Laturin kunnosta
Laturin kunnosta
Nyt kävi silleen, että auto seissy 3 päivää tossa pihalla ja tänään aamulla yritin töihin lähteä. Ei ovet auennu eikä hälyt menny poies päältä. Sisävalot sai palamaan noin 5s ajaksi, jolloin sekin huvi loppu. EDUn mukaan normiajossa jännite seilaa 12,5V mutta sen luotettavuus on mielestäni enemmänkin arvan tasolla. Yleismittarin kun tuuppaa kiinni tyhjäkäynnillä lukemiksi saa ~13,4V ja siinä se vähän seilailee.
Akku on uusittu viime vuoden syys-lokakuussa sznajderiksi ja toiminut moitteettomasti viime talvellakin. Joillain muillakin oli tuon 62Ah akun kanssa vuoden jälkeen samanlaisia propleemia, mutta valmistusvirhe tuo tuskin on.
Onko siis parkkipaikkatason luotettavaa tapaa varmistaa laturin kunto ulkoisesti, entäpä jännitteensäätimen? Ja onko vanhan laturin kunnostaminen järkevämpää vert. uuden hankkimiseen. Kulkineella rullattu 317tkm ja laturi on originelli.
Akku on uusittu viime vuoden syys-lokakuussa sznajderiksi ja toiminut moitteettomasti viime talvellakin. Joillain muillakin oli tuon 62Ah akun kanssa vuoden jälkeen samanlaisia propleemia, mutta valmistusvirhe tuo tuskin on.
Onko siis parkkipaikkatason luotettavaa tapaa varmistaa laturin kunto ulkoisesti, entäpä jännitteensäätimen? Ja onko vanhan laturin kunnostaminen järkevämpää vert. uuden hankkimiseen. Kulkineella rullattu 317tkm ja laturi on originelli.
Saab 9000 CS -97, 2.0 lpt
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
Re: Laturin kunnosta
Jännite pitäisi olla n.14v mitattuna, riippuen lämpötilasta. Omasta hajosi 290tkm laturi. Sisempi hiili on loppu ja syönyt syvän uran liukurenkaaseen.cs9000tku kirjoitti:Nyt kävi silleen, että auto seissy 3 päivää tossa pihalla ja tänään aamulla yritin töihin lähteä. Ei ovet auennu eikä hälyt menny poies päältä. Sisävalot sai palamaan noin 5s ajaksi, jolloin sekin huvi loppu. EDUn mukaan normiajossa jännite seilaa 12,5V mutta sen luotettavuus on mielestäni enemmänkin arvan tasolla. Yleismittarin kun tuuppaa kiinni tyhjäkäynnillä lukemiksi saa ~13,4V ja siinä se vähän seilailee.
Akku on uusittu viime vuoden syys-lokakuussa sznajderiksi ja toiminut moitteettomasti viime talvellakin. Joillain muillakin oli tuon 62Ah akun kanssa vuoden jälkeen samanlaisia propleemia, mutta valmistusvirhe tuo tuskin on.
Onko siis parkkipaikkatason luotettavaa tapaa varmistaa laturin kunto ulkoisesti, entäpä jännitteensäätimen? Ja onko vanhan laturin kunnostaminen järkevämpää vert. uuden hankkimiseen. Kulkineella rullattu 317tkm ja laturi on originelli.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Laturin kunnosta
Jos tuosta allekirjoituksesti tonnarista on kyse, niin mä varmaan hakisin uuden/kunnostetun laturin ja sopisin vanhan palautuksesta panttia vastaan joka tapauksessa, jos se tulee kaivettavaksi ylös. On se nimittäin sen verran ihanan oloisesti sijoitettu (koneen ja tulipellin väliin, momenttituen alapuolelle).
Mutta syyllinen ei välttämättä ole laturi - useamman päivän seisonnan aikana voi vajaa akku muutenkin tyhjentyä ja joku laite voi imeä virtaa sammuksissakin, eli kyseessä voi olla ihan oikea sähkövika (muuallakin kuin laturissa).
Mutta syyllinen ei välttämättä ole laturi - useamman päivän seisonnan aikana voi vajaa akku muutenkin tyhjentyä ja joku laite voi imeä virtaa sammuksissakin, eli kyseessä voi olla ihan oikea sähkövika (muuallakin kuin laturissa).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Laturin kunnosta
KO. Turbo mallissa laturin vaihdon pystyy tekemään yläkautta alle tuntiin.aero kirjoitti:Jos tuosta allekirjoituksesti tonnarista on kyse, niin mä varmaan hakisin uuden/kunnostetun laturin ja sopisin vanhan palautuksesta panttia vastaan joka tapauksessa, jos se tulee kaivettavaksi ylös. On se nimittäin sen verran ihanan oloisesti sijoitettu (koneen ja tulipellin väliin, momenttituen alapuolelle).
.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Laturin kunnosta
Ai, sit se on joko erilainen kuin MY96 tai mä olen missannut jonkun näppärän oikotien repiessäni CSE:stä tekniikan irti. Nyt saa vinkata, miten se onnistuu näppäriten .9000LPT kirjoitti:KO. Turbo mallissa laturin vaihdon pystyy tekemään yläkautta alle tuntiin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Laturin kunnosta
Jopa pitkälohkon möhkömmän ulkotuuletteisen laturin pystyy vaihtamaan yläkautta. Molemmat tavat, sekä oikea ala- että epäortodoksinen ylätiesynnytys ovat keskusteltuna tuolla: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 3%A4kautta
Re: Laturin kunnosta
Oolsprait. Kaveri tuli kansanauton kanssa tarjoamaan vähän kipinää johtoihin ja lähti käymään ookoo. Kohtalaisen kohmeiselta auto tuntui kyllä. Puolen tunnin ajon jälkeen pelti ylös ja mittaria navoille. Tuloksena 14.1V tyhjäkäynnillä kuorma päällä, eli ei siinä sen kummoisempaa vikaa näytä olevan ainakaan laturissa.
Eli ääni menee akulle tai sitten jokin syö virtaa, sillä sammutettuani auton sisävalot räpsyivät satunnaisesti hieman, pitänee tutkia mikä siellä kuluttaa.
Eli ääni menee akulle tai sitten jokin syö virtaa, sillä sammutettuani auton sisävalot räpsyivät satunnaisesti hieman, pitänee tutkia mikä siellä kuluttaa.
Saab 9000 CS -97, 2.0 lpt
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
Re: Laturin kunnosta
Tavaratilan valo? Tavaratilan lukon moottori tai joku ovimoottoreista jää "vetämään" keskuslukituksen ollessa päällä? Tavaratilan luukun johtosarjan rikkoutuminen, sopivasti keskenään osuessaan purkavat akkua elleivät polta koko autoa.
Jälkiasennettu Italialainen tai muuten vain huono/vanha varashälytin?
Jos on sisätutkalla niin hankalaahan se on istua lukitussa autossa käyden sulaketaulua mittarin kera läpi noita luukkujen kuormituksia mittaillen.
Jälkiasennettu Italialainen tai muuten vain huono/vanha varashälytin?
Jos on sisätutkalla niin hankalaahan se on istua lukitussa autossa käyden sulaketaulua mittarin kera läpi noita luukkujen kuormituksia mittaillen.
Re: Laturin kunnosta
Häly on tehdasasenteinen. Tänään saan kaivettua vehkeitä esiin, jotta näkis mikä siellä pissii.
Saab 9000 CS -97, 2.0 lpt
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *