Tervehdys kaikki.
Oma surullinen tarina jatkuu jälleen ja auto syö yhä öljyä kaikkien tarkistuksien jälkeenkin. Seuraava vaihe on ilmeisesti se kansiremontti (venttiilin varsien kumit), mutta tässä on alkanut epäilyttää myös mäntien kunto.
Ja nyt se tyhmä kysymys: Kuinka mittaan puristussuhteet männistä ja mitkä ovat oikeat arvot ja kuinka ne lasketaan yms? Se kansi siitä moottorin päältä pitää varmaan irroittaa ja sieltä alta löytyvät tulpat. Ilmeisesti sen vain voi avata, eikä uudelleenkiristyksen kanssa tarvitse miettiä momenteista.
Lisäksi saadakseen varmuuden siitä mäntäremontin tarpeellisuudesta, olisi varmasti hyvä myös kuvata männät. Missä tämän voi tehdä pääkaupunkiseudulla?
Ja lopuksi mikäli asiat ovat pahasti = kansiremppa, mikä olisi kustannusarvio teetettynä?
Ja jos asiat on vielä huonommin = myös männät sökönä, mikä olisi silloin kustannusarvio?
Auto on 9-3 vm 2001 ajettu noin 85tkm.
Suuret kiitokset jo näin etukäteen
Tyhmä tarvii apua!
Re: Tyhmä tarvii apua!
Sorry mutta, noi niinkuin lukiessa tulee mieleen että on parempi että viet sen auton johonki esim. autotohtorille tai paikalliseen amikseen ja pyydät ohivuotomittauksen. Sen verran on määreet ja asiat hakusessa näköjään että kannattaa käyttää jonkimoista asian tuntemusta apuna. Puristuspaineiden mittaus ei juurikaan kerro muuta kuin jos on jotain totaalista rikki. Eikä siinäkään tapauksessa että mitä on rikki. Ohivuotomittaksessa selviää onko ohivuoto männän osalla liian iso mutta se ei kerro onko vena varrenkumit sököt, öljyrengas jumissa tai onko turbo rikki. Mutta siitä voi aloittaa.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Tyhmä tarvii apua!
Epäilen vahvasti että venttiilivarsien kumeissa ei ole vikaa. Ei T7 autoissa yleensä eikä muutenkaan noilla kilsoilla. Sen sijaan jumiutuneet öljyrenkaat männissä voi olla syypää, toki myös haljennut mäntä mutta yleensä mäntätuho on T7 moottorissa sen verran totaalinen ettei siitä epäselvyyttä jää kun öljyä roiskuu täyttökorkista valtoimenaan.
Onhan turbo kunnossa eikä sen paluu tukossa?
Edit: V-M ehtikin jo vastata, tosiaan kun vaikuttaa ettei kokemusta kovin paljoa ole niin paras lienee viedä jonnekkin jossa sitä kokemusta enemmän on.
Tarkistettavat asiat:
-Huohotus kunnossa
-Turbo ehjä ja sen öljynpaluu virtaa vapaasti
-Ohivuotomittaus
-Mäntien öljyrenkaat (vaikea todentaa avaamatta tai kokeilematta huuhtelua)
Onhan turbo kunnossa eikä sen paluu tukossa?
Edit: V-M ehtikin jo vastata, tosiaan kun vaikuttaa ettei kokemusta kovin paljoa ole niin paras lienee viedä jonnekkin jossa sitä kokemusta enemmän on.
Tarkistettavat asiat:
-Huohotus kunnossa
-Turbo ehjä ja sen öljynpaluu virtaa vapaasti
-Ohivuotomittaus
-Mäntien öljyrenkaat (vaikea todentaa avaamatta tai kokeilematta huuhtelua)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tyhmä tarvii apua!
Ehkä se tosiaan on parasta viedä jonnekin, jossa asiaa tutkitaan ja tunnetaan
Mitä vikalistaan tulee, niin
Turbo on ehjä, se ei ole se ongelma.
Koneen huuhtelu on tehty. Mutta tosiaan ne männänrenkaat on iso kysymysmerkki.

Mitä vikalistaan tulee, niin
Turbo on ehjä, se ei ole se ongelma.
Koneen huuhtelu on tehty. Mutta tosiaan ne männänrenkaat on iso kysymysmerkki.
Mitä valtoimenaan roiskuminen tarkoittaa noin käytännössä. Olen meinaan huomannut, että täyttökorkin ympärillä on vähän öljyä. Sellainen suht tasainen ympyrä.jcarlson kirjoitti:mutta yleensä mäntätuho on T7 moottorissa sen verran totaalinen ettei siitä epäselvyyttä jää kun öljyä roiskuu täyttökorkista valtoimenaan.
Re: Tyhmä tarvii apua!
Tämä on kyllä ihan toisinto tosta omasta episodista, jossa oli pohjaan karstoittuneet männänrenkaat syyllisiä. Ehkä edellisen omistajan kaupunkiajot ilman huohotuspäivitystä pistänyt karstoittumisen liikkeelle.
Kerroit puhelimessa, että kone käy ontuvaa tyhjäkäyntiä ja varsinkin kylmänä. Pyöriikö moottori startissa epätasaisesti, eli ikäänkuin löisi tyhjää jossain kohtaa sykliä?
Palaneen öljyn käry tulee öljykorkista luikkineesta pakokaasun suttaamasta öljystä joka valuu sen pienen kauluksen jälkeen sinne imusarjan puolelle pitkin kuuman koneen kylkiä ja lopulta öljypropun paikkeilta maahan. Ootko kurkannut? Ehjä katti polttelee kuumettuaan aika hyvin öljykatkun, mutta kyllä sen pakokaasunkin hajusta huomaa, että väärässä paikassa palaa öljyä. Tulpat kertoo paljon ja niistä huomaa helposti ainakin öljyn pääsyn palotilaan.
Puristuspainemittaus on ehkä helpoin testi. Mäntävuoto on helposti aika radikaali, joten ei paljoa pitäis viisarin värähtää. Ohivuototestillä nähdään sitten minne paine karkaa. Kansi nyt tuskin noilla kilsoilla on automaagisesti kauheasti vielä löystynyt ja vuotais. Vikaa voidaan koittaa kurkkia tarkemmin pyttykameralla ennen purkuoperaatiota.
Jos startti on tällainen, niin kalliimman puoleinen taitaa olla remontti
http://koti.mbnet.fi/tomsson/saap/startti.mp4
Tuossa siis yksi pytty melkolailla paineeton männänrenkaiden takia.
Varmaan noin kolmen päivän pajatunnit voi laskea alakerta- ja yläkertarempalle. Tähän sitten osat päälle.
Kerroit puhelimessa, että kone käy ontuvaa tyhjäkäyntiä ja varsinkin kylmänä. Pyöriikö moottori startissa epätasaisesti, eli ikäänkuin löisi tyhjää jossain kohtaa sykliä?
Palaneen öljyn käry tulee öljykorkista luikkineesta pakokaasun suttaamasta öljystä joka valuu sen pienen kauluksen jälkeen sinne imusarjan puolelle pitkin kuuman koneen kylkiä ja lopulta öljypropun paikkeilta maahan. Ootko kurkannut? Ehjä katti polttelee kuumettuaan aika hyvin öljykatkun, mutta kyllä sen pakokaasunkin hajusta huomaa, että väärässä paikassa palaa öljyä. Tulpat kertoo paljon ja niistä huomaa helposti ainakin öljyn pääsyn palotilaan.
Puristuspainemittaus on ehkä helpoin testi. Mäntävuoto on helposti aika radikaali, joten ei paljoa pitäis viisarin värähtää. Ohivuototestillä nähdään sitten minne paine karkaa. Kansi nyt tuskin noilla kilsoilla on automaagisesti kauheasti vielä löystynyt ja vuotais. Vikaa voidaan koittaa kurkkia tarkemmin pyttykameralla ennen purkuoperaatiota.
Jos startti on tällainen, niin kalliimman puoleinen taitaa olla remontti

http://koti.mbnet.fi/tomsson/saap/startti.mp4
Tuossa siis yksi pytty melkolailla paineeton männänrenkaiden takia.
Varmaan noin kolmen päivän pajatunnit voi laskea alakerta- ja yläkertarempalle. Tähän sitten osat päälle.