Uusi Saab-omistaja paikalla / Kysymyksiä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
JussiE
"Kaasari"

Uusi Saab-omistaja paikalla / Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JussiE »

Moi,

ostin juuri Saab 9-5 3.0 TiD:n. Saab on minulle ensimmäinen laatuaan (kuten tämä foorumipostauskin). Olen lueskellut foorumia koko sen ajan (noin kuukausi) kun hankintaa olen harkinnut.

Muutama kysymys minua on jäänyt askarruttamaan.
1. Mikä on pikkudiisselin jakohihnan vaihtoväli oikeasti? Foorumilta saa hyvin ristiriitaista infoa aiheesta. Jotkut sanovat 100tkm, toiset 170tkm ja osa 190tkm. Autoni on vuosimallia 2002 ja myyjäliike suostui siihen tekemään jakohihnan vaihdon "kaupan päälle". Autolla on ajettu reilut 150tkm ja heidän lähteiden mukaan vaihtoväli olisi 150tkm..????? Hämmästyttää ja kummastuttaa kovasti. Huoltokirjasta koitin etsiä myös, mutta siitäkään ei mennyt kuin pää enemmän pyörälle.

2. Onko Eberin Easystart R+:n asennus helppoa? Ilmeisesti vain jatkuva 12VDC, maa ja ohjaus releelle A riittää (vaihtoehtoisesti SIDin nastaan X)? Siitäkin olen täältä lukenut monta erilaista ketjua ja osa on ajautunut erilaisiin ongelmiin ainakin sisätilan puhaltimenohjauksen kanssa. Mikä nasta SID2:ssa on Eberin ohjaus ja antaako se ulos maata vai jännitettä?

3. Onko vehkeestä yleisesti saatavilla olevaa sähkökaaviota jossain, vai mistä kummasta porukka arpoo noita eri purkkien liittimiä ja johdinvärejä tänne foorumille? :)

Terveisin onnellinen auton omistaja,
Jussi

ps. Auto on edelleen nokkahihnan vaihdossa ja saan sen vasta viikonlopun paikkeilla.
Saab 9-5 3,0TiD Vector 2002
kello
"Aero"

Re: Uusi Saab-omistaja paikalla / Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kello »

WIS kertoo aika paljon autosta, näyttää sieltä jonkinlaisia sähkökaavioitakin löytyvän, ite en noista sähkökaavioista kyllä mitään ymmärrä että en tiedä niiden käyttökelpoisuudesta kysyjän tarpeisiin. Eli Workshop Information System -niminen ohjelma.
Saab 9-5 Aero XWD -11
JussiE
"Kaasari"

Kiitoksia ihmisille nopeista vastauksista.

Miten kummassa tuosta jakohihnasta on niin monenlaista tarinaa liikenteessä? Onko sitä vaihtoväliä kenties muutettu ajan saatossa?

Hmm. SIDissä on kolmipaikkainen ajastin ja manuaali startti Eberille. Tämäkö ei automaattisesti tarkoita sitä, että sisäilmaakin pystyy lämmittämään Eberillä? SIDin nastaako Mimmi ei suosittele maadoitettavaksi kaukolla ja miksi näin?

Täytyypäs itsellekkin haalia tuo WIS jostain. Allekirjoittanut on sähköalalla töissä, niin niistä kaavioista saattaa jotain pienehköä apua olla kytkentöjä tehdessä. :)
Eski
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kyllä tuollaiset remminvaihtovälit pitäisi selvitä ihan auton huoltokirjasta...

Eski
Eski
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jaahans, no näissä 3.0TiD-koneissahan moottorinvaihtoväli on yleensä lyhyempi kuin remminvaihtoväli :lol:

Eski
JussiE
"Kaasari"

Eski kirjoitti:Jaahans, no näissä 3.0TiD-koneissahan moottorinvaihtoväli on yleensä lyhyempi kuin remminvaihtoväli :LOL:

Eski
Eipä tartte sitten hihnaa ainakaan vaihdella. :)
JussiE
"Kaasari"

Nyt on auto alla ja ei voi kuin hehkuttaa miten mahtava pirssi on. Menee näköjään motarilla talvinopeusrajoituksilla (mittari 110km/h) yllättävän pienellä määrällä ainetta. Noin 30km motaripätkän jälkeen keskikulutus SIDin mukaan 6,1l/100km.

Nyt vaan toivotaan että ei tule onkelmia sylinteriputkien kanssa, niin ei ala kovasti harmittaa.

Mutta ei voi muuta sanoa, kun että olen myyty. :)
Vastaa Viestiin