elikkäs auto on -89 cc tonnari. Automaatti-ilmastointikin on, ongelmana se että puhallin ei puhalla tuulilasille juuri nimeksikään vaikka säätäisi manuaalisesti puhalluksen täysille ja lasin puhalluksen päälle. Joku läppä ei aukea??? vetää ikävästi ikkunoita huuruun välillä
onkos tää läppämoottori se joka näkyy keskellä siellä kojelaudan alla kun ottaa hanskalokeron irti? se moottori näytti liikuttelevan jotain tankoa/läppää... kun laitto virrat päälle niin liikku vähän edestakasin ja sitte kun vaihto lämpötilaa niin souti johonki suuntaan (jotenkin noin) Onko nuo moottorit miten hinnoissaan karikossa? itekkin oon täältä itäisestä suomesta(punkaharjulta)
-Make- kirjoitti:onkos tää läppämoottori se joka näkyy keskellä siellä kojelaudan alla kun ottaa hanskalokeron irti? se moottori näytti liikuttelevan jotain tankoa/läppää... kun laitto virrat päälle niin liikku vähän edestakasin ja sitte kun vaihto lämpötilaa niin souti johonki suuntaan
Siellä on kaksi moottoria samassa konsolissa kiinni. Se moottori, joka liikuttaa tankoa muuteltaessa lämpötilatoivomusta asentojen LO ja HI välillä on lämpötilansäätömoottori, se kääntää ilmansekoitusläppää lämppärin kennon luona. Lämmitystarpeen ollessa vähäinen vain osa ilmasta ohjataan lämmityskennon läpi.
Ilmansuuntauksesta vastaa toinen samanlainen moottori vähän alempana samassa konsolissa.
Kannattaa varmaankin myös putsata raitisilmasuodatin, mulla se ainakin ahdisti likasena niin paljon ettei puhallusta juuri ollut. Puhalsin varovasti paineilmalla väärinpäin ja laitoin saman vanhan takas ja hyvin on toiminu siitä lähtien.
-Make- kirjoitti:oon juu... antaa vika koodit 1u 2u 3u ja 6u... joku sanoki täällä foorumilla että viittais johonki liitin vikaan,mutta oon koittanu liittimiä rassailla - vailla tulosta.
No tuollahan on neuvottu miten ACC-boksin liittimestä voi mitata että nuo lämpöanturit (1u 2u 3u) varmistetaan. ACC-boksi irti ja mittaat siitä johdosta mielellään liitinrungon takaa niin säilyy koskettimet ehjänä). Jos johtoliittimestä näkyy järkeviä vastusarvoja, vika ei anturissa eikä liittimessä vaan boksissa tai boksin maadoituksessa.
Ilmanohjausmoottorin (6u) koestamiseenkin tuolla on ohjeet, tarjoat jännitettä moottorin johtoliittimeen ohjeen mukaisiin pinneihin ja ajat läpän päätyasentoon. Jos kääntyy niin todennäköisesti ei moottorissakaan ole vikaa. On siinä sitten vielä sen asentopotentiometrin tarkistusmittaus.
Lykkyä vianselvitykseen!
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Älä vaan aja niitä läppämoottoreita irroitettuna. Toinen niistä pääsee ajamaan ilman rajoitinta jolloin asentopotikka menee yli, eikä sitä saa kohdaalleen.
Tyypillinen vika on moottorin kärähtäminen. Läppämootttorien tilalle voi vaihtaa moottorin uudelleenkierrätysläpästä ( moottoriosa on sama ), joita on joka 9000:ssa ja näinollen paljon helpompi löytää romuttamolta kuin ACC:lla varustettuja autoja.
pevi kirjoitti:Älä vaan aja niitä läppämoottoreita irroitettuna. Toinen niistä pääsee ajamaan ilman rajoitinta jolloin asentopotikka menee yli, eikä sitä saa kohdaalleen.
Huomasin omassa lämmönsäätömoottorissa klappia moottorin akselin ja akselista lähtevän vaijeria liikuttavan langan liitoksessa. Ajattelin siirtää kiristää vivun hiukan eri kohtaan akselilla ja sainkin kiinnitettyä tukevasti. Koekäytössä onneksi huomasin heti että vipu meinasi mennä stopparin ohi. Oli sillä erää pakko palauttaa takaisin alkuperäiseen kohtaan ja hyväksyä pieni välys vivussa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00