissään. Ahdin vaihtoon ja varmasti riittävä K26 tästä X35 BMW:n myllystä tilalle?
http://www.turbodriven.com/tools/downlo ... =425&d=483
EDIT: Samaisessa lehdessä mainitaan, että BMW:n 123d käyttää K16-ahdinta R2S-tsydeemissään. Ahdin vaihtoon ja varmasti riittävä K26 tästä X35 BMW:n myllystä tilalle?

Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: TTiD
turbonews borgwarner 02/08 oli minun tietolähteeni..
ja tässä sitten, missä teholuokissa noita suurempia ahtimia käytetään dieseleissä:
Engine output depending on the TC frame size
k04 = 0.21kg/s 150kw output
k16= 0.26kg/s 175kw output
ja tässä sitten, missä teholuokissa noita suurempia ahtimia käytetään dieseleissä:
Engine output depending on the TC frame size
k04 = 0.21kg/s 150kw output
k16= 0.26kg/s 175kw output
Re: TTiD
eli eli.. hmm jos kerran lanciassa on sitten k16 kuten bemarissakin, voisi tulosten olettaa olevan hitusen alempana bemarin vastaavia..
esim turbotec ottaa 241hv/510nm ( kone 1995cc )
lancia kone ( 1910cc )
jos kaikki muuten yhtä hengittäviä, niin tulos olisi luokkaa
230hv / 488nm

maailmalta löytyi heti googlettamalla myös 260hv ohjelmamuutoksia, joten
lähes 250hv pitäisi olla mahdollista...
sitten vaan muokkaamaan omaa konetta uuden 2.0mjet mukaiseksi, kun siinähän kone poikkeaa nykyisestä vaan 1mm pitemmän iskun verran
siis mekaanisesti, näin ainakin olen ymmärtänyt
esim turbotec ottaa 241hv/510nm ( kone 1995cc )
lancia kone ( 1910cc )
jos kaikki muuten yhtä hengittäviä, niin tulos olisi luokkaa
230hv / 488nm

maailmalta löytyi heti googlettamalla myös 260hv ohjelmamuutoksia, joten
lähes 250hv pitäisi olla mahdollista...

sitten vaan muokkaamaan omaa konetta uuden 2.0mjet mukaiseksi, kun siinähän kone poikkeaa nykyisestä vaan 1mm pitemmän iskun verran

siis mekaanisesti, näin ainakin olen ymmärtänyt
Viimeksi muokannut JTM, Ma Heinä 27, 2009 09:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: TTiD
JTM kirjoitti:turbonews borgwarner 02/08 oli minun tietolähteeni..
ja tässä sitten, missä teholuokissa noita suurempia ahtimia käytetään dieseleissä:
Engine output depending on the TC frame size
k04 = 0.21kg/s 150kw output
k16= 0.26kg/s 175kw output
Jees, tuo meikäläisen linkittämä onkin tasan vuoden vanhempi lehti. Olisi hauska tietää, onko tuo ahtimen muutos tullut molempiin myllyihin.
Noh, helppohan tuohon todennäköisesti on ainakin tuo K16 vaihtaa, mikäli sille tuntuu. Tosiaan voi olla tuo BMW:n K26 liiankin suuri näin pieneen myllyyn.
Mites noissa 1.9 16V JTD:ssa virtaa kansi ja mahtaakohan olla samaa luokkaa kuin tuplaturbossa? Putki nyt on helppo saada virtaamaan.
OT: on muuten pirun hieno auto tuo uusi lancia delta.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: TTiD
ainakin mitä maailmalta olen seurannut, niin 147 1.9 jtd 16v malleista pojat ottavat 250-260hv vakiokannella ja vakio suuttimilla+ löpöpuolella yleensäkkin.
eli toi 250hv on varmaan semmonen "helppo" ja saavutettavissa oleva lukema, jos
ahdin sinne asti vaan jaksaa..
ohjelmistossa on varmasti jotain rajoituksia ennen sitä - ja dpf voi olla esteenä..yhden miedon ohjelmamuutoksen ( dynon ) olen lanciasta nähnyt ja siinä
oli otettu vain +210hv ( 4000-4400rpm suora viiva )
vääntöä oli kivasti tarjolla alhaalta asti; veto aloitettu 1400rpm ja heti 1600rpm oli jo 350nm 1800rpm kohdilla jo rajoitetaan, kun nousee 440-450 tuntumaan
eli toi 250hv on varmaan semmonen "helppo" ja saavutettavissa oleva lukema, jos
ahdin sinne asti vaan jaksaa..
ohjelmistossa on varmasti jotain rajoituksia ennen sitä - ja dpf voi olla esteenä..yhden miedon ohjelmamuutoksen ( dynon ) olen lanciasta nähnyt ja siinä
oli otettu vain +210hv ( 4000-4400rpm suora viiva )
vääntöä oli kivasti tarjolla alhaalta asti; veto aloitettu 1400rpm ja heti 1600rpm oli jo 350nm 1800rpm kohdilla jo rajoitetaan, kun nousee 440-450 tuntumaan

Re: TTiD
JTM kirjoitti:ainakin mitä maailmalta olen seurannut, niin 147 1.9 jtd 16v malleista pojat ottavat 250-260hv vakiokannella ja vakio suuttimilla+ löpöpuolella yleensäkkin.
eli toi 250hv on varmaan semmonen "helppo" ja saavutettavissa oleva lukema, jos
ahdin sinne asti vaan jaksaa..
ohjelmistossa on varmasti jotain rajoituksia ennen sitä - ja dpf voi olla esteenä..yhden miedon ohjelmamuutoksen ( dynon ) olen lanciasta nähnyt ja siinä
oli otettu vain +210hv ( 4000-4400rpm suora viiva )
vääntöä oli kivasti tarjolla alhaalta asti; veto aloitettu 1400rpm ja heti 1600rpm oli jo 350nm 1800rpm kohdilla jo rajoitetaan, kun nousee 440-450 tuntumaan
Juu, pitää omakin viedä dynoon kun eräs ruotsin poika oli saanut Hirschin lastulla 210hp ja 450Nm (lupaavat 200 ja 400). Katsotaan sitten joskus takuun loputtua mitä muuta tähän vehkeeseen keksii, jos siis BMW ei vie koko viritysbudjettia kun siinä takuu loppuu pari kk aiemmin

Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: TTiD
hmm no tommonen bimmeri tietty on astetta railakkaampi peli, se on pakko myöntää.. ja hyvä ajaakkin, ainakin perus 300 sarja ( uudet siis )
voisihan tuo tila-automainen lancia +230hv tehoilla ja suurella väännöllä
olla aika yllätyspeli
vakiona ovat mitanneet 0-100 8.1sec lancialle ja 0-130kmh 13.1sec
ainoastaan yhden mittauksen nähnyt.
voisihan tuo tila-automainen lancia +230hv tehoilla ja suurella väännöllä
olla aika yllätyspeli

vakiona ovat mitanneet 0-100 8.1sec lancialle ja 0-130kmh 13.1sec
ainoastaan yhden mittauksen nähnyt.
Re: TTiD
No tuossa häiritsee kyllä vakionakin lukkoperän puute, sen verran jerkkua on että tahtoo aina toista pyörää vedellä tyhjääJTM kirjoitti:hmm no tommonen bimmeri tietty on astetta railakkaampi peli, se on pakko myöntää.. ja hyvä ajaakkin, ainakin perus 300 sarja ( uudet siis )
voisihan tuo tila-automainen lancia +230hv tehoilla ja suurella väännöllä
olla aika yllätyspeli![]()
vakiona ovat mitanneet 0-100 8.1sec lancialle ja 0-130kmh 13.1sec
ainoastaan yhden mittauksen nähnyt.

Lanciasta saa varmaan samanlaisen yllättäjän kun meikäläisen ex grand cherokee HEMIstä, ainetta saattaa tosin mennä muutama litra vähemmän sataselle

Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021