Kulutusgalluppia
Re: Kulutusgalluppia
Aikalailla tasan 9,0 näyttäisi olevan tähän mennessä laskettu keskikulutus. Kilometrejä on kertynyt nyt tällä nykyisellä yksilöllä 16tkm josta tuo laskettu keskikulutus kattaa viimeisimmät 14tkm. Kohtuullisen paljon tulee matka-ajoa mutta kaupunkiajo ja raskaampi kaasujalka (ainakin välissä) rokottaa. Jos pelkkää siistiä matka-ajoa pöristelisi menemään niin... Pienin yksittäisen tankkausvälin keskikulutus lienee 7,5. Mutta aina siellä on jonkin verran motaria ja lyhyttä ajoa mukana.
Tässä joku ilta kun ajelin myöhään kotia kohden, nollasin EDU:n... matkaa tuli kymmenisen+ kilometriä, piti kiihdytellä motarille ja mutkitella sitten vielä kotiakin, EDU väitti 6,4 muistaakseni kulutukseksi. Ja tämä sillä että katselin vähän tarkemmin miten ajan ja ei tarvinnut juuri valoissa seistä kun kello oli lähempänä puoltayötä.
Edellisen tonnarin keskikulutus (automaatti) koko omistusajalta oli aikalailla 10,9 ...
Jossain vaiheessa pitäisi vaivautua tekemään empiirinen koe että paljonko 98/99 vaikuttaisi kulutukseen vai vaikuttaako laisinkaan mutta dataa pitäisi kerätä vielä lisää jotta saisi mitenkään luotettavia lukemia aikaiseksi.
Tässä joku ilta kun ajelin myöhään kotia kohden, nollasin EDU:n... matkaa tuli kymmenisen+ kilometriä, piti kiihdytellä motarille ja mutkitella sitten vielä kotiakin, EDU väitti 6,4 muistaakseni kulutukseksi. Ja tämä sillä että katselin vähän tarkemmin miten ajan ja ei tarvinnut juuri valoissa seistä kun kello oli lähempänä puoltayötä.
Edellisen tonnarin keskikulutus (automaatti) koko omistusajalta oli aikalailla 10,9 ...
Jossain vaiheessa pitäisi vaivautua tekemään empiirinen koe että paljonko 98/99 vaikuttaisi kulutukseen vai vaikuttaako laisinkaan mutta dataa pitäisi kerätä vielä lisää jotta saisi mitenkään luotettavia lukemia aikaiseksi.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Re: Kulutusgalluppia
Tosta alta näkyy.
Näkyy myös kylmien vaikutus Eberspächerin käyttöön.
Näkyy myös liian suuri kaupunkiajon osuus.
Näkyy myös talon osto tammikuussa, peräkärryä tuli hinattua paljon.
Näkyy myös kylmien vaikutus Eberspächerin käyttöön.
Näkyy myös liian suuri kaupunkiajon osuus.
Näkyy myös talon osto tammikuussa, peräkärryä tuli hinattua paljon.
Re: Kulutusgalluppia
Ristom, oletko seurannut ihan yhtä tankkausta, minkä verran kärryn veto (oletan, että pieni ~3m kuomukärry? ) on nostanut kulutusta?
Nykyisessä Subarussa kokonais keskikulutus on ollut muutaman desin enemmän kuin sulla tuossa TTiD:ssä. Taajama ajoa ja kärryn vetoa (kärry välillä aika täynnä lastia) on tullut ihan kohtuullisesti. Webasto on käynyt tiuhaan läpi talven.
Tähän saakka kaikkien ajojen keskiarvo siis:
Eli jonkin verran menee boxeri nelivedolla enemmän kuin Saabin tuplaturbolla. Siis meidän kahden ajotottumuksilla ja määrillä. Eihän tässä voi yleistää toki.
Enimmillään tämä "kehrääjä" on vielnyt 9,5l/100km yhdellä tankilla Helmikuussa pakkasaikaan. Ja vähimmillään on mennyt 6,1l/100km Joulukuun lomareissulla maantieajossa.
Autolle ilmoitettu EU yhd. 5.8l/100km ja mun ajoilla 7,2l/100km. On tuossa jotain eroa, kun ei ole alimmillaan päässyt vielä tuohon ilmoitettuun yhdistetty lukemaan...
Toivottavasti tämä ei nyt häirinnyt pahoin, kun erimerkkistä sekaan heitetään. Asiaa seuranneet tietänee miksi minä näitä tänne kirjoottelen
Nykyisessä Subarussa kokonais keskikulutus on ollut muutaman desin enemmän kuin sulla tuossa TTiD:ssä. Taajama ajoa ja kärryn vetoa (kärry välillä aika täynnä lastia) on tullut ihan kohtuullisesti. Webasto on käynyt tiuhaan läpi talven.
Tähän saakka kaikkien ajojen keskiarvo siis:
Eli jonkin verran menee boxeri nelivedolla enemmän kuin Saabin tuplaturbolla. Siis meidän kahden ajotottumuksilla ja määrillä. Eihän tässä voi yleistää toki.
Enimmillään tämä "kehrääjä" on vielnyt 9,5l/100km yhdellä tankilla Helmikuussa pakkasaikaan. Ja vähimmillään on mennyt 6,1l/100km Joulukuun lomareissulla maantieajossa.
Autolle ilmoitettu EU yhd. 5.8l/100km ja mun ajoilla 7,2l/100km. On tuossa jotain eroa, kun ei ole alimmillaan päässyt vielä tuohon ilmoitettuun yhdistetty lukemaan...
Toivottavasti tämä ei nyt häirinnyt pahoin, kun erimerkkistä sekaan heitetään. Asiaa seuranneet tietänee miksi minä näitä tänne kirjoottelen
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Kulutusgalluppia
Meillä loppui maantieajo lähes kokonaan toukokuun alusta - näkyy aika selvästi. Samoin talven eberilisä käy ilmi - meillä sitä käytettiin lohkolämmittimen asemesta ihan kokonaan. Nyt on SID:n mukaan ollut 7,3 kulutus ihan silkassa kaupunkipyörittelyssä.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Re: Kulutusgalluppia
Kyllä sillä kärryllä (3m, korkea kuomu) pari litraa sadalle saa enemmän menemään, toki koko tankillista ei ole koskaan tullut kärryä vedettyä.
Vaikka talvikuukausille kulutuslukemat ovatkin suurempia, niin kilometrit ovat sinällään paljon vähäisempiä. Talvella jopa pyysi ajamaan maantiellä, jotta regenerointi saadaan tehtyä.. Taas kesän myötä alkaa matka-ajoa tulla ja lukemat sitäkin kautta tulevat pienenemään. Syksyksi olisi tarkoitus operoida Eberille katkaisin, jotta se ei turhaan pyörisi pätkä-ajossa. Eberin vaikutus näkyy viime syyskuun lukemissa. Elo-syys ajot olivat liki vastaavia.
Ja kuskin vaikutus on aika suuri, jalalla on säädettävissä 1-1,5 litraa /100km.
Aika suuri ero on pienimmällä tarkastustankatulla 4,2 ja suurimmalla 8,99 kertatankkauslukemalla.
Vaikka talvikuukausille kulutuslukemat ovatkin suurempia, niin kilometrit ovat sinällään paljon vähäisempiä. Talvella jopa pyysi ajamaan maantiellä, jotta regenerointi saadaan tehtyä.. Taas kesän myötä alkaa matka-ajoa tulla ja lukemat sitäkin kautta tulevat pienenemään. Syksyksi olisi tarkoitus operoida Eberille katkaisin, jotta se ei turhaan pyörisi pätkä-ajossa. Eberin vaikutus näkyy viime syyskuun lukemissa. Elo-syys ajot olivat liki vastaavia.
