Bensapumpusta

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
bushmills
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 14, 2007 10:35

Bensapumpusta

Viesti Kirjoittaja bushmills »

Se on moro.
Miull on 9-3 tbo autom. saappi vm.-98. Ostin sen viime marraskuussa, eikä myyjällä ollut tietoa milloin bensapumppu olisi vaihdettu. Autolla nyt mittarissa 392 th, elikkä kertaalleen varmaan pumppu olisi vaihdettu. Edellisessä ysisatasessa saapissa pumppu kesti 220 th.
Kysymys kokeneille ja tietorikkaille saapisteille: Onko järkee vaihtaa pumppu kohtapuoleen ettei jätä tielle, vai varoittaako ajotietokone jotenkin vaihtoon menevästä pumpusta?

Nimimerkki vainoharhainenko?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24626
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Bensapumpusta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei varoita...sama operaatio.....

vaihdon hankaluutta saattaa lisätä se onko eka pumppu vaihdettu ylä vai ala-kautta...


pumppu jumppaan valmis mukana ....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Bensapumpusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Ei tosiaan varoittele mitään etukäteen. Mutta aika tyhjänpäiväistä noita on mielestäni "varuiksi" vaihtaa; nykyinen voi hyvin kestää vielä esim. 50 tuhatta kilometriä, samoin kuin se uusi varaosa, jonka vaihtaisit tilalle.
Jos tielle jättäminen pelottaa, niin kannattaa di-kasetti, kampuran asentoanturi, bensapumppu + jotkut peltisakset ja vino pino työkaluja varata takapaksiin, niin yleisimmät roadside repairit onnistuu.
bushmills
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 14, 2007 10:35

Re: Bensapumpusta

Viesti Kirjoittaja bushmills »

Kiitokset näistä. Nalleoluen kanssa meillä onkin jo kokemusta ysisatasen bensapumpun vaihdosta, niin hyvässä kuin pahassakin.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24626
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Bensapumpusta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juu .... ja miul on kokemusta 9-3:sen pumppuremontistakin...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Bensapumpusta

Viesti Kirjoittaja Hook »

Itse pidän järkevänä tuota 200tkm vaihtoväliä.
Jos haetaan luotettavuutta (ja mahdollisestiaavistuksen suurempia huoltokustannuksia) säästöä syntyy vastaavasti, kun auto ei jätäkkään sillä kertaa tielle jossain lapin reissulla.
Tietty jos auton jokapäiväinen toiminta ei ole "välttämättömyys" ja pysyy useimmiten lähinurkilla, josta vaikka työnnellä auto kotia, niin sittenhän ei paljoa kannata vaihdella varmuuden vuoksi osia. :lol:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Bensapumpusta

Viesti Kirjoittaja patse »

Minkäs mallin ämpärit käy vm.2001 9-3 tankkiin. Josko virittelis valmiiksi paketin jonka vain heittäis paikalleen. Letkujen ja liittimien kanssa joutuu varmasti leikkimään, jolloin aikaa tietysti kuluu. Rivarin pihassa kun ei oikein viitti autoa seisottaa remontissa.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Jeltsin
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 12:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Bensapumpusta

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

Mulla kans kilometrejä 250t enkä ainakaan mistään huoltokirjoista/kuiteista löydä tietoa siitä, että pumppu olisi vaihdettu.
Kun kyselin eräältä Saab-ekspertiltä, niin hän malaili piruja seinille kuinka vaikea operaatio ko. pumppu on vaihtaa. Pitää poistaa bensatankki ja kaikki. Menee kuulemma koko päivä! Ja pelkkä osakin maksaa kuulemma maltaita. Sain sellaisen kuvan, että koko paketti maksaisi reippaasti yli tonnin!!!???
Mitä mieltä olette, paljonko maksaisi tettää korjamolla (ei mikään merkkikorjaamo vaan jokin pikkupaja)?
NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Bensapumpusta

Viesti Kirjoittaja Hook »

Jos ostaa saabilta virallisen varaosan, eli koko pumpun ämpäreineen, niin puhutaan 800e + merkkiliikkeen työtaksalla 3..5h , eli ollaan tonni+...

Jos taas lähdetään järkeistämään budjettia ja tekemistä...

eli ostaa tarvikkeena alkuperäisen walbron (varoitus: tarvikkeina on myös kopioita walbrosta) hinta pyörii 80...120e nurkilla pumpun osalta. Lisäksi tarvitsee 2 klemmaria ja 20cm bensaletkua, joka kestää MYÖS ULKOPUOLELTA bensaa.. (cohline tms..)
Samassa remontissa menee vaihtoon myös 2-4kpl ruostuneita letkuklemmareita tankin täyttöputkesta ja hyvä olisi vaihtaa 20..40 euron suodin samalla.
Eli tarvikkeet luokkaa ~100...140eur.
Töitä noin 3..4h oman kokemuksen mukaan, eli jäädään tuntihinnasta ja ammattitaidosta riippuen 200..400 väliin. Siitä on matkaa vielä tonniin reilusti. Tämäkin laskelma siis ihan virallisesti tankin irroitamalla pohjaa leikkelemättä.

Jos ei ole välineitä (=nosturia), niin sitten korin leikkely liene melkein ainoa järkevä vaihtoehto.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Bensapumpusta

Viesti Kirjoittaja patse »

Jotain tämän näköistä walbro pakettia tarjosi lähi varaosaliike. Tilattu on, eli kohta näkee mitä sieltä tulee ja tekeekö niillä mitään. Kuva netistä haettu ja vain suuntaa antava, eli jotain tuon näköistä on odotettavissa.

Kuva
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Bensapumpusta

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ylläoleva kuva on napattu Scantechin setistä jossa osa romuista on Volvoissa käytettäviä, Saabiin asennellaan vain pumppu ja sen alla näkyvä kumikaulus, siansaparoletku ja kaksi klemmaria.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Bensapumpusta

Viesti Kirjoittaja Hook »

Taisi muuten olla tuossa kaulusletkussakin hieman eroa alkuperäiseen, eli sitäkään ei asenneta tuosta setistä. Samoin käyttäisin pätkän suoraa letkua, enkä tuota saparoa. Samoin tuo Scantechin letku ei ole 1/2 vuoden jälkeen parasta mahdollista tankissa.. Vavikekudoksen sisä ja ulkopuolen kumit irtoavat toisistaan,..

Toistaalta tuo kestää kyllä paremmin, kun onnettomimmat eteeni sattuneet "bensaletkut", jotka ampuvat itsensä irti parissa viikossa letkun turpoamisen takia.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: Bensapumpusta

Viesti Kirjoittaja ballantine »

Kuvassa oleva pumppu ei ole Walbro eikä Scantech vaan PPS (Pro Parts Sweden).
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Vastaa Viestiin