Nyt on muutama kuukausi ajeltu kitkoilla, melko monenlaisissa keleissä, eikä noista ole pahaa sanottavaa. Epäilemättä kitkojen käyttö absittomassa ja espittömässä autossa varmasti muokkaa alitajuisesti ennakoivammaksi. Yksi kerta muistuu mieleen, että piti mielen sopukoista kaivella esiin, miten pumppausjarrutetaan mutta muuten meno on ollut leppoisaa.
Digitaalisesta öljymäärämittarista löytyi ”ominaisuus”. Akun jännitteen ollessa tarpeeksi matala öljymäärämittari vilkuttaa käynnistäessä, että öljyä ei ole, vaikka sitä tikun mukaan onkin. Tätä tapahtui vain silloin, kun auto oli seissyt yön yli ja tokeentui lyhyehkönkin ajon jälkeen.
Akku tietenkin alkaa olla käyttöikänsä päässä, mutta nuukana miehenä tyydyn antamaan sille Ctekillä tekohengitystä, kun öljymäärämittari antaa siihen aihetta.
Jaa, mä oon kuvitellut et absit tuli pakolliseksi jo aiemmin.
On ne "ranskalaiset" jotain osannu ku -18 corsan kulutus pyörii seiskan pinnassa. 2-5 kilsan siirtymiä monta kertaa päiväs, tosin liikennevaloja ei oo kuin yhdet...
ABS:t ei vissiin vieläkään ole varsinaisesti pakollisia, mutta eipä mitään ESC-järjestelmää taida ilman niitä olla toteutettuna, joten käytännössä pakollisuus tosiaan toteutuu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Pösön akku alkoi olla vaihtokunnossa, joten pikainen katsastus akkutarjontaan. Oulun Akku olisi jotain akkua tarjonnut 75 €, mutta päätin säästää kympin ja hakea akun Biltemasta.
Tänään reilun tunnin 20 asteen pakkasessa touhuamisen jälkeen voin jälkiviisaana todeta, että kymppi ei ole paha hinta siitä, että joku toinen tekee vaihtotyön.
Sinälläänhän tuo ei ole paha homma. Kaapelit irti ja yksi 10 mm pultti auki. Ongelmaksi osoittautui uuden akun isompi koko, minkä takia pultin vastake piti siirtää seuraavaan pykälään. Sekään ei loppupeleissä ollut iso vastus, kun irroitti akun telineen. Varsinainen ongelma oli tuo kiinnityslirpakkeen pulttaus kiinni, kun uuden akun kanssa pultti ei meinannut millään mennä kierteilleen. On tuo huuli muutamaa milliä korkeampi kuin vanhassa. Aikani jäätyneiden näppien kanssa totesin, ettei auta muita kuin vasaralla muokata tuota lirvaketta. Meni se pultti sitten loppupeleissä kierteilleen.
Tarinan opetus: Kun olet hankkimassa talvella uutta akkua, mene varttitunniksi pakkaseen seisomaan ja tee ostopäätös vasta sitten.
Tarinan opetus: Kun olet hankkimassa talvella uutta akkua, mene varttitunniksi pakkaseen seisomaan ja tee ostopäätös vasta sitten.
Vähän niinkuin purjehdussimulaattori. Menee kevättalvella istumaan ulos tuolille ja pyytää kaveria letkusta pruuttaaamaan kylmää vesijohtovettä niskaan.
Täällä joku, ilmeisesti ihan oikeasti, kertoi tehneensä melko ison konerempan/laatikon vaihdon/jotakin sellaista keskellä talvea parkkiksella. Jestas. Tollanen heppu olisi saanut Mannerheim-ristin sodassa pakkaskestävyydestään.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Tänään reilun tunnin 20 asteen pakkasessa touhuamisen jälkeen voin jälkiviisaana todeta, että kymppi ei ole paha hinta siitä, että joku toinen tekee vaihtotyön.
Kymppi on mistä tahansa työkalua vaativasta suorituskesta niin pieni hinta, että ellei se suoritus ole oikeasti itseä miellyttävä (malliin teen tämän, koska haluan tehdä tämän kun tykkään ruuvata) tahi muutoin kiinnostava, niin kannattaa vähintään harkita sen maksamista. Etenkin, jos odotellessa saa juoda kupillisen kahvia (joita tuolla hinnalla saa huoltikseltain vaan 5).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Mulla ei olisi niinkään kympistä kiinni, mutta kun ammattilaiset tuntuu saavan pienessäkin projektissa silloin tällöin aikaan suurta tuhoa, niin teen yksinkertaiset asennushommat mieluiten itse.
Nyt menee kyllä pahasti OT:ksi, mutta olen ihmetellyt, että miten ihmeessä nykyaikaisella rengaskoneilla saadaan aina jäljet prätkän vanteeseen?! Pakko olla välinpitämättömyyttä.
Samasta syystä karsastan noita paikkoja, joissa kerrotaan, että auton käsinpesu on 10 tai 20€.Tuleeko puhdasta, varmaan riittävästi, mutta tuleeko vahinkoa?!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Tiedossa visiitti TI-halliin vaihtamaan revennyt pakoputken kannakekumi. Samalla toivotaan, että vain yksi olisi mennyt, kun paikallisesta ei löytynyt kuin yksi kannake ja loput menivät huomiselle. Ei arvaa riskeerata koko putkiston tippumista, joten pitää hoitaa tämä homma kahden pysähdyksen taktiikalla.
Jep, kaksi kannaketta oli mennyt, joista vaihdoin sen akuutimman. Onneksi vanha Ysisatasen kannake oli kestänyt. Etummainen kannake pitää vielä vaihtaa mutta se on huomisen juttu.
Pösö sytytteli vikavaloa ja OBD-mokkula ehdotti toista lambda-anturia. (P0136)
Anturi lähtisi halvalla ebaysta ja saatan sen vaihtaakin. Mietin vain, onko putkistossa mahdollisesti jossain vuoto. Putki oli kääntynyt aika pahaan asentoon kannakkeiden ollessa rikki mutta ei se ainakaan äänen perusteella tunnu vuotavan, eikä visuaalisessa tarkastelussa mikään vaikuttanut olevan rikki. Mahdollisen vuodon luulisi kuitenkin olevan ennen kakkoslambdaa, jos se saa vääränlaista tietoa.
Nitkuttelin lambdan liitäntää ja nollasin valon. Oli tarkoitus kyllä käyttää irrallaan ja putsata liitännät propanolilla, mutta joku oli rikkonut liitännän lukituksen ja korvannut sen nippusiteellä. Käytettävissä olevan ajan, sastavilla olevien työkalujen sekä kenttäolosuhteiden puitteissa en ruvennut tuota ranetusta rikkomaan, joten tyydyin vain nitkuttelemaan sen mitä liittimen lukitus antoi periksi. Katsotaan, onko vaikutusta.
Boschin lambda näyttäisi Moponetissa olevan 65€ ja kiinamarketin versio 15€.
Jos nyt jotain positiivista täytyy asiasta repiä, niin molemmat lambdat ovat hyvin näkyvillä ja niihin pääsee helposti käsiksi.