"Polttoainajärjestelmän" puhdistus aineet.

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1501
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

"Polttoainajärjestelmän" puhdistus aineet.

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Eli onko noilla puhdistus aineilla eroja? Koska erinlaisia törppöjä löytyy eri valmistajilta. Myös hinta haitari on aika kattava. Halvimman purkin saa 2.5€ ja forte:t sun muut motor up:t maksaa sit kolmatta kymmentä euroa..
Niin aatelin vaan, et onko sillä laadulla väliä ja onko noista muista kuin fortesta yleensä mihinkään, koska itsellä ei ole muista kokemuksia..
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Tästä oli joku vanha topic olemassa. Eli kun oli puhetta siitä löylykauhan voitelemisesta lisäämällä 2-tahtiöljyä bensan joukkoon. Siellä muistaakseni joku oli saanut aikaan pieniä ongelmia lisäämällä jotain, olisko ollu suuttimien puhdistusainetta, sinne bensan sekaan...
9-3SC 2.0t Aut. -08
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Noh, forten injection cleaneria sekä motor flushia olen kokeillut.

Flush ainakin auttoi pitämään öljyt puhtaampina vaihtovälillä ja hiljensi nostimien naputusta.

Injection cleanerikin varmaan tehosi, ei ainakaan ollut haittaa. Lorautin purkin ihan koemielessä vaikka ei mitään oireitakaan ollut. Niin hyödyistäkään en sitten osaa sanoa.

Näistä polttoainejärjestelmien putsareistahan on kai ollut joskus haittaakin? Kertomuksia on tukkeutuneista suodattimista, suuttimista yms.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Veli laittoi omaansa jotain injection cleaneria, ei mitään mainittavaa tapahtunut moottorin käyntiin. Sitten yks perjantai hurulla ollessa "repäisin" oikein kunnolla ja kävin veljen "Kuularuiskulla" Rovaniemeltä Pellossa (en tiä miksi, ei kukaan muukaan) kaasu pohjassa, keskituntinopeus noin 160km/h. Ja tottakai piti tankata auto, ettei veli huomaa ylenpalttista kaahausta. Kyseli vain seuraavana päivänä auton "oudon" mukavaa ajamista. Meni pitkä aika ennen kuin tunnustin ajon :oops:

Eli, tällainen kokemus mulla on noista aineista. En käytä, enkä enää kaahaakaan. Saa olla minun puolesta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Vanha kunnon "karstat poies" -tekniikka saattaa olla tehokkaampi kuin mitkään ihmeaineet :D
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Mahtaako tuota karstaa edes syntyä jos ajelee hiemankin pitempiä matkoja missä kone kerkeää lämpeämään kunnolla. Itse ainakin huomaa kun ajelen pääasiassa nurkka ajoa ja yleensä vielä aika nätisti :roll: , mutta sitten kun esim tulee käytyä Jyväskylässä (kesäisin n.120km/h koko matka)niin tuon reissun jälkeen tuntuu auto käyvän jonkin aikaa nätemmin ja tasaisemmin, voi olla silti pelkkää kuvitelmaa :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Niin onhan tuossa 9.5-ssa niin pitkä laatikkokin että eihän tuolla 120km/h ole kuin n 2500 rpm.


Voishan se tehdä hyvää kun pääsis ajaa jonkun pitemmän matkan jotain esim 180-200km/h :P

On vaan tossa apparin puolella yleensä sellainen jarru kun johonkin pitemmällä lähtee :oops:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

STP:n aineet ei ainakaan ole ollut haitaksi, samaten Auto-Doctorin litku on toiminut ihan hyvin. Itse olen lisäillyt purkillisen 1-2kk välein tankkiin.
Foxbody turbo
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

9-5T kirjoitti:
Teemu kirjoitti:Vanha kunnon "karstat poies" -tekniikka saattaa olla tehokkaampi kuin mitkään ihmeaineet :D
Miten tapahtuu? Polkemalla ei karstoja saa Suomessa pois autosta joka kulkee reilusti yli 200km/h
Ei välttämättä tartte ajaa yli nopeutta. Pitkä maantieajokin "polttaa" karstan pois. Ajoin tässä itse Pietarsaaresta Rovaniemelle ja koko matkan aikana en sammuttanu autoa, ajoin koko matkan 100 km/h, ja auton meno kaupunkiajossa parani.

Nopeaa ajaessa ei tarvi tietenkään ajaa niin pitkään, mutta siinäkin on vaarapuolensa. Itse kannatan pidempää matkaa ja 100-120 km/h vauhtia, turvallisempaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Siis nopeudella ei ole merkitystä vaan sillä että ajetaan kovilla kierroksilla pidempään. Eli kolmonen sisään ja motarille 120 lasissa jokunen kilsa ja vaikutus on sama. Eikä tarvi vaarantaa korttia eikä muita kaahauksella.

Vaikutusta tehostaa jos on korkeus eroja tiessä esim mäkistä maastoa (no harvemmin 120 alueella) mutta voihan ajaa sitä 100:sta sitten hieman pidempään. No vielä lisuketta ettei joku näsäviisas heitä että samahan se on käyttää sitten paikallaan se 5000rpm mutta se ei ole sama kun kuormituksessa paikat lämpenee erilailla ja seoksetkin on hieman eritasolla. Tuossa karstan poisto ajossa voi vielä tehostaa sillä että pudottaa 100:een ja voimakas kiihdytys 120:iin pitoon siihen vähäks aikaa ja sama sitten uusiksi... jäähdyttely ajo kannataa tehdä huolella ja varsinkin turbon kanssa parin minuutin jäähdyttely paikallaan vielä tuon jäähdyttely/ lämmön tasaamis ajon jälkeen.

Juu ymmärrän: ilonpilaaja, ei edes tuolla tekosyyllä saa kurhauttaa mittaria tappiin :wink:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Samoilla linjoilla 9-5T:n kanssa.
Mun tonnarilla on 120km/h vaudissa kolmosvaihteellakin vasta tosi tarkkaan 4000rpm ja koneen kuormitusaste varsin vähäinen jos tasaisesti pitää yllä em. nopeutta.
Kakkosella voisin tietty kierrättää konetta nopeusrajoitusten puitteissa, mutta esim. vähäinen ajoviiman viilennys varmaan pitäisi huolen että "karstojen poisto" olisi vähintään arveluttavaa koneen kestämisen kannalta.
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Juu juu mutta lukekaapas mitä kirjuutin eli kiihdytyksiä jolla kompeisoidaan tuota vääntö osaa pitää tehdä noilla pikku vaihteilla.

Toisaalta mulle on aivan sama vaikka tuuppatekin menemään.

Jos siellä on niin paljon karstaa että ei noilla keinoin lähde niin ei se lähde vaikka ajais >200 lasissa 100km. Se on rapattava pois ja sillon siellä on muutakin ongelmaa kuten ohjarin kumet sököt tai öljyrenkaat jumissa.

Saas nähdä kuinka se tarttuu noihin mun venoihin kun kiillotin ne koko matkalta lopuksi vielä tahnalla niin että oman kuvan näki lautaselta :)

Eli tuolla kevyellä kierros ajelulla saa nuo hyssytely karstat pois jos sinne enemmän kastaa kertyy niin kannattaa tarkistaa hieman koneen kuntoa muutenkin. Nykyisillä bensoilla ei tuota bensasta johtuvaa karstaantumista tapahdu. Satun tietää jotain asiasta kun olin töissä tuolla Nesteen jalostamolla ja tuon auto labran naapurissa töissä ollessa (n.15m) siellä tuli vierailtua kohtuu useasti jos siellä testasivat jo silloisilla aineilla asiaa (90-94). Joitan toimittajia oli joiden hiiltyvien osien määrät olivat suurempia kuin toisten mutta ei kuitenkaan sellaisia joka vaatisi mitään "extream" puhdistus toimen piteitä. Ja tuosta on jo 10v joten kun tuo sama toimittaja toimittaa n.80% kakille jakelijoille jotka lisää sitten ne omat lisukkeet niin eiköhän ne jotain ole saaneet parannettua.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

9-5T kirjoitti:Saabissa hajoava ahdin hoitaa karstoittumisen tehokkaasti.
Onneksi kaikkiin Saabeihin ei ole pultattu sitä Garrettin surullisen kuuluisaa GT17:sta.
Mun OG900:n TB0357 kesti toisinaan rankkaakin rääkkiä yli220tkm (ahdin ei hajonnut tuolloin vaan auto ei enää ollut meikäläisellä pitempään) ja tonnarini Mitsu TD04HL-15T #6 on ainakin toistaiseksi pitänyt ahtoputket lähes kuivana öljystä yli 150tkm. (oon jonkun kerranvilkaissut putkiin cooleria irroittaessani)

Lisäksi faijani 5:stä turbosta vain vm-83 satkuun vaihdettiin turbo ja sekin silloin vuonna -83 takuuaikana (n.5000km mittarissa) kun faijalle ei mitenkään sopinut jäähdyttää turboa sekunttiakaan kaasupohjassa suoritetun motari pätkän jälkeen... Ei hajonnut ekasta moisesta, mut ku se motari meininki oli melkein jokapäiväistä auton hankkimisen jälkeen niin otti ahdin nokkiinsa. Meni muuten monia konetilan kumiletkuistakin vaihtoon ja osa sähköjohdoistakin oli sulanut vaihtokuntoon :oops:
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Vastaa Viestiin