Yritän kovasti selvittää tuon autoni teknistä toimintaa, ja kaipaisin lyhyen oppimäärän kaltaisen selityksen ysifemman huohotinsysteemin toiminnasta. Ajattelin lähipäivinä putsata sen kaasuläppäyksikön, ja samalla tutkia huohottimen loputkin letkut.
Eli lähinnä kiinnostaa se osuus, joka lähtee kaasuläpän takaa ahtimen suuntaan. Sieltähän lähtee pitkä letku sinisen takaiskuventtiilin kautta johonkin sähköiselle huohotinventtiilille, jotka molemmat siis löytyvät konehuoneen apukuskinpuoleisesta reunasta. Taitaa matkalta löytyä toinenkin sininen venttiili ennen ahdinta. Mitkä ovat noiden sinisten takaiskuventtiilien merkitykset ja mikä merkitys on sillä huohotinventtiilillä, johon tulee sähköpiuhat? Siitähän näyttää lähtevän letku myös lokasuojan sisään - mihin? Lopulta reitti menee sitten ahtimen magneettiventtiilille, johon menee kaikkiaan kolme letkua. Mikä tuon koko hässäkän toimintaperiaate oikein on? Jaksaisiko joku tehdä apinatason selvityksen tähän.
Pitääkö paikkansa, että ne kaksi sinistä takaiskuventtiiliä kannattaisi pistää varmuuden vuoksi uusiksi? Ovatko marmorilta noudettaessa arvokkaita?
EVAP-letkuhässäkän selvityspyyntö?
EVAP-letkuhässäkän selvityspyyntö?
Viimeksi muokannut JKK, La Joulu 04, 2010 12:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BMW E61 Touring 520d
BMW E39 525iA facelift
BMW E39 525iA facelift
Re: Huohottimen letkuhässäkän selvityspyyntö?
Tarkoitat vissiin EVAP-systeemiä, eli bensahuurujen jonkinmoista kierrätystä.
Itse en tekniikasta sen kummemmin ymmärrä, mutta selailepa noita linkkejä.
Itse olen tulpannut ylimmän letkun, joka menee magneettiventtiilille, niin ei karkaa ahdot ainakaan sitä kautta.
kuva:
http://i36.photobucket.com/albums/e19/S ... iagram.jpg
ohjeet ruattiks, jos haluat itse uusia:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... &p=1973749
ja tuolla muistaakseni tulppausohjeet:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... ost1013334
-Ja tosiaan, ovat arvokkaita, joudut uusimaan koko letkuhässäkän, taitaa olla joitakin satasia. Voit rakentaa itse esim. tuon linkin ohjeen mukaan tai irrottaa sen ylimmän letkun magneettiventtiililtä, tulpata se letkun pää, kiinnitä niin ettei pyöri siellä konetilassa ja unohda asia..
Itse en tekniikasta sen kummemmin ymmärrä, mutta selailepa noita linkkejä.
Itse olen tulpannut ylimmän letkun, joka menee magneettiventtiilille, niin ei karkaa ahdot ainakaan sitä kautta.
kuva:
http://i36.photobucket.com/albums/e19/S ... iagram.jpg
ohjeet ruattiks, jos haluat itse uusia:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... &p=1973749
ja tuolla muistaakseni tulppausohjeet:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... ost1013334
-Ja tosiaan, ovat arvokkaita, joudut uusimaan koko letkuhässäkän, taitaa olla joitakin satasia. Voit rakentaa itse esim. tuon linkin ohjeen mukaan tai irrottaa sen ylimmän letkun magneettiventtiililtä, tulpata se letkun pää, kiinnitä niin ettei pyöri siellä konetilassa ja unohda asia..
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Juup, EVAP:ia juurikin tarkoitin. Kun kävin ihmettelemään ahtopaineita, joita ei minkäänlaisella vedolla saa nousemaan kuin 0,8 barin lukemiin. Kerran on ehkä saattanut vilahtaa 0,9 barin lukema SID:istä katsottuna. Googlailu ja hakutoiminnot johdattelivat jotenkin tuon "one-way-valven" suuntaan... Eikös tuon nyt pitäisi kunnossa ollessaan mennä yli yhden barin lukemiin? Tosin automaatilla ei oikein pääse tekemään sellaisia "väännätysvetoja" kun pykältää aina pienempää pesään.
Eli hoituuko EVAP:in eliminointi siten, että nyppäistään magneettiventtiilin ylin letku irti --> tyrkätään letkun päähän pultti ja jätetään letku irralleen? Eli magneettiventtiilin liitos jätetään ilman letkua avonaiseksi? Näinkö?
Miksi ei voisi tulpata suoraan letkua kaasuläppäkotelon päästä? Tukeva kuula letkuun tukkeeksi ja letku takaisin kaasuläppäyksikköön? Olisiko siitä haittaa?
Eli hoituuko EVAP:in eliminointi siten, että nyppäistään magneettiventtiilin ylin letku irti --> tyrkätään letkun päähän pultti ja jätetään letku irralleen? Eli magneettiventtiilin liitos jätetään ilman letkua avonaiseksi? Näinkö?
Miksi ei voisi tulpata suoraan letkua kaasuläppäkotelon päästä? Tukeva kuula letkuun tukkeeksi ja letku takaisin kaasuläppäyksikköön? Olisiko siitä haittaa?
BMW E61 Touring 520d
BMW E39 525iA facelift
BMW E39 525iA facelift
Kannattaa tulpata vain se T-liittimen haara, joka lähtee EVAP-venttiilille. Suoraan magneettiventtiilin reiän tukkimalla ahtimen säätö ei varmaankaan toimi oikein.JKK kirjoitti:Eli hoituuko EVAP:in eliminointi siten, että nyppäistään magneettiventtiilin ylin letku irti --> tyrkätään letkun päähän pultti ja jätetään letku irralleen? Eli magneettiventtiilin liitos jätetään ilman letkua avonaiseksi? Näinkö?
Näin tein väliaikaisesti ennen kunnon korjausta. Eli omassani oli se kaasuläppäkotelon ja EVAP-venttiilin välinen takaiskuventtiili rikki. Hain uuden takaiskun Dunlop Hiflexilta ja letkuksi laitoin bensapumppuremontin jäljiltä jääneen letkunpätkän.Miksi ei voisi tulpata suoraan letkua kaasuläppäkotelon päästä? Tukeva kuula letkuun tukkeeksi ja letku takaisin kaasuläppäyksikköön? Olisiko siitä haittaa?
Tarkistaisin molemmat EVAP-systeemin takaiskut ja vaihtaisin rikkinäiset (tai molemmat samalla, jos siltä tuntuu).
ELi irrota ylin letku magneettiventtiilistä, tulpaa, kiinnitä vaikka nippusiteellä, siten ettei heilu siellä ja jätä magneettiventtiiliin ylin liitos avonaiseksi.JKK kirjoitti:Juup, EVAP:ia juurikin tarkoitin. Kun kävin ihmettelemään ahtopaineita, joita ei minkäänlaisella vedolla saa nousemaan kuin 0,8 barin lukemiin. Kerran on ehkä saattanut vilahtaa 0,9 barin lukema SID:istä katsottuna. Googlailu ja hakutoiminnot johdattelivat jotenkin tuon "one-way-valven" suuntaan... Eikös tuon nyt pitäisi kunnossa ollessaan mennä yli yhden barin lukemiin? Tosin automaatilla ei oikein pääse tekemään sellaisia "väännätysvetoja" kun pykältää aina pienempää pesään.
Näin ainakin toimii.
Ja kaipa sieltä pitäisi 1.0-1,1 bar lukemia joskus vilahtaa, itsellä tosin manuaali, eikä ole ollut vakiona minulla koskaan, mutta lievästi piristettynä 1,3bar ahtaa ja sitten enemmänkin jos IMM rikki....

Tosin jos takaiskut olisivat rikki niin ei varmaan antaisi tuota 0,9baariakaan, tämä vain veikkaus, itse tulppasin tuon letkun tosin toimivasta systeemistä, vähentää vikamahdollisuuksia...
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero