9000 check engine-valo ja flekti-ongelma
9000 check engine-valo ja flekti-ongelma
Tulipa ostettua tonnari vm.90.
Törmäsin aika hankalaan vikaan ja nyt tarvitaan neuvoja!
Check Engine-valo palaa jatkuvasti. Autossahan on se kaiketi alkeellisin EDU. Eli kun kääntää virrat päälle, valo syttyy eikä vilku tai sammu koneen käydessä.
Auto käy normaalisti ja kiihtyy moitteetta ja kulkee kuten tonnarin kuuluukin.
Huomasin ajettuani kaupungissa, että lämpötilamittari nousee. Maantieajossa pysyy kiltisti n.15 vaille asennossa. Kaupungissa ja varsinkin tyhjäkäynnillä maantieajon jälkeen mittari nousee hitaasti ja varmasti miltei punaiselle alueelle!
Paisuntasäiliössä ei "porise" eikä neste mielestäni ole ihan "kiehuvaa".
Huomasin, ettei sähköflekti käynnisty lainkaan ja etsiskelin sulakkeita ja releitä.
Löysin moottoritilasta sulakepaikat, jotka ovat käyttöohjekirjan mukaan:
6 Jäähdytyspuhallin, aikarele 5A
7 Jäähdytyspuhallin, vakio 20A
8 Jäähdytyspuhallin, 2-vaiheinen 30A
Lisäksi löytyi relepaikat E ja F.
E-paikassa oli kiinni rele Hella 12V 4RA 003 510-06. Käyttöohjekirjan mukaan siinä ei pitäisi olla relettä lainkaan! F-paikassa ei ollut relettä, vaikka käyttöohjekirjan mukaan siinä juuri pitäisi olla Jäähdyttimen puhallin-rele!
Kaverilta löytyi pari relettä eli Bosch 12V 20/30A 0 332 209 150 ja Bosch 12 V 2x15A 0332015013, joiden väitti mahdollisesti sopivan autooni.
Laitoin sulakkeet ja kokeilin noita releitä, mutta flekti ei käynnistynyt.
Koitin kynällä flektiin tulevaa liitintä eikä sinne mielestäni tule virtaa olleskaan.
Eli missä vika? Ensin kaiketi tulisi selvittää sulakkeitten ja releitten oikeat paikat...
Ilmeisesti noihin em. sulakepaikkoihin tulee sulakkeet kuten käyttöohjekirja kertoo?
Onko mikään noista em. releistä oikea ja jos ei niin mikä olisi oikea rele (täytyykö ostaa marmoritiskiltä?)?
Missä paikoissa / paikassa releitten / releen tulee olla?
Ilmeisesti virtaa ei tuohon flektin piuhaan tulekaan ilman oikeaa relettä, vai...?
Nämä kun saisi selville voisi sitten jatkaa harjoituksia, jos vika ei oikeilla sulakkeilla ja releillä ratkea.
Otan kiitollisuudella vastaan ideoita viisaammilta, koska itsellä loppui tietotaitotaso tähän!
Törmäsin aika hankalaan vikaan ja nyt tarvitaan neuvoja!
Check Engine-valo palaa jatkuvasti. Autossahan on se kaiketi alkeellisin EDU. Eli kun kääntää virrat päälle, valo syttyy eikä vilku tai sammu koneen käydessä.
Auto käy normaalisti ja kiihtyy moitteetta ja kulkee kuten tonnarin kuuluukin.
Huomasin ajettuani kaupungissa, että lämpötilamittari nousee. Maantieajossa pysyy kiltisti n.15 vaille asennossa. Kaupungissa ja varsinkin tyhjäkäynnillä maantieajon jälkeen mittari nousee hitaasti ja varmasti miltei punaiselle alueelle!
Paisuntasäiliössä ei "porise" eikä neste mielestäni ole ihan "kiehuvaa".
Huomasin, ettei sähköflekti käynnisty lainkaan ja etsiskelin sulakkeita ja releitä.
Löysin moottoritilasta sulakepaikat, jotka ovat käyttöohjekirjan mukaan:
6 Jäähdytyspuhallin, aikarele 5A
7 Jäähdytyspuhallin, vakio 20A
8 Jäähdytyspuhallin, 2-vaiheinen 30A
Lisäksi löytyi relepaikat E ja F.
