
Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Kannattaa varmaan kietaista pari kierrosta ilmastointiteippiä pään ympäri, ettei se halkea leveästä hymystä. 

# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
No ei ihan vielä.jka kirjoitti:Sielä varmaan kierretään hallia suu hymys ja huomenna ollaan katsastusaseman oven takana puoli kuudelta hakemassa tarrakilpiä.

Käyntiäänet oli aika miehekkäät. Lieköhän putkistossa reikä? Tässä pieni videopätkä:
http://www.youtube.com/watch?v=HG8RoDKg ... r_embedded
Tässä taas pari ennen ja jälkeen kuvaa:
Ennen:

Ja jälkeen:

9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24614
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
äkkiä tuo tojota teksti pois
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Tojota-tekstit on poissa ja Sonett alkaa taas näyttää autolta. Tuhannet kiitokset Nykäsen Timpalle avusta keulan paikalleen laitossa! Vielä pitäisi kytkeä valojen avausmekanismi ja äänitorven piuhat. Kysymys noista, notta tulevatko nuo jotenkin sarjaan? Kaksi piuhaa. Musta ja punainen, joissa molemmissa kaksi liitintä.
Kytkinkin rupesi irrottamaan, kun ajeltiin kotvanen edes takaisin tallin pihalla.
Verotus tuli myös käynnistettyä sekä haettua tarrakilvet. Nyt pitäisi löytää sopiva hitsari takakontin pohjaa varten. Lisäksi vuotavalle pakoputkelle pitäisi tehdä jotain.
Huomaa, että korjaamokäsikirjan ohjeet keulan irrottamiseksi ja kiinnittämiseksi on tehty pikkupuskurista mallia varten. Keulaa on liki mahdoton saada irti, jos puskurin kiinnitysraudat on paikallaan. Pitäisi löytää jostain pitkä lenkkiavain, jonka avulla taaemmat pultit saisi auki ja kiinni keulan ollessa paikallaan.
Hakusessa olisi myös lokarin takareunaan tuleva kuminen mutteri pultteineen, jolla keula saadaan helman korvakkeeseen kiinni.
Kytkinkin rupesi irrottamaan, kun ajeltiin kotvanen edes takaisin tallin pihalla.
Verotus tuli myös käynnistettyä sekä haettua tarrakilvet. Nyt pitäisi löytää sopiva hitsari takakontin pohjaa varten. Lisäksi vuotavalle pakoputkelle pitäisi tehdä jotain.
Huomaa, että korjaamokäsikirjan ohjeet keulan irrottamiseksi ja kiinnittämiseksi on tehty pikkupuskurista mallia varten. Keulaa on liki mahdoton saada irti, jos puskurin kiinnitysraudat on paikallaan. Pitäisi löytää jostain pitkä lenkkiavain, jonka avulla taaemmat pultit saisi auki ja kiinni keulan ollessa paikallaan.
Hakusessa olisi myös lokarin takareunaan tuleva kuminen mutteri pultteineen, jolla keula saadaan helman korvakkeeseen kiinni.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
No joo, keula lopsahti lopulta paikoilleen, kohtuullisen pienillä vahingoilla
Soundit oli kyllä makeat, ei vaan hoksannu kuvata ensimmäisiä ajometrejä...
Kävin illalla ajeleen tallin ohi vaan ei näkynyt liikettä, liekö Sonetti jo viety kotiin ja peitelty silkkilakanoiden väliin...

Soundit oli kyllä makeat, ei vaan hoksannu kuvata ensimmäisiä ajometrejä...
Kävin illalla ajeleen tallin ohi vaan ei näkynyt liikettä, liekö Sonetti jo viety kotiin ja peitelty silkkilakanoiden väliin...
95, 96, Saabo, 97, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Kyllä se vielä siellä tallissa odottelee sitä mutteria ajovalojen mekanismille. Sellainen onneksi löytyi helposti.timotn kirjoitti:No joo, keula lopsahti lopulta paikoilleen, kohtuullisen pienillä vahingoilla![]()
Soundit oli kyllä makeat, ei vaan hoksannu kuvata ensimmäisiä ajometrejä...
Kävin illalla ajeleen tallin ohi vaan ei näkynyt liikettä, liekö Sonetti jo viety kotiin ja peitelty silkkilakanoiden väliin...

Näytti sitä laajentuvaa kumimutteria siihen lokariin löytyvän Ruotsin kerhosta. Pitää laittaa tilausta vetämään saman tien.
Jarrut pitänee vielä ilmata kertaalleen. sitten tohtisi varmaan lähteä tien päälle.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Tarkoitatko kenties jotain tälläistä:tsaarela kirjoitti: Näytti sitä laajentuvaa kumimutteria siihen lokariin löytyvän Ruotsin kerhosta. Pitää laittaa tilausta vetämään saman tien.
http://www.desmoparts.com/ducati/wellnut/wellnut.htm
Noita löytynee melkein joka prätkäliikkeestä kun niitä käytetään katteiden kiinnitykseen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
No noitapa juuri. Pitää varmaan käydä paikallisesta kysymässä.tetammi kirjoitti:Tarkoitatko kenties jotain tälläistä:tsaarela kirjoitti: Näytti sitä laajentuvaa kumimutteria siihen lokariin löytyvän Ruotsin kerhosta. Pitää laittaa tilausta vetämään saman tien.
http://www.desmoparts.com/ducati/wellnut/wellnut.htm
Noita löytynee melkein joka prätkäliikkeestä kun niitä käytetään katteiden kiinnitykseen.
Tänään käytiin eka koeajolla. Hauskalta tuntui, vaan ei ihan kotia asti uskaltanut vielä lähteä. Pitää ainakin ajovalot tutkia, jotta saa pelaamaan. Lisäksi meinaa tukehtua, jos kaasua painaa vähän reippaammin. Positiivisella puolella lämmöt pysyi normaalissa ja vaihteet tuntui pelaavan.
Ensimmäiseksi pitää kuitenkin saada konepelti auki, kun pääsi menemään kiinni ja vaijeri on poikki. Onneksi korjaamonkäsikirjasta löytyi ohjeet.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Huh huh! Meni tänään kolme tuntia, kun koetin avata kiinnimennyttä konepeltiä. Avausvaijeri oli poikki, joten homma piti hoitaa vasemman ohjausakselin läpiviennin kautta. Onneksi käsivarsi mahtui sisään aukosta, jolloin onnistuin irrottamaan avausvaijerin kiristysjousen. Lukko löystyi sen verran, että konepelti nousi turvahaasta nostamalla.
Vaihdoin ajovalojen kaikki neljä ehjältä näyttänyttä sulaketta uusiin, jolloin ajovalot alkoivat toimia. Lievätkö vanhat olleet hapettuneet tai jotain.
Sytytystulpista vaihdoin kolme. Neljänteen tarvin lyhyemmän tulppa-avaimen, kun laturi on tiellä.
Kiihdytinpumppua käytin sen verran auki, että totesin kalvon olevan vielä hyvässä kunnossa. Pitää tutkia sitä tarkemmin, mikäli tulppien ja ilmanputsareiden vaihto ei auta.
Vaihdoin ajovalojen kaikki neljä ehjältä näyttänyttä sulaketta uusiin, jolloin ajovalot alkoivat toimia. Lievätkö vanhat olleet hapettuneet tai jotain.
Sytytystulpista vaihdoin kolme. Neljänteen tarvin lyhyemmän tulppa-avaimen, kun laturi on tiellä.
Kiihdytinpumppua käytin sen verran auki, että totesin kalvon olevan vielä hyvässä kunnossa. Pitää tutkia sitä tarkemmin, mikäli tulppien ja ilmanputsareiden vaihto ei auta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Sainpas kaikki tulpat vaihdettua. Lenkkiavain ja vakiomallinen hylsy irroitti viimeisenkin. Vaihdoin myös kaikki polttimot taakse. Toista kilpivaloa lukuunottamatta kaikki tuntuvat toimivan. Töötti on kanssa hiljaa. Pitänee varmaan vaihtaa kaikki sisäpuolenkin sulakkeet.
Tänään tuli otettua Sonett "virallisesti" käyttöön. Ajoin sen tallilta kotiin. Ihan mallikkaasti se tuntuu matkaa taittavan. Kaasua pitää vaan annostella maltillisesti. Jarrut pitänee ilmata vielä yhden kerran ja käsijarru säätää pari piirua kireämmälle.
On se vaan pienen ja söötin näköinen.

Tänään tuli otettua Sonett "virallisesti" käyttöön. Ajoin sen tallilta kotiin. Ihan mallikkaasti se tuntuu matkaa taittavan. Kaasua pitää vaan annostella maltillisesti. Jarrut pitänee ilmata vielä yhden kerran ja käsijarru säätää pari piirua kireämmälle.
On se vaan pienen ja söötin näköinen.


9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Pieni ja sievä kuin norsun korva....tsaarela kirjoitti: On se vaan pienen ja söötin näköinen.![]()

Ei vainkaan, onhan se niin syötävän nätti varsinkin tuossa värissä.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Vaihdoin eilen uuden konepeiton avausvaijerin. Selvisi syykin, miksi vanhasta oli kahva jäänyt käteen. Vanha vaijeri oli totaalisen jumissa kuoressaan. Piti ottaa vanhasta vaijerista kaulus, kun uuden kaulus ei sopinut asennusreikään. Toivotaan, että tuo pysyy kasassa. Pitänee jossain vaiheessa metsästää alkuperäisen T-kahvan tyylinen setti.
Herkistelin myös lämppärin hanan vipua crc:llä ja se tuntuikin vertyvän. Liekö lämppärin vaijerin kuori irti lähtäpäästään, kun tuo vaijeri ei työnnä hanaa kylmälle. Vaijeri kuorineen vain menee enemmän mutkalle.
Vaihdoin myös loput sulakkeet. Se ei vain tuntunut auttavan tuulilasin pyyhkijöihin. Mitähän tuosta seuraavaksi pitäisi tutkia? Toivottavasti vaan ei pyyhkijän moottori ole sökö. Joutuisi irottamaan koko keulan sitä varten.
Herkistelin myös lämppärin hanan vipua crc:llä ja se tuntuikin vertyvän. Liekö lämppärin vaijerin kuori irti lähtäpäästään, kun tuo vaijeri ei työnnä hanaa kylmälle. Vaijeri kuorineen vain menee enemmän mutkalle.
Vaihdoin myös loput sulakkeet. Se ei vain tuntunut auttavan tuulilasin pyyhkijöihin. Mitähän tuosta seuraavaksi pitäisi tutkia? Toivottavasti vaan ei pyyhkijän moottori ole sökö. Joutuisi irottamaan koko keulan sitä varten.
Viimeksi muokannut tsaarela, Ti Elo 04, 2009 14:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Moi,tsaarela kirjoitti: Vaihdoin myös loput sulakkeet. Se ei vain tuntunut auttavan tuulilasin pyyhkijöihin. Mitähän tuosta seuraavaksi pitäisi tutkia? Toivottavasti vaan ei pyyhkijän moottori ole sökö. Joutuisi irottamaan koko keulan sitä varten.
Tuttu juttu... Ei se moottori välttämättä ole sökö. Itse otin moottorin pois ja avasin sen. Kaivoin vaihteesta kaikki vanhat vaseliinit pois ja laitoin uudet --> alkoi pelaamaan. Silloin selvittelin uuden moottorin hankkimista ja hämärän muistikuvan mukaan vanhemmassa 99:ssa on samanlainen moottori.
Keula irti, kela takaisin! Tuo sulkeinen tullee tutuksi. Itse olen laittanut yksinkin keulan, mutta on aika veemäinen homma. Tai ainakin riski vaurioiden tekemiseen kasvaa.
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Itellä oli pyyhkijänmoottorista joku ottanut joskus sisältä vivun irti niin sieltä välistä oli jäänyt se prikka pois niin ei saanut enää kosketusta ja sentakia moottori ei toiminut. Aina kun moottoria pikkuisen täräytti se alkoi pyyhkimään. Tämä siis mikäli sonetissa on samanlainen 360 astetta kääntyvä pyyhkijänmoottori kuin kuupassa.
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Tuli tänään säädettyä venttiilinvälykset sekä uudelleen takajarrut. Kumpikaan ei ollut pahempi nakki, kun pääsi jyvälle. Jarrut olivat itse asiassa tosi nopeat säätää siihen tarkoitetulla työkalulla.
Kiitokset Paason Vesalle sytön kohdalleen pistämisestä! Sonett vastaa kaasuun ihan eri lailla. Uusi alipainesäädin pitäisi löytää, mikä tuntuu olevan helpommin sanottu kuin tehty. Edes 96:n säädintä ei tunnu enää mistään saavan, saati sitten Sonettin kaksitoimista. Venakopan tiivisteitä onneksi saa tilaustavarana. Uudet tiivisteet tulee huomenna.
Seuraavaksi pitäisi käydä takakontin pohjaan ja pakoputkiin käsiksi. Pitää laittaa pohjasta kuvia, jahka saa taas laajakaistayhteyden. Muutto hidastaa muutakin kuin projektia.
Kiitokset Paason Vesalle sytön kohdalleen pistämisestä! Sonett vastaa kaasuun ihan eri lailla. Uusi alipainesäädin pitäisi löytää, mikä tuntuu olevan helpommin sanottu kuin tehty. Edes 96:n säädintä ei tunnu enää mistään saavan, saati sitten Sonettin kaksitoimista. Venakopan tiivisteitä onneksi saa tilaustavarana. Uudet tiivisteet tulee huomenna.
Seuraavaksi pitäisi käydä takakontin pohjaan ja pakoputkiin käsiksi. Pitää laittaa pohjasta kuvia, jahka saa taas laajakaistayhteyden. Muutto hidastaa muutakin kuin projektia.

9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621