Ja kuskin vaikutus on aika suuri, jalalla on säädettävissä 1-1,5 litraa /100km.
Aika suuri ero on pienimmällä tarkastustankatulla 4,2 ja suurimmalla 8,99 kertatankkauslukemalla.
Re: Kulutusgalluppia
Heitetäänpä itsekin jotain, kun ei ole aiemmin tähän ketjuun tullut vastailtua. (Vaikka näyttäisivätkin nakumiehet vallanneen tämän aika hyvin... )
Omalla ajotavalla, joka ei ihan tarkoituksella ole kovin taloudellinen, keskari pyörii siellä 9,5 - 10,3 nurkilla. Tankkausten jälkeen yleensä nollailen, ja tuohon väliin mahtuu ehkä pyöreästi 150km matka-ajoa, loput reilut 300 pk-seudulla pyörimistä.
Alhaisimmillaan olen n. 350km matkalta, suurin osa 80-rajoituksellista maantietä, saanut keskikulutukseksi 6,3, kun kokeilin ihan huvikseni millaiseen lukemaan voisi päästä jos oikein yrittäisi. Ei se ajaminen kovin riemukasta (eikä vauhdikasta) kyllä ollut, joten normaalissa matka-ajossa pyörii keskari siellä kasin tuntumassa.
En erityisen kiinnostunut ole tuosta kulutuksesta, bensaa kuluu kuitenkin aina kun auto liikkuu. Mieluummin ajan tavalla josta pidän, ja maksan siitä sitten hiukan enemmän. Ja pysyypähän kone puhtaana karstasta ja muutenkin kunnossa, jos ei muuta.
Ja kulkineena siis tuo allekirjoituksen 2-litrainen bensavehje manuaalilootalla.
Omalla ajotavalla, joka ei ihan tarkoituksella ole kovin taloudellinen, keskari pyörii siellä 9,5 - 10,3 nurkilla. Tankkausten jälkeen yleensä nollailen, ja tuohon väliin mahtuu ehkä pyöreästi 150km matka-ajoa, loput reilut 300 pk-seudulla pyörimistä.
Alhaisimmillaan olen n. 350km matkalta, suurin osa 80-rajoituksellista maantietä, saanut keskikulutukseksi 6,3, kun kokeilin ihan huvikseni millaiseen lukemaan voisi päästä jos oikein yrittäisi. Ei se ajaminen kovin riemukasta (eikä vauhdikasta) kyllä ollut, joten normaalissa matka-ajossa pyörii keskari siellä kasin tuntumassa.
En erityisen kiinnostunut ole tuosta kulutuksesta, bensaa kuluu kuitenkin aina kun auto liikkuu. Mieluummin ajan tavalla josta pidän, ja maksan siitä sitten hiukan enemmän. Ja pysyypähän kone puhtaana karstasta ja muutenkin kunnossa, jos ei muuta.
Ja kulkineena siis tuo allekirjoituksen 2-litrainen bensavehje manuaalilootalla.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Kulutusgalluppia
Sama vika, ei tuota ajoa tule mietittyä silleen että bensansäästö olisi mielessä.Turbolag kirjoitti:Heitetäänpä itsekin jotain, kun ei ole aiemmin tähän ketjuun tullut vastailtua. (Vaikka näyttäisivätkin nakumiehet vallanneen tämän aika hyvin... )
Omalla ajotavalla, joka ei ihan tarkoituksella ole kovin taloudellinen, keskari pyörii siellä 9,5 - 10,3 nurkilla. Tankkausten jälkeen yleensä nollailen, ja tuohon väliin mahtuu ehkä pyöreästi 150km matka-ajoa, loput reilut 300 pk-seudulla pyörimistä.
Alhaisimmillaan olen n. 350km matkalta, suurin osa 80-rajoituksellista maantietä, saanut keskikulutukseksi 6,3, kun kokeilin ihan huvikseni millaiseen lukemaan voisi päästä jos oikein yrittäisi. Ei se ajaminen kovin riemukasta (eikä vauhdikasta) kyllä ollut, joten normaalissa matka-ajossa pyörii keskari siellä kasin tuntumassa.
En erityisen kiinnostunut ole tuosta kulutuksesta, bensaa kuluu kuitenkin aina kun auto liikkuu. Mieluummin ajan tavalla josta pidän, ja maksan siitä sitten hiukan enemmän. Ja pysyypähän kone puhtaana karstasta ja muutenkin kunnossa, jos ei muuta.
Ja kulkineena siis tuo allekirjoituksen 2-litrainen bensavehje manuaalilootalla.
Kuitenkin täytyy aina laskea joka tankille kulutus ja laittaa tankkaus.com:iin tulokset....
Tuo vakionopeussäädin tuo kyllä varmaan aikamoisen lisän kulutukseen. Tuntuu että cruise on koko ajan kärkkymässä "sormi liipasimella" vauhdin hiipumista. Kaasuttaa ikäänkuin varmuuden vuoksi esim. tuollaisissa pitkissä loivissa painumissa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Kulutusgalluppia
Heh , tänään tankkasin ajettuani 278,2km kaupunkiajoa+kaksi nopeaa noin 10km pyrähdystä motarilla. Sidin mukaan 9,8 ja kun liritteli täyteen, niin 10,8 oli oikea kulutus/100km. hienoa.
Re: Kulutusgalluppia
Tulihan taas päivitettyä tilasto:
Tuolla nykyisellä olen nyt ajanut n 140 tkm syyskuusta 2006 lähtien.
Tankkauksia 302 kertaa, yhteensä 13209.59 litraa.
Keskikulutus 9.46 l / 100 km, min 7.27, max 12.78 (peräkärrynvetoa)
98:n keskihinta 1.39 EUR/l, min 1.16, max 1.68
Ja koko ajan on tuo BSR ollut "asennettuna", ajo ei ole ollut mitään säästöajoa, normaalisti n 15 km/h yli rajoituksen mittarissa.
Motarilla varmaan n 30 %, kaupungissa n 30%, loput sekalaista pyöritystä.
Selvästi huomaa, että talvinopeusrajoituksilla aina kulutus selvästi laskee, vaikka nastarenkaiden vierintävastus suurempi onkin.
Tuolla nykyisellä olen nyt ajanut n 140 tkm syyskuusta 2006 lähtien.
Tankkauksia 302 kertaa, yhteensä 13209.59 litraa.
Keskikulutus 9.46 l / 100 km, min 7.27, max 12.78 (peräkärrynvetoa)
98:n keskihinta 1.39 EUR/l, min 1.16, max 1.68
Ja koko ajan on tuo BSR ollut "asennettuna", ajo ei ole ollut mitään säästöajoa, normaalisti n 15 km/h yli rajoituksen mittarissa.
Motarilla varmaan n 30 %, kaupungissa n 30%, loput sekalaista pyöritystä.
Selvästi huomaa, että talvinopeusrajoituksilla aina kulutus selvästi laskee, vaikka nastarenkaiden vierintävastus suurempi onkin.
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 59
- Liittynyt: Pe Maalis 28, 2008 23:28
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kulutusgalluppia
Bensakrematorio imailee tasaisesti 11-12 litraa satasella. Moottoritiellä talvinopeusrajoituksillä menee alle 8, mutta kaupungissa ja lyhyessä ajossa rankaisee sitten kunnolla (2.8 v6 A).
---MR---
---MR---
Saab 9-3 SS Aero + Hirsch vm. 2008
Exät:
Saab 9-5 3.0t V6 + Nordic II vm. 1999
Saab 99 1.85 vm. 1972
Exät:
Saab 9-5 3.0t V6 + Nordic II vm. 1999
Saab 99 1.85 vm. 1972
Re: Kulutusgalluppia
Ensimmäiset 640km mittarissa nyt Saabilla ja hymyilyttää kun vertaa edelliseen (Nissan Primera 2.0 GT). Keskikulutus Turku-Oulu 5.1l/100km ajotietokoneen mukaan ja tankki edelleen puolillaan. Nissanilla en koskaan tankillisella päässyt edes tuota 640km.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Kulutusgalluppia
Näin se menee, diesel jyrää matka-ajossa.
Muuten on kyllä lämpimän ajan auto kulutusmielessä.. Tempasin juuri uuden kulutusennätyksen Eberin suosiollisella avustuksella: 9,67 l/100km. Ei oo tullu taajamasta poistuttua ja 20 asteen pakkasilla on lämmitetty reilusti..
Kulutushaarukka pienimmän ja suurimman tankkauksen välillä on yli 100%.
Muuten on kyllä lämpimän ajan auto kulutusmielessä.. Tempasin juuri uuden kulutusennätyksen Eberin suosiollisella avustuksella: 9,67 l/100km. Ei oo tullu taajamasta poistuttua ja 20 asteen pakkasilla on lämmitetty reilusti..
Kulutushaarukka pienimmän ja suurimman tankkauksen välillä on yli 100%.
Re: Kulutusgalluppia
Joo saapa nähdä mitä kulutus tulee olemaan normaalissa käytössä. Ei ole lohkolämmitintä tuossa ollenkaan eli eberillä/webastolla (kumpi lie, en tiedä) mennään.Ristom kirjoitti:Näin se menee, diesel jyrää matka-ajossa.
Muuten on kyllä lämpimän ajan auto kulutusmielessä.. Tempasin juuri uuden kulutusennätyksen Eberin suosiollisella avustuksella: 9,67 l/100km. Ei oo tullu taajamasta poistuttua ja 20 asteen pakkasilla on lämmitetty reilusti..
Kulutushaarukka pienimmän ja suurimman tankkauksen välillä on yli 100%.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 70
- Liittynyt: To Joulu 10, 2009 14:12
Re: Kulutusgalluppia
itselläni on 2006 vuoden farkku 2.0 l turbo bsr stage 3 ja muutakin pientä kivaa
en ole seurannut paljonko kulutus on ollut mutta jotain 8,5 litraa satasella se on näytelly.maantieajossa vakionopeudensäätimellä olen päässyt 7,7 litraa satasella 100kmh vauhdissa.
kuitenkaan en pääse tankillisella kuin 500-550 kilometriä normaaliajossa.sitten jos vähänkin ajelee reippaammin niin en pääse kuin n.420 kilsaa
tuntuu kyl aika hurjalta mun mielestä.....onko kenelläkään muulla näin hurja kulutus.
en ole seurannut paljonko kulutus on ollut mutta jotain 8,5 litraa satasella se on näytelly.maantieajossa vakionopeudensäätimellä olen päässyt 7,7 litraa satasella 100kmh vauhdissa.
kuitenkaan en pääse tankillisella kuin 500-550 kilometriä normaaliajossa.sitten jos vähänkin ajelee reippaammin niin en pääse kuin n.420 kilsaa
tuntuu kyl aika hurjalta mun mielestä.....onko kenelläkään muulla näin hurja kulutus.
Re: Kulutusgalluppia
Yksi syy bensa-automaatin vaihtumiseen diesel-manuaaliin oli se, että ei yksinkertaisesti kiinnostanut seisoskella tankilla yhtä mittää alle 600 km ajon välein. Kulutuksessa sinällään ei mitään vikaa ollut, tankki vaan lapsellisen pieni.
Kari et nyt mainitse ajeletko manuaalilla vai automaatilla, mutta taitaa noi Staget joka tapauksessa hörpätä vähän extraa.
Kari et nyt mainitse ajeletko manuaalilla vai automaatilla, mutta taitaa noi Staget joka tapauksessa hörpätä vähän extraa.