Hei ja luimme erästä autolehteä, jossa oli juttu käytetystä 9-5:sta. Jutussa mainittiin sellainen asia, että öljypohjan sisällä olevan öljypumpun siivilä pitää puhdistaa 80 000 km välein! Öljyn liettymisen takia pitäisi tehdä tälläinen operaatio.
Nyt kysymme, että kuinka moni 9-5:n omistaja on tehnyt/teettänyt kyseisen operaation? tv Saabisti Pohjanmaalta.
Öljypumpun siivilän puhdistusväli
Re: Öljypumpun siivilän puhdistusväli
Kyseessä lienee Autobild-lehden aukeaman mittainen juttu vm. 2000 Saab 9-5:stä, tuollaisesta on muutama sukulainen soitellut tänään ja kysellyt asiasta.Dog61 kirjoitti:Hei ja luimme erästä autolehteä, jossa oli juttu käytetystä 9-5:sta. Jutussa mainittiin sellainen asia, että öljypohjan sisällä olevan öljypumpun siivilä pitää puhdistaa 80 000 km välein! Öljyn liettymisen takia pitäisi tehdä tälläinen operaatio.
Nyt kysymme, että kuinka moni 9-5:n omistaja on tehnyt/teettänyt kyseisen operaation? tv Saabisti Pohjanmaalta.
Öljypohja avattiin juuri osana isompaa remonttia (turbo, jakopää, laakerit, huohotus). Avattaessa sieltä löytyi melkoisesti tuotoksia ja mm. laakereista puuttui palasia. Tämä oli ensimmäinen puhdistus, vm. 98, ajettu oli tuolloin 188tkm. Toissa talvena esiintyi vahvaa mönjääntymistä, jonka seurauksena huohutin päivitettiin viimeisimpään versioon.
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Öljypumpun siivilän puhdistusväli
Juttuna ihan positiivinen, mutta mutta taas oli toimittaja koittanut kirjoittaa jutun liian pienellä paneutumisella asiaan. Ei olisi tarvinut kuin lukea joltain saab foorumilta(toimittaja ilmeisesti saksalainen) muutamia perusasioita. Nyt jäi mainitsematta vuosimalli, mistä lähtien ei ole huohotinongelmia ja että vanhempiin saa huohotinpäivitystä, millä estetään liettyminen. Huvittavinta tuo 10000 km öljynvaihdon painottaminen, vaihtovälihän riippuu täysin olosuhteista, missä ajetaan. Tuosta saa sen käsityksen, että kaikkiin 1997-2010 9-5 pitää vaihtaa öljyt 10000 km välein ja öljypumpun siivilä pitää tarkistaa 80000 km välein vuosimallista riippumatta. Mielenkiintoinen juttu oli jakopään kotelon vuodon painottaminen, eiköhän tärkeämpää olisi jakopään kunnon painottaminen osana voiteluongelmaa. Täällä säänöllisesti vierailevat tietävät perusfaktat, mutta muissa käyttäjissä ja auton ostoa harkitsevissa tuollainen yleistäminen aiheuttaa suurta ihmetystä ja pelkoa. Pitäisi varmaan antaa lehdelle palautetta asiasta.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: Öljypumpun siivilän puhdistusväli
Jos vaihtaisi esim. tuolta saatavan öljypohjan, niin olisi aika helppoa katsoa öljynvaihdon/huollin yhteydessä sihdin tila.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Öljypumpun siivilän puhdistusväli
Siivilä tarkistettittiin/putsattiin PCS:n toimesta jakopääremontin yhteydessä, kuulemma hyvin oli auki, muutamia karstamuruja oli kiinni tarttunut.
Jakopää kylläkin oli finaalissa, kiristäjän ulkonema 21 milliä.
-98 2,3t manuaali, ajettu remontin kohdalla 224 087 kilsaa.
Uusin huotinpäivitys laitettu abaut 190 000 kilsan kohdalla.
Auto ostettu 154 000km ajettuna, oli silloinkin joku virisofta kehissä. Siitä lähtien öljyt vaihdettu kymppitonnin välein ja viritelty lisää
Näin meillä.
Jakopää kylläkin oli finaalissa, kiristäjän ulkonema 21 milliä.
-98 2,3t manuaali, ajettu remontin kohdalla 224 087 kilsaa.
Uusin huotinpäivitys laitettu abaut 190 000 kilsan kohdalla.
Auto ostettu 154 000km ajettuna, oli silloinkin joku virisofta kehissä. Siitä lähtien öljyt vaihdettu kymppitonnin välein ja viritelty lisää

Näin meillä.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Öljypumpun siivilän puhdistusväli
Eipä ole tullut avattua. +410 tkm ja rules. Öljyt Mobil 0W40 10 tkm välein.
Saab 9-5 2.0t Wagon -07