
Laatikko vai kytkin?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Laatikko vai kytkin?
Alkaa tuo tonnikala kohta käymään kukkarolle...reilu viikko sitten laukesi turbo (no se nyt ei kustantanut uusine pinnapultteineen, uusine öljyineen ja tilbehööreineen edes kuuttasataa juuroa...), ja tänä aamuna duunipaikan parkkiksella parkkeerausmanöövereitä suorittaessani olin kuulevinani jotain ihme rahinaa/helinää. Eipä siinä, auto sammuksiin, ovi auki ja uudelleen käyntiin. Hiljaista on ja käyntiääni ihan nätti, nimittäin ainakin siihen asti että nostin kytkimen (vaihde vapaalla). Rohina/helinä palasi heti kun kytkimen nosti ja poistui heti kun sen painoi pohjaan. Elikkä kysymys kuuluu onko nyt kytkin laukeamassa, vaiko laatikko? Meikäläisen tuurilla molemmat...Juhlavaa joka tapauksessa 

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Kovasti kuulostaisi kytkimen painelaakerilta. Kurkkaapas kytkinkotelon kolosta, siis siitä mistä kytkin ilmataan. Koneen käydessä, vaihde vapaalla pyörii painelaakeri todennäköisesti mukana, ja siitä helinä.
Itsellä on ainakin näin, syytä en tosin tiedä. Ilmeisesti paineasetelmassa on jotain feelua niin, että joku sakara ottaa aina painelaakeriin kiinni ja pyörittää sitä. Ikävä ääni, mutta ei se ainakaan itsellä ole lauennut 20tkm:n aikana.
Aikanaan kun laitoin rempatun laatikon paikalleen, kytkin toimi hyvin. N.2kk myöhemmin työsylinteri levisi, ja edessä oli uudelleen "vaihdelaatikko irrota ja kiinnitä". Sen jälkeen painelaakeri alkoi helistä, enkä vielä tähän päivään ole toipunut traumasta niin, että olisin pelkästään SEN TAKIA purkanut puoli autoa...
Itsellä on ainakin näin, syytä en tosin tiedä. Ilmeisesti paineasetelmassa on jotain feelua niin, että joku sakara ottaa aina painelaakeriin kiinni ja pyörittää sitä. Ikävä ääni, mutta ei se ainakaan itsellä ole lauennut 20tkm:n aikana.
Aikanaan kun laitoin rempatun laatikon paikalleen, kytkin toimi hyvin. N.2kk myöhemmin työsylinteri levisi, ja edessä oli uudelleen "vaihdelaatikko irrota ja kiinnitä". Sen jälkeen painelaakeri alkoi helistä, enkä vielä tähän päivään ole toipunut traumasta niin, että olisin pelkästään SEN TAKIA purkanut puoli autoa...

Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Eh, siis kyseessä ilmeisesti ei-niin-hengenvaarallinen "ominaisuus", jos tuolla helisevällä laakerilla on ajeltu parikymmentätuhatta kilometriä...Pitääpä kurkkia tänään lootan sisään ja toivoa parasta ettei vehkeet laukea ennen kuin pääsee korjaamaan...Laitan kyllä uusiksi koko kytkinpaketin ja työsylinterin kerralla.
Tuli muuten ihan flashbackina mieleen, kun 18-v teininä ollessani mamman Hiivatin* kytkin vaihdettiin. Aika samanlaista mekkalaa sekin muistaakseni piti, ennen kuin korjattiin...
* = Regata 100S, auto jonka ajo-ominaisuudet ei todellakaan ollut siinä olleiden 100hv:n edellyttämällä tasolla, minkä juoppokuskina ollut kaverini ikävästi todistikin vetämällä Hiivatin 180km/h lepikkoon. Ihme kyllä kenellekään ei käynyt mitään pikku naarmuja vakavampaa.
Tuli muuten ihan flashbackina mieleen, kun 18-v teininä ollessani mamman Hiivatin* kytkin vaihdettiin. Aika samanlaista mekkalaa sekin muistaakseni piti, ennen kuin korjattiin...
* = Regata 100S, auto jonka ajo-ominaisuudet ei todellakaan ollut siinä olleiden 100hv:n edellyttämällä tasolla, minkä juoppokuskina ollut kaverini ikävästi todistikin vetämällä Hiivatin 180km/h lepikkoon. Ihme kyllä kenellekään ei käynyt mitään pikku naarmuja vakavampaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jep, sama juttu rupee muuten oleen meikäläisellä, tosin se tekis kilometreissä enemmän kuin tuo lupamani 20tkm, taitaa 40 olla lähempänä.
Yksi asia mikä ihmetyttää: työsylkyn vaihdon yhteydessä vaihdoin UUDEN laakerin, ja se siis helisi/rapisi alusta saakka. Ei kai sen kuuluisi pyöriä mukana silloin kun kytkintä ei paineta?!?
Seuraavaksi kun alkaa vaivaa näkemään, niin onko ainoa "varma" vaihtoehto vaihtaa muuten toimiva paineasetelma, jotta painelaakeri pysähtyy? Ei se nyt tietty paha hinta ole siihen vaivaan nähdn, kun paikat kerran on auki.
Tätä remppaa saa tosin vielä odottaa; pitäisi ensin rakentaa uusi laatikko, minkä voisi samassa yhteydessä heittää paikalleen. Nykyisessä on hiukan liikaa välystä, joten pitäis vaihtaa päätylaakerit ja kiristää kohdalleen ennenkuin alkaa viheltelemään. Talven aikana toivottavasti kuitekin...
Yksi asia mikä ihmetyttää: työsylkyn vaihdon yhteydessä vaihdoin UUDEN laakerin, ja se siis helisi/rapisi alusta saakka. Ei kai sen kuuluisi pyöriä mukana silloin kun kytkintä ei paineta?!?

Tätä remppaa saa tosin vielä odottaa; pitäisi ensin rakentaa uusi laatikko, minkä voisi samassa yhteydessä heittää paikalleen. Nykyisessä on hiukan liikaa välystä, joten pitäis vaihtaa päätylaakerit ja kiristää kohdalleen ennenkuin alkaa viheltelemään. Talven aikana toivottavasti kuitekin...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
-97 mallissa painelaakeri pyörii väkisin mukana koko ajan, siinä kun on työsylinterissä jousi painamassa sitä asetelmaa vasten. Aikoinaan vaihdoin og900:een uuden työsylinterin, niin siihenkin tuli tuollainen "jousimalli" 
Ilmeisesti mahdollinen laakerivälys ei pääse oirehtimaan, kun laakeria kevyesti painetaan jousen avulla asetelmaa vasten.

Ilmeisesti mahdollinen laakerivälys ei pääse oirehtimaan, kun laakeria kevyesti painetaan jousen avulla asetelmaa vasten.
Njaa.. Kuulostaa tietyllä tavalla loogiselta. Ainakaan jousikuormitteinen laakeri ei "mahdu" helisemään siellä, vaan pyörii ilman suurempia vipottamisia. Toisaalta taas: sillä kuormituskella tuollainen laakeri ei mitenkään rasitu, joten se kestää pyöriä siellä niin kauan kuin kytkin noin yleensäkin.
Itse asiassa: eihän näissä vanhemmissakaan ole juuri mitään voimaa, joka painaisi laakerin irti kun kytkinpoljin nostetaan. Siksipä se sitten helposti laahaakin päälle. Sama juttuhan on jarruissa; ei ole palautusjousta
, vaan paineen laskiessa palat väistävät juuri sen verran että levy mahtuu pyörimään. Kyllähän se hiukan päälle hankaa, mutta pala kun on satulassa kiinni, ei se jää pyörimään jarrulevyn mukana vrt. painelaakeri/paineasetelma... (Syvällistä!)
Itse asiassa: eihän näissä vanhemmissakaan ole juuri mitään voimaa, joka painaisi laakerin irti kun kytkinpoljin nostetaan. Siksipä se sitten helposti laahaakin päälle. Sama juttuhan on jarruissa; ei ole palautusjousta

Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
No tulipahan vähän leikittyä tuolla rohinalla (kyllä on kiva leikkiä n.300+€:n vialla
)...Eli vaihteen kun vetäisee vapaalle ja kytkin ylös, niin ei ihan joka kerta ala edes mekastamaan. Sen sijaan ERITTÄIN pienikin kosketus kytkimeen ja taas kytkin ylös, saattaa mekkala palata. Samoin ääni häviää aivan hiuksenhienollakin hipaisulla kytkimeen...Kyllä on kiva "lelu". Perskele, pakko ostaa äkkiä talo jossa on autotalli että pääsee roppaamaan tonnaria oikein isojen poikien malliin, sen verta vässykkä oon, etten viitsi alkaa taloyhtiön parkkipaikalla tuon kanssa painimaan 


-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
- riisipussi
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
- Paikkakunta: Varkaus
Hehe, tutulle alkaa kuullostamaanV.J.S kirjoitti: Perskele, pakko ostaa äkkiä talo jossa on autotalli että pääsee roppaamaan tonnaria oikein isojen poikien malliin, sen verta vässykkä oon, etten viitsi alkaa taloyhtiön parkkipaikalla tuon kanssa painimaan

Olen kuullut sanonnan että for*istit pääsee taivaaseen, kärsittyään maanpäällisen helvetin... ihmettelen mihin saapistit pääsee... varmaan joku vielä ihmeellisempi paikka

9000 CD 2.3 -90
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
No joo, vastataan nyt "lopullinen" niitti tähänkin. Painelaakeri itsessään oli kyllä melko finaalissa, mutta suurin syy laakerin mukana pyörimiseen ja siitä johtuneeseen rallatukseenn lienee ollut järkyttävässä möhnässä ollut kytkimen työsylinteri. "Orja"sylinteriin heitin uuden tiivistesarjan, putsasin suurimmat knöödelit ja laskin ilmaamalla n. puoli litraa tuoretta nestettä läpi. Nyt wörkkii kytkin, pitää toi itsehajoava kytkimen hydrauliletku vaihtaa vielä asappia, siitä noi töhnät & jumittaminen pääasiassa johtuikin.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7773
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Trollhattaniin.....riisipussi kirjoitti:Hehe, tutulle alkaa kuullostamaanV.J.S kirjoitti: Perskele, pakko ostaa äkkiä talo jossa on autotalli että pääsee roppaamaan tonnaria oikein isojen poikien malliin, sen verta vässykkä oon, etten viitsi alkaa taloyhtiön parkkipaikalla tuon kanssa painimaan![]()
Olen kuullut sanonnan että for*istit pääsee taivaaseen, kärsittyään maanpäällisen helvetin... ihmettelen mihin saapistit pääsee... varmaan joku vielä ihmeellisempi paikka

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 55
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 19:07
- Paikkakunta: Turku
9000CD23T kirjoitti:Trollhattaniin.....riisipussi kirjoitti:Hehe, tutulle alkaa kuullostamaanV.J.S kirjoitti: Perskele, pakko ostaa äkkiä talo jossa on autotalli että pääsee roppaamaan tonnaria oikein isojen poikien malliin, sen verta vässykkä oon, etten viitsi alkaa taloyhtiön parkkipaikalla tuon kanssa painimaan![]()
Olen kuullut sanonnan että for*istit pääsee taivaaseen, kärsittyään maanpäällisen helvetin... ihmettelen mihin saapistit pääsee... varmaan joku vielä ihmeellisempi paikka
Eipäs, kun Russelheimiin...

Re:
Tuossa saabin kanssa touhutessa huomasin että kytkinkotelossa on reikä josta näkyy pyörivä kytkin (?). Eli onko tämä jokin tarkistusluukku vai mikä?Suomik kirjoitti:Kurkkaapas kytkinkotelon kolosta, siis siitä mistä kytkin ilmataan.
Tästäkö kytkin ilmataan?
Mikäs tuo ohut putki on joka menee kolosta sisään?
Minulta ilmeisesti on lähtenyt tuon kotelon suoja v*ttuun, saakohan noita varaosina? Ajattelin pellinpalasta tuunata sopivan väliaikaisen suojan, ideoita?

Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Re:
Raser kirjoitti:Tästäkö kytkin ilmataan?
Mikäs tuo ohut putki on joka menee kolosta sisään?
Minulta ilmeisesti on lähtenyt tuon kotelon suoja v*ttuun, saakohan noita varaosina? Ajattelin pellinpalasta tuunata sopivan väliaikaisen suojan, ideoita?
Joo siitä ainakin veli ilmas kytkimen kun tehtiin vaihdelaatikon vaihto isän tonttuun ja siinä samalla vaihdettiin kytkimen hilut...Ohut putki on kytkimen pääsylinterin putki,viisammat korjatkoon jos oon väärässä,iteltä puuttuu kanssa tuo suoja siitä enkä oo uutta aatellut hommata
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98