E-paikassa oli kiinni rele Hella 12V 4RA 003 510-06. Käyttöohjekirjan mukaan siinä ei pitäisi olla relettä lainkaan! F-paikassa ei ollut relettä, vaikka käyttöohjekirjan mukaan siinä juuri pitäisi olla Jäähdyttimen puhallin-rele!
Kaverilta löytyi pari relettä eli Bosch 12V 20/30A 0 332 209 150 ja Bosch 12 V 2x15A 0332015013, joiden väitti mahdollisesti sopivan autooni.
Laitoin sulakkeet ja kokeilin noita releitä, mutta flekti ei käynnistynyt.
Koitin kynällä flektiin tulevaa liitintä eikä sinne mielestäni tule virtaa olleskaan.
Eli missä vika? Ensin kaiketi tulisi selvittää sulakkeitten ja releitten oikeat paikat...
Ilmeisesti noihin em. sulakepaikkoihin tulee sulakkeet kuten käyttöohjekirja kertoo?
Onko mikään noista em. releistä oikea ja jos ei niin mikä olisi oikea rele (täytyykö ostaa marmoritiskiltä?)?
Missä paikoissa / paikassa releitten / releen tulee olla?
Ilmeisesti virtaa ei tuohon flektin piuhaan tulekaan ilman oikeaa relettä, vai...?
Nämä kun saisi selville voisi sitten jatkaa harjoituksia, jos vika ei oikeilla sulakkeilla ja releillä ratkea.
Otan kiitollisuudella vastaan ideoita viisaammilta, koska itsellä loppui tietotaitotaso tähän!
Viimeksi muokannut tkrakas, Ke Syys 08, 2010 09:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900S 2.3 Talladega 1997
Re: 9000 check engine-valo ja flekti-ongelma
Onko flekti yksinopeuksinen, eli jäähdyttimen päädyssä olevasta termostaattikytkimestä lähtee vain kaksi johtoa? Yksinopeuksiseen flektiin kuuluu yksi rele, kaksinopeuksiseen kaksi relettä.
Jos termostaattikytkimessä on kiinteät johdot, johtoja seuraamalla anturista poispäin löydät 20 - 30 cm päästä johtoliittimen. Liittimen koskettimet on yleensä aika huonossa kunnossa, kun etusäleikön läpi uittaa rapaa ja kosteutta siihen liittimeen. Avaa liitin ja kokeile alkaako flekti puhaltaa liittimen auton johtosarjan puoleiset navat yhdistämällä. Jos ei puhalla, varmista mittaamalla, että toinen johto on maadoitettu ja toinen johto menee flektin releen käämille. Korjaa johdotus ja vialliset liitokset. Flektin toiminnan voi kokeilla irrottamalla releen yhdistämällä relekannasta hyppylangalla navat 30 ja 87. Releen voi testata laittamalla relekantaan navan 85 koskettimeen hyppylangan ja painamalla releen paikalleen - tällöin maadoittamalla hyppylangan toinen pää pitäisi releen vetää ja puhaltimen puhaltaa.
Jos termostaattikytkimessä on kiinteät johdot, johtoja seuraamalla anturista poispäin löydät 20 - 30 cm päästä johtoliittimen. Liittimen koskettimet on yleensä aika huonossa kunnossa, kun etusäleikön läpi uittaa rapaa ja kosteutta siihen liittimeen. Avaa liitin ja kokeile alkaako flekti puhaltaa liittimen auton johtosarjan puoleiset navat yhdistämällä. Jos ei puhalla, varmista mittaamalla, että toinen johto on maadoitettu ja toinen johto menee flektin releen käämille. Korjaa johdotus ja vialliset liitokset. Flektin toiminnan voi kokeilla irrottamalla releen yhdistämällä relekannasta hyppylangalla navat 30 ja 87. Releen voi testata laittamalla relekantaan navan 85 koskettimeen hyppylangan ja painamalla releen paikalleen - tällöin maadoittamalla hyppylangan toinen pää pitäisi releen vetää ja puhaltimen puhaltaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000 check engine-valo ja flekti-ongelma
OK. Kiitos neuvosta. Täytyy huomenna testata.jus kirjoitti:Onko flekti yksinopeuksinen, eli jäähdyttimen päädyssä olevasta termostaattikytkimestä lähtee vain kaksi johtoa? Yksinopeuksiseen flektiin kuuluu yksi rele, kaksinopeuksiseen kaksi relettä.
Jos termostaattikytkimessä on kiinteät johdot, johtoja seuraamalla anturista poispäin löydät 20 - 30 cm päästä johtoliittimen. Liittimen koskettimet on yleensä aika huonossa kunnossa, kun etusäleikön läpi uittaa rapaa ja kosteutta siihen liittimeen. Avaa liitin ja kokeile alkaako flekti puhaltaa liittimen auton johtosarjan puoleiset navat yhdistämällä. Jos ei puhalla, varmista mittaamalla, että toinen johto on maadoitettu ja toinen johto menee flektin releen käämille. Korjaa johdotus ja vialliset liitokset. Flektin toiminnan voi kokeilla irrottamalla releen yhdistämällä relekannasta hyppylangalla navat 30 ja 87. Releen voi testata laittamalla relekantaan navan 85 koskettimeen hyppylangan ja painamalla releen paikalleen - tällöin maadoittamalla hyppylangan toinen pää pitäisi releen vetää ja puhaltimen puhaltaa.
Ja ilmeisesti tuo Hella 12V 4RA 003 510-06 on oikea rele? Mutta kumpaan paikkaan, koska oli E-paikassa ja käyttöohjekirjan mukaan tulisi olla F-paikassa?
900S 2.3 Talladega 1997
Re: 9000 check engine-valo ja flekti-ongelma
ei kai se niin tarkkaa ole, kunhan sopii relekantaan ja on virrankestoltaan riittävä.tkrakas kirjoitti:Ja ilmeisesti tuo Hella 12V 4RA 003 510-06 on oikea rele?
Laita rele siihen paikkaan, johon tulee jäähdyttimen termostaattikytkimeltä johto ja josta yhdistelemällä flekti käynnistyy.Mutta kumpaan paikkaan, koska oli E-paikassa ja käyttöohjekirjan mukaan tulisi olla F-paikassa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000 check engine-valo ja flekti-ongelma
Syylärissähän on flektin hallintaa varten lämpötila-anturi. Kun syylärissä lämpötila nousee tarpeeksi korkeaksi anturi kytkee läpi menevät johdot yhteen ja flekti käynnistyy.
Suosittelisin ensimmäiseksi yhdistää anturille tulevat johdot suoraan toisiinsa, samalla näet missa kunnossa kyseiset liittimet on.
Omassa -89 tonnarissa oli samanlaine ongelma. Anturin johdoista oli toinen liitin irronnut. Ilmeisesti johtoa oli väännelty kovasti(?).
Suosittelisin ensimmäiseksi yhdistää anturille tulevat johdot suoraan toisiinsa, samalla näet missa kunnossa kyseiset liittimet on.
Omassa -89 tonnarissa oli samanlaine ongelma. Anturin johdoista oli toinen liitin irronnut. Ilmeisesti johtoa oli väännelty kovasti(?).
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: 9000 check engine-valo ja flekti-ongelma
Missä kohtaa syyläriä tuo anturi on?
900S 2.3 Talladega 1997
Re: 9000 check engine-valo ja flekti-ongelma
Toisella puolella syyläriä kuin flekti. Jos sulla on ilmastointi, niin ilmastointikompressorin läheisyydessä.tkrakas kirjoitti:Missä kohtaa syyläriä tuo anturi on?
Anturi on kohtuullisen iso ja sulla siihen menee kaksi tai kolme johtoa. Jos ne ovat edelleen alkuperäisessä eristejohdossa, niin sen väri on tumman punertava/oranssi.
Liittimeen parhaiten pääsee käsiksi alakautta irroittamalla pohjapanssarin. Muistaakseeni liitin oli syylärin alavesiliitännän ääressä.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: 9000 check engine-valo ja flekti-ongelma
Kiitos kaikille neuvojille!DJHasis kirjoitti:Toisella puolella syyläriä kuin flekti. Jos sulla on ilmastointi, niin ilmastointikompressorin läheisyydessä.tkrakas kirjoitti:Missä kohtaa syyläriä tuo anturi on?
Anturi on kohtuullisen iso ja sulla siihen menee kaksi tai kolme johtoa. Jos ne ovat edelleen alkuperäisessä eristejohdossa, niin sen väri on tumman punertava/oranssi.
Liittimeen parhaiten pääsee käsiksi alakautta irroittamalla pohjapanssarin. Muistaakseeni liitin oli syylärin alavesiliitännän ääressä.
Anturiin meni kaksi johtoa: sininen ja vihreä! Ekaan liittimeen pääsi hyvin helposti käsiksi yläkauttakin.
Anturista lähti kaksi johtoa ja siinä liittimen kohdalla toinen johto oli irti! Ei muuta kuin piuhat kiinni ja flekti toimii!
Rele tarvittiin vain paikkaan E, vaikka myös paikkaan F on vedetty johdot (?).
Mutta edelleen ongelmana on tuo Check Engine-valo, joka palaa yhä ajon aikana.
Olisiko missään netissä listaa mitä kaikkea tuo valo valvoo eli listaa, jota voisi käydä läpi?
Huomasin ainakin, että ohjaustehostimen säiliön öljytaso oli alle minimin?
900S 2.3 Talladega 1997
Re: 9000 check engine-valo ja flekti-ongelma
Tuon sivun alaosassa olisi lista sun autosi vikakoodeista.tkrakas kirjoitti: Mutta edelleen ongelmana on tuo Check Engine-valo, joka palaa yhä ajon aikana.
Olisiko missään netissä listaa mitä kaikkea tuo valo valvoo eli listaa, jota voisi käydä läpi?
http://www.saab9000.com/procedures/powe ... tcodes.php
Veikkaisin että tehostimen letkut olisivat löysällä tai letkuista olisi kiristimet irronneet. On myös mahdollista että raidetangon päästä tehostajan liitännöissä olisi vuotoa, letkut suoraan vuotavat tai ohjaustehostimen pumppu vuotaisi.tkrakas kirjoitti: Huomasin ainakin, että ohjaustehostimen säiliön öljytaso oli alle minimin?
Mutta katsoppas tehostajan ympärille jospa näkyisi tehostajan öljyä.
Muussa tapauksessa kannattaa putsata konetilaa ja lisätä tehostajan säiliöön tehostajan öljyä ja tarkkailet mistä kohtaa näyttäisi vuotavan (jos vuotaa ylipäätänsä).
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: 9000 check engine-valo ja flekti-ongelma
Kiitos! Mutta mielestäni kun avaimen kääntää Drive-asentoon niin valo syttyy ja sammuu, mutta ei välkyttele.DJHasis kirjoitti:Tuon sivun alaosassa olisi lista sun autosi vikakoodeista.tkrakas kirjoitti: Mutta edelleen ongelmana on tuo Check Engine-valo, joka palaa yhä ajon aikana.
Olisiko missään netissä listaa mitä kaikkea tuo valo valvoo eli listaa, jota voisi käydä läpi?
http://www.saab9000.com/procedures/powe ... tcodes.php
Syttyy sitten uudestaan palamaan kun käynnistää koneen!?
Täytyy huomenna tsekata onko todella näin vai välkkyykö se!
900S 2.3 Talladega 1997
Re: 9000 check engine-valo ja flekti-ongelma
90-autossa ei ole vielä trionic, joten ei vilkuta koodeja ennen kuin testiliittimestä maadottamalla pyydetään vilkuttamaan.
Hyödyllinen dokumentti tuolla ylimmäinen linkki: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 77#p693677
Vikakoodinlukuohjeet pdf:n sivulla 71 - 77 ja kooditaulukko sivulla 93.
Hyödyllinen dokumentti tuolla ylimmäinen linkki: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 77#p693677
Vikakoodinlukuohjeet pdf:n sivulla 71 - 77 ja kooditaulukko sivulla 93.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000 check engine-valo ja flekti-ongelma
Kiitos jus! Tuossa linkissä olleessa dokumentissajus kirjoitti:90-autossa ei ole vielä trionic, joten ei vilkuta koodeja ennen kuin testiliittimestä maadottamalla pyydetään vilkuttamaan.
Hyödyllinen dokumentti tuolla ylimmäinen linkki: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 77#p693677
Vikakoodinlukuohjeet pdf:n sivulla 71 - 77 ja kooditaulukko sivulla 93.
sivulla 73 näytetään miten tuo koestuspistokkeen napa maadoitetaan.
En millään löytänyt tuota kuvassa esitettyä koestuspistoketta.
Alla olevassa linkissä samanlaisen konehuoneen kuva kuin omassani.
http://koti.kainuu.com/tkrakas/kuvat/moottoritila.jpg
Missä kohtaa tuo koestuspistoke sijaitsee?
PS. Ei taitaisi olla kovinkaan kallis homma luetuttaa tuo koodi esim. Kajaanin Delta-Autossa?
Ei vain oikein huvittaisi asioida siellä kun on ollut niin paljon huonoja kokemuksia ko.puljusta ja varsinkin hinnoittelusta!
Viimeksi muokannut tkrakas, Ke Syys 08, 2010 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900S 2.3 Talladega 1997
Re: 9000 check engine-valo ja flekti-ongelma
On se pistoke tuossakin kuvassa näkyvissä. Akvaarion etuseinän yläreunan kumitiivisteen ja kuskin puolen lokasuojan yhtymäkohdassa on mustaviivaiselta ruudukolta näyttävä alumiininen muutoskilpi ja heti sen vieressä muovikannella peitetty liitinryhmä.tkrakas kirjoitti:Missä kohtaa tuo koestuspistoke sijaitsee?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000 check engine-valo ja flekti-ongelma
Ja vielä varmuuden välttämiseksi kuva


Re: 9000 check engine-valo ja flekti-ongelma
Em.ansiokkailla ja mallia "rautalanka" ohjeilla / kuvilla testasin itse nämä vilkkukoodit, mutta en niistä loppujen lopuksi tullut viisaammaksi.
No, rohkaisin mieleni ja marssin Kajaanin Delta-Autoon, jossa onneksi oli työvuorossa sekä asiakaspalvelussa että huollon puolella näitä "ammattihemmoja" (ammattihemmo = henkilö, joka hallitsee työnsä ja on tehtäviensä tasolla)!
Asentaja luki koodit apukuskin alapuolelta olevasta liittimestä (liittimistä?) ja sai seuraavat koodit muistista:
22491
42492
38371
Kertoi kaikkien viittaavan polttoainepuoleen ja esim. ilmavuotoon, lamda-anturiin, ilmamäärämittariin jne...
Auto kulkee ja kiihtyy kuin tonnarin kuuluukin ja seoksetkin ovat kohdallaan.
Olisiko jollain tietoa mistä hommaa kannattaisi ryhtyä purkamaan ja onko samanlaisia koodeja tullut vastaan?
Vai kannattaako vain jatkaa ajoa ja katsoa josko tuo check engine ilmaantuu uudelleen (ja jatkaa ajoa siltikin)?
PS. Pyörrän aiemmat negatiiviset käsitykseni tästä Kajaanin Delta-autosta, jossa nyt toimitttiin ripeästi, asiallisesti ja veloitettiin "vain" 35e.
No, rohkaisin mieleni ja marssin Kajaanin Delta-Autoon, jossa onneksi oli työvuorossa sekä asiakaspalvelussa että huollon puolella näitä "ammattihemmoja" (ammattihemmo = henkilö, joka hallitsee työnsä ja on tehtäviensä tasolla)!
Asentaja luki koodit apukuskin alapuolelta olevasta liittimestä (liittimistä?) ja sai seuraavat koodit muistista:
22491
42492
38371
Kertoi kaikkien viittaavan polttoainepuoleen ja esim. ilmavuotoon, lamda-anturiin, ilmamäärämittariin jne...
Auto kulkee ja kiihtyy kuin tonnarin kuuluukin ja seoksetkin ovat kohdallaan.
Olisiko jollain tietoa mistä hommaa kannattaisi ryhtyä purkamaan ja onko samanlaisia koodeja tullut vastaan?
Vai kannattaako vain jatkaa ajoa ja katsoa josko tuo check engine ilmaantuu uudelleen (ja jatkaa ajoa siltikin)?
PS. Pyörrän aiemmat negatiiviset käsitykseni tästä Kajaanin Delta-autosta, jossa nyt toimitttiin ripeästi, asiallisesti ja veloitettiin "vain" 35e.
900S 2.3 Talladega 1997