Tapahtui seuraavaa:
Ohjaustehostimen pumpun hinha/hihnapyörä oli hiukan vinossa. En kiinnittänyt asiaan tarpeeksi huomiota, koska auto oli liikkeessä huollettu ja hihnat kiritty. Ja uutena saapistina luulin, että tyyppivika, vinossa pitää olla.
Ajettuani 15thkm tuosta havainnosta, ohjaustehostimen pumpun putki irtosi ja sylkäisi öljyt tehostimesta pakoputken päälle. Kunnon savut...
Syy oli seuraava: ohjaustehostimen pumpun kiinnityspultit olivat tippuneet. Pumppu oli enään yhdellä M8 ruuvilla löysästi kiinni. Tämä aiheutti pumppuun värinää ja värinä puolestaan irroitti pumpulta sen metallisen putken. Ja siis kunnon savut.
Pistin pumpun kunnolla kiinni uusilla M8 ruuveilla, liiman kanssa (vanhat ruuvit olivat maantiellä). Kiristin hihnan , ja hain oikeata tehostin öljyä (17,50L) saabilta.
Paikat on ahtaat, mutta ruuvien asennusta helpottaa tieto että hihnapyörässä on aukot...ja kun laitat vielä riittävän pitkä pultit ja asennat hylsyn kanssa. Sitten jopa räikällä onnistuu veivata, loppukiristys lenkillä.
Opetus - hihnat / pyörät eivät saa olla vinossa.
rainer