Ei ole tainneet kärrätäkään, päivittäisistä uutisista päätellen ei ole tullut rahaa soppakauhallistakaan.Sonett73 kirjoitti:Tilanne on varmaan ollut hermoja raastava, mutta minusta on vain tuntunut siltä, että tuskimpa tuo hollantilainen piämies tai venäläinen rahamies olisi kiinnostunut Saabista, jos heillä ei olisi itsellä uskoa saada Saabia jaloilleen. Ja puhumattakaan kiinalaisista, tuskimpa hekään kärräisivät kottikärryttäin rahojaan Saabin tilille, jos valoa ei olisi näkyvissä tunnelin päässä !
Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Ja kuten kirjoitin joskus aikaisemmin, niin aikamme suuri ajattelija, Veijo Miettinen, on todennut:Sonett73 kirjoitti:Ja puhumattakaan kiinalaisista, tuskimpa hekään kärräisivät kottikärryttäin rahojaan Saabin tilille, jos valoa ei olisi näkyvissä tunnelin päässä !
Tokikaan Veijo ei ole mikään tilastokeskus, mutta eiköhän suuruusluokka ole oikein. Eli Kiinalla on sen verran pätäkkää, että voivat sijoittaa myös ns. riskikohteisiin. Eikä tavoite ole tukea ruotsalaista teollisuutta: he ostavat saabin teknologian ja sen jälkeen meillä on BAIC C123, kuten tuolla.Veijo Miettinen @ T&T kirjoitti:Kiina voisi ostaa keskuspankkinsa holveissa lojuvilla dollareilla kaiken maatalousmaan Yhdysvalloista. Eikä kauppareissulla hupenisi kuin puolet taaloista. Lopuilla he voisivat ostaa Microsoftin, Applen, IBM:n, Googlen ja Nokian.
Silti heille jäisi kirstun pohjalle vielä sen verran, että niillä saisi Manhattanin kaikki talot tontteineen.
Re: Saabin tulevaisuus II
"jmarin" voit, kun kerran lasket tämän stoorin vitsiksi, käydä nauramassa tässä alapuolella olevassa osoitteessa hieman lisää!jmarin kirjoitti:Energiaa mukana saman verran kuin 3.5 litrassa bensaa.. Oliko tämä joku vitsi vai? Toinen vitsi on tuo 4 tunnin lataus - mistä normipistorasiasta saa 10 kW tehon?core2 kirjoitti:Akkujen totaalikapasiteetti on 35 kilowattituntia. Lataus tavallisesta seinäpistokkeesta kestää noin 4 tuntia ja pikalatausasemalla noin 30 - 40 minuuttia.
http://ttela.se/ekonomi/1.1298611-elbil ... e-semester
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Aivan syystä jmarin naureskelee tuolle, koska tavallisesta yksivaihepistokkeesta ei tuollaista tehoa voida saada. Esimerkiksi Mitsun I-Mievin 16kwh:n akku latautuu 6 tunnissa täyteen. Tuossa olisi kolme kertaa suurempi akusto mutta 50% pienempi latausaika. Se kertoo yksiselitteisesti siitä, että väite ei ole uskottava.core2 kirjoitti:"jmarin" voit, kun kerran lasket tämän stoorin vitsiksi, käydä nauramassa tässä alapuolella olevassa osoitteessa hieman lisää!jmarin kirjoitti:Energiaa mukana saman verran kuin 3.5 litrassa bensaa.. Oliko tämä joku vitsi vai? Toinen vitsi on tuo 4 tunnin lataus - mistä normipistorasiasta saa 10 kW tehon?core2 kirjoitti:Akkujen totaalikapasiteetti on 35 kilowattituntia. Lataus tavallisesta seinäpistokkeesta kestää noin 4 tuntia ja pikalatausasemalla noin 30 - 40 minuuttia.
http://ttela.se/ekonomi/1.1298611-elbil ... e-semester
10kw:n tehoon pääsyyn vaadittaisiin vähintään kolmivaihevirta. Esimerkiksi 16A:n pistokkeesta saataisiin 400 voltin nimellisjännitteellä tehoa n.11kw. Mutta ei sellaisia pistokkeita ole kuin hyvin harvassa paikassa.
Viimeksi muokannut Teme100, Pe Heinä 29, 2011 09:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Saabin tulevaisuus II
Euroopan investointipankki (EIP) ei hyväksy venäläisliikemies Vladimir Antonovin sijoituksia rahoitusongelmiin ajautuneen autoyhtiö Saabin pääomittamiseen.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0110784937
Tästä uutisesta tuli mieleen parin päivän takainen tilanne, kun Saabilta jäi palkat maksamatta koska Antonovin Gemini Fund ei maksanutkaan aiemmin sovittua summaa. Silloin ihmeteltiin syytä siihen ja nyt ounastellaan, että tämäkö päätös on sitten sen takana. Ajankohta olisi ainakin erittäin sopiva...
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0110784937
Tästä uutisesta tuli mieleen parin päivän takainen tilanne, kun Saabilta jäi palkat maksamatta koska Antonovin Gemini Fund ei maksanutkaan aiemmin sovittua summaa. Silloin ihmeteltiin syytä siihen ja nyt ounastellaan, että tämäkö päätös on sitten sen takana. Ajankohta olisi ainakin erittäin sopiva...
Re: Saabin tulevaisuus II
Toinen puhuu kilovattitunneista ja toinen kilovateista. Mutta jatkakaa toki.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: Saabin tulevaisuus II
Molemmista on puhuttava. Ellei puhuta, syntyy tuollaisia viherpiiperöiden juttuja, joissa akut ladataan hetkessä vaikka taskulampun paristosta.essal kirjoitti:Toinen puhuu kilovattitunneista ja toinen kilovateista. Mutta jatkakaa toki.
Tavalliset pistorasiat ovat 230 V jännitteisiä ja 10 tai 16 A johdonsuojan takana, jolloin tehoa saadaan irti 2300 W tai 3680 W. Jos tällaisesta rasiasta halutaan ulos 35 kWh energiaa, aikaa kuluu (35000 Wh / 2300 W) = 15,2 h (tai 9,5 h 16 A sulakkeella). Käytännössä akkuihin on aina ladattava enemmän energiaa kuin niistä saadaan ulos ja lisäksi latauselektroniikka hukkaa tehoa, joten ajat ovat todellisuudessa pitempiä. Ja toimintasäde (200 km, eikös mil ole 10 km?) ei ole kovin huimaava (vrt. esim. Teslan autot).
Saabin kaltaisen _painavan_ auton käyttäminen pelkillä akuilla kuulostaa melkoisen aivokuolleelta idealta. On varmaan ollut pakko saada "sähköauto" aikaan, olipa siinä järkeä tai ei..
Ei silti, kyllä sähköautolla olisi kiva ajella, jos suorituskykyisen sellaisen saisi järkevällä hinnalla ja toimintasäde riittäisi edes arkikäyttöön. Vajaan 2 tonnin painoinen rautakasa (plus akut?) vain ei kuulosta ihan oikealta lähestymistavalta..
Re: Saabin tulevaisuus II
Heh koville näkyy ottavan, mutta itse välitin vain uutisen enkä mitään muuta. Enkä tosiaan välitä siitäkään tuleeko edes toimimaan koska sähköautot eivät mielestäni ole muita kuin leluja rahallisille eläkeläisille kauppa-autoina.
Tästä uudesta saabin akkusysteemistä on ollut mainintaakin joissain lehdissä.
Tästä uudesta saabin akkusysteemistä on ollut mainintaakin joissain lehdissä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Ei kyse olekaan siitä, että sinä olisit ollut jollain tapaa väärässä tai tehnyt jotain väärin, vaan siitä että uutinen oli paikoin sangen vahvalla kynällä kaunisteltu ja perin optimistinen. On itseasiassa hyvä, että tällaisia uutisia välitetään, jotta niiden sisältämät epärealistiset väittämät voidaan korjata.core2 kirjoitti:Heh koville näkyy ottavan, mutta itse välitin vain uutisen enkä mitään muuta. Enkä tosiaan välitä siitäkään tuleeko edes toimimaan koska sähköautot eivät mielestäni ole muita kuin leluja rahallisille eläkeläisille kauppa-autoina.
Tästä uudesta saabin akkusysteemistä on ollut mainintaakin joissain lehdissä.
Re: Saabin tulevaisuus II
Pitäisikö sähköautoista ja niiden teoriasta tehdä oma topikki? Sitä odotellessa: voisiko joku kertoa, miten kaupunkien keskustoissa asuvat lataavat nämä sähköautonsa? Meitä "stadilaisia" syytetään siitä, ettemme usko Kehä I:n (tai III:n) ulkopuoliseen elämään, mutta sähköautointoilijoita voisi syyttää siitä, etteivät usko Kehä I:n sisäpuoleiseen elämään. Veikkaan, että esim. Krunikassa on hieman vaikea latailla autoaan kadun varressa vielä pitkään aikaan jos koskaan. Eivätkä kaikki ole sellaisessa työpaikassa, että siellä olisi mahdollisuus tai halu järjestää latauspistokkeita työntekijöiden autoille. Kun useissa paikoissa ei ole edes pysäköintipaikkoja...
Henkilökohtaisesti uskon hybrideihin ja vaihtoehtoisiin polttoaineisiin (bio-, yms.).
Henkilökohtaisesti uskon hybrideihin ja vaihtoehtoisiin polttoaineisiin (bio-, yms.).
Re: Saabin tulevaisuus II
Ehkäpä EIB:n ulostulo johtui eräästä henkilövaihdoksesta, asia nytkähti eteenpäin omalla tavallaan. Saa nähdä käykö Ruotsin media nyt hallituksen kimppuun vai ei.
Sekin olisi mielenkiintoista tietää, onko jotakin sopimusta rikottu ja onko Ruotsin hallitus korvausvelvollinen tuhlatusta ajasta ja rahasta.
Sekin olisi mielenkiintoista tietää, onko jotakin sopimusta rikottu ja onko Ruotsin hallitus korvausvelvollinen tuhlatusta ajasta ja rahasta.
Re: Saabin tulevaisuus II
Tuskin, sillä anomuksen tekijän pitää itse kantaa taloudelliset seuraukset. Se on ihan normaali proseduuri kaikilla aloilla. Ethän voi myöskään hakea korvausta menetetystä ajasta ja kuluista, jos haet vaikkapa työpaikkaa etkä saa sitä.TuuSaR kirjoitti: Sekin olisi mielenkiintoista tietää, onko jotakin sopimusta rikottu ja onko Ruotsin hallitus korvausvelvollinen tuhlatusta ajasta ja rahasta.
Re: Saabin tulevaisuus II
En sitä toki sellaisena ottanutkaan, vaan se tuntui oudolta kun kutsutaan pilaksi vaikkei kaveri vissiin koskaan asiasta ollut kuullutkaan tai sitten ei ymmärtänyt mistä oli kyse? Mene ja tiedä.Teme100 kirjoitti: Ei kyse olekaan siitä, että sinä olisit ollut jollain tapaa väärässä tai tehnyt jotain väärin, vaan siitä että uutinen oli paikoin sangen vahvalla kynällä kaunisteltu ja perin optimistinen. On itseasiassa hyvä, että tällaisia uutisia välitetään, jotta niiden sisältämät epärealistiset väittämät voidaan korjata.
Pistän tähän kuitenkin vielä pari linkkiä josta jokainen voi käydä lukemassa näistä piloista jota saab harrastaa. Ja akkujen valmistajana toimii Boston Power yritys.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 266329.ece
http://www.innovatum.se/pages/default.a ... cleID=8919
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Viranomaistahoja koskee sitten omat(yleensä melko tarkat) toimintapykälänsä ja jos tahallisesti on annettu vääriä tietoja niin ei välttämättä hyvä heilu Ruotsin valtiolle tai EIB:lle tai molemmille.Se on ihan normaali proseduuri kaikilla aloilla.
Nyt rupeaa olemaan aika kiirus siirtää se EIB:n laina muualle, voisi sanoa, että ensi viikko on jo pitkälti ratkaiseva Saabin kannalta. Meinaa Ruotsissa ei varmaan kauaa katsella maksamattomia palkkoja, sosiaalinen hyvinvointi kärsii.
Re: Saabin tulevaisuus II
Vladimir yrittää haastaa EIB:n ja hallituksen käräjille.
Mitenkähän tässäkin väännössä käy? Kyllä nyt tutkitaan kaikki pykälien välit ja raotkin, Antonovin lakimiehet duunissa yötä päivää.
Finansmannen Vladimir Antonov, som av många ses som Saabs frälsare, känner sig motarbetad av den svenska regeringen och EIB. Enligt TT undersöker han nu möjligheten att stämma dem.
Finanssimies Vladimir Antonov, mies joka monien silmissä nähdään saabin pelastajana. Hän tuntee tulleensa vastustetuksi niin ruotsinhallituksen kuin EIB/EIP:n taholta TT:n mukaan.
Hän tutkii mahdollisuutta haastaa nämä mainitut tahot oikeudeneteen.
Linkkki: http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1308810- ... regeringen
Mitenkähän tässäkin väännössä käy? Kyllä nyt tutkitaan kaikki pykälien välit ja raotkin, Antonovin lakimiehet duunissa yötä päivää.
Finansmannen Vladimir Antonov, som av många ses som Saabs frälsare, känner sig motarbetad av den svenska regeringen och EIB. Enligt TT undersöker han nu möjligheten att stämma dem.
Finanssimies Vladimir Antonov, mies joka monien silmissä nähdään saabin pelastajana. Hän tuntee tulleensa vastustetuksi niin ruotsinhallituksen kuin EIB/EIP:n taholta TT:n mukaan.
Hän tutkii mahdollisuutta haastaa nämä mainitut tahot oikeudeneteen.
Linkkki: http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1308810- ... regeringen
